Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri til bensinfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteri til bensinfly

    Skal ha batterier til et 50cc bensinfly. Servoene jeg skal bruke er: 1stk Hitec HS-645MG, 1stk Waypoint W-1620MG og 4stk Waypoint W-1630MG. Noen som har gode forslag? Spytt ut!
    Futaba 6EXA
    Futaba 10C 2,4Ghz
    Piper J3 Cub, RCV 60SP
    Katana, CRRC PRO 50ccm

  • #2
    6v NiMh batterier funker jo fint. Bruk gjerne noen med mye kapasitet.

    I mitt 50ccm fly har jeg 2 stk 2200mah 6v Nimh batterier, det funker bra syntes værtfall jeg.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jøllsrud View Post
      6v NiMh batterier funker jo fint. Bruk gjerne noen med mye kapasitet.

      I mitt 50ccm fly har jeg 2 stk 2200mah 6v Nimh batterier, det funker bra syntes værtfall jeg.
      Derfor jeg lurte litt skjønner du.. Var på tur til å kjøpe det, men fikk beskjed av en kompis at jeg skylle styre unna NiMh-batterier da de ikke ga nok futt. Ligger det noe i det, eller kan jeg kjøre på med NiMh? Tenkte på dette jeg da veitu: Siden finnes ikke
      Futaba 6EXA
      Futaba 10C 2,4Ghz
      Piper J3 Cub, RCV 60SP
      Katana, CRRC PRO 50ccm

      Comment


      • #4
        Er jo mange som bruker Nimh, om man har svært fly med 10-15 servoer er kanskje noe annet å anbefale, men jeg ser ikke problemet. Og har brukt det uten noe problem.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jøllsrud View Post
          Er jo mange som bruker Nimh, om man har svært fly med 10-15 servoer er kanskje noe annet å anbefale, men jeg ser ikke problemet. Og har brukt det uten noe problem.
          Da går jeg for NiMh! Tusen takk for hjelpen Jøllsrud
          Futaba 6EXA
          Futaba 10C 2,4Ghz
          Piper J3 Cub, RCV 60SP
          Katana, CRRC PRO 50ccm

          Comment


          • #6
            Bare ikke gi meg skylda om du detter ned Hehe

            Neida, men det går nok bra!
            Bare husk av digitale servoer drar ganske mye strøm, så sjekk batteriet litt ofte til du blir kjent med det.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Flygal View Post
              Skal ha batterier til et 50cc bensinfly. Servoene jeg skal bruke er: 1stk Hitec HS-645MG, 1stk Waypoint W-1620MG og 4stk Waypoint W-1630MG. Noen som har gode forslag? Spytt ut!
              Har også en 50 ccm akro maskin med 6 digital servoer til ror og 1 standard på throttle. Flyr denne modellen med 1 stk Nimh pakke på 2200 mah. Du skal bruke ganske mye strøm før Nimh celler begynner å slite, de leverer f.eks mye bedre enn Li-ion.
              Noe av det bedre i dag er vel Li-Mn som er en utviklet Lipo teknologi som ikke er brannfarlig, du kan stikke hull på pakken uten problem. De leverer massivis av strøm og er bare bitte litt tyngre enn Lipo.

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Originally posted by Olavjoergensen View Post
                Har også en 50 ccm akro maskin med 6 digital servoer til ror og 1 standard på throttle. Flyr denne modellen med 1 stk Nimh pakke på 2200 mah. Du skal bruke ganske mye strøm før Nimh celler begynner å slite, de leverer f.eks mye bedre enn Li-ion.
                Noe av det bedre i dag er vel Li-Mn som er en utviklet Lipo teknologi som ikke er brannfarlig, du kan stikke hull på pakken uten problem. De leverer massivis av strøm og er bare bitte litt tyngre enn Lipo.

                Mvh OJ
                A123 du tenker på?
                Tror jeg må gå over til det etterhvert, de får jo bare skryt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jøllsrud View Post
                  A123 du tenker på?
                  Tror jeg må gå over til det etterhvert, de får jo bare skryt.
                  Tenkte ikke på A123 men f.eks Fromeco sine Li-ion celler. De leverer rundt 8 amp mener jeg å huske, mange av de proffe seilfly gutta foretrekker jo å bruke Nimh celler fremfor Lipo p.g.a muligheten til å levere mange amp. Oppsettene der passerer fort 100 amp

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    Tenkte ikke på A123 men f.eks Fromeco sine Li-ion celler. De leverer rundt 8 amp mener jeg å huske, mange av de proffe seilfly gutta foretrekker jo å bruke Nimh celler fremfor Lipo p.g.a muligheten til å levere mange amp. Oppsettene der passerer fort 100 amp

                    Mvh OJ

                    Tror de bruker NiMH fremfor LiIon og ikke fremfor LiPo pga strømstyrke. NiMH leverer greit med strøm de, men det er stor forskjell på NiMH batterier og mange av de leverer strøm på bekostning av spenning. Noe som er felles for alle batterier, men NiMH har ganske linear dropp i spenning. LiPo leverer mer enn NiMH, LiIon mindre enn NiMH. LiMn som det var referert til er ikke A123 som også kalles LiFe da A123 bare er ett merkenavn slik jeg har skjønt det. Jeg har kjøpt mange pakker LiFe (A123) fra duralite og er veldig fornøyd med de. Eneste aber er at det er nesten umulig å måle hvor mye en har brukt da utladingskurven er tilnærmet flat.

                    Tror jeg ville rangert batterienes evne til å gi strøm strøm slik:

                    1) LiFe (A123)
                    2) LiPo eller (LiMn som er like bra som mange LiPo, men litt dårligere enn de råeste LiPo
                    3) NiCd
                    4) NiMh
                    5) LiIon

                    Det er selvfølgelig store forkjell innbyrdes mhp produsent, spesielt når det gjelder NiMh da det finnes utallige produsenter.

                    En annen fordel med LiFe (A123) fremfor andre lithium batterier er et de kan lades fort. De kan trygt lades på 4C som vil si 15 minutter. De andre lades som regel ved 1C, som vil si at det tar ca 1 time å komme opp i ca 90% for deretter å ta minst en time til for de siste 10% da det lades etter CC-CV prinsippet. (Constant current, constant voltage). Altså lader man med gitt strøm helt til hver cell oppnår en hvis spenning (4.1V). Så holder man denne spenningen fast til det går tilnærmet 0 ampere inn i batteriet.

                    Kan du bruke NiMH, ja det kan du! Bruk to batterier så har du sikkerhet dersom det ene ryker. Husk å lær deg dine batterier å kjenne. Bruk cycle funksjon å sjekk at batteriet holder kapasiteten. Lad det ut ved høy belastning f.eks. 5 ampere (som ofte er høyste på mange ladere) å sjekk kapasitet ned til den spenningen du er avhengig av for å drive mottager å servoer. Siste er meget viktig ved 2.4 Ghz systemer.

                    Comment


                    • #11
                      http://rcnet.no/b2b/product_info.php...oducts_id=1149. Denne bruker jeg til servoer å mottaker på min SD-model 30% extra 260. bytte bare tamya pluggen til deans plugg men der er også en vanlig uni plugg som er ferdig loddet på pakken.
                      Thomas Rongve

                      Comment


                      • #12
                        Bruker selv Lifepo4 (A123) batterier i alle mine Glow og Store bensinfly nå både til tenning og mottager/regulator har hivd ut metalhydrid og lipo . Gått over til A123 pga at de holder trøkket godt i kuldegrader viktig for oss som flyr om vintern, ved lengere tids lagring så holder de på strømmen uten tap. Kan lades fort å hardt, meget sikre i forhold til lipobatterier , en moderne lader med A123 program ser resterende % når man lader.
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          Har nå nesten bestemt meg for et LiPo batteri: Siden finnes ikke
                          Hvordan er dette batteriet? Hvor mange A kan man kjøre gjennom kablene? De ser litt "spinkle" ut... Noen erfaringer? Tips? Tenkte på denne regulatoren attåt!: Siden finnes ikke
                          Futaba 6EXA
                          Futaba 10C 2,4Ghz
                          Piper J3 Cub, RCV 60SP
                          Katana, CRRC PRO 50ccm

                          Comment


                          • #14
                            jeg bruker bare nicd.
                            en 100ccm og en 85ccm.
                            fløy på mjøsa i vinter i 13-14 minusgrader. var vel på isen 5-6 timer den dagen.
                            aldri vært noe problem(den gangen hadde jeg 2 x 50ccm fly).
                            Last edited by anders e; 28-11-08, 19:52.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by anders e View Post
                              jeg bruker bare nicd.
                              en 100ccm og en 85ccm.
                              fløy på mjøsa i vinter i 13-14 minusgrader. var vel på isen 5-6 timer den dagen.
                              aldri vært noe problem(den gangen hadde jeg 2 50ccm fly).
                              men, kjøper ikke billige nicd batterier!

                              Comment

                              Working...
                              X