Unconfigured Ad

Collapse

nytt uhell, ikke bra..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Originally posted by tema95
    Kanskje denne: https://www.modellfly.info/downloads...sjonen_Red.pdf

Den er basert på svenske forhold, og samlet over en årrekke av Bosse Gårdstad. Ingen grunn til å tro at det er annerledes i Norge.

Ganske avslørende! Merk og at pilotfeil er den aller største årsaken til havarier. Manglende opplæring?
    Basert på din oversikt som viser at en nybegynner havarerer mindre enn de som kan mere, burde det vært stikk motsatt. Jo mindre man kan, jo mere er man sikker på at man ikke havarerer. Jeg tror neppe det er slik. Uansett handler det om holdninger og det lærer man ikke ved kurs osv
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Lars N
      Moderator
      • Apr 2002
      • 2891

Kanskje denne: [url]
      Ganske avslørende! Merk og at pilotfeil er den aller største årsaken til havarier. Manglende opplæring?
      Vi krasjer ikke noe mer selv om man er bedre til å fly, i starten krasjer man for de man ikke kan fly, deretter krasjer man fordi man kan fly...
      Lars Norberg

Comment

• Jan_Petter
        • Jan 2006
        • 900

Kanskje denne: https://www.modellfly.info/downloads...sjonen_Red.pdf

Den er basert på svenske forhold, og samlet over en årrekke av Bosse Gårdstad. Ingen grunn til å tro at det er annerledes i Norge.

He he, da trekker jeg selvfølgelig mitt innlegg om "oppdragelse" av nybegynnere
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• kapia
          • May 2005
          • 1435

Originally posted by spitmk16
          Debatten har hittil vært om alle bør ha sertifikat eller ikke angående rc flyving. Jeg er sterk motstander av at alle bør ha det, da jeg klarer ikke å se at en GWS estarter som veier 800 gram og går ca 50 km/t er noe dødsrisiko akkurat. Skade ja, død, neppe.

Jeg er imidlertid tilbøyelig at man bør ha sertifikat der man:

1) har et rc fly/heli som ved sammentreff med mennesker sannsynligvis vil vesentlig skade/drepe vedkommende ved at modellen er såpass tung og/eller har stor fart.
          2) Flyr der det er flere mennesker til stede.

Begge kriterier må oppfylles for at man kan forlange sertifikat.

Dersom 95% av alle flyfarkoster faller utenom kravet, så ser jeg ikke noen grunn til å være motstander av ett sertifikat.
          Når du snakker om dette, så setter du folk i bås, og hvem skal avgjøre hva som er grensa til å ha sertifikat eller noe slikt.
          Det som ville ha skjedd er at et lite fåtall ville ha fortsatt med hobbyen.
          Resten av oss ville ha gitt gass på alle norges bakker og jorder.
          -En anna ting vi tok opp, faktisk flere av oss, og det er å lære seg vaner.
          Jeg vet at om du gir faen og driver med tullflying med en estarter, så er sjangsene store for at du gjør det samme med et nitro/balsa fly.

-Btw: legg merke til at jeg ikke i noen av mine poster om hvorfor og hvem som kræsjer.
          for alle som skal lære noe nytt vil kræsje, og det er menneskligt.
          Men det går ant å begrense det.
          Et godt eksempel hva som skjedde på stripa her for noen dager siden.
          *1 nybegynner frøs til, total havari.
          *En erfaren dunka av motoren og firewallen under take off.
          *og han 3 han husker jeg ikke hva som skjedde med.
          *Selv fikk jeg motor trøbbel dagen etter og måtte nødlande pga ødelaggt esc.

Hadde 2 av disse uhellene skjedd på et skole område eller en fotballbane, eller en lekeplass i ei bygd, så kunne følgene ha vært katastrofale.

Så her er det absolutt bra at vi flyr på stripa. og har mulighet for det
          Men som mangen ganger nevnt før, blir en ikke vist at dette er risiko, som i værste fall kan klore ut øyene på noen, eller vansire noen i ansiktet. (da må vedkommende gå stygg og jævlig i trynet resten av livet sitt pga et modellfly)
          Så synest jeg mentaliteten din er helt feil når det gjelder at vi ikke trenger å "kurse" dem som flyr modeller rundt kiloet.

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Sette folk i bås? På sjøen har man da regler for når man trenger sertifikat og når man ikke trenger det. Er vel ikke umulig det innen RC.

Uansett mener jeg at sertifikat er noe tull, men viss mot formodning det blir innført, så kan jeg kanskje akseptere med de kravene jeg setter.

Ett sertifikat vil ikke redusere ulykker, vil ikke redusere havarier, og vil heller ikke øke trivselen blandt rc flygere, så hva er da vitsen?
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

vær snill og les, jeg har jo ikke snakka om at jeg vil ha sertifikat.
              Heller tvert imot, men kunne til tider ønskt at det var litt bedre rutiner rundt om.
              og som jeg selv skrev så vil jo ikke uhellene bli mindre, men vi kan i alle fall begrense dem og dra dem vekk fra nabolaget etc.

Comment

• bluespal
                • Nov 2005
                • 52

Jeg er for sertifikat, fordi det på sikt vil heve statusen for hobbyen våres.

Når avisene skriver om kræsj, kan den lokale klubb fortelle om skolering for å unngå eller minimalisere det.

Ut fra hva jeg har har observert, så er ikke alltid flyferdigheter, det samme som at de bruker hodet
                .
                Jeg klarer ikke på noen måte og se at et sertifikat/kursbevis fjerner gleden ved å fly.

Sertifikat er ingen garanti for at ulykker ikke vil skje, men jeg er overbevist om at på sikt vil det medføre holdninger og adferd som gangner oss.

Har i dag flyferdigheter som gjør at jeg flyr konkuranse, men tok lappen for det.

Tror også de yngre vil finne det mer atraktivt å ta denne lappen, når vi mer erfarne har det.

De fleste av oss synes nok at vi har altfor mange regler og forordringer i dag, meg innkludert, men vi driver en hobby hvor det faktisk er et fareaspekt.

Tror ingen på dette forumet er uenig i det, så hvorfor er man da så imot en ordning som på sikt vil gi oss større annseelse og dreie fokus vekk fra kræsj og over på selve flygingen og det som ligger i et velflyggende modell.

Mvh Pål
                Last edited by bluespal; 02-08-08, 13:07. Reason: skrivefeil

Comment

• Hanzo
                  • Nov 2005
                  • 845

Originally posted by bluespal
                  De fleste av oss synes nok at vi har altfor mange regler og forordringer i dag, meg innkludert, men vi driver en hobby hvor det faktisk er et fareaspekt.
                  Tror ingen på dette forumet er uenig i det, så hvorfor er man da så imot en ordning som på sikt vil gi oss større annseelse og dreie fokus vekk fra kræsj og over på selve flygingen og det som ligger i et velflyggende modell.

Mvh Pål
                  Fareaspektet er vel så minimalt som det kan få blitt, jeg tror vi befinner oss hakket over frimerkesamlere og sjakk klubben. Krasjet er heller ikke noe å strebe etter å unngå, jeg krasjet når jeg presser mine egenskaper til det yterse, noe som er selve kjernen i denne hobbyen for min del. Jeg prøver å fokusere på nye og mer vanskelig manøvrer hele tiden, og et krasj og fire er en naturlig del av læringen for min del. Så langt i år har jeg vel en 7-10 krasj på en rundt 5-6 hundre flyturer.

Er sertifikat tjener ingen spesielt hensik spør du meg, og statistiken som har blitt vist støtter vel denne tankegangen. 10 bud ala fjellvetreglene kansje. Fritt frem om noen gidder å lage rettningelinjer og sertifikat, men det vil nok aldri bli noen offentlig godkjent sak. Meg bekjent er det vel ingen som har stilt noen spørsmålstegn eller skeptiske øyner til hobbyen vår?

Comment

• spitmk16
                    • Oct 2005
                    • 1367

Virker som om det å ha sertifikat er status å regne fremfor en reell reduksjon av ulykker.

Da får de som går inn for sertifikat svare på følgende:

1. Mener dere seriøst at antall havarier med fly vil gå ned pga sertifikatet?
                    2. Mener dere at antall personskader vil gå ned?
                    3. Mener dere at de som flyr uansvarlig vil bry seg?

Regelverket for flyving innen RC er allerede på plass i Norges lover. Ikke direkte nevnt om spesiellt rc fly, men faktum er at dersom man dreper en person pga uvøren flyving med fly/heli så blir man strafferettslig ansvarlig. Man kan bli tiltalt for uaksomt drap.

Comment

• bluespal
                      • Nov 2005
                      • 52

På Notodden kalles sikkerhetssele for pysebelte, ergo derfor bruker vi det ikke, persolig kaller jeg det en uansvarlig holdning.

På samme måte er min persolig menig at modellfly kan være farlig, å ufarligjøre hobbien våres gagner ingen.

Å trekke inn små modeller som bevis for dette, har ikke noe med virkeligheten og gjøre.

Modellfly har forårsaket dødsulykker, desverre, vi har heller ingen garanti for at det ikke kan skje i norge.

Mitt ønske er ikke å ta fra noen gleden ved å fly, men samtidig vise at den kan ha et skadepotensiale.

Manglende kunnskap, ferdigheter og feil holdninger, vil desverre ikke minke den riksikoen, men heller øke den.
                      All forskning viser at noen vil være imot envær forandring uansett om den er fornuftig eller ikke.

Det er vår rett men ikke nødvendigvis fornuftig å være imot

Mvh Pål

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Hvis vi kutter ut begrepet "sertifikat" til fordel for "bevis", så har vi kommet et lite stykke framover.

Fordelen med bevis, sett fra mitt eget ståsted, er at:
                        1. Jeg får definerte mål, utviklet av folk som kan mere enn det jeg kan, å søke mot. Jeg har lest litt om BMFA´s program, det virker bra.
                        2. Jeg blir involvert i et miljø (som trolig fører til at bevisstheten min øker).

Som tidligere stadfestet; norsk lov er mer enn tilstrekkelig som den er. Spørsmålet blir om man ønsker organisering eller ikke, om man ønsker et "samfunn" eller bare atomiserte individer. Jeg ønsker et samfunn. Jeg deler ikke frykten om at Mor Staten setter ned foten pga spredte uhell, det er urealistisk, men jeg ønsker å utvikle meg innenfor denne hobbyen.

Forøvrig tviler jeg på at jeg er den eneste godt voksne nybegynneren i landet, jeg ville satt pris på om NLF arrangerte kurs ikke bare for "kidsa". Dessuten ville det vært en stor fordel om NLF hadde publisert håndbøker på nettet (jeg kan hjelpe til med språkvask dersom det er problemet.)
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

Godt innlegg...

Originally posted by bjeff
                          Hvis vi kutter ut begrepet "sertifikat" til fordel for "bevis", så har vi kommet et lite stykke framover.

1. Jeg får definerte mål, utviklet av folk som kan mere enn det jeg kan, å søke mot. Jeg har lest litt om BMFA´s program, det virker bra.
                          2. Jeg blir involvert i et miljø (som trolig fører til at bevisstheten min øker).

Som tidligere stadfestet; norsk lov er mer enn tilstrekkelig som den er. Spørsmålet blir om man ønsker organisering eller ikke, om man ønsker et "samfunn" eller bare atomiserte individer. Jeg ønsker et samfunn. Jeg deler ikke frykten om at Mor Staten setter ned foten pga spredte uhell, det er urealistisk, men jeg ønsker å utvikle meg innenfor denne hobbyen.

Forøvrig tviler jeg på at jeg er den eneste godt voksne nybegynneren i landet, jeg ville satt pris på om NLF arrangerte kurs ikke bare for "kidsa". Dessuten ville det vært en stor fordel om NLF hadde publisert håndbøker på nettet (jeg kan hjelpe til med språkvask dersom det er problemet.)
                          Et voksent og fornuftig innlegg...

Mvh Einar - vi tenker i samme baner...

Comment

• tema95
                            • Aug 2002
                            • 977

De kursene som har vært holdt for instruktører er fo ALLE, og ca 130 stk har gjennomgått dem.
                            Så er det opp til klubbene å arrangere pilotkurs.
                            Håndbøkene er p.t. ikke direkte på nett, men klubben får de tilsendt gratis, bare å henvende seg til tom.brien@nlf.no!
                            Mvh Terje Martinsen
                            leder Modellflyseksjonen/NLF
                            www.modellfly.info

Comment

• spitmk16
                              • Oct 2005
                              • 1367

Bevis for hva???

Mener du bevis/sertifikat for at du kan føre fly, og ha nødvendige sjekker for det før take off?

Comment

• ERJ
                                • Aug 2007
                                • 935

Auda...

De kursene som har vært holdt for instruktører er fo ALLE, og ca 130 stk har gjennomgått dem.
                                Så er det opp til klubbene å arrangere pilotkurs.
                                Håndbøkene er p.t. ikke direkte på nett, men klubben får de tilsendt gratis, bare å henvende seg til tom.brien@nlf.no!

Her har tydeligvis vært en svikt i "felten" - det vil si i en rekke klubber...Har nå
                                vært innom rundt ti nettsider til helt forskjellig utvalgte klubber. Det nedslående
                                resultatet er kort og godt at det du informerer om her Terje, ikke fremkommer som
                                noe info på de samme klubbsider. Min egen klubb inklusive.

Kunne kanskje kommet med en besk kommentar, men lar det være og griper heller
                                tak i lokalklubben. Det ansvar som påhviler ALLE NLF-tilsluttede klubber taes for
                                de flestes vedkommende lite på alvor.

I så måte hjelper det lite og "ta" NLF, her må klubbene lokalt ta det hele og fulle
                                ansvar for at rettningslinjer ikke følges.

Mhv Einar -

Comment

Working...