Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Håper noen snart vil ete i seg noe av all den peppern jeg har fått etter at tråden ble startet.
De siste innleggene viser at noen tross alt har forstått noen av mine opprinnelige bekymringer.
Har fulgt med på diskusjonen en stund nå. Har syslet litt med FPV selv siden 1998 etter jeg kom over cyber-flyer sine hjemmesider. Det burde finnes plass for lovlig FPV i Norge og jeg håper at man kan enes om ett sett med regler. Utgangspunktet må nødvendigvis være normale rc-regler. Da vil man også klare seg med 10mW 2,4GHz videolink.
Mange "fine" norske FPV videoer publiseres hver dag. Det er likevel vanvittig skremmende å se hvor lite forståelse/respekt man har for andres sikkerhet. Situasjonsforståelsen som man har i FPV-setting er meget begrenset. I et bemannet fly brukes alle sanser og man har da en forståelse for hva som skjer rundt en. I tillegg forholder man seg til et felles regelverk som understøtter flysikkerheten. Dette er ikke tilfellet med rc-fly (fpv eller ikke) så lenge man flyr utover godkjente "rc-soner". Dersom de rette folkene får se FPV-video der man flyr over taxende full size fly så kan denne leken fort ta slutt.
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Kan hende jeg er på tynn is, men gjør man slikt i Norge, så risikerer man skikkelig problemer fra myndighetene.
Er jo i nærheten av flyplasser og da er det rimelige heftige regler ute og går.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
....snipp....Dersom de rette folkene får se FPV-video der man flyr over taxende full size fly så kan denne leken fort ta slutt.
Dersom noen måtte tro at myndighetspersoner ikke har lært å bruke PC og finne frem til "interessante" linker, så bør de nok helt klart revidere sin oppfatning.
Ikke sikkert de har lyst til å se at det er en veldig pen redigering.
Flotte bilder fra fjell og fjord foresten.
Nå virker det for meg som om det er enkelte som tror at jeg kaller alle som driver med FPV for idioter. Dette er ikke tilfelle.
Ordet idioter var ment som en brannfakkel i diskusjonen. For å vise at der finnes elementer som ikke tenker over hvor og hvordan de utfører moroa si.
Og jeg vil helst ikke sitte i et fly som blir truffet av en fugl eller lite modellfly. Konsekvensene av et treff i motoren i start eller landing kan bli fatale selv av 0,8kg modellfly. Den lille elmotoren vil jo oppføre seg som en 12,7 i mellom skovlene i en jetmotor. Eller lage kraftig ubalanse i en vanlig propell.
Har selv en UAV/FPV stående (ikke flydd ennå).
Er radioamatør og har lov å bruke kraftigere sender såfremt radioamatørsignaturen ligger i bildet og jeg er på lovlig frekvens. Det vil si at alt jeg sender kan identifiseres.
Det er ikke lov selv om du er radioamatør å bruke kraftig utstyr ukritisk. Vi er pålagt selv å sørge for at utstyret ikke forstyrrer andre. Kan være ganske mye arbeid(og dyrt) hvis en kjøper utstyr ukritisk. Følgene av å forstyrre andre kan være et totalt sendeforbud/inndragelse av lisens.
Har tenkt mye på hvordan jeg skal kunne fly med denne saken på en måte som er tryggest mulig.
Er ganske mye trafikk av småfly og helikopter over bygda og jeg vil IKKE komme i konflikt med disse.
Tor A. Jakobsen
-------------------------------------------------
If your gonna Crash.... at least make it look Good!
-------------------------------------------------
Er man god på å redigere så kan man jo lage en film der man tar livet av kongen eller noe i den duren,men tror ikke media sluker sluker alt,som f.eks videoen eg linket til. Den andre videoen med dette passasjer flyet som er linket til her i tråden er vel også bare redigering,men det som er bekymringsverdig med den er jo att han har flydd modellfly i nærheten av en trafikert flyplass. Så det har jo egentlig ingen ting med fpv å gjøre,men att han har flydd modellfly. Skjønner godt att enkelte reagerer på aktiviteten noen driver med fpv,Men det er forskjell på å drive med dette på Gardermoen og på "bondelandet"
Ja vi har en flystripe her på voss,men aktiviteten som foregår her er 95% "hobbyflyging" så flere av fullsize pilotene flyr også rc,og kombinerer dette i løpet av dagen. Vi har også radio som vi lytter på når vi flyr rc. Og miljøet er så lite att vi vet hvem som er å flyr. Eg kan f.eks sitte hjemme og kjenne igjen motorduren til flere av flya,og eg vet hvem som sitter oppi der og hvor dei skal.Aktiviteten som foregår på flystripa her har "gått seg til" i 30 år,eg har vert aktiv med rc så lenge også,og klarer ikke å huske att en setning som >> oj det var nesten<< har blitt sagt på disse 30 åra. Men har opplevd att folk som ikke kommer fra miljøet her reagere på hvordan vi samkjører rc og fullsize her.
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Det er vel på tide at eg lagar lyd fra meg igjenn!
Har i vert i kontakt med PT, var ein veldig kjekk herre mann som eg snakka med, ang
at eg vil ta radioamatørlisens.
Som han forklara meg så er det ein del frekvensar eg kan senda video (med id) på!
Nokon kanalar som eg kan bruka om dei ikkje vert brukt av andre, men som eg må slutta å sende på om dei med 1.prioritet vil bruka dei.
Men også på det "åpne" 2.4ghz er det ein del frekvensar som eg kan bruka, men eg lurar på
om kansje desse kjem i området der spektrum er.
Men slik han forklarte det har eg rett på å senda der, sjølv med meir en 100mw,
og da tenkte eg på at i ein tidlegare diskusjon, så var det "bannlyst" med sterke sendarar
på 2.4ghz, pga at det kom til å styrta andre sine fly som kjører på spektrum.
Men om det er slik at eg flyger lovleg med 2.4ghz link med som RA, er det slik at det
er eg som har skylda for andre styrtar på grunn av forstyrringar fra videolink???
Ang ein komentar om FPV over eit taxende fly, så vill eg seia:
På Bømoen er det slik at rc-fly og fullsize fly er ein del av kvardagen, ofte har dei
det slik at det er rc-flyging så lenge det ikkje er innflygning til flystripa.
Denne kvelden eg laga denne videoen nokon siktar til, så hadde eg "spottar" ved sia
av, og sjølvsagt radiosamband med flyet.
Radiosamband har dei hatt alle gangane eg har vert på Bømoen.
Kansje det ikkje er så mange plassar i Norge dei har slik ang rc-fly og fullsize fly, at dei flyger rc og får beskjed når det er eit fullsize på innflygning.
Men slik gjer dei det på Voss
Men kjekt at dekan viste interessa for min siste video
For de som måtte være interessert i amatørradio enten i forbindelse med FPV eller annet så ligger det masse informasjon på sidene til Norsk Radio Rele Liga: www.nrrl.no
Tor A. Jakobsen
-------------------------------------------------
If your gonna Crash.... at least make it look Good!
-------------------------------------------------
Men om det er slik at eg flyger lovleg med 2.4ghz link med som RA, er det slik at det er eg som har skylda for andre styrtar på grunn av forstyrringar fra videolink???
Nei. Uansett skal ikke dette være noe problem, da systemene skal kunne operere sammen. Blir ikke et problem før videolinken metter front-enden på RC mottageren, men da snakker vi korte avstander. Egentlig bare relevant om de er i samme fly.
Unnskyld meg for at jeg snubler litt off topic, ...
... men jeg finner ikke helt fullgodt svar på det jeg lurer på andre steder.
Jeg har virkelig latt meg fascinere av FPV-flyging, og har en aldri så liten ambisjon om å putte noe sånt utstyr inn i ett fly jeg bygger på. I den sammenheng lurer jeg på om utstyr med sendefrekvens 2.4 gHz er tilstrekkelig for å begi seg ut på denne type flyging?
Har ikke tenkt meg på noen langtur, blir bare småturer innenfor synsvidde. Grunnen til at jeg på sikt vil begynne med FPV, er for å krydre hobbyen litt.
Jeg har nettopp begynt med FPV og opplever andre fly som et problem (forsåvidt også når jeg flyr uten FPV). Jeg bor på sørlandet og om sommeren kommer Norwegian svært lavt over fjorden dersom de har bommet på landingen - hvor lavt de går er vanskelig å si, men i alle fall lavt nok til at jeg opplever det som et problem når mitt fly ligger på ca. 300 meter.
Helikopter har en lei tendens til å fly veldig lavt og tenker antakelig ikke på at det kan være noen som er ute og flyr RC. Likeså traff jeg på en ivrig cessna i går, med høyde kanskje 100 meter som var ute og kikket på damene som solte seg på svabergene. Jeg, denne gangen med mitt fly på omlag 200 meter - altså over småflyet - synes det var lite greit. Han så meg (antakelig) og svingte av...
Komersiell trafikk er normalt ikke noe problem så lenge man holder seg borte fra flyplassene, men småflyene kan innimellom komme farlig nær - forsåvidt uavhengig av om man flyr fpv eller ikke.
Skjønner ikke at dere tør fly så høyt. Dere vil ikke være i stand til å oppdage om et fly eller helikopter kommer mot dere bakfra i 200-300 km/t.
Og "signaler" tyder på at tilsynet nå tar fatt i dette, da med spesiell henvisning til FPV.
Ellers er det å fly modell i de omtalte høyder i typiske inn/utflygingssoner for rutefly (ref det som omtales som Norwegian som bommer på landing!), så pass på kanten at det kan være med på å skaffe oss alvorlige problemer.
Fullsize Cessna i 100 meter er også en tøying av grenser, men det får bli fullsizeflygernes problem.
Jeg tror nå at fremtiden medfører RC-flyging på faste steder, som da er skjermet for annen trafikk, eller at det må utstedes NOTAM i de tilfeller hvor man skal fly på steder som er åpen for allmenn "ferdsel" i luften og hvor vi ønsker å gå til høyder hvor annen trafikk har rett til å ferdes.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment