Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodding - hvordan proffene gjør det (video)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodding - hvordan proffene gjør det (video)

    Noen små tips å ta med seg på veien i denne videoen selv om mye av filmen handler om PCB/chip lodding så finnes det noen gode tips på hvordan lodde kabler i plugger, hvordan plassere bolten, hvordan legges tinnet på osv.

    Konklusjon - god flux er halve jobben

    Last edited by Quadrocopter; 12-05-11, 21:30.

  • #2
    hvor får du kjøpt flux"pennen" montro?



    Comment


    • #3
      Originally posted by telecaster View Post
      hvor får du kjøpt flux"pennen" montro?
      Hos Elfa men det koster hele armen og litt til......

      Finnes noen billigere greier fra HK på eBay men hva dette er for noe må gudene vite
      Solder Liquid Flux Paste 50ml Free Ship | eBay

      Mye bra på eBay fra USA men her blir frakta rå, Skal sjekke litt mer på eBay å se om jeg finner noe
      Last edited by Quadrocopter; 12-05-11, 21:59.

      Comment


      • #4
        Hva er det Flux greiene og hvilken funksjon har den?
        All you need is love

        Comment


        • #5
          Interessant video. Flott om du kan tipse om gode flux og loddetinnprodukter.

          Fikk nylig tips om en gadget som er nyttig for oss som innimellom lodder bulletplugger, deans etc. Den heter The Jigs Up og holder på plass pluggene under lodding. Har nettopp fått meg en slik en, men har ikke rukket å teste den ennå.

          Click image for larger version

Name:	TheJigsUpPictureIMG_6153.jpg
Views:	1
Size:	58.7 KB
ID:	578880

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ruduz View Post
            Hva er det Flux greiene og hvilken funksjon har den?
            I grove trekk så hindrer fluxen oksidasjon å "renser" loddepunktene slik at loddetinnet flyter ordentlig utover.

            Comment


            • #7
              Originally posted by morsan View Post
              .....Fikk nylig tips om en gadget som er nyttig for oss som innimellom lodder bulletplugger, deans etc. Den heter The Jigs Up og holder på plass pluggene under lodding. Har nettopp fått meg en slik en, men har ikke rukket å teste den ennå.....
              Ypperlig den holderen der - bare et lit tips, N år du varmer opp kabelen så vil/kan tennene på krokodilleklemmene kunne kutte seg gjennom den oppvarmede isolasjons strømpa og lag hull i den (eksponere innerlederen).
              Jeg pleier å legge litt malertape rundt tennene på den klemma som skal holde kabelen og dermed er problemet løst (den holder nesten like godt på kabelen med tapen i nebbet)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                I grove trekk så hindrer fluxen oksidasjon å "renser" loddepunktene slik at loddetinnet flyter ordentlig utover.
                Ok et must mao. Hmm kjekt å ha!
                All you need is love

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Ypperlig den holderen der - bare et lit tips, N år du varmer opp kabelen så vil/kan tennene på krokodilleklemmene kunne kutte seg gjennom den oppvarmede isolasjons strømpa og lag hull i den (eksponere innerlederen).
                  Jeg pleier å legge litt malertape rundt tennene på den klemma som skal holde kabelen og dermed er problemet løst (den holder nesten like godt på kabelen med tapen i nebbet)
                  Jeg bruker å isolere krokodilleklemmene med krympestrømpe. Fungerer utmerket!

                  Comment


                  • #10
                    Dette er en god penn som kan fylles med flussmiddel etter eget ønske. Kan fylles med f.eks isopropanol for fin-rengøring også. Litt trøblete å "prime" pennen første gang, men deretter er det tut&kjør. Pennen bør lagres med busta opp.



                    Prisen på USD 4,87 og fri frakt er uslåelig, og noe helt annet enn jeg ga hos Farnell.

                    TinyDeal - Bonkote BON-102 Flux Pen 7ml

                    Elfa selger flussmiddel i literskanne for 173 + MVA. Det er nok til 3 - 4 liv, eller et spleiselag for fylling av hostesaftflasker.

                    ShieldSquare Captcha

                    Comment


                    • #11
                      Nå har vanlig lodde tinn som vi får kjøpt på butikken en tynn stripe med flux inne i seg. for att det ikke skal være nødvendig å bruke ekstra flux. hvis du ser nøye når du lodder så flyter det ut rett før tinnet smelter. De som sitter å lodder i industrien bruker reint loddetinn og bruker flux ved siden av. Når man skal lodde kabler så kan det være greit å bruke extra fluks. og kan da bruke den typen man får kjøpt hos jernvare forhandlere m/m på gul tube hvis man ikke vil investere i dyrt utstyr.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har nå bestilt opp tang og en masse med Anderson Powerpoles, forhåpentlig er det nå betydelig mindre lodding i min fremtid. Men god video, og takk for linken til Flux og penn Trond!

                        Comment


                        • #13
                          Hva brukes loddepasta til da? Det ser så greit ut når man ser fagfolk gjøre skikkelig jobb.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Loddepasta er også ett flussmiddel, bare at det ser ut som vazeline
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment


                            • #15
                              "Pastaen" man kjøper i den lokale "skrot og skrammel" sjappa på hjørnet hadde jeg vært forsiktig med, den egner seg best til rørlegger bruk på kobber rør....

                              Driver du kun å lodder grov-ledninger og har en loddebolt som du må file spissen ren på hver gang du bruker den så fungerer dette pastaen greit.
                              Har du derimot en loddestasjon med dyre spisser så hadde jeg vært forsiktig med bruken siden pastaen mange ganger inneholder langt sterkere "rensemiddel/syrer" enn den som er beregnet til elektronikk bruk.
                              En annen ulempe er at mange av disse pastaene ikke er av typen "No Clean" og krever rensing/vask av loddepunktet etter at loddingen er ferdig for å hindre korrosjons skader på komponenter, kabel etc.

                              Har brukt bøtter å spann med forskjellige typer flux og jeg har merket meg at regelen "kvalitet koster" stemmer, men man kan få kvalitet til langt under det f.eks Elfa tar for disse produktene.....
                              Last edited by Quadrocopter; 13-05-11, 10:16.

                              Comment

                              Working...
                              X