Vel, jeg har konsekvent handlet fra utlandet (USA, England, Tyskland, HK, Kina, Taiwan...) i godt over 8 år nå. Ting som elektronikk, DVD, bøker, RC og AV utstyr. Og har alltid bedt avsender om å merke pakken som "gift" hvis mulig. De fleste gjør det, mens noen ikke har mulighet (ofte større firma). Vi snakker om mange, mange pakker opp gjennom årene, og jeg har aldri opplevd at tollvesenet returnerer pakke til avsender med mindre vi snakker om problemer med pakken som feil leveringsadresse og slikt.. Faktisk så har jeg oftere hatt problemer med de ekspress selskapene som håndterer fortollingen selv. FedEx for eksempel er mye vanskeligere enn posten. Dvs. dem leverer pakken til deg for så og plutselig sende deg en tollregning/forspørsel om innholdsfortegnelse mange måneder senere. EMS er mye bedre og dem jeg liker best. Billige, raske og veldig sjelden ting som henger i toll.
Varer som ikke er mye over grensen (muligens opp til 1000,- men ikke sikker her) får forenklet behandling som er ca. 180,- inkl. "behandlingsgebyret". Trodde ikke det var lovlig med gebyr på avgift men det er en annen sak..
Varer som ikke er mye over grensen (muligens opp til 1000,- men ikke sikker her) får forenklet behandling som er ca. 180,- inkl. "behandlingsgebyret". Trodde ikke det var lovlig med gebyr på avgift men det er en annen sak..
Comment