Skal ha batterier til et 50cc bensinfly. Servoene jeg skal bruke er: 1stk Hitec HS-645MG, 1stk Waypoint W-1620MG og 4stk Waypoint W-1630MG. Noen som har gode forslag? Spytt ut!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Batteri til bensinfly
Collapse
X
-
Originally posted by Jøllsrud View Post6v NiMh batterier funker jo fint. Bruk gjerne noen med mye kapasitet.
I mitt 50ccm fly har jeg 2 stk 2200mah 6v Nimh batterier, det funker bra syntes værtfall jeg.Futaba 6EXA
Futaba 10C 2,4Ghz
Piper J3 Cub, RCV 60SP
Katana, CRRC PRO 50ccm
Comment
-
Originally posted by Jøllsrud View PostEr jo mange som bruker Nimh, om man har svært fly med 10-15 servoer er kanskje noe annet å anbefale, men jeg ser ikke problemet. Og har brukt det uten noe problem.Futaba 6EXA
Futaba 10C 2,4Ghz
Piper J3 Cub, RCV 60SP
Katana, CRRC PRO 50ccm
Comment
-
Originally posted by Flygal View PostSkal ha batterier til et 50cc bensinfly. Servoene jeg skal bruke er: 1stk Hitec HS-645MG, 1stk Waypoint W-1620MG og 4stk Waypoint W-1630MG. Noen som har gode forslag? Spytt ut!
Noe av det bedre i dag er vel Li-Mn som er en utviklet Lipo teknologi som ikke er brannfarlig, du kan stikke hull på pakken uten problem. De leverer massivis av strøm og er bare bitte litt tyngre enn Lipo.
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostHar også en 50 ccm akro maskin med 6 digital servoer til ror og 1 standard på throttle. Flyr denne modellen med 1 stk Nimh pakke på 2200 mah. Du skal bruke ganske mye strøm før Nimh celler begynner å slite, de leverer f.eks mye bedre enn Li-ion.
Noe av det bedre i dag er vel Li-Mn som er en utviklet Lipo teknologi som ikke er brannfarlig, du kan stikke hull på pakken uten problem. De leverer massivis av strøm og er bare bitte litt tyngre enn Lipo.
Mvh OJ
Tror jeg må gå over til det etterhvert, de får jo bare skryt.
Comment
-
Originally posted by Jøllsrud View PostA123 du tenker på?
Tror jeg må gå over til det etterhvert, de får jo bare skryt.
Mvh OJOlav Jørgensen
Low & fast
Comment
-
Originally posted by Olavjoergensen View PostTenkte ikke på A123 men f.eks Fromeco sine Li-ion celler. De leverer rundt 8 amp mener jeg å huske, mange av de proffe seilfly gutta foretrekker jo å bruke Nimh celler fremfor Lipo p.g.a muligheten til å levere mange amp. Oppsettene der passerer fort 100 amp
Mvh OJ
Tror de bruker NiMH fremfor LiIon og ikke fremfor LiPo pga strømstyrke. NiMH leverer greit med strøm de, men det er stor forskjell på NiMH batterier og mange av de leverer strøm på bekostning av spenning. Noe som er felles for alle batterier, men NiMH har ganske linear dropp i spenning. LiPo leverer mer enn NiMH, LiIon mindre enn NiMH. LiMn som det var referert til er ikke A123 som også kalles LiFe da A123 bare er ett merkenavn slik jeg har skjønt det. Jeg har kjøpt mange pakker LiFe (A123) fra duralite og er veldig fornøyd med de. Eneste aber er at det er nesten umulig å måle hvor mye en har brukt da utladingskurven er tilnærmet flat.
Tror jeg ville rangert batterienes evne til å gi strøm strøm slik:
1) LiFe (A123)
2) LiPo eller (LiMn som er like bra som mange LiPo, men litt dårligere enn de råeste LiPo
3) NiCd
4) NiMh
5) LiIon
Det er selvfølgelig store forkjell innbyrdes mhp produsent, spesielt når det gjelder NiMh da det finnes utallige produsenter.
En annen fordel med LiFe (A123) fremfor andre lithium batterier er et de kan lades fort. De kan trygt lades på 4C som vil si 15 minutter. De andre lades som regel ved 1C, som vil si at det tar ca 1 time å komme opp i ca 90% for deretter å ta minst en time til for de siste 10% da det lades etter CC-CV prinsippet. (Constant current, constant voltage). Altså lader man med gitt strøm helt til hver cell oppnår en hvis spenning (4.1V). Så holder man denne spenningen fast til det går tilnærmet 0 ampere inn i batteriet.
Kan du bruke NiMH, ja det kan du! Bruk to batterier så har du sikkerhet dersom det ene ryker. Husk å lær deg dine batterier å kjenne. Bruk cycle funksjon å sjekk at batteriet holder kapasiteten. Lad det ut ved høy belastning f.eks. 5 ampere (som ofte er høyste på mange ladere) å sjekk kapasitet ned til den spenningen du er avhengig av for å drive mottager å servoer. Siste er meget viktig ved 2.4 Ghz systemer.
Comment
-
http://rcnet.no/b2b/product_info.php...oducts_id=1149. Denne bruker jeg til servoer å mottaker på min SD-model 30% extra 260. bytte bare tamya pluggen til deans plugg men der er også en vanlig uni plugg som er ferdig loddet på pakken.Thomas Rongve
Comment
-
Bruker selv Lifepo4 (A123) batterier i alle mine Glow og Store bensinfly nå både til tenning og mottager/regulator har hivd ut metalhydrid og lipo . Gått over til A123 pga at de holder trøkket godt i kuldegrader viktig for oss som flyr om vintern, ved lengere tids lagring så holder de på strømmen uten tap. Kan lades fort å hardt, meget sikre i forhold til lipobatterier , en moderne lader med A123 program ser resterende % når man lader.
Comment
-
Har nå nesten bestemt meg for et LiPo batteri: Siden finnes ikke
Hvordan er dette batteriet? Hvor mange A kan man kjøre gjennom kablene? De ser litt "spinkle" ut... Noen erfaringer? Tips? Tenkte på denne regulatoren attåt!: Siden finnes ikkeFutaba 6EXA
Futaba 10C 2,4Ghz
Piper J3 Cub, RCV 60SP
Katana, CRRC PRO 50ccm
Comment
-
Comment