Greide å "kræsje" mitt splitter nye ZIPPY-H 3300mAh 5S1P 20-30C Lipoly Pack til US$ 74 i går kveld.
Prøvekjørte motoren først med batteripakken direkte tilkoblet ESC-en og da gikk alt helt fint. Skulle så koble til Watt's Up (til US$ 40) mellom batteri og ESC for å sjekke hvor mye strøm osv. utstyret trekker. Mente at alt var koblet riktig (+ til + og - til - i begge ender), men da jeg satte i Deans pluggen som formidlet 18,8 volt til ESC-en sa det POFF i kontakten og ledningene ble varme. (ESC = TURNIGY Plush 80A til US$ 52).
Da ble jeg litt svett.
LiPo batteriet var dødt etterpå da jeg målte på Deans kontaktenmed multimeteret. Jeg målte cellene individuelt via balanseringskontakten og alle cellene viste nøyaktig 3,76 volt, bortsett fra celle 2 som viste ca 0 volt.
Puttet da LiPo batteriet i en zip-forseglet plastpose + boblekonvolutt og la den på en fjøl midt i hagen (våt og frossen mark) med en mønepanne over. Skal sjekke hvordan det står til i ettermiddag.
Hvis jeg er riktig uheldig vil dette koste meg ære + forsinkelse + ergrelse +
LiPO US$ 74
Watt's Up US$ 40
ESC US$ 52
EMS Express US$ 30
= US$ 196 = NOK 1372 ekskl mva (NOK 1715 inkl mva)
Håper imidlertid at det kun er LiPo batteriet som er ødelagt.
Spørsmålet nå er om jeg er nødt til å destruere alle LiPo-cellene når det kun er 1 celle som er død? Batteriet viser ingen ytre tegn på skade overhodet. Jeg rakk å åpne batteripakken før jeg la den ut i hagen og alle loddinger til loddeplaten ser uberørte ut. Ingen celler buler. Batteriet hadde samme temp som før uhellet.
Etterpå koplet jeg til et 3S batteri til ESC-en og pipene og melodien som ble spilt av tyder på at alt er OK. ESC-ens innebygde UBEC ga riktig strøm til mottakeren. Da jeg ga gass gikk imidlertid propellen hakkete rundt og motoren lagde rare lyder. Håper imidlertid at dette skyldes at ESC-en ikke liker 11,3 volt med HIGH timing...
Da uhellet skjedde rykket jeg hendene til meg og dro ut overgangskablene til Watt's Up instrumentet i den ene enden. I den andre enden var koplingene riktig (+ til + og - til -). Nå får jeg derfor aldri verifisert at kablene var krysset og derved evt. var årsak til uhellet :-\
Prøvekjørte motoren først med batteripakken direkte tilkoblet ESC-en og da gikk alt helt fint. Skulle så koble til Watt's Up (til US$ 40) mellom batteri og ESC for å sjekke hvor mye strøm osv. utstyret trekker. Mente at alt var koblet riktig (+ til + og - til - i begge ender), men da jeg satte i Deans pluggen som formidlet 18,8 volt til ESC-en sa det POFF i kontakten og ledningene ble varme. (ESC = TURNIGY Plush 80A til US$ 52).
Da ble jeg litt svett.
LiPo batteriet var dødt etterpå da jeg målte på Deans kontaktenmed multimeteret. Jeg målte cellene individuelt via balanseringskontakten og alle cellene viste nøyaktig 3,76 volt, bortsett fra celle 2 som viste ca 0 volt.
Puttet da LiPo batteriet i en zip-forseglet plastpose + boblekonvolutt og la den på en fjøl midt i hagen (våt og frossen mark) med en mønepanne over. Skal sjekke hvordan det står til i ettermiddag.
Hvis jeg er riktig uheldig vil dette koste meg ære + forsinkelse + ergrelse +
LiPO US$ 74
Watt's Up US$ 40
ESC US$ 52
EMS Express US$ 30
= US$ 196 = NOK 1372 ekskl mva (NOK 1715 inkl mva)
Håper imidlertid at det kun er LiPo batteriet som er ødelagt.
Spørsmålet nå er om jeg er nødt til å destruere alle LiPo-cellene når det kun er 1 celle som er død? Batteriet viser ingen ytre tegn på skade overhodet. Jeg rakk å åpne batteripakken før jeg la den ut i hagen og alle loddinger til loddeplaten ser uberørte ut. Ingen celler buler. Batteriet hadde samme temp som før uhellet.
Etterpå koplet jeg til et 3S batteri til ESC-en og pipene og melodien som ble spilt av tyder på at alt er OK. ESC-ens innebygde UBEC ga riktig strøm til mottakeren. Da jeg ga gass gikk imidlertid propellen hakkete rundt og motoren lagde rare lyder. Håper imidlertid at dette skyldes at ESC-en ikke liker 11,3 volt med HIGH timing...
Da uhellet skjedde rykket jeg hendene til meg og dro ut overgangskablene til Watt's Up instrumentet i den ene enden. I den andre enden var koplingene riktig (+ til + og - til -). Nå får jeg derfor aldri verifisert at kablene var krysset og derved evt. var årsak til uhellet :-\
Comment