Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan unngå fingerskader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her er noen tips om bruk av stor sirkelsag, men de samme farene er jo til stede.:
    http://www.hiak.no/index.php?ID=720

    Her er en instruksjonsvideo som tar for seg behandling av de mest puppulære Powertools. Ikke alle ting er nok like gjennomtenkt, men i bunn og grunn er videoen helt grei!
    - YouTube
    ja.. og er du en ekte rocker må du huske hårnettet.
    Lykke til!
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #17
      Originally posted by Christen View Post
      De få gangene jeg trenger å kappe lister så bruker jeg helst en aluminiumslinjal på en meter som jeg legger oppå flaket på benken og skrur dette fast med tvinger for så å skjære med kniv, da blir ikke treverket borte som støv heller
      Absolutt også en bra metode, men egner seg vel best til balsa som ikke er for tykk eller hard. Dessuten skal det vel være en eim av balsastøv i alle hobbyrom ??

      Originally posted by nixxon View Post
      Husk at sagbladet skal rotere mot deg når du sager med sirkelsag. Sagde en meterlang bit av en planke på langs og bladet som roterte FRA meg fikk litt løft på planken og slynget den over hagen, videre over en 8 m flytebrygge og ut i sjøen. Fløy ca 20 - 30 m. Dette var nok en sag av litt større dimensjoner enn din, men jeg antar prinsippet er det samme. Bladet skal rotere mot brukeren, slik at det man sager blir trykket ned mot sagbordet av sagbladets tenner!
      Godt poeng! Jeg har opplevd noen ganger at lista blir kastet tilbake av sagbladet når en har sagd helt gjennom. Jeg står derfor på siden av saga når jeg sager lister. synes også det gir bedre kontroll på det hele.

      Mvh. Olav E.

      Comment


      • #18
        en ting som er viktig at alltid er på saga, er den "splitte" kniven som er bak sagbladet. Den ska passe på at treverket ikke blir presset inn mot bladet. dersom den mangler kan du risikere at treverket vil klemme mot bladet, og så vil det bli sendt tilbake. Prøv å ha minst mulig løse gjenstaner hengende fra klær og slikt (snorer fra genserer, nakkestropper og slikt). Plasser aldi fingrene nær bladet. bruk noe til å dytte med slik du har gjort.

        lykke til
        mvh Joar Ulgenes

        Diverse som svever oppe i det Blå.

        Comment


        • #19
          Kan det bli tryggere enn dette?

          Jeg har installert To featherboards eller fingre et horisontalt og et vertikalt på min proxxon FKS/E sirkelsag, for å holde emnet jeg sager på saga nedtil bordet. måten jeg nå lager hardved lister er at jeg justerer avstanden de horisontale fingrene har til sagbladet. eks 3 mm for 3x3 mm listverk. jeg tar så en planke som eks er 2 cm tykk og justerer de vertikale fingrene så de tar nedpå planken på 2 cm så legger jeg planken inntil de horisontale fingrene og skyver gjerdet på saga slik at den ligger tett inntil planken så sager jeg ei list som er 20mmx3mm. Deretter kutter jeg langsida på denne lista på samme måte opp i 3x3 mm listverk. Jeg slipper å ta av beskyttelseskappen over sagbladet når jeg gjør det på denne måten, det eneste er at listene kan bli litt frynsete, men det kommer vel av at jeg bruker standard sagbladet som fulgte med saga, det er litt grovt, mulig jeg skal bytte til et mer fintannet sagblad. hvis planken er bred fester jeg de vertikale fingrene foran sagbladet, dersom planken jeg sager fra blir for smal må jeg feste de horisontale fingrene foran slik som vist for å unngå at den lille tivingen som fester de horisontale fingrene støter borti beskyttelseskappen på sagbladet. Jeg tror det er fordel å ha denne på til enhver tid.
          Attached Files

          Comment

          Working...
          X