Unconfigured Ad

Collapse

Bestilling fra utlandet (UH)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jab
    • May 2007
    • 407

Vel, jeg har konsekvent handlet fra utlandet (USA, England, Tyskland, HK, Kina, Taiwan...) i godt over 8 år nå. Ting som elektronikk, DVD, bøker, RC og AV utstyr. Og har alltid bedt avsender om å merke pakken som "gift" hvis mulig. De fleste gjør det, mens noen ikke har mulighet (ofte større firma). Vi snakker om mange, mange pakker opp gjennom årene, og jeg har aldri opplevd at tollvesenet returnerer pakke til avsender med mindre vi snakker om problemer med pakken som feil leveringsadresse og slikt.. Faktisk så har jeg oftere hatt problemer med de ekspress selskapene som håndterer fortollingen selv. FedEx for eksempel er mye vanskeligere enn posten. Dvs. dem leverer pakken til deg for så og plutselig sende deg en tollregning/forspørsel om innholdsfortegnelse mange måneder senere. EMS er mye bedre og dem jeg liker best. Billige, raske og veldig sjelden ting som henger i toll.
    Varer som ikke er mye over grensen (muligens opp til 1000,- men ikke sikker her) får forenklet behandling som er ca. 180,- inkl. "behandlingsgebyret". Trodde ikke det var lovlig med gebyr på avgift men det er en annen sak..

Comment

• Ben_E
      • May 2003
      • 621

Originally posted by Quadrocopter
      Hvorfor skal alltid Kina være syndebukken ..
      Kina er vel grunnen til at de fleste av oss med dårlig tid i det hele tatt har noe å fly med! Hadde det ikke vært for små flittige hender med dårlig betalte eiere så hadde ikke fenomenet ARF eksistert...

Utviklingen går fort, uavhengig av de 4-5 små ubetydelige millionene her på berget måtte mene. Prisene på batterier har rast de siste årene i fellesskap med børsteløse motorer og annen elektronikk, og slik vil det fortsette. Hvor man velger å kjøpe dette vil i de fleste tilfeller styres av pris og tilgjengelighet. jeg ha en batteripakke for å fly indoor "i kveld" så handler jeg i (den overpriste) hobbysjappa i by'n - har jeg tid å vente så kommer den samme pakka fra østen. Tid er penger også i vår verden

Ben_E
      Ben-Erik Ness
      Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
      http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Walkera- HM
        • Dec 2007
        • 6

Originally posted by Quadrocopter
        ??????

Hvis tollvesenet mener at verdien på deklarasjonen er for lav eller at deklarasjonen mangler - vil mottaker (altså du) få beskjed om å fremskaffe kvittering eller annen dokumentasjon på pakkens verdi.
        denne dokumentasjonen returneres til tollvesenet, de vil avhengig av verdien på pakken ++ kreve toll (normalt bare 25% moms)
        Etter noe tid får du pakken på posten og betaler hele gilde der.

Hvis du ikke kan dokumentere verdien så bærere det strake veien til nærmeste tollklarerings sted hvor de sammen med deg spretter pakken og ser hva den inneholder - så begynner moroa med at de skal finne ut hva innholdet koster i Norge - er du skikkelig uheldig treffer du en som har en dårlig dag og hva nå det vil medføre
        He he Det er litt morro og se hvordan en høne utviler seg osv.

Jeg for min del har fått tilsent vare for tusenvis sendt fra utlandet, varer som der kåster 12- 1500,- omregnet i norsk. Har ikke misstet en vare, har heller ikke måtte dokumenter osv.

Den prisen du eventuelt må ut me hvist du en gang er uhelldig, er toll på den prisen du betalte og IKKE på den dobble og vell så det prisen her til lands. For min del har jeg værtfall spart 10 000er av kr . Tror heller det kommer ann på hva fårhåll du har til selgeren. Såm sakt så har jeg ikke hadd noe problemer og har varen hjeme på 5-7 dager Og jeg handler sjelden under 1000,- av gangen. Hmmmm Rart

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Walkera- HM
          He he Det er litt morro og se hvordan en høne utviler seg osv.

Jeg for min del har fått tilsent vare for tusenvis sendt fra utlandet, varer som der kåster 12- 1500,- omregnet i norsk. Har ikke misstet en vare, har heller ikke måtte dokumenter osv.

Den prisen du eventuelt må ut me hvist du en gang er uhelldig, er toll på den prisen du betalte og IKKE på den dobble og vell så det prisen her til lands. For min del har jeg værtfall spart 10 000er av kr . Tror heller det kommer ann på hva fårhåll du har til selgeren. Såm sakt så har jeg ikke hadd noe problemer og har varen hjeme på 5-7 dager Og jeg handler sjelden under 1000,- av gangen. Hmmmm Rart
          Ikke klipp svaret mitt ut av sammenhengen - jeg svarte på hva som kan skje HVIS du blir stoppet og det skjer med jevne mellomrom når man bruker den billigste orm for frakt fra HC
          Last edited by Quadrocopter; 27-01-08, 09:56.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by phammers
            Jeg har ingen erfaring med UH eller HC. Men til dere som kjenner denne butikken i Hong Kong - er det virkelig noe særlig å spare på å handle der?
            Ser at HC tar USD 64 for Eagle Tree Systems eLogger V3, men har den ikke på lager.
            Towerhobbies tar USD 69 for samme produkt, og har den på lager.
            Forutsetningen for spørsmålet mitt er at vi snakker om merkevareprodukter, og at man gjør opp for seg i forhold til MVA.
            Hva bør jeg typisk vurdere å bestille fra HC neste gang jeg skal handle?
            Det stemmer Pål, HC er ekstremt billig på ting de kan skaffe direkte fra fabrikk i østen (særlig Kina)
            E.T. får de fra US (sikkert på lik linje med alle andre forhandlere).

Kjøper E.T. produkter rett fra E.T. i US (eller forhandler) - fordelen her er at de som regel har den på lager men.... frakt US - Norge er alt for dyrt sammenliknet med Kina. Videre - selv om du ikke ville ha det med i sammenlikningen - er muligheten vesentlig større til å få inn utstyret med 25% rabatt (sier ikke mer).
            Garanti er ingen problemer - den går i alle tilfeller direkte mot E.T. (og den trenger du - kan ikke si meg 100% fornøyd med produktkvaliteten fra E.T.)

Er det ting du ikke trenger over natta og vil ha det billigst mulig er HC et godt alternativ.

Pokker - nå blir det jo knall flyvær - og jeg sitter sløser tid foran PC'en

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6935

Regner med at du tar kontakt med Posten og får en forklaring? Det kan hende at de har gjort en feil. Min personlige erfaring er at Posten gjør en eller annen feil på 30%-50% i forhold til alt de tar i og som har med meg å gjøre.

Dersom sendingen var korrekt adressert, synes jeg det er rart at sendingen blir returnert. Hvis sendingen etter tollkontroll har blitt åpnet, og de er i tvil om verdien, så er vel rutinen at du skal kontaktes?

Mvh

-Pål

Nei, jeg gidda ikke ta kontakt. Men jeg har lest på et annet forum, husker ikke hvilket siden jeg er med på så mange... at andre har opplevd det samme. Må vel tilføye at jeg har fått 4-5 pakker derfra som har gått gjennom. Har prøvd å be om "rett" pris på sakene, men likevel har noen pakker hatt nedsatt verdi. Er ikke så interessert i de småpenga momsen utgjør, vil heller ha varene hjem til meg.
              Er neppe absolutt alle på Tullen som er retaderte, så når det kommer særs mange pakker fra et firma som UH der alle pakkene konsekvent er under MVA-grensen er det naturlig at dem begynner å forske på fenomenet. Og tar affære etter hvert.

Når det gjelder pakken som gikk i retur har jeg betalt ny porto og er lovet at den skal sendes igjen. Med riktig verdi på seff, så jeg ikke havner i klemma hos Tullvesenet. Er ikke interessert i å drive med svindel, som det faktisk er å be om å skrive ned verdien på saker. Man kan i verste fall få en plett på rullebladet, og i min jobb er det uaktuelt.

Grunnen til at jeg gidder å handle saker fra UH er for min del en sær interesse for å teste saker. Jakter på hvilken effektivitet etc sakene har, holbarhet og ytelse. Flyr med noen av sakene, men kan nok si at jeg fremdeles handler Actro, AXI, Jeti, Flightpower etc. Sikler på en ny Pletti forresten Hver mann har vel sine preferanser og krav. Jeg har mine, og må si at jeg merker stor forskjell på billig og Tysk i det lange løpet. Men det er nå meg...
              OK, noen av LiPoene jeg bruker mye er derfra, men dem lastes under 10C i mine oppsett. Krampegråten tar meg neppe om dem dør på seg etter 20 cykler heller.
              Noen av AXI-klonene skal nå gjennom statiske og praktiske tester både i benk og i fly. Sammenligner med originalene. Tester også Turnigy ESCer i medium oppsett på rundt 1000-1200 Watt, mot lavinduktante motorer av Germansk kvalitet. Propellene spinner rundt uansett, men hvor bra?

Selvsagt får man leketøyene til å fly med billig-saker, og kravene man selv stiller avgjør hva man ønsker å bruke. Men derfra til å påstå at sakene er like gode som highend snackset er litt feil syntes jeg. Ikke kritiser dem som er kravstore og har råd (tar seg råd) til å kose seg med det ypperste.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Originally posted by nettulven
                Hvis pakken din forsvinner.?? handlet for 3000, skrev verdi $30... Ja, akkurat, du får igjen $30.. Passe fortjent etter min mening...

hvis du ber om å få forandret verdien på pakken din, så får du kanskje det... Men det er du som velger et slik altrnativ, eller dpør om der.. som får straffa...
                Hvis pakken din forsvinner i posten, og du handler for $3000 eller 3$, så for du erstatning etter internasjonale regler/avtaler. I Norge samt. resten av verden så har du krav på erstatning etter vekt av pakken(vegtrafikkloven).

Påstemplet verdi i "Custom declaration" seddel er kun ment for tollvesenet, og skal ikke påvirke erstatning kravet.
                9/10 pakker jeg får fra utlandet har uriktige toll verdier påskrevet. Nå velger de fleste utlandske forhandlere å gjøre det slik for å være mer konkurranse dyktige. Dette kan føre til alvorlige konsekvenser for dem, men pga av alt for mye papir arbeid, styr over landgrensene, og ikke minst kostnadene det vil føre samfunnet ved å straffe forfølge noen utenfor Norge, så fører det sjelden til sak(Pass dere for EU).

Nå om det er du som kunde og som tjener på slik svindel som spør dirkete om å få satt ned verdien, kan du straffes etter norsklov. Når du bestiller en pakke og du for muligheten til å skrive ønske til forhandler. Så skal du vite at det du skriver kommer ofte på pakkens vedlegg. Litt kjipt om tollvesenet åpner pakken og finner beviset de trenger for å straffe deg.

Når du bestiller en pakke for du som regel muligheten for å kjøpe en tileggs forsikring. Velg denne så har du full rett til erstatning. Noen fraktpriser har med forsikring inkl.. Forsikringen er sjelden mer enn 3% av verdien og den du kjøper forsikringen din av har ansvaret for å dekke erstatningen.

Originally posted by nettulven
                Det er litt forskjellige grunner til at norske importører er dyrere enn i Kina.. En importør må betale moms, han må står for en service, dvs reperasjoner, dvs deler, og mye mer...
                En importør betaler egentlig ikke MVA da han får den tilbake betalt av oss kunder. Men han står for garanti, feil og mangler, ansvar for produkt, kjøpsloven, og evt. lokaler. Så han skal jo selvsagt ha sitt for alt strevet.

Problemet er Norge som er et lite land med en liten promile av befolkingen som driver med RC. Få kunder betyr at dem må tjenne mer pr. solgte produkt for å nok for strevet. Jeg er nå taknemlig for de lokale forhandlere og servicen dem har åtilby oss, men synnes kanskje at det er alt for mange små lokale forhandler, og få av dem store med godt utvalg. Når utvalget blir dårlig så handler vi hos dem som har stort utvalg, ofte utenfor landsgrensen. Da blir det enda færre kunder hos de lokale forhandlere som igjen må øke prisene for å klare seg.

Markedet vil og må tilpasse seg oss kunder. I disse dager med Internett og stadig økende global handel så vil det bli stadig færre lokale forhandler. Nå har jeg det ikke ille når jeg legger meg da jeg veit at mine pengenr går til et land som er fattigere enn Norge, og menneskene som driver butikk der, er sikkert mer avhenig av de pengene enn min lokale RC forhandler selv om det er synd å måtte miste ham.

Når det gjelder pakken til Joo, så kan jeg ikke tenke meg annet enn at personen som har behandlet pakken har gjort en feil, eller funnet ut at pakkens innhold ikke er lovelig i Norge. Eksempel på dette er manglende CE merking. Har en pakke åpenbar feil påstemplet verdi, eller mangler vedlegg, så skal du kunne dokumentere faktisk betalt beløp for å få pakken ut. En månedlig bank-transaksjon eller elektronisk paypal kvittering er ofte nok.
                Last edited by retlaw; 27-01-08, 19:20.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• bengtern
                  • Oct 2005
                  • 313

Jeg har ingen erfaring med UH eller HC. Men til dere som kjenner denne butikken i Hong Kong - er det virkelig noe særlig å spare på å handle der?
                  Spørs jo litt hva en er på jakt etter. ET er som du sier på omtrent samme pris som andre. Men det som virkelig er billig der er de gode batteriene og motorene. De mangler kanskje de siste 5% i ytelsen som andre dyre merker, men for de av oss som fremdeles har modellfly kun som en hobby så gjør jo ikke det så mye.

Det jeg bestiller fra HC er gullplugger, batterier, motorer og en og annen ESC. Regulatorene er gode nok til hobbybruk. Enkelte er litt for trege i responsen til 3D synes jeg, men andre oppleves som på høyde med mer kjente merker. Dessuten er de ganske rimelige på mottakere til spektrum.
                  Jeg er også fornøyd med prisen på batterier fra polyquest. Spesielt de større pakkene er gusntig priset. Og da spesielt når en er platinakunde.
                  -----------
                  Bengt

Comment

Working...