Unconfigured Ad

Collapse

Enda Meir FPV Moro!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jab
    • May 2007
    • 407

Originally posted by Quadrocopter
    Mener jeg så et "jab" nick på RC-Groups som reklamerte for dette kameraet
    Jeg har hatt dette kameraet i et lite års tid ja. Men blitt lite FPV på meg i det siste. Fokusert mer på stabilitets systemet, navigasjon og ymse rc elektronikk.
    Last edited by jab; 09-02-09, 19:17. Reason: Skriveleif

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Har dere noen anbefalinger for 10 mW sendere? Jeg har en liten sender som ligner veldig på denne som var inni et billigkamera: http://www.rangevideo.com/index.php?...b92e2adb9d6edf

Jeg tenker jeg skal koble den til et kompaktkamera med veldig høy bildekvalitet og se hvor lang rekkevidde jeg får her jeg flyr.

Jeg ser at det finnes videobriller med oppløsning opp til 800x600. Hva slags briller bruker dere?

Comment

• Rally-Kåre
        • Feb 2008
        • 330

Originally posted by tahustvedt
        Har dere noen anbefalinger for 10 mW sendere? Jeg har en liten sender som ligner veldig på denne som var inni et billigkamera: http://www.rangevideo.com/index.php?...b92e2adb9d6edf

Jeg tenker jeg skal koble den til et kompaktkamera med veldig høy bildekvalitet og se hvor lang rekkevidde jeg får her jeg flyr.

Jeg ser at det finnes videobriller med oppløsning opp til 800x600. Hva slags briller bruker dere?
        Sia eg er vel mye av grunnen til at temaet FPV er blitt eil heitt tema den siste tida,
        så vil eg KJØPA OG TESTA 2,4ghz 10mv.

Har nettopp vert hjå Range Video å handla denne lovlege sendaren og motagar.
        Dette vil eg testa ut i mine "vakre" naturområder, og sia dette har kortare rekkevidde en kva eg flyger i dag, så vert det enklare å finna om uhellet er ute.
        Dette settet vil eg testa med 8db og 14db patch.

Så referat og testar kjem seinare, om interessa er til stades!!!
        FPV-DUDE

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Rally-Kåre
          Garantert!

Comment

• jj
            • Nov 2002
            • 1327

Ligner også veldig mye på ett billigsett jeg kjøpte på ebay. Hadde opp kameraet og sendedelen ser omtrent dønn likt ut. Det hadde 12->5v regulator i pluggen, så jeg hadde det opp for å sjekke spenning og se om jeg kunne bruke bare sendedelen og skifte ut kamera. Men først ville jeg teste rekkevidde og da var den dårlige kamerakvaliteten ikke så nøye.
            Fløy en tur her om dagen (visuelt, men med opptak).
            Hadde 200m brukbar rekkevidde og da brukte jeg 24db rundstråleantenne på mottager. Var veldig liten forskjell på den originale antennen og 24db. Tipper mye av problemet ligger i mottager.
            Her er video av testen (25mb):
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Ja, det var en 5 V regulator i pluggen.

Lurer på om dette er noe å spare på: http://hobbywireless.com/cart/index....roducts_id=104

Kameraet ser dårlig ut, men det går jo an å bytte. http://www.gowiththeshark.com/
              Last edited by tahustvedt; 09-02-09, 23:04.

Comment

• Ferry
                • Feb 2007
                • 456

Originally posted by Rally-Kåre
                Den interessen er absolutt til stede! Det er veldig interessant å høre hvordan det går med 2,4 GHz, og mindre effekt.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Ja, det var en 5 V regulator i pluggen.

Lurer på om dette er noe å spare på: http://hobbywireless.com/cart/index....roducts_id=104

Kameraet ser dårlig ut, men det går jo an å bytte. http://www.gowiththeshark.com/
                  Hei, var i kontakt med FatShark (FS) for å få info om de solgte briller uten "tilbehør", svaret var dessverre at de kun solgte pakke med brille, mottaker å kamera.

noen ting jeg ikke liker med FS brillene er at:
                  1. mottaker sitter inne i brilla - men det finne også mulighet for å koble til ekstern video kabel og der med en ekstern mottaker (takk til andersh for korrigering)
                  2. batteriet ligger i en batteripakke som festes på reima rundt hode - etter min mening er dette en dårlig plassering grunnet at settet blir tyngre, heldigvis kommer head tracker'en med en overgang slik at den kan gi strøm til brilla fra et eksternt batteriuten flere kabler. (takk til andersh for korrigering)
                  3. Liker ikke reim bak hode (slalåm brille prinsipp) - brilla sitter tett men absolutt ikke noe for varme sommerdager.
                  4. FS kan justere avstand mellom øynene innen for et lite området. Ulempen er at hvis du ikke har riktig avstand mellom øynene i.h.t. brillemonitorene så vil du ikke se et tydelig bilde på begge øynene (samme effekt som å se inn fra siden på flatskjermen). Vet om flere som har løst dette med å dele brille over nesen og legge inn et fleksibelt avstandstykke. (takk til andersh for korrigering)

Utsagn fra en ivrig FS selger "Det geniale med FS brilla er at den har mulighet å varier brennvidden inn til monitorene"
                  Virkelighet fra en ivrig FS bruker (andersh) den er ikke justerbar
                  Dette er noe som burde vært standard - bruker du briller og ikke har +-0 på begge øynene så vil en slik løsning kunne gjøre at du ser skarpt. (et must for oss som begynner å trekke på årene og trenger lesebriller )

Felles for alle brillene er at de har standard VEGA skjermer som ikke gir den helt STORE detalj/storskjerm følelsen.
                  Videre har de også et problem at lyset fra monitorene skinner på sideveggene inne i kanalen mellom skjerm og øye - dette gir en forstyrrende effekt - veggen burde vært matt som slik at de ikke reflekterer lys.

FS er totalt sett den beste brilla i lavpris segmentet - men det er langt igjen til følelsen av å sitte å se på en 60 tommer som de reklamerer med.

Bruker i dag Rvision-D brillene, dette fordi de var billige og enkle, de kommer fra en Kina produsent som leverer til en mengde forhandlere som stempler dem med egen label (rang-video), har prøvd et pa andre i samme kategori uten at jeg kan si at det var noe forskjell.
                  Ser litt på FS sine med prisen er for høy grunnet alt gissmoet som følger med og i neste omgang havner i søpla.

Det har ingen hensikt å gå for briller med noe høyere oppløsning - skjermen er så liten at du ikke ser forskjell på 100 piksler med i den ene eller andre retningen.

-Frank-
                  Last edited by Quadrocopter; 10-02-09, 09:05. Reason: Lagt inn kommentarer fra andersh

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Noen korreksjoner, jeg har FatShark... opp til flere (noen som er interessert i å kjøpe ett nytt sett ubrukt?...

1. mottaker sitter inne i brilla - låses til en type mottaker osv -vil heller ha en tynn videokabel opp i brilla enn en feit koax fra antenne pluggen og ut til path antenna
                    Fs har videoinngang og det følger med kabel. Dermed kan du bruke hva som helst mottaker, og bare kjøre video-ut rett i brillene, og omgå den interne mottakeren.

2. batteriet ligger inne i brilla - det er tungt,det er en tåpelig plassering men heldigvis kommer head tracker'en med en overgang slik at den kan gi strøm til brilla fra et eksternt batteri.
                    Nope. Batteriet er i en liten sort boks som bare sitter løst mellom strikkene i reima, og kobles til på siden av brillene. Om du ser på bildet ser du strømpluggen på høyre siden av brillen (om du har de på deg), og batteriet som er klemt i strikket like "over høyre øret". Det er ett standard 2-cell LiPo batteri og dermed kan man kjøre brillene på hva man måtte ønske som gir spenning/strøm i samme gaten.

4. avstand mellom øynene er konstant - dette gjelder alle briller av denne typen. Ulempen er at hvis du ikke har eksakt riktig avstand mellom øynene i.h.t. brillemonitorene så vil du ikke se et tydelig bilde på begge øynene (samme effekt som å se inn fra siden på flatskjermen). Vet om flere som har løst dette med å dele brille over nesen og legge inn et fleksibelt avstandstykke.
                    Nope. FS har stillbar bredde. Begge "skjermene" kan flyttes noen mm. i sideretning...

Det geniale med FS brilla er at den har mulighet å varier brennvidden inn til monitorene slik at bruker du briller og ikke har +-0 på begge øynene så har du stadig mulighet til å*se skarpt. (et must for oss som begynner å trekke på årene og trenger lesebriller )
                    Desverre... eneste justeringen man har er den sideveis. Jeg har linser og det gjør at de kan være litt tricky å finne posisjonen på skjermene som ikke gir feil brytning i linsene, men det går. Men det er ikke justerbar brennvidde eller "diopter" på disse...

Ikke meningen å pille fra hverandre hele innlegget, men siden jeg har de selv, og har flydd noen turer med de, tillot jeg meg å korrigere litt...
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Rally-Kåre
                      • Feb 2008
                      • 330

[QUOTE=andersh;205651]Noen korreksjoner, jeg har FatShark... opp til flere (noen som er interessert i å kjøpe ett nytt sett ubrukt?...

Eg kunne ha interessa av dei brillene.............
                      men er dei bedre kvalitet på video-følelse, en kva dei Range Video selger?

Eg hadde problem med disse pga eg har vist lenger avstand mellom augene en resten
                      av befolkninga, og det løysinga vart at eg måtte kappa skinna som sjermane står på, +lodding og liming, for å få ca 7mm lenger avstand mellom sjermane.
                      Og det funka, men dei vart ikkje noe fine i utsjånaden etterpå, etter ombygging
                      (ikkje eg heller) he he
                      FPV-DUDE

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by andersh
                        Noen korreksjoner..
                        Meget bra at noen korrigerer! Har rettet opp innlegget mitt slik at det er i henhold til dine kommentarer.

Har som sagt ikke FS selv, men den så fristende ut så jeg har i en stund lurt på å kjøpe, men kommer neppe til å gjøre det etter som fokuslengden inn til monitoren ikke er justerbar. (selgeren hos FS skrøt fælt at den kunne justeres)

Apropos avstand mellom monitorer.
                        Har sett flere som sager av PS brilla over neserota for å øke/ minske avstanden mellom skjermene.
                        Last edited by Quadrocopter; 10-02-09, 08:52.

Comment

• jab
                          • May 2007
                          • 407

Jeg ble aldri fornøyd med videobrille løsningen. Dårlig bilde med elendig kontrast, tungt på nasen, gnagsår over ørene osv. generelt sett ubehagelig og distraherende.
                          Bedre resultater med en liten video monitor festet med skuldersele og sort dukk over hode for å skjerme solen. Bedre bilde og mer behagelig i lengden. Pan&Tilt gyro festet du under skjermen slik at kamera beveget seg når du beveget på skjermen (roterer overkroppen).
                          Et annen fordel om du ønsker å lande/fly normalt så er det bare å slenge av seg den mørke dukken på hodet. Videobrillene har lett for å komme i veien med kabler som slenger.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Noen som kan si om dette kameraet er bedre enn de billigere? http://hobbywireless.com/cart/index....products_id=38

Ellers syns jeg SN555 virker som et veldig bra kamera basert på videoer på Vimeo. Eksempel: http://vimeo.com/1852542

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Noen som kan si om dette kameraet er bedre enn de billigere? http://hobbywireless.com/cart/index....products_id=38

Ellers syns jeg SN555 virker som et veldig bra kamera basert på videoer på Vimeo. Eksempel: http://vimeo.com/1852542
                              Bruker KPC650CHQ og det er et bra kamera, det var bedre enn de billige når det kom på markedet for noen år siden. Om det matcher de mest moderne kameraene er jeg ikke sikker på.
                              Det er stort og tungt, og vil kreve mye av pan/tilt feste ditt! (ref diskusjon tidligere i posten)
                              Du har mulighet til å sette på avanserte objektiver på dette!
                              Andersh og Trollet bruker samme kamera

Kjenner ikke til SN555, men det ser ut som et tradisjonelt FPV kamera.
                              Etter som jeg forstår av forumene der ute er det Sony sin konkurrent til KX-131 men med bedre spesifikasjoner.
                              Last edited by Quadrocopter; 10-02-09, 23:32.

Comment

Working...