Unconfigured Ad

Collapse

glassfiber støping! siiiiste gang uten vacuum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

hehehheeh jeg har en som henger noe parallelt med ovnen her, men den bruker jeg ikke, siden jeg har dratt bort tanken, og ovnen skal skiftes, er det en slik du mener? som drar parafin opp fra tanken?

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

ja, det er en slik. Gull verdt i disse dyre strømtider. OF..står det BM på den?

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

nei, det står jøtul oljeautomat 347. ingen ting er offtopic når jeg lager tråder hehehehehehe

det som er gullverdt er en propan ovn! jeg har en med 3 innstillinger, en på 1.5kw, 2.7 og 5.7kw. på det værste så bruker den vell 300g i timen. på vestlandet så har vi ikke så ille temperaturer, så jeg har lunk på radiatoren, så huset holder seg noe lunde, og når jeg kommer hjem, eller om dama er hjemme med babyen så regulerer hun med propan! jeg bruker midtvindters ca en tank i mnd. det er 10kg propan. og på FK så koster den 225kr å bytte inn.
        jeg vet ikke jeg men min 3 mnd rekning på støyt er på ca 1500kr til 2500kr
        Last edited by kapia; 04-11-10, 19:57.

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

intresant. Visst du løfter av (mulig du må løsne en liten skrue) plastlokket så er det merkelapp ett sted ved siden av motoren. Der står det BM. Jøtul fikk bm til og merke disse spesielt for seg.
          Er den ensfarget lysgrå/hvit eller er den blå med grått plastikklokk?
          Handle litt???
          hehehe

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by kapia
            ......disse mylar platene/plasten, hvor har du fått dem fra?.......
            Spurte Olav om dette tidligere og han kom opp med et svensk firma som jeg kontaktet - har ikke hørt noe fra dem og de hadde ikke mylar i produkt porteføljen lenger.
            Har sjekket litt rundt her i Oslo området uten hell....
            Da gikk turen til R&G som har mylar - kommer noen meter fra dem når min søster kommer på besøk neste gang.

Fikk en PM eller mail fra olav_k med masse bilder og informasjon om Mylar - men, jeg har på en eller annen måte greid å rote vekk denne informasjonen, så hvis Olav hadde giddet å poste dette på nytt så takker jeg for det!

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Her er linken til mylaren hos R&G
              Last edited by Quadrocopter; 04-11-10, 20:33.

Comment

• olav_k
                • Feb 2007
                • 49

Originally posted by Quadrocopter
                Fikk en PM eller mail fra olav_k med masse bilder og informasjon om Mylar - men, jeg har på en eller annen måte greid å rote vekk denne informasjonen, så hvis Olav hadde giddet å poste dette på nytt så takker jeg for det!
                Hei, tror det var dette jeg sendte deg:
                Mylaren jeg bruker kjøpte jeg fra en svensk sjappe som heter
                Al-Composite, men det er sikkert 10 år siden jeg kjøpte nå og jeg tror ikke han
                selger det lenger.
                R&G har noe mylar og den fungerer helt fint,
                men den er ikke fullt så blank og fin i overflaten som den jeg har,
                men den er nok den letteste å få tak i.
                Men det er slett ikke umulig at det går an å få tak i noe i Norge
                også, mylar brukes egentlig som isolasjonsmateriale i trafoviklinger og el motorer
                og sånt. Jeg var innom Karsten Moholt her i Bergen en gang og fikk med
                meg noen meter gratis, men den var litt for tynn, bare 0,2mm. For
                vingebagging bør den være 0,35-0,4mm tykk ellers blir det for ujevn
                overflate.

Jeg var oppe og tok noen bilder av kompressoren min også:
                Attached Files
                Olav Kallhovd

Comment

• kapia
                  • May 2005
                  • 1435

den er helthvit! jeg skal sjekke etter bm merker i morgen, tror ikke jeg skal begynna på noe pumpe greier så sent på kvelden, ender bare med å sitte til midtnatt med mekking btw, hva mener du med handle litt?

quad: ja det hadde vært greit med info, evnt så kan vi bestille i det store outland! evnt dele.
                  slik jeg forstår uten å ha tatt doktor grad i mylar, så er det noe samme type plast som byggeplast.
                  jeg har funner mylar i norge, men jeg vet ikke om det er rett, og at den var på ei heller tvilsom side.

Comment

• Guest

#39 Unapproved
                    Har ikke doktorgraden jeg heller, men Mylar er en avart av brusflaskematerialet PET. Jeg er ikke helt sikker på slippegenskapene, men andre typer blank og stiv plast kan også brukes. Hvis du har et firma som driver med vakumforming av emballasje, drikkebeger el.l i nærheten har de gjerne PET, Polycarbonat, eller Styrenplast på rull.
                    Jeg gjentar et gammelt tips: R&G varer får du enklest fra Lindinger. De har langt fra hele sortimenet, men sender alt i posten til maks 20Eur i frakt. R&G insisterer ofte på å sende som spesialtransport med bil.

Olav K: Gysla bra byggeblogg. Ønsker det var jeg som kom meg ut av sofaen og gjorde noe sånt.
                    Ellers: Noen som har en venstreving til Zoom?
                    Last edited by Guest; 10-11-10, 20:36. Reason: Vet ikke forskjell på høyre og venstre.

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by LaSt
                      .....men sender alt i posten til maks 20Eur i frakt.
                      Vær obs på at de 20 euroene du sparer fort spises opp av postens ekspedisjons gebyr!
                      Skal du bruke karbon duken som finish så er du garantert å få den helt skrukke fri med spesial transport - det er du ikke med vanlig post - da ser den ut som om det har vært i krigen. Skulle pakken fått seg en støt slik at duken har strukket seg så får du ny fra R&G (vet ikke om de gjør dette i Norge men jeg har bestilt til min søster i Tyskland å fått erstattet pakker som har blitt hardt håndtert under frakten.

Men skal man ha ting som ikke er så kritiske så er 20€ til lindinger kurant.
                      Last edited by Quadrocopter; 09-11-10, 21:19.

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

..... Mylar er en avart av brusflaskematerialet PET.
                        Mylar er boPET ikke PET.
                        The manufacturing process begins with a film of molten polyethylene terephthalate (PET) being extruded onto a chill roll, which quenches it into the amorphous state.[1] It is then biaxially oriented by drawing. The most common way of doing this is the sequential process, in which the film is first drawn in the machine direction using heated rollers and subsequently drawn in the transverse direction, i.e. orthogonally to the direction of travel, in a heated oven. It is also possible to draw the film in both directions simultaneously, although the equipment required for this is somewhat more elaborate. Draw ratios are typically around 3 to 4 in each direction.

Once the drawing is completed, the film is "heat set" or crystallized under tension in the oven at temperatures typically above 200 °C (392 °F). The heat setting step prevents the film from shrinking back to its original unstretched shape and locks in the molecular orientation in the film plane. The orientation of the polymer chains is responsible for the high strength and stiffness of biaxially oriented PET film, which has a typical Young's modulus of about 4 GPa. Another important consequence of the molecular orientation is that it induces the formation of many crystal nuclei. The crystallites that grow rapidly reach the boundary of the neighboring crystallite and remain smaller than the wavelength of visible light. As a result, biaxially oriented PET film has excellent clarity, despite its semicrystalline structure.

Comment

• Guest

#42 Unapproved
                          Originally posted by Quadrocopter
                          Mylar er boPET ikke PET.
                          Derfor skrev jeg at det er en avart av PET, i motsetning til å være en avart av byggplast (Polyethylen)

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Derfor skrev jeg at det er en avart av PET, i motsetning til å være en avart av byggplast (Polyethylen)
                            Må kjøpe meg kraftigere briller
                            Last edited by Quadrocopter; 09-11-10, 22:49.

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

jeg har noen cola botner liggendes her
                              når en eller annen snakkte om det lokale støperiet! er faen ikke alle plasser som har det altso! men her er det en fabrikk som lager livbåter... dem har sikket ymse på lur

Comment

• -GAS-
                                • Jun 2007
                                • 1323

Tar opp igjen denne tråden siden jeg begynner å lure litt på støping. Planen er et helt fly! Er denne noe tess? Vakuumpumpe 130 W er det nok vakuum for litt store former. Og er det bare dumt og lage regulering med blødeluft? Ser at vakuumklokke og microbryter vil funke bedre om en liiiiten lekasje skulle forekomme......

Ang, vakuumstøping sjønner jeg ikke en dritt (har bestillt filmen) uansett er det gøy å lære noe nytt
                                Christen
                                http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...