Announcement

Collapse
No announcement yet.

nytt uhell, ikke bra..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mange modellflygere har fullsize fly- og flyging som forbilde. Hvorfor ikke også ha full size flysikkerhet som forbilde?

    Flysikkerhet har i stor grad med kunnskap, ferdigheter og holdninger å gjøre. Og det tror jeg faktisk best kan ivaretas i organiserte former, gjennom opplæring, sunn klubbmentalitet og kanskje noen "kursbevis" eller "sertifikat".

    PS: Det betyr ikke at alle uhell kan unngås, men jeg er sikker på at vi kan redusere de "mest unødvendige".
    Last edited by Jan_Petter; 29-07-08, 23:07. Reason: Eagles innlegg :)
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #17
      Takker igjen for tilbudet
      Og det er noen av oss som bruker dette tilbudet, det er sterkt trengende. Stripa der ute er helt super Jeg kommer etter fødselen i Aug, jeg får vel ikke dra ut dit før, regner jeg med
      Thomas Molnes
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #18
        Lurer på hvor de har fått bildet fra? Det er nemlig min Extra som er avbildet. Bildet er tatt under Bodø Airshow, sannsynligvis av en ivrig tilskuer

        Bra det gikk bra med gutten!
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #19
          Originally posted by william123 View Post
          Lurer på hvor de har fått bildet fra? Det er nemlig min Extra som er avbildet. Bildet er tatt under Bodø Airshow, sannsynligvis av en ivrig tilskuer

          Bra det gikk bra med gutten!
          Ja, det var en litt annen modell som var med i dette uhellet her.. Ja, det gikk bra med gutten. Han kommet hjem til dere for å lære å fly modellfly nå Ifølge faren så skulle gutten hjem å lære seg å fly modellfly så han fikk hevne seg.. he he..
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #20
            Dagens lovverk gjelder modellfly selvom det ikke finnes en egen "modellflylov". Kombinert med politivedtekter i kommunene er det mer enn nok rom for å straffe farlig bruk av modellfly, samt regulere tidspunkter og steder (og inndra/bøtelegge dersom slike evt pålegg ikke følges).

            Det virker som om noen her frykter spesifikke lovreguleringer av modellfly, mens andre faktisk ønsker slike. Men å lovregulere feks "sertifikat" for alle modellfly er helt utenkelig, bla fordi en slik lov åpenbart ikke kan håndheves. Forbud er også utenkelig (husk "skateboard-forbudet").

            Dette uhellet er først og fremst et argument for at kommunene bør tilby egnete striper.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #21
              Originally posted by bjeff View Post

              Dette uhellet er først og fremst et argument for at kommunene bør tilby egnete striper.
              Helt enig!

              Og til nettulven:
              det var ikke noen spesiell klubb jeg hadde i tankene da jeg skrev
              "Og da er det heller ikke noen aktiv klubb, noe som jeg mener må være garantisten for kvalitet, både på piloter og farkoster."

              Her i Bergen har vi samme problemet, aktiv klubb uten stripe - men med mange utenomklubb-modellfly-eiere som flyr uforsvarlig og ukontrollert på uegnede plasser. Det vil medføre at flere uhell vil skje.

              Ben-Erik
              Ben-Erik Ness
              Bergen Modellflyklubb

              Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

              www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


              http://www.bmfk.no
              http://www.jetsofbergen.no

              Comment


              • #22
                Slike folk burde blitt fratatt flyene sine for lenge siden. Å fly når det er folk i nærheten er direkte uansvarlig. Uansett hvor flink piloten er så kan man alltid få radio problemer.
                Slike fly burde bare vert tillatt å fly på spesiellt egnede områder med advarsel skilt om at det flys modellfly.
                Hvis man ikke har en stripe i nærheten, så betyr det ikke at man skal fly på områder hvor det er folk.

                Ta flyet fra mannen!
                Last edited by rotorhodet; 30-07-08, 14:05.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by rotorhodet View Post
                  ... Slike fly burde bare vert tillatt å fly på spesiellt egnede områder med advarsel skilt om at det flys modellfly.
                  Hvis man ikke har en stripe i nærheten, så betyr det ikke at man skal fly på områder hvor det er folk. Ta flyet fra mannen!
                  Hehe, tipper du har tilgang til egnet strippe i nærområdet. Ikke like enkelt å godta et slikt utsagt for dem som ikke har det.

                  Comment


                  • #24
                    o.t

                    Skal man unngå å skade andre med modellfly må man bruke hodet,
                    og bruke føre var prinsippet.
                    Så enklet og så vanskelig.
                    Hilsen
                    FrankB
                    Last edited by Franboe; 30-07-08, 14:34. Reason: skriveleif
                    Hilsen
                    Frank Bøhmer
                    ---------------------------
                    God created Earth. The rest was made in China...

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by rotorhodet View Post
                      Slike folk burde blitt fratatt flyene sine for lenge siden. Å fly når det er folk i nærheten er direkte uansvarlig. Uansett hvor flink piloten er så kan man alltid få radio problemer.
                      Slike fly burde bare vert tillatt å fly på spesiellt egnede områder med advarsel skilt om at det flys modellfly.
                      Hvis man ikke har en stripe i nærheten, så betyr det ikke at man skal fly på områder hvor det er folk.

                      Ta flyet fra mannen!
                      Det går fram av artikkelen at noen allerede "har tatt flyet fra mannen". Forøvrig vet vi fint lite om hva som egentlig skjedde, bare det som er skrevet i avisa midt i agurksesongen. Litt merkelig å snakke om "slike folk" basert på journalistikk med så få kilder.
                      Last edited by bjeff; 30-07-08, 14:59.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #26
                        Jeg tror at sertifikat er totalt unødvendig. Grunnen til dette er at de som flyr uforsvarlig vil alltid fly uforsvarlig uansett om det er sertifikat eller ikke.

                        En annen ting er at jeg tror de fleste rc fly/heli klubber kaster ut slike medlemmer som gjør dette.

                        Det er kun enkelte som flyr uansvarlig, og jeg finner det direkte usaklig at alle andre skal lide for noen som gjør det. En annen ting er at RC flyving er farlig, men som oftest ikke livsfarlig, i forhold til andre aktiviteter som blir utført uten noen som helst kontroll. Feks dør flere i badeulykker, og skal man da ha sertifikat for å kunne ta seg en dukkert?

                        Som jeg har nevnt før, så er dette storm i ett vannglass
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                        Comment


                        • #27
                          Det hjelper da ikke med et sertifikat når hvemsomhelst kan slenge en tusenlapp på bordet og hive en eller annen model i lufta 10 minutt seinere... Ikke kan man forvente at det skal være eget modelpoliti som ligger gjemt rundt i buskene og venter på en eller annen stakkar som skal ut å lufte Trexen sin heller da.

                          Videre så er skadestatistiken så latterlig lav at nesten all annen aktivitet er farligere. Sammenlign skader fra modelfly med skader på sykkel, ski, rollebrett, bil, hogormbit, skader oppstått på kjøkkenet... Dårlig reklame for hobbyen, ja. Noen reel risiko... nei

                          Antar endel satte kaffen i halsen der, noe som ikke er meningen, men set ting litt i perspektiv.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by jab View Post
                            Hehe, tipper du har tilgang til egnet strippe i nærområdet. Ikke like enkelt å godta et slikt utsagt for dem som ikke har det.
                            Jeg flyr ikke fly, bare heli. Men poenget er at det er mange som har store fly som absolutt ikke burde hatt det, de skjønner ikke at et slikt fly kan skade folk.

                            Comment


                            • #29
                              Javel...?

                              Originally posted by Hanzo View Post
                              Det hjelper da ikke med et sertifikat når hvemsomhelst kan slenge en tusenlapp på bordet og hive en eller annen model i lufta 10 minutt seinere... Ikke kan man forvente at det skal være eget modelpoliti som ligger gjemt rundt i buskene og venter på en eller annen stakkar som skal ut å lufte Trexen sin heller da.

                              Videre så er skadestatistiken så latterlig lav at nesten all annen aktivitet er farligere. Sammenlign skader fra modelfly med skader på sykkel, ski, rollebrett, bil, hogormbit, skader oppstått på kjøkkenet... Dårlig reklame for hobbyen, ja. Noen reel risiko... nei

                              Antar endel satte kaffen i halsen der, noe som ikke er meningen, men set ting litt i perspektiv.

                              Hjelper fint lite med statistikk den dagen et menneske blir drept av et villstyrig modellfly!

                              Mvh Einar - !

                              Comment


                              • #30
                                Og da helper en sinnsyk kontroll?

                                Originally posted by Mk.V View Post
                                Hjelper fint lite med statistikk den dagen et menneske blir drept av et villstyrig modellfly!

                                Mvh Einar - !
                                For å sette dette litt i perspektiv. Dersom man reduserer maks farten på bilkjøring til 50 km/t over alt, vil dødsulykkene langs veien bli redusert med 90%. Dette blir neppe innført.

                                99 prosent av alle skadene som RC påfører mennesker er diverse kuttskader. Sjelden at liv går tapt. Når man tenker på hvor mange som utøver denne hobbyen så er det lite skader.
                                På kjøkkenbenken hjemme så er det fort gjort å skjære seg, burde man være kokk for å kunne smøre noen brødskiver til sine barn?
                                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                                Comment

                                Working...
                                X