Unconfigured Ad

Collapse

Lipobatterier. Utfyllende tråd.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #16
    Originally posted by surpass
    Håper også at den blir sticky
    Som sagt så gjort
    Det hadde vært veldig fint om post nr. 1 inneholder de etter hvert oppdukkende fakta
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment

    • spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

      #17
      Originally posted by esmel
      Som sagt så gjort
      Det hadde vært veldig fint om post nr. 1 inneholder de etter hvert oppdukkende fakta
      Jobber med saken-)
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment

      • Propepperell
        • Jun 2005
        • 1093

        #18
        Originally posted by flarssen
        Det er ikke riktig. Plansjen, som det linkes til i første post, viser klart at Lipo som oppbevares på en gunstig måte holder lenge. Selv har jeg de utendørs, under tak, hele året. Det innebærer gunstig lagring det meste av året her i landet.
        Plansjen viser tydlig hvorfor batterier i laptop'er som hovedsakelig brukes på strømnettet aldri varer mer enn ett år (varmt og godt og alltid proppfulle).
        Hei Larsen.
        Dette hat jeg lurt på lenge, det med å oppbevare utendørs. Betyr dette at de ikke er følsomme for kuldegrader.
        Jeg mener, tar ikke Lipo skade av frostgrader?

        Takk
        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment

        • flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

          #19
          Nei, de tar ikke skade av kuldegrader men må varmes opp før lading.
          Fred Larssen

          Comment

          • Propepperell
            • Jun 2005
            • 1093

            #20
            Yes. Dette er knallbra for meg.

            Takk!
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment

            • flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

              #21
              Siden vi er inne på det; sjekket indre motstand i en 2S pakke som lå ute i -10 grader og fikk 469 mOhm. Ved romtemperatur var denne falt til 103 mOhm. Altså over 4 ganger høyere når pakken var kald.
              Fred Larssen

              Comment

              • Ofly61
                • Apr 2008
                • 785

                #22
                "Fakta" og "fakta" ...

                Originally posted by esmel
                Som sagt så gjort
                Det hadde vært veldig fint om post nr. 1 inneholder de etter hvert oppdukkende fakta
                Beklager men LiPo type 'A' fungerer nødvendigvis ikkje heilt likt som 'B'.

                LiPo teknologien er i ein rivande utvikling så om du har eit 2 år gammalt batteri
                og skriv "fakta" om det så er ikkje det nødvendigvis fakta for eit 2mnd gammalt
                med tilsvarande ytelse. Dette gjeld og brann og eksplosjonsfare ikkje minst!

                Grunnen til at LiPo batteri i bærbare datamaskiner/mobilar ikkje lever så lenge
                er ikkje p.g.a. manglar med batteriet. Det er elektronikken som ofte er gjøymt
                inne i "batteriet" som ofte "streikar" og LiPo cellene er som oftast heilt ok.

                Dei som ikkje trur meg kan prøve sjøl. Åpne FORSIKTIG sjølvsagt eit "defekt"
                mobil batteri, lodde vekk elektronikken, måle spenning og eventuellt lade
                opp cella ... tippar at i 9 av 10 tilfeller så er LiPo cella heilt ok ... !

                Har ikkje gidda åpna meir enn 3 mobil batteri, alle var ok men elektronikken
                nekta lading av ein eller annan grunn.

                NB! LiPo celler i mobil tlf. og bærbare datamaskiner passar ikkje til framdrifts
                batteri i fly/heli men til servo/radio mottakar så er dei heilt ok.

                Odd H.

                Comment

                • esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

                  #23
                  Originally posted by flarssen
                  Siden vi er inne på det; sjekket indre motstand i en 2S pakke som lå ute i -10 grader og fikk 469 mOhm. Ved romtemperatur var denne falt til 103 mOhm. Altså over 4 ganger høyere når pakken var kald.
                  Betyr det i praksis at C verdien reduseres tilsvarende?
                  Er det et greit utgangspunkt mtp. hvor mye det tåler av strømtrekk osv?

                  Kunne du også målt samme batteri når det holder "driftstemperatur"?
                  Hadde vært intressant å fått noen tall på hva kulde gjør med evnen til å levere strøm. Tabell/kurve hadde vært knall.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment

                  • flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

                    #24
                    Originally posted by esmel
                    Kunne du også målt samme batteri når det holder "driftstemperatur"?
                    Hadde vært intressant å fått noen tall på hva kulde gjør med evnen til å levere strøm. Tabell/kurve hadde vært knall.
                    Fikk 80 mOhm ved driftstemperatur. Kjørte med logging i romtemperatur og ved -7 grader. Ved -7 gikk den rett i cutoff.
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment

                    • Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

                      #25
                      Originally posted by Ofly61
                      ....
                      Det er elektronikken som ofte er gjøymt
                      inne i "batteriet" som ofte "streikar" og LiPo cellene er som oftast heilt ok. ......
                      Lipo batterier til RC har INGEN elektronikk inne bygget - det er rå celler og ren kjemi.
                      Svikter et LiPo så er årsaken i 99% av tilfellene feil i (utbrukt) kjemien inne i en/flere av cellene og batteriet er defekt (noen bytter ut den defekte cella - noe som ABSOLUTT ikke er å anbefale)

                      (jeg hadde aldri koblet meg rundt elektronikken til noe som jeg har på inner lomma eller inntil øret)

                      Comment

                      • Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

                        #26
                        Originally posted by flarssen
                        Fikk 80 mOhm ved driftstemperatur. Kjørte med logging i romtemperatur og ved -7 grader. Ved -7 gikk den rett i cutoff.

                        Testet det samme i fryseboksen () - en 3 celle pakke som var fulladet (12,6V) ga etter 10 minutter i -14˚ rundt 9V.

                        Comment

                        • spitmk16
                          • Oct 2005
                          • 1367

                          #27
                          Originally posted by Quadrocopter
                          Testet det samme i fryseboksen () - en 3 celle pakke som var fulladet (12,6V) ga etter 10 minutter i -14˚ rundt 9V.
                          Hvilke batterier testet du? Jeg fikk litt panikk når jeg så din test og sjekket de batteriene jeg hadde i bilen, for ett langt beite, og målte 12,4 volt. Tipper tempen på batteriene ligger på rundt -10 til -12. Jeg har outrage 25 c batterier. Ene settet er 2200 mah og andre er 3700 mah.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment

                          • Stian
                            • Jan 2006
                            • 483

                            #28
                            Spitmk16:

                            Men hvorfor skriver du "..jo høyere er volten.."?

                            Det blir som å si -"igår var jeg ute og kjørte og økte kilometeritimenen og da økte også runderperminuttenen"

                            Det heter "..jo høyere er spenningen.."

                            Eller?

                            Mvh
                            Stian

                            Comment

                            • primera
                              • Feb 2006
                              • 100

                              #29
                              Har lyst til å supplere med det som er skrevet. Så får andre evt gjerne kommentere om det stemmer. Lipo batterier er jo en veldig sentral ting innen rc-flyging, og det er til det beste for hobbyen at det er best mulig kjennskap til dette.

                              Batterienes evne til rask utlading oppgis gjerne ved C-ratingen. Den forteller hvor fort batteriet kan utlades uten at det oppstår kortslutningslignenede tilstander og batteriet går varmt og tar fyr. Det bør absolutt unngås. Lipo batterier kan være skumle greier.

                              Vanlige C-verdier er 15C, 20C, 25C, 30C (discharge). Discharge betyr utlading. Utladingen beskrives med ampere. Det er den strømmengde som går mellom polene.

                              ( Spenning er volt. Det er farten på strømmen. Spenningen avtar etter hvert som batteriet utlades) Men det er strømmengden, amere som er sentral mht C-tallene.)

                              ---------------------------------------------

                              Dersom et batteri har verdien f.eks 1000 mah og f.eks 10C, så betyr det vel at batteriet kan utlades med max 10 ampere før kritisk varmgang kan oppstå. Batteriets grad av varmgang indikerer om man ligger for nær grensene for max tilrådelig utlading, noe som C-verdien forteller.

                              Et batteri med verdien 15C kan da utlades med 1,5 ganger kapastiteten oppgitt i mah. Et 1000mah batteri som er oppgitt med 15C kan da utlades med 15 ampere. Et batteri med 1000 mah og verdien 30C er "sprekere" for det kan da utlades med 30 ampere.

                              Dette betyr at ved høy C-rating får man inn en større "motor" i egenskap av batteriets større utladingsevne. Et batteri på 1000 mah og 30C veier jo relativt lite, men her kan man altså ta ut 30 ampere noe som gir relativt bra guffe inn i en optimal motor (kombinert med den lille vekten av batteriet)

                              C-verdien forteller altså hvor mye krefter man kan hente ut fra et gitt batteri. Det går selvfølgelig også ut mer strøm ved et batteri med høy C-rating, så batteriet det tømmes vel fortere og flytiden reduseres. Det er prisen man betaler for at man kan ta ut mye strøm over kort tid.

                              -----------------------------------------------

                              Dersom man har et rel. lett fly på 5-600 g vekt, som er ganske vanlig så har man gjerne ikke behov for å ta ut mer enn 30 ampere. Man får kraft til vertikal stigning med f.eks 25 A ved en rimelig effektiv motor og riktig propell.

                              Så er sp.m.: Er det da viktig å alltid ha batterier med max C-rating ?

                              Når det gjelder motorfly, så er det jo alltid et. sp.m. om vekt i forhold til effekt. Et stort og tungt batteri og en tung motor bruker jo deler av effekten til å løfte seg selv, og da er vitsen borte.

                              Saken ar at batterier med høy C-rating er dyrest, og ofte tyngst, og også noe større. Altså både fordeler og absolutt noen ulemper. Det er gjerne lagt inn isolerende lag mellom de 3 batteriplatene (i f.eks et 3S batteri), for å lage lufting mellom platene og redusere utviklingen av varme som følge av den store utladingen som skjer..

                              I mitt konkrete tilfelle så bruker jeg mye et fly der det greier seg med rundt 25 ampere som "drivstoff" Batteriene jeg har endt opp med å bruke ligger gjerne mellom 1800 mah og 2200 mah. Et batteri med 2200 mah og 15C kan utlade 33 ampere, altså marginer nok mht. varmgang. Å bruke et tyngre konstruert og dyrere batteri med høy C-rating er det ingen grunn til. Mine batterier med 2200 mah og lav C-rating er lettere og noe mindre volumiøse, og er det beste.

                              Om man oppnår mer flytid ved å bruke et batteri med høy C-rating er noe jeg tviler på. Om så er tilfelle, så stiller det seg jo anneredes.

                              Men, dersom behovet er sprekest mulig ytelser, og gjerne på bekostning av noe flytid, så er jo batterier med høy C-rating tingen. Ett batteri på f.eks 2200 mah (3S 11,4 volt ) og 30C kan jo lade ut 3 X 22 ampere dvs 66 ampere. Det er styggelig mye. Da har man en Formel 1 maskin dersom alt annet følger opp denne effekten. Man får en kjempesprek maskin med den gitte vekt.

                              Kan og nevne at det diskuteres vel om det mest effektive er å øke spenningen, altså farten på strømmen. Et batteri på 4S gir jo 14,8 volt. Dette gir også en mereffekt.På den annen side ser det ut til at det optimale med lette fly og lavt turtall (3D ) ofte er 2S batterier dvs. 7,4 volt.

                              Det er altså mange variabler, og kanskje flere veier til målet. Men batterier med høy C-rating er etter mine erfaringer så langt ikke alltid det rette, dette pga øket vekt, volum, og høyere pris.

                              I mitt tilfelle der behovet f.eks er 25A og max flytid, så kan det være hensiktsløst å benytte et tyngre batteri med høy C-rating. Men, det skjer vel stadig utvikling innen bateriteknologien, så det som var sant i går trenger ikk eå være sant i dag.

                              Til slutt, hvorfor bruker jeg så i mitt tilfelle ikke et 1000 mah batteri med 30C og kanskje litt redusert flytid ? Svaret er at jeg har ikke kjøpt slike batterier og prøvet enda. Batterier er til dels en forbruksvare. Det kan være en fordel med flere billige i stedet for få og dyre. Samtidig er det såpass stor vektforskjell fra et 2200 mah batteri og ned til et 1000mah batteri, at det vil oppstå helt nye vektforhold mht balansering av flyet. Jeg _tror_ også at flytid vil bli et tema med det lille og spreke batteriet. Samtidig så bærer flyet fint vekten av det tyngre batteriet og effekten er som sagt mer enn rikelig. ( uendelig vertikal)

                              mvh
                              hr

                              Comment

                              • flarssen
                                • Jan 2005
                                • 1842

                                #30
                                Originally posted by primera
                                Spenning er volt. Det er farten på strømmen.
                                Da lærte jeg noe nytt i dag også...
                                Fred Larssen

                                Comment

                                Working...