Unconfigured Ad

Collapse

Brann i campingvogn/hangar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RogerM
    • May 2014
    • 15

ja, men problemet er jo om huset blir røykskadet så er jo mye ødelagt allikevel. Og temperatur? aluminium tåler ikke så mye da.

Comment

• SmurfAir
      • May 2013
      • 1629

Ammobokser i stål ikke alu....
      Hvor varmt det blir vil nok variere etter antall og størrelse på pakkene.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by RogerM
        Og hvor er det best å oppbevare batteriene? tipper de fleste her inne har de lagret inne i husene sine. Ute er det jo kaldt nå som vintern kommer.
        Lagres kjølig i kjøleskapet med spenningen redusert i.h.t. 80% regelen (ca 3,2V/celle)

Har en 150-200 batterier i kjøleskapet og mange av dem har ligget der fra ca. 2008.
        Jeg gjør mist 2 inspeksjoner i året av alle batteriene hvor jeg sjekker fysisk form og hvilken spenning det er på cellene. Ved avvik (for lav spenning på en av cellene eller at batteriet har en tendens til å puffe) så blir batteriet makulert omgående!
        Lagres de kjølig vil du ha et minimalt tap av batterier, tror jeg har kastet en 5 - 6 batterier fra kjøleskapet siden 2008, alle p.g.a. at en celle har begynt å miste spenning.

Er du veldig redd for brann ved lading/lagring så vil jeg anbefale å skaffe en vedovn, tar de fyr så ryker det litt ut av pipa og knitrer litt i ovnen - innvendig i leiligheten er det ingen røyk eller skade.

Click image for larger version

Name:	IMGP1872.jpg
Views:	2
Size:	93.4 KB
ID:	609499
        Last edited by Quadrocopter; 20-10-14, 20:37.

Comment

• RogerM
          • May 2014
          • 15

spiser du batterier til frokost?

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

spiser du batterier til frokost?
            2 batterier med en redbull - og du er helt pigg resten av dagen
            En annen ting som er et krav - du må være fri og frank. Definitivt ikke en WAD (Wife Acceptable Device)
            Last edited by Quadrocopter; 20-10-14, 21:10.

Comment

• RogerM
              • May 2014
              • 15

og kjøleskapet er vel heller ikke brannsikkert?

Comment

• OlaGB
                • Aug 2007
                • 580

Originally posted by Quadrocopter
                Lagres kjølig i kjøleskapet med spenningen redusert i.h.t. 80% regelen (ca 3,2V/celle)

Har en 150-200 batterier i kjøleskapet og mange av dem har ligget der fra ca. 2008.
                Jeg gjør mist 2 inspeksjoner i året av alle batteriene hvor jeg sjekker fysisk form og hvilken spenning det er på cellene. Ved avvik (for lav spenning på en av cellene eller at batteriet har en tendens til å puffe) så blir batteriet makulert omgående!
                Lagres de kjølig vil du ha et minimalt tap av batterier, tror jeg har kastet en 5 - 6 batterier fra kjøleskapet siden 2008, alle p.g.a. at en celle har begynt å miste spenning.

Er du veldig redd for brann ved lading/lagring så vil jeg anbefale å skaffe en vedovn, tar de fyr så ryker det litt ut av pipa og knitrer litt i ovnen - innvendig i leiligheten er det ingen røyk eller skade.
                Hvis 1 av de der ryker, da blir det haraball men lav risiko på 3.2v ja.

Men jeg trodde lav spenning gjorde at batteriets indre resistanse økte raskere enn middels spenning? 3,2v pr celle er jo tett på snustomt.. skrivefeil? 80% er vel heller 3.7-3.74v pr celle på lipo.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

og kjøleskapet er vel heller ikke brannsikkert?
                  Nei, og min erfaring er at det normalt er billig ladeutsyr og/eller menneskelig svikt under og rett etter lading som medfører LiPobrann (bortsett fra videoer av noen som kortslutter eller pøser på med energi inn i batteriet for å få en sensasjons video på youtube)
                  Lagres batteriene forsvarlig og du har jevnlig kontroll med dem så har jeg ikke hørt om noen som har selvantent!
                  Man skal helt klart være bevist det man gjør når man håndterer LiPo batterier men jeg har en følelse at det har blitt en del sensasjons preg over hvor farlig LiPo er.

Hvis du følger tommelfingerreglene som er nevnt her og i flere andre tråder (http://www.modellflynytt.no/content.php/277-lipoguide) (lade under oppsyn, 3,2V/Celle og kjølig lagring, jevnlig inspeksjon, kaste batterier som er skadet (puffet, skrukket etter kræsj etc.) så er LiPo lagring ikke noe heksekunst.
                  Last edited by Quadrocopter; 20-10-14, 21:35.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by OlaGB
                    Hvis 1 av de der ryker, da blir det haraball men lav risiko på 3.2v ja.

Men jeg trodde lav spenning gjorde at batteriets indre resistanse økte raskere enn middels spenning? 3,2v pr celle er jo tett på snustomt.. skrivefeil? 80% er vel heller 3.7-3.74v pr celle på lipo.
                    80% reduksjon fra et fulladet batteri som skulle bli en spenning rundt 3,2V/celle

Sjekk post fra OlaGB (#28 ) om lagrings spenning for LiPo
                    Last edited by Quadrocopter; 20-10-14, 21:48.

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Husk å la batteriet få hvile en stund etter du tar det ut av kjøleskapet.

Med hvile mener jeg at temperaturen øker å eventuell kondens forsvinner (kalde ting som kommer ut i varme/fuktig luft har en tendens til å bli fuktige) videre bør temperaturen på batteriet være rundt romtemperatur (ca 20 grader) når du lader - lading av et "varmt" batteri er mye mer effektivt enn å ladet et som er kaldt!

Comment

• RogerM
                        • May 2014
                        • 15

Så tryggeste er å lagre batteriene ute i friluft i en aluboks?

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Så tryggeste er å lagre batteriene ute i friluft i en aluboks?
                          I en aluboks er sikkert OK men ute er ikke så bra - LiPo batterier tåler egentlig ikke frost og på sommeren blir det fort varmt (15 grader ++) noen som reduserer levetiden på batteriet !!
                          Last edited by Quadrocopter; 20-10-14, 21:16.

Comment

• OlaGB
                            • Aug 2007
                            • 580

Brann i campingvogn/hangar

Originally posted by Quadrocopter
                            80% reduksjon fra et fulladet batteri som skulle bli en spenning rundt 3,2V/celle
                            Mistenker jeg misforstår deg nå, for jeg vet du kan mye om mangt..

Men et lipo batteri med 3,2v pr celle, er et tomt lipo batteri.
                            3,7v pr celle er et med 20% kapasitet gjenværende, 3,80-3,82 er ca 50%.

Dårlig graf, da den viser ved belastning, men dette viser jo iallefall hvor fort celle spenning dropper når det er tomt.

Last edited by OlaGB; 20-10-14, 21:40. Reason: redigert tekst
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by OlaGB
                              Mistenker jeg misforstår deg nå, for jeg vet du kan mye om mangt..

Men et lipo batteri med 3,2v pr celle, er et tomt lipo batteri.
                              3,7v pr celle er et med 20% kapasitet gjenværende, 3,80-3,82 er ca 50%.

Dårlig graf, da den viser ved belastning, men dette viser jo iallefall hvor fort celle spenning dropper når det er tomt.

http://revolution-robotics.com/wordp...e_curve_sm.png
                              Min feil, det du sier stemmer, takk for korrigeringen - 3.8V/celle er normal lagring spenning

Jeg drar mine som er langtids lagret ned en del under dette (ned mot 3,2V/Celle eller på den siste 3'de delen av det rette området før utladingskurven synker dramatisk), men det krever at du har stålkontroll på at spenningen ikke synker noe mer en dette
                              Last edited by Quadrocopter; 21-10-14, 13:15.

Comment

• bardp
                                • Nov 2010
                                • 2473

I en aluboks er sikkert OK men ute er ikke så bra - LiPo batterier tåler egentlig ikke frost og på sommeren blir det fort varmt (15 grader ++) noen som reduserer levetiden på batteriet !!
                                Har nå hatt både LiPo og LiFe batterier lagret ute uten at jeg har merket noen problemer med det. En del av mine LiFe radiobatterier har nå sikkert vært utsatt for minst -25°C men virker da fremdeles.

Comment

Working...