Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten feil = stor gnist og minus $$$$

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten feil = stor gnist og minus $$$$

    Greide å "kræsje" mitt splitter nye ZIPPY-H 3300mAh 5S1P 20-30C Lipoly Pack til US$ 74 i går kveld.

    Prøvekjørte motoren først med batteripakken direkte tilkoblet ESC-en og da gikk alt helt fint. Skulle så koble til Watt's Up (til US$ 40) mellom batteri og ESC for å sjekke hvor mye strøm osv. utstyret trekker. Mente at alt var koblet riktig (+ til + og - til - i begge ender), men da jeg satte i Deans pluggen som formidlet 18,8 volt til ESC-en sa det POFF i kontakten og ledningene ble varme. (ESC = TURNIGY Plush 80A til US$ 52).

    Da ble jeg litt svett.

    LiPo batteriet var dødt etterpå da jeg målte på Deans kontaktenmed multimeteret. Jeg målte cellene individuelt via balanseringskontakten og alle cellene viste nøyaktig 3,76 volt, bortsett fra celle 2 som viste ca 0 volt.

    Puttet da LiPo batteriet i en zip-forseglet plastpose + boblekonvolutt og la den på en fjøl midt i hagen (våt og frossen mark) med en mønepanne over. Skal sjekke hvordan det står til i ettermiddag.

    Hvis jeg er riktig uheldig vil dette koste meg ære + forsinkelse + ergrelse +
    LiPO US$ 74
    Watt's Up US$ 40
    ESC US$ 52
    EMS Express US$ 30
    = US$ 196 = NOK 1372 ekskl mva (NOK 1715 inkl mva)

    Håper imidlertid at det kun er LiPo batteriet som er ødelagt.

    Spørsmålet nå er om jeg er nødt til å destruere alle LiPo-cellene når det kun er 1 celle som er død? Batteriet viser ingen ytre tegn på skade overhodet. Jeg rakk å åpne batteripakken før jeg la den ut i hagen og alle loddinger til loddeplaten ser uberørte ut. Ingen celler buler. Batteriet hadde samme temp som før uhellet.

    Etterpå koplet jeg til et 3S batteri til ESC-en og pipene og melodien som ble spilt av tyder på at alt er OK. ESC-ens innebygde UBEC ga riktig strøm til mottakeren. Da jeg ga gass gikk imidlertid propellen hakkete rundt og motoren lagde rare lyder. Håper imidlertid at dette skyldes at ESC-en ikke liker 11,3 volt med HIGH timing...

    Da uhellet skjedde rykket jeg hendene til meg og dro ut overgangskablene til Watt's Up instrumentet i den ene enden. I den andre enden var koplingene riktig (+ til + og - til -). Nå får jeg derfor aldri verifisert at kablene var krysset og derved evt. var årsak til uhellet :-\

  • #2
    Jaja, du gjør ikke det igjen

    Jeg ville tatt ut den cellen som var død, og prøvd om de andre fungerte som 4s (eller 3s)
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Jeg hadde en død celle på et 4S-batteri. Jeg demonterte cella og loddet om de resterende cellene. Fungerer fint som et 3S-batteri nå.
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

      Comment


      • #4
        Synes det er merkelig at du målte 0 volt på en celle, sikker på at du har fått god kontakt med multimeteret?

        Høres ut som om det er noe du har koblet feil. Lett å kortslutte litt i topplokket også, selv så klarte jeg å klippe over både pluss og minus samtidig på en mottakerpakke en gang, stressende...
        T-REX 600E
        Thunder Tiger MiniTitan
        HK-450
        En kul Crawler
        Hitec Aurora 9

        Comment


        • #5
          Originally posted by Aceman View Post
          Synes det er merkelig at du målte 0 volt på en celle, sikker på at du har fått god kontakt med multimeteret?

          Høres ut som om det er noe du har koblet feil. Lett å kortslutte litt i topplokket også, selv så klarte jeg å klippe over både pluss og minus samtidig på en mottakerpakke en gang, stressende...
          Jada, jeg er sikker. Målte både på balanseringskontakten (mellom pinne nr 2 og 3 [hvis pinne 1 er svart og pinne 6 er rød]) og inni batteriet. Det er muligens brudd på en av strømlederne mellom celle 2 og ett av loddepunktene på loddekortet.

          Comment


          • #6
            Noe som er helt sprøtt er at når jeg kopler til Watt's Up, så endres spenningen mellom pin 2 og 3 fra 0,0 volt til - (minus) 13,14 volt (mao pin 2 blir + og pin 3 blir -). Normalt er jo laveste nummer på pin minus i forhold til høyere nummer på pin.

            Kopler jeg til ekstern strømforsyning (mottakerbatteri inn) til Watt's Up, så endres spenningen mellom pin 2 og 3 fra - (minus) 13,14 til - (minus) 12,01 volt ?! WTF?!?

            Det skjer ikke noe slikt tull hvis jeg kopler Watt's Up til et annet lipo batteri jeg har liggende.

            Legger inn bilder av lipo batteriet, slik at hvis noen er interessert i å se hvordan det ser ut inni så kan de kikke på posten.

            Comment


            • #7
              Originally posted by nixxon View Post
              Noe som er helt sprøtt er at når jeg kopler til Watt's Up, så endres spenningen mellom pin 2 og 3 fra 0,0 volt til - (minus) 13,14 volt (mao pin 2 blir + og pin 3 blir -). Normalt er jo laveste nummer på pin minus i forhold til høyere nummer på pin.
              Skudd fra hofta: Batteriets + og minus er koplet til Wuz up'n, og får en liten forbindelse internt. Da vil du måle hele batterispenninga over bruddet; pin 2/3. Hvis du kobler en last (lyspære f.eks ) mellom pluss og minus på batteriet, vil du også kunne måle spenning over bruddet. Generelt i feilsøking så måler en full spenning over et brudd.

              Comment


              • #8
                bilder

                Her er bilder av moroa + skjema, slik jeg antar batteriet er koplet opp til slutt

                Bilde med 3,76 volt mellom pin 1 & 2 = alt i orden (alle celler er ok bortsett fra celle nr 2 med orange/hvit ledning til balanseringsplugg)
                Bilde med 0,0 volt er vanlig måling mellom pin 2 & 3 uten Watt's Up tilkoplet
                Bilde med -13,14 volt er med Watt's Up tilkoplet på SOURCE siden uten noe tilkoplet motsatt side (LOAD-siden) som er en åpen krets.
                Bilde med - 12,01 volt er med Watt's Up tilkoplet med egen strømforsyning fra 4,8v mottakerbatt.

                (alle målingene har selvsagt økt med 0,01 volt siden igår, eks 3,76 har blitt 3,77 ... og også på minussiden har -13,14 v har blitt -13,15v ... -12,01 v har blitt -12,02...)
                Attached Files
                Last edited by nixxon; 14-11-08, 23:46. Reason: forklaring på at avbildet volt avviker med 0,01 volt fra det opplyste

                Comment


                • #9
                  Hei Nixxon
                  Har vært ute for tilsvarende problem tidligere og feilen var følgende:
                  Hver av battericellene har to ledere (tynn flat fortinnet kobber folie - se bildet under) som kommer ut av aluminiums posen med elektrolytten. Det er disse "leppene" som går gjennom hullene og er loddet til monterings print plata (plata hvor alle ledningene sitter festet)
                  Kortslutter du batteriet eller m.a.o. trekker mye mer strøm enn batteriet er designet for vil du kunne brenne av denne folien (faktisk en form for "sikring" slik at du slipper varmgang inne i selve kjemiblandingen).

                  Bruddet kan være vanskelig å finne siden cellene er limt i sammen for å oppnå maks stabilitet. Det er vanskelig å bevege/rikke på de enkelte cellen for å se om folien er brent av.
                  Av og til kan folien også brenne av under punktet der den kommer ut av aluminiums huset noe som gjør det enda vanskeligere å finne.
                  Hvis du studerer printet på undersiden (mot cellene) og ser om du finner antydning til sot rundt en av leppene til celle 2 så vet du hvor problemet ligger.

                  Er denne folien brent av så er det ikke noe håp å redde batteriet (vel du kan bytte ut den defekte cella noe jeg ikke anbefaler)

                  Er det derimot et brudd i selve print plata så kan det repareres med litt kabel og loddetinn.

                  I alle tilfeller VÆR YTTERST FORSIKTIG når du gjør noe på print plata - det er veldig lett og få en kortslutning som kan ende opp i en fatal situasjon!

                  At du får høyere spenning når du kobler til wattmeteret er forklart bra av Ferry i posten under.

                  Regner med at du slipper med skrekken + $72 til HC og en erfaring rikere
                  Attached Files
                  Last edited by Quadrocopter; 15-11-08, 01:09.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nixxon View Post
                    Her er bilder av moroa + skjema, slik jeg antar batteriet er koplet opp til slutt

                    Bilde med 3,76 volt mellom pin 1 & 2 = alt i orden (alle celler er ok bortsett fra celle nr 2 med orange/hvit ledning til balanseringsplugg)
                    Bilde med 0,0 volt er vanlig måling mellom pin 2 & 3 uten Watt's Up tilkoplet
                    Bilde med -13,14 volt er med Watt's Up tilkoplet på SOURCE siden uten noe tilkoplet motsatt side (LOAD-siden) som er en åpen krets.
                    Bilde med - 12,01 volt er med Watt's Up tilkoplet med egen strømforsyning fra 4,8v mottakerbatt.

                    (alle målingene har selvsagt økt med 0,01 volt siden igår, eks 3,76 har blitt 3,77 ... og også på minussiden har -13,14 v har blitt -13,15v ... -12,01 v har blitt -12,02...)

                    Mulig jeg tar feil, men er det ikke bare pin 1 som er minus, og alle de andre pluss? Isåfall vil du jo ved måling av pin 2 og 3 måle to plusser, og det er på ingen måte rart at du får null.

                    Jeg mener den riktige måten å måle over en balanse-kontakt er: 1<-->2, 1<-->3, 1<-->4 osv.

                    Da vil du få 3,7 på første, 7,4 på nr 2 osv. (forutsatt at alle cellene er 3,7V, åffkårs)
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by roadrune View Post
                      Mulig jeg tar feil, men er det ikke bare pin 1 som er minus, og alle de andre pluss? Isåfall vil du jo ved måling av pin 2 og 3 måle to plusser, og det er på ingen måte rart at du får null.

                      Jeg mener den riktige måten å måle over en balanse-kontakt er: 1<-->2, 1<-->3, 1<-->4 osv.

                      Da vil du få 3,7 på første, 7,4 på nr 2 osv. (forutsatt at alle cellene er 3,7V, åffkårs)
                      Batteriet er faktisk koplet slik som jeg trodde - se skisse på det siste bildet.

                      pin 1 er minus til celle 1 (og felles minus til alle andre celler som er i pakken)
                      pin 2 er pluss til celle 1 og minus til celle 2
                      pin 3 er pluss til celle 2 og minus til celle 3
                      pin 4 er pluss til celle 3 og minus til celle 4
                      pin 5 er pluss til celle 4 og minus til celle 5
                      pin 6 er pluss til celle 5 (og felles pluss til alle andre celler som er i pakken)

                      Lavere pin vil være minus i forhold til høyere pin

                      Måler man mellom 2 nabopinner, eks mellom 1 og 2 eller mellom 4 og 5 skal man lese av 3,7 volt med laveste pinnenummer ved begge målinger som minuspol. Man har i eksempelet målt celle 1 og celle 4.

                      Måler man 2 pinner som har en mellomliggende pinne vil man måle summen av 2 celler, eks måler man pinne 1 og 3 skal man lese av 7,4 volt (summen av celle 1 og 2). Skal man lese av spenningen som celle 4 og 5 lager i serie må man måle mellom pinne 4 og 6.

                      nixxon
                      Last edited by nixxon; 15-11-08, 17:12.

                      Comment


                      • #12
                        Det er riktig som Nixxon sier at alle cellene er koblet i serie d.v.s. at (+) på celle 1 går til (-) på celle 2 , (+) på celle 2 går til (-) på celle 3 osv.

                        Måler du med minus målepinnen på voltmeteret på den sorte ledningen ut i fra balanserings pluggen og flytter pluss målepinnen fra voltmeteret utover vil du på første pinne måle spenningen over celle 1 (la oss si denne er 4.2V), flytter du pluss målepinnen et hakk videre vil du måle spenningen over celle 1 og 2, d.v.s. 4.2. + 4,2 = 8,4V, neste pinne vil være 4,2 + 4,2 + 4,2 = 12,6V,
                        over de neste 16,8V, 21V, og på den siste vil du ha hele batteri spenningen på 25,2V

                        Måler du derimot over pinnene 1<->2 måler du kun spenningen over celle 1 alså 4,2V, mellom 2<->3 er kun over celle 2 og igjen kun 4,2V, ..... mellom 6<->7 er kun over celle 6 og du vil kun måle en spenningen 4,2V

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ErlendM View Post
                          Jeg hadde en død celle på et 4S-batteri. Jeg demonterte cella og loddet om de resterende cellene. Fungerer fint som et 3S-batteri nå.
                          Så loddeørene til cellepolene i ditt batteri ut som flate kobberbelter som var loddet sammen oppå et stivt "kretskort"?

                          Lurer på om du har noen erfaringer som du vil dele.

                          Har skjønt at det er lurt å tape tett over alt annet enn det man ønsker å berøre med loddebolt eller annet strømførende materiale.

                          Mitt batteri har et slikt stivt kretskort (som nevnt over) i polenden av batteripakken der de forskjellige lederne er loddet sammen i store loddeklumper - se bilde. Hver celleplate er klistret sammen til nabocellen med noe klebrige greier. Vet ikke hvor mye drag hver celle egentlig tåler i sølvduken før ett eller annet ryker/blir skadet. Det er kanskje lurt at batteripakken er litt temperert før man forsøker å dra en celle fra nabocellen.

                          Er det noen som har pakket om et Zippy batteri før? Jeg har forsåvidt sett posten til en fyr som har gjort det her: Who Can rebuild Lipos? - RC-Monster Forums

                          Bilder av batteriet hans er i post #6 og på side 2
                          Last edited by nixxon; 15-11-08, 20:38.

                          Comment


                          • #14
                            Før vi går videre - å bygge om batterier er farlig og bør utføres med størst mulig grad av forsiktighet.
                            Videre er resultatet avhengig av at du er ekstremt nøye med hva du gjør og hvordan.

                            Kunne dokumentert dette med en bilde serie men prosessen er såpass FARLIG at jeg ikke vil eller kan anbefale personer uten elektronikk / lodde erfaring å utføre disse inngrepene



                            Skulle nesten tro at vi var over i USA - men dette er såpass seriøst at det er viktig å tenke gjennom om man virkelig vil gjøre dette>

                            Så over til selve jobben.

                            Har bygget om flere batterier inklusive Zippy'ere fra HC

                            De fleste batterier er bygget opp med et/to monterings print som battericellene og ledninger festes til så prosedyrene er relativt like.

                            Du er relativt "heldig" siden den defekte cella er nummer 2 fra kanten.
                            Du kan gjøre det på følgende måte:

                            1) Bygge om batteriet ved å fjerne den defekte cella og flytte den første cella over i posisjonen til den defekte.

                            2) Fjerne den defekte cella å koble om ledningene (la de andre cellene være der de er)

                            Jeg anbefaler alternativ 2 siden dette medfører mist belastning på loddeørne og battericellene.

                            Det er alltid en fordel at du har ladet ut cellene til rundt 3,0 V når du utfører jobben - men i alle tilfeller vær forsiktig.

                            1) Bruk kameraet og ta et bilde av monteringsplata med alle kablene (greit å ha senere)
                            2) lodd av alle ledningen.
                            3) fjern det meste av tinnet der loddeørne fra celle #2 er feste til monteringsplata -vær forsiktig! ikke kortslutt- bruk en god loddebolt som gir minimum 400 grader og en stor spiss som ikke mister varmen så lett.
                            Videre må du ha en tinnpumpe og en rull loddelisse (vevet kobber lisse som suger opp tinnet - finnes bl.a. hos Biltema)
                            4) når det meste av tinnet er fjernet og du ser loddørene tar du et tynt skrujern å prøver og vippe opp løddeøret (de er bøyd over hverandre) dette må gjøres mens ørene varmes opp med loddebolten. Dette er en prosess hvor du skulle hatt 3 armer så det er viktig at du fester batteriet til bordplata slik at den står på kortsiden og ikke har muligheter til å flytte på seg.
                            5) Når du har fått vippet opp ørene og det ikke er noe tinn som fester dem til monterigsplata kan du forsøke og løsne den dobbeltsidige tapen som limer celle #2 til celle #1 og #3 - Vær forsiktig så du ikke lager hull i cellens aluminiums vegger.
                            6) Når celle 2 er løs lirker du den ut (ikke kast denne i søpla - den skal til en miljøstasjon)
                            7) nå skal du koble celle #1 til celle#3 - ta en tykk isolert leding og tilpass den slik at den når fra (+) loddeøret på celle #1 og over til (-) loddeøret på celle #2(dette er originalt den tredje cella) - fjern en halv cm isolasjon i begge ender og lodd den fast
                            elektrisk har du nå et batteri som er følgende (-)celle#1(+) -> (-) celle#3(+) -> (-)celle#4(+) -> (-)celle#5(+)
                            Nå kan du begynne å lodde tilbake ledningene som du tok av i starten, start med den tykke sorte som skal til (-) på celle#1 derefter den tykke røde som skal til (+) på celle#5
                            Lodd så på balansering kablene:
                            sort -> (-) celle-posisjon#1
                            ora -> (+) celle-posisjon#1(celle#1)
                            hvit-> (+) celle-posisjon#3 (celle#2)
                            gul-> (+) celle-posisjon#4 (celle#3)
                            blå-> (+) celle-posisjon#5 (celle#4) kosmetisk riktig er det hvis du fjerner den blå ledningen fra balaserings pluggen og flytter de røde over i blå's posisjon men i alle tilfeller så skal det kun være 5 ledninger i balanserings pluggen (posisjonen den røde stod i originalt skal være tom)
                            9) lodde arbeidet er slutt - sjekk at alle loddinger er "perfekte" - Sjekk med voltmeter at alt er koblet sammen riktig
                            10) Pakke jobb - her skulle du egentlig ha en spesial tape (brun/orange) som isolerer og er sterk men hvis du ikke har en slik tape så bruk en glassfiber utgave
                            11) hold batteriet slik at de to tykke ledningene peker mot deg - finn de ledningene som går fra bakerste del av batteriet og fremover - løft dem opp og legge tape under dem slik at de ikke har mulighet til å gnisse mot monteringsplata eller noen av loddepunktene i framkant av batteriet.
                            12) Legg en bred glassfiber/gaffa tape fra midt på celle#1 og over hele monteringsplata og ned til midten av den siste cella
                            13) for å fylle ut hullet etter den defekte cella kan du kutte til en balsa bit (eller noe annet lett) og legge i mellom. Ta så en glassfiber/gaffa tape å dra den rundt alle batteriene på undersiden av monteringsplata slik at de holdes sammen.
                            14 Nå skal du egentlig bruke en spesial krype strømpe for batterier for og pakke inn alt med du kan også bruke tape...

                            Det var det....... men igjen har du ikke jobbet med LiPo batterier før så vær YTTERST forsiktig

                            Ta heller å send meg en mail og spør istedenfor og eksperimentere.

                            -Frank-
                            Last edited by Quadrocopter; 15-11-08, 23:50.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Før vi går videre - å bygge om batterier er farlig og bør utføres med størst mulig grad av forsiktighet.
                              Videre er resultatet avhengig av at du er ekstremt nøye med hva du gjør og hvordan.

                              Kunne dokumentert dette med en bilde serie men prosessen er såpass FARLIG at jeg ikke vil eller kan anbefale personer uten elektronikk / lodde erfaring å utføre disse inngrepene



                              Skulle nesten tro at vi var over i USA - men dette er såpass seriøst at det er viktig å tenke gjennom om man virkelig vil gjøre dette>

                              Så over til selve jobben.

                              Har bygget om flere batterier inklusive Zippy'ere fra HC

                              De fleste batterier er bygget opp med et/to monterings print som battericellene og ledninger festes til så prosedyrene er relativt like.

                              Du er relativt "heldig" siden den defekte cella er nummer 2 fra kanten.
                              Du kan gjøre det på følgende måte:

                              1) Bygge om batteriet ved å fjerne den defekte cella og flytte den første cella over i posisjonen til den defekte.

                              2) Fjerne den defekte cella å koble om ledningene (la de andre cellene være der de er)

                              Jeg anbefaler alternativ 2 siden dette medfører mist belastning på loddeørne og battericellene.

                              Det er alltid en fordel at du har ladet ut cellene til rundt 3,0 V når du utfører jobben - men i alle tilfeller vær forsiktig.

                              1) Bruk kameraet og ta et bilde av monteringsplata med alle kablene (greit å ha senere)
                              2) lodd av alle ledningen.
                              3) fjern det meste av tinnet der loddeørne fra celle #2 er feste til monteringsplata -vær forsiktig! ikke kortslutt- bruk en god loddebolt som gir minimum 400 grader og en stor spiss som ikke mister varmen så lett.
                              Videre må du ha en tinnpumpe og en rull loddelisse (vevet kobber lisse som suger opp tinnet - finnes bl.a. hos Biltema)
                              4) når det meste av tinnet er fjernet og du ser loddørene tar du et tynt skrujern å prøver og vippe opp løddeøret (de er bøyd over hverandre) dette må gjøres mens ørene varmes opp med loddebolten. Dette er en prosess hvor du skulle hatt 3 armer så det er viktig at du fester batteriet til bordplata slik at den står på kortsiden og ikke har muligheter til å flytte på seg.
                              5) Når du har fått vippet opp ørene og det ikke er noe tinn som fester dem til monterigsplata kan du forsøke og løsne den dobbeltsidige tapen som limer celle #2 til celle #1 og #3 - Vær forsiktig så du ikke lager hull i cellens aluminiums vegger.
                              6) Når celle 2 er løs lirker du den ut (ikke kast denne i søpla - den skal til en miljøstasjon)
                              7) nå skal du koble celle #1 til celle#3 - ta en tykk isolert leding og tilpass den slik at den når fra (+) loddeøret på celle #1 og over til (-) loddeøret på celle #2(dette er originalt den tredje cella) - fjern en halv cm isolasjon i begge ender og lodd den fast
                              elektrisk har du nå et batteri som er følgende (-)celle#1(+) -> (-) celle#3(+) -> (-)celle#4(+) -> (-)celle#5(+)
                              Nå kan du begynne å lodde tilbake ledningene som du tok av i starten, start med den tykke sorte som skal til (-) på celle#1 derefter den tykke røde som skal til (+) på celle#5
                              Lodd så på balansering kablene:
                              sort -> (-) celle-posisjon#1
                              ora -> (+) celle-posisjon#1(celle#1)
                              hvit-> (+) celle-posisjon#3 (celle#2)
                              gul-> (+) celle-posisjon#4 (celle#3)
                              blå-> (+) celle-posisjon#5 (celle#4) kosmetisk riktig er det hvis du fjerner den blå ledningen fra balaserings pluggen og flytter de røde over i blå's posisjon med i alle tilfeller så skal det kun være 5 ledninger i balanserings pluggen (posisjonen den røde stod i originalt skal være tom)
                              9) lodde arbeidet er slutt - sjekk at alle loddinger er "perfekte" - Sjekk med voltmeter at alt er koblet sammen
                              10) Pakke jobb - her skulle du egentlig ha en spesial tape (brun/orange) som isolerer og er sterk men hvis du ikke har en slik tape så bruk en glassfiber utgave
                              11) hold batteriet slik at de to tygge ledningene peker mot deg - finn de ledningene som gå fra bakerste del av batteriet og fremover - løft dem opp og legge tape under dem slik at de ikke har mulighet til å gniss mot monteringsplata eller noen av loddepunktene i framkanten av batteriet.
                              12) Legg en bred glassfiber/gaffa tape fra midt på celle#1 og over hele monteringsplata og ned til midten av den siste cella
                              13) for å fylle ut hullet etter den defekte cella kan du kutte til en balsa bit (eller noe annet lett) og legge i mellom. Ta så en glassfiber/gaffa tape å dra den rundt alle batteriene på undersiden av monteringsplata slik at de holdes sammen.
                              14 Nå skal du egentlig bruke en spesial krype strømpe for batterier for og pakke inn alt med du kan også bruke tape...

                              Det var det....... men igjen har du ikke jobbet med LiPo batterier før så vær YTTERST forsiktig

                              Ta heller å send meg en mail og spør istedenfor og eksperimentere.

                              -Frank-
                              Mange takk for utfyllende svar. Selv om jeg tror jeg kan klare dette er jeg litt i tvil om jeg ønsker å gjøre jobben. Det er såpass lite feilmargin at jeg velger å avstå. Jeg ser at dimensjonene er små og også feilmarginene. Kjøper heller et nytt lipo batteri.

                              En annen sak: Koplet til et nyladet 3C 2200mAh lipo til ESC-en. Og tilkoplingen virket OK i starten, melodier og det hele. Men da jeg ga litt gass så harker motoren (i den grad en el-motor kan harke) og de 2 tønnene (capacitors?) ble begge ukomfortabelt varme så det var ugreit å ta berøre dem. Her er sannsynligvis også ESC-en ødelagt.

                              Kanskje UBEC-en til ESC-en har ødelagt mottakeren også? Jeg bør nok bestille ny ESC samtidig - dette blir dyrt :-\

                              Comment

                              Working...
                              X