Jeg kan ikke forstå problemet - det virker som at det er er holdning som tilsier at bare jeg er RC pilot og/eller bor i glisgrent nok strøk så kan jeg bruke / gjøre hva som helst.
Loven er 100% klar (samme f.. om vi driver med dette innen for NLF eller hvor) 10mW/2.4GHz er maks effekt for oss dødelige - alt over dette er ULOVLIG.
Holder vi oss innen for denne grensen vil ikke flyet komme lengre unna enn hva det gjør under vanlig visuell flyving og da spiller det liten rolle hvor du er lokalisert.
Selvfølgelig vil det være noen som bryter lovverket (det er det over alt) og disse kan vi ikke beskytte oss mot.
Det er et par punkter som jeg ser på som en utfordring:
1) (som også er det store diskusjonstemaet i utlandet) I hvilket utstyr kan FPV utstyr montere, og her kommer NLF inn.
Blir det satt inn i en Jet eller annen tung/rask maskin og videoforbindelsen brytes på 150m så er konsekvensen drastisk større en i en 300g Easystar!
2) Fotografering fra luften er regulert, her har man kommersielle og militære interesser som sette begrensninger.
Dette setter automatisk begrensninger på hvor hobbyen kan utføres.
Videre må vi forholde oss til regelverk rundt videoovervåkning av det offentlige rom.
Lover og regler rundt det sende tekniske er på plass. Det som eventuelt står igjen er hvor/hva kan det monteres inn i og hvor er det lov å utføre hobbyen.
Tyskland har begynt å innføre relativt strenge regler rundt det de kaller "Drone Aktivitet", dette går selvfølgelig på vekt/størrelse men også på at det filmes fra luften (UAVP noe som påvirket bruk av f.eks UAVP'ere)
Loven er 100% klar (samme f.. om vi driver med dette innen for NLF eller hvor) 10mW/2.4GHz er maks effekt for oss dødelige - alt over dette er ULOVLIG.
Holder vi oss innen for denne grensen vil ikke flyet komme lengre unna enn hva det gjør under vanlig visuell flyving og da spiller det liten rolle hvor du er lokalisert.
Selvfølgelig vil det være noen som bryter lovverket (det er det over alt) og disse kan vi ikke beskytte oss mot.
Det er et par punkter som jeg ser på som en utfordring:
1) (som også er det store diskusjonstemaet i utlandet) I hvilket utstyr kan FPV utstyr montere, og her kommer NLF inn.
Blir det satt inn i en Jet eller annen tung/rask maskin og videoforbindelsen brytes på 150m så er konsekvensen drastisk større en i en 300g Easystar!
2) Fotografering fra luften er regulert, her har man kommersielle og militære interesser som sette begrensninger.
Dette setter automatisk begrensninger på hvor hobbyen kan utføres.
Videre må vi forholde oss til regelverk rundt videoovervåkning av det offentlige rom.
Lover og regler rundt det sende tekniske er på plass. Det som eventuelt står igjen er hvor/hva kan det monteres inn i og hvor er det lov å utføre hobbyen.
Tyskland har begynt å innføre relativt strenge regler rundt det de kaller "Drone Aktivitet", dette går selvfølgelig på vekt/størrelse men også på at det filmes fra luften (UAVP noe som påvirket bruk av f.eks UAVP'ere)
Comment