Unconfigured Ad

Collapse

Liten feil = stor gnist og minus $$$$

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #16
    Originally posted by nixxon
    Mange takk for utfyllende svar. Selv om jeg tror jeg kan klare dette er jeg litt i tvil om jeg ønsker å gjøre jobben. Det er såpass lite feilmargin at jeg velger å avstå. Jeg ser at dimensjonene er små og også feilmarginene. Kjøper heller et nytt lipo batteri.

    En annen sak: Koplet til et nyladet 3C 2200mAh lipo til ESC-en. Og tilkoplingen virket OK i starten, melodier og det hele. Men da jeg ga litt gass så harker motoren (i den grad en el-motor kan harke) og de 2 tønnene (capacitors?) ble begge ukomfortabelt varme så det var ugreit å ta berøre dem. Her er sannsynligvis også ESC-en ødelagt.

    Kanskje UBEC-en til ESC-en har ødelagt mottakeren også? Jeg bør nok bestille ny ESC samtidig - dette blir dyrt :-\
    Et nytt batteri fra HC er ikke så avskrekkende dyrt.
    Når det gjelder ESC'en så ville jeg hat testet den på følgende måte.
    Koble fra motor og mottaker, koble til batteriet og mål mellom rød og Sort(Brun) kabel på pluggen som skal inn i mottakeren - måler du 5V så virker det som BEC i ESC'en er ok.
    Sjekk også om kondensatorene blir varme når du kun har batteri og ESC koblet sammen.

    Hvis punktet over er ok kan du koble til mottakeren med en servo tilkoblet.
    Beveg stikka og se om servoen beveger seg - sjekk varmen i kondensatorene - de skal være kalde.

    virker dette så er det over til neste punkt - koble til programmeringskortet (hvis du har det) og sjekk at alle parametrene er satt riktig i ESC'en.

    Koble så til motoren og gi litt throttle - motoren kan "hakke" litt i starten men når den er i gang så skal den gå jevnt.
    hvis den stadig "hakker" så ville jeg ha prøvd en annen motor (samme hva) - virker det nå har du høyest sannsynlig en defekt motor - "hakker" den stadig vekk og kondisen blir varme så er jeg redd for at ESC'en har tatt kvelden.

    Da er de eneste som blir fornøyd og happy lokalisert borte i Kina....
    Last edited by Quadrocopter; 15-11-08, 23:44.

    Comment

    • nixxon
      • Feb 2005
      • 478

      #17
      Originally posted by Quadrocopter
      Et nytt batteri fra HC er ikke så avskrekkende dyrt.
      Når det gjelder ESC'en så ville jeg hat testet den på følgende måte.
      Koble fra motor og mottaker, koble til batteriet og mål mellom rød og Sort(Brun) kabel på pluggen som skal inn i mottakeren - måler du 5V så virker det som BEC i ESC'en er ok.
      Sjekk også om kondensatorene blir varme når du kun har batteri og ESC koblet sammen.

      Hvis punktet over er ok kan du koble til mottakeren med en servo tilkoblet.
      Beveg stikka og se om servoen beveger seg - sjekk varmen i kondensatorene - de skal være kalde.

      virker dette så er det over til neste punkt - koble til programmeringskortet (hvis du har det) og sjekk at alle parametrene er satt riktig i ESC'en.

      Koble så til motoren og gi litt throttle - motoren kan "hakke" litt i starten men når den er i gang så skal den gå jevnt.
      hvis den stadig "hakker" så ville jeg ha prøvd en annen motor (samme hva) - virker det nå har du høyest sannsynlig en defekt motor - "hakker" den stadig vekk og kondisen blir varme så er jeg redd for at ESC'en har tatt kvelden.

      Da er de eneste som blir fornøyd og happy lokalisert borte i Kina....
      Sjekker nå, mens jeg skriver:

      Mottaker strømkabel gir 5,21V (sort hvit Futaba)
      Kondensatorer er kalde
      ----------
      Kopler til med strømkabel i mottaker og det gir korrekt oppstart med
      melodi + 3 pip for 3 celler gjenkjent - pip - kjenningsmelodi - Alt ok
      ---------
      Servoene beveger seg perfekt
      ---------
      Men så - på programmeringskortet er det skjedd 2 endringer: STARUP MODE: VERY SOFT - TIMING: LOW... Begge disse parametrene er endret i forhold til det tidligere godkjente: Startup mode: NORMAL og Timing: HIGH.
      --------

      prøver på nytt med endrede & korrekte innstillinger nå...

      Nå er jeg veldig spent!

      EDIT
      Bare tull: Motoren hakker og harker fortsatt. Så litt hvit røyk også innimellom fra mottaker eller esc...
      Last edited by nixxon; 18-11-08, 13:39. Reason: Moderert sprogbrugen

      Comment

      • nixxon
        • Feb 2005
        • 478

        #18
        Originally posted by Ferry
        Skudd fra hofta: Batteriets + og minus er koplet til Wuz up'n, og får en liten forbindelse internt. Da vil du måle hele batterispenninga over bruddet; pin 2/3. Hvis du kobler en last (lyspære f.eks ) mellom pluss og minus på batteriet, vil du også kunne måle spenning over bruddet. Generelt i feilsøking så måler en full spenning over et brudd.
        Det du skriver må være noe i nærheten av sannheten.

        Watt's Up skaper en form for kontakt mellom pinne 1 og 6. Det skal egentlig Watt's Up ikke gjøre da den skal oppføre seg som 2 stk ledningsstumper uten forbindelse med hverandre. Det er mulig at Watt's Up har blitt såpass sjokkert over misbruket at den har endret egenskaper.

        Uansett - la oss forutsette at Watt's Up virker 100% når den får ekstern strøm fra mottakerbatteriet. På det ene bildet ser man da (mens jeg måler spenningen mellom pinne 2 og 3) at Watt's Up rapporterer om 3,1 volt inn fra pinne 1 og 6 (Deans-pluggen), mens voltmeteret mellom pinne 2 og 3 viser 12,02 volt. 3,1 volt + 12,02 volt = 15,12 volt = 15,1 volt (med riktig antall tellende desimaler).

        4 celler i serie med 3,77 volt hver gir nøyaktig den samme spenningen som vist over = 15,08 ~= 15,1 volt

        15,1 volt = 15,1 volt. Det kan vel ikke være tilfeldig at summen av spenningene over pinnene 2-3 og 1-6 er lik summen av volt i de 4 friske cellene? Det som imidlertid er litt rart er at pinne 1 og 6 leverer 3,1 volt til Watt's Up. Det er kanskje fordi multimeteret tukler med kretsen når det måler spenningen over pinne 2 og 3?

        Noen som har en teori som kan forklare dette pussige fenomenet?

        Comment

        • nixxon
          • Feb 2005
          • 478

          #19
          Fant bruddstedet ved å pirke bort maskeringstapen rundt polene til celle 2. Bruddet er under balanseringskabel 3 (hvit), rett under printkortet.

          Koplet til en 15 ohm motstand på Deans-pluggen. Satte så en ledning fra pinne 1 til pinne 3. Da kom det ca 15 Volt til motstanden som dro 15 Watt ved 1 Ampere. Målingene er jo helt eksemplariske i forhold til læreboka i elektriske teori

          Motstanden ble god og varm å holde på etter ca 10 sekunders tilkopling.

          Lurer på om motstanden som er konstruert for 10 W tåler 15W over lengre tid, forutsatt at jeg kopler den til en heatsink m vifte jeg har liggende. Det er en elfa 60-043-78 Motstånd 15ohm 5% 10W til den nette sum av kr 5,79.



          Size: L49×W10×H9 mm
          Power rating: 10 W at +70 °C
          Tolerance: ±10 %
          Temp. coefficient: 20 Ω: ±400 ppm/°C ; ≥20 Ω: ±350 ppm/°C

          Terminaler: Solder lead
          Diameter: 10 mm
          Effekttålighet: 10 W
          Längd: 49 mm
          Resistans: 15 Ω
          Teknik: Wirewound
          Temperaturkoefficient: ±400 ppm/°C
          Tolerans: ±5 %
          Last edited by nixxon; 18-11-08, 09:40.

          Comment

          • nixxon
            • Feb 2005
            • 478

            #20
            Praktisk hjelpemiddel for utregning av Volt, Watt, Amp og Ohm

            En link til en god oversikt over ohm, amp, volt & watt. Legg spesielt merke til de 2 magiske trekantene der man kan holde fingeren over den størrelsen man ønsker å finne. Sjekk: http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm

            Forklaring på bokstavkodene:

            V = Spenning = Volt
            I = Strøm = Ampere
            R = Motstand = Ohm
            P = Power = Watt
            Attached Files

            Comment

            • nixxon
              • Feb 2005
              • 478

              #21
              Elektro Formelhjul

              Hjulet på vedlagte bilde (også fra www.sengpielaudio.com) gir en (komplett) oversikt over de forskjellige variantene når man skal regne ut watt volt ampere ohm.
              Attached Files

              Comment

              • nixxon
                • Feb 2005
                • 478

                #22
                For øvrig var ikke bare batteriet ødelagt, men ESC-en også. Fikk nye deler i dag og nå er ting oppe og går igjen

                Bilder av gamle Turnigy Plush 80A følger...
                Attached Files

                Comment

                • Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

                  #23
                  Kan du fjerne metallplata på det midterste bildet? Tror den løsner hvis du tar i litt. Det vil blottlegge transistorene. Nysgjerrig på om de er brent.

                  Comment

                  • nixxon
                    • Feb 2005
                    • 478

                    #24
                    Originally posted by Ferry
                    Kan du fjerne metallplata på det midterste bildet? Tror den løsner hvis du tar i litt. Det vil blottlegge transistorene. Nysgjerrig på om de er brent.
                    Jeg skal prøve i kveld. Det ser ut som metallplaten er festet med en myk duk. Den duken leder kanskje varme fra interne komponenter (transistorer?) til metallplaten.

                    Comment

                    • nixxon
                      • Feb 2005
                      • 478

                      #25
                      Originally posted by nixxon
                      Jeg skal prøve i kveld. Det ser ut som metallplaten er festet med en myk duk. Den duken leder kanskje varme fra interne komponenter (transistorer?) til metallplaten.
                      Her er bilde. Metallplaten spratt lett av. Transistorene ser strøkne ut. Ser ikke de inni (mellom printkortene) så godt.

                      Det er dog noen svarte flekker rundt plusspolens lodding på kortet. Kanskje det har vært krypstrøm her over til noen andre komponenter?

                      ESC-en ser egentlig helt strøken ut inni.

                      Red: Legger inn to bilder til. Kondensatorene så jo helt forkullet ut på det første bildet. De fremstår riktigere på bilde 2. Ser ikke noe feil på den andre siden av ESC-en heller. Gjør noen andre?
                      Attached Files
                      Last edited by nixxon; 05-12-08, 16:08.

                      Comment

                      • Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

                        #26
                        Hvis en av mosfet'ene hadde brent av så hadde du sett store mengder hvit røyk og en lukt som du ikke vil glemme ($$$).
                        Selvfølgelig kan en av dem ha en defekt som ikke er synlig fra yttersiden,

                        Et annet område som er interessant er 5V regulatoren til microcontrolleren (svart firkantet liten skøyer med en mengde små bein rundt) og den switch'a BEC delen - ligger under metall dekslet ikke langt unna der hvor ledningen går ut til servopluggen

                        Siden parametrene i MCU'en var nullstilt og feilen i utgangspunktet var feil polaritet så faller mistanken min på at ett eller annet har skjedd med MCU'en, noe som ikke lar seg fikse så lett.

                        Men se det positive i det - du har nå ca 60 HexFet'er til en 15.- kr stykk som du kan bruke som reservedeler - hvis du en eller annen gang kommer til å oppleve den magiske hvite røyken

                        Comment

                        • nixxon
                          • Feb 2005
                          • 478

                          #27
                          "HexFet".... øh .. ja... du mener kanskje en sekssidet metal–oxide–semiconductor field-effect transistor (MOSFET) da? Alltid kjekt å ha noen slike liggende i tilfelle kemneren skulle komme på døren.

                          BEC-delen virker som den skal, så det er vel ikke grunn til å tro at 5V regulatoren er gåen? Det er bare ett lite loddepunkt på metalldekselet. Jeg kan jo uansett åpne opp og se om jeg kan se noe svidd inni her.

                          Går det an å bruke et multimeter på de forskjellige komponentene for å feilsøke?

                          Siden plusspolen er litt svart her og der lurer jeg på om den nærmeste runde, sorte tønna (det er 2 tønner som stikker ut) har fått seg en karamell og er svidd. Kanskje bytte av den vil gi resultater? Hva heter en slik tønne, mon tro. Er det en kondensator?

                          Comment

                          • Olavjoergensen
                            • Jun 2005
                            • 2208

                            #28
                            Originally posted by nixxon
                            "HexFet".... øh .. ja... du mener kanskje en sekssidet metal–oxide–semiconductor field-effect transistor (MOSFET) da? Alltid kjekt å ha noen slike liggende i tilfelle kemneren skulle komme på døren.

                            BEC-delen virker som den skal, så det er vel ikke grunn til å tro at 5V regulatoren er gåen? Det er bare ett lite loddepunkt på metalldekselet. Jeg kan jo uansett åpne opp og se om jeg kan se noe svidd inni her.

                            Går det an å bruke et multimeter på de forskjellige komponentene for å feilsøke?

                            Siden plusspolen er litt svart her og der lurer jeg på om den nærmeste runde, sorte tønna (det er 2 tønner som stikker ut) har fått seg en karamell og er svidd. Kanskje bytte av den vil gi resultater? Hva heter en slik tønne, mon tro. Er det en kondensator?
                            Ser veldig ut som 2 stk kondensatorer det ja. Ser du bokstavene liten uf på den? En litt rar u kanskje men den står for micro og F står for farad. Altså microfarad. Det skal også stå et tall bak disse bokstavene som beskriver kapasiteten til kondensatoren.

                            Mvh OJ
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment

                            • Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

                              #29
                              Originally posted by nixxon
                              "....Siden plusspolen er litt svart her og der lurer jeg på om den nærmeste runde, sorte tønna (det er 2 tønner som stikker ut) har fått seg en karamell og er svidd. Kanskje bytte av den vil gi resultater? Hva heter en slik tønne, mon tro. Er det en kondensator?
                              Mener du nevnte en eller annen gang at det hadde kommet ut noe røyk - derfor hadde det vært interessant å sett under metallkappa og inn til BEC'en.

                              De sorte flekkene som du ser ved plusspolen kan være rester av flux middelet i loddetinnet - litt diffust bilde så det er vanskelig å se nøyaktig hva det kan være, men det kan se ut som om de har vært lite flinke til å rense printet etter loddingen av kablene.

                              Elektrolytt kondensatorene som sitter i enden (tønnene) liker heller ikke å være for lenge koblet opp med feil polaritet. Disse feiler som regel med at de eser ut å begynner og lekke elektrolytt - et stoff som du bestemt vil kjenne lukten av hvis det har lekket ut.

                              Ang. feilsøking på HexFET'ene så er det virkelig problematisk p.g.a. at de er koblet i parallell og delt opp i tre grupper. (alle inngangene er koblet sammen og alle utgangene er koblet sammen innenfor hver gruppe)
                              Eneste mulig het er å lodde ut hver av dem og teste dem separat... phu...

                              Jeg tror stadig problemet ditt ligger rundt MCU som styrer alle HexFET'ene.
                              Last edited by Quadrocopter; 05-12-08, 14:39.

                              Comment

                              • nixxon
                                • Feb 2005
                                • 478

                                #30
                                Takker for mange bra innspill. Jeg skal fjerne metalldekselet ved første anledning og ta noen bilder. Kanskje jeg får øye på en artig MCU (Main Control Unit?)?

                                Comment

                                Working...