Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Det er vel en tilfeldighet at jeg nevner flytid så ofte at det synes som jeg er opptatt av det over noe annet. Jeg er også (selvfølgelig) interessert i lengst mulig periode der effekten er på topp, så med flytid har mener jeg vel den tid der effekten er bra. Resten er jo bare ventetid i redsel for å være for langt unna når det er slutt. Jeg nevner flytid fordi det vel i grunnen er sluttresultatet. Ved å se på motor, propell, fly og flygemønster som konstante, så vil fordelen ved et "best mulig " batteri gi seg utslag i flytiden.
Mht. høy eller lav C-rating så kommer det du nevner inn i bildet for fullt: nemlig at perioden med bra spenning da altså vil være lengre over det samlede forløpet av utladingen ved høyere C-rating.
For min del så er hensikten med innlegget mitt mer enn oppnådd. C-rating er bra belyst-syntes jeg. Jeg hadde nemlig litt problemer med å svelge det du skrev i den første postingen, men nå er ting forklart og begrunnet, og jeg forstår nå bedre det som ble skrevet der.
mvh
primera
Ok, skjønner den, men "flytid" er ikke ett enhetlig begrep. Noen anser flytid som fra man tar av til man flyr til batterispenningen er så lav at du må lande. Andre anser flytid som den tiden da det er moro å fly, dvs der man har maks power. Og det fins andre som er mellom de to.
Men uansett så er svaret at flytid blir lengre.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
La oss for ordens skyld holde oss til lipo som er beregnet til rc. Finns garantert masse forsjellige løsninger som er innebygget i batteriene som har helt andre formål. Skal vi diskutere alle de andre variantene innen lipo, så blir denne tråden veldig lang og kjedelig for andre å lese (de som leser denne tråden for å lære om lipo for bruk i rc)
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Jeg har et FlightPower EONRX 2s1p 1600mAh som jeg ønsker å sykle. Spørsmålet mitt er hvor hardt jeg kan sette det på utladning??
Maks konstant belastning: 32A (20C) Vil det si at det går greit å lade det ut med 32A for å teste kapasiteten??
Har du utstyr som kan lade ut 32A så er det greit en gang for å teste max utladning - bare pass temperaturen i batteriet når du nærmer deg slutten (<3,5V/Celle), batteriet blir veldig varmt !!!
Hvis enheten som lader ut batteriet ikke har tilkobling til balansering pluggen for å sjekke spenningen mellom cellene kan det være en fordel å koble til et voltmeter eller en celle spennings måler slik at du er sikker på at ingen av cellene i batteriet under utladningen dropper til under 3.0V
Skal du "cycle" det så ville jeg ha valgt 1C!
Og sist men ikke mist FØLG MED under hele utladningen - det er ikke tiden for en tur på det lille rommet osv.
Helt grei info, men det kunne også ha stått en ting om nye lipo pakker.
Etter å ha lest litt på utenlandske forum, så er det visst vanlig å "breake in" eller kjøre inn nye batterier. De guidene jeg har lest har jeg ikke funnet noe om det, og det står heller ikke på noe papir på de forskjellige batteriene jeg har kjøpt i løpet av det siste året.
Men det er visst ganske viktig for levetiden til batteriene, å kjøre ca 5 cycles med 1C opplading, og ca 5A max utlading. Dette for å la polene på innsiden av pakkene anodisere seg skikkelig (kopiert fra forum, jeg er ikke helt sikker på hva det betyr, eller om det er 100% fakta).
Jeg får hvertfall mulighet til å bekrefte det nå, da jeg har to helt nye batterier, kun den ene pakka har jeg hatt mulighet til å "kjøre inn".
Hadde vært fint med andres erfaringer og meninger om det.
Helt grei info, men det kunne også ha stått en ting om nye lipo pakker.
Etter å ha lest litt på utenlandske forum, så er det visst vanlig å "breake in" eller kjøre inn nye batterier. De guidene jeg har lest har jeg ikke funnet noe om det, og det står heller ikke på noe papir på de forskjellige batteriene jeg har kjøpt i løpet av det siste året.
Men det er visst ganske viktig for levetiden til batteriene, å kjøre ca 5 cycles med 1C opplading, og ca 5A max utlading. Dette for å la polene på innsiden av pakkene anodisere seg skikkelig (kopiert fra forum, jeg er ikke helt sikker på hva det betyr, eller om det er 100% fakta).
Jeg får hvertfall mulighet til å bekrefte det nå, da jeg har to helt nye batterier, kun den ene pakka har jeg hatt mulighet til å "kjøre inn".
Hadde vært fint med andres erfaringer og meninger om det.
Det er svært delte meninger om å "kjøre inn" batterier. Noen mener at det har null å si, og andre sier at de får mere ut av pakkene.
Med mindre man har svært dyre pakker, syns jeg det er irrelevant om man får 200 eller 250 cycler på ett batteri.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Spitmk16: I den første posten din, skriver du at ved 3,3 volt pr celle vil batteriet i de fleste tilfeller bli ødelagt.
Ligger ikke grensen lavere?
Ellers så savner jeg litt info rundt konkrete tiltak for å unngå at batteriet blir for mye utladet
(uten at dette blir off-topic ).
F.eks. hvordan programmerer dere ESC'en for å være på den trygge siden?
Cut Off Type: Soft-Cut, Cut-Off
Cut Off Voltage: Low, Middle, High
(Eksempelet ovenfor er en Turnigy Esc )
Registrerer at en "proff" som Spitmk16 bruker klokke. Hvorfor ikke programmere Esc'en?
Du sier at det er vanskelig å vite forskjellen på 75% og 90%. Klokke vil vel uansett ikke være nøyaktig i så måte?
Spitmk16: I den første posten din, skriver du at ved 3,3 volt pr celle vil batteriet i de fleste tilfeller bli ødelagt.
Ligger ikke grensen lavere?
Ellers så savner jeg litt info rundt konkrete tiltak for å unngå at batteriet blir for mye utladet
(uten at dette blir off-topic ).
F.eks. hvordan programmerer dere ESC'en for å være på den trygge siden?
Cut Off Type: Soft-Cut, Cut-Off
Cut Off Voltage: Low, Middle, High
(Eksempelet ovenfor er en Turnigy Esc )
Registrerer at en "proff" som Spitmk16 bruker klokke. Hvorfor ikke programmere Esc'en?
Du sier at det er vanskelig å vite forskjellen på 75% og 90%. Klokke vil vel uansett ikke være nøyaktig i så måte?
Fint om du/dere kunne si noe om dette.
3,3 volt er antagelig satt av de fleste produsenter som trygg grense. Batterier har forsjellig kvalitet, og noen vil antagelig takle noe lavere (min påstand).
Jeg syns dette kan sammenlignes med at for endel år siden så reklamerte ett visst merke bil (husker verken bilmerke eller modell) at man kunne kjøre 80 km uten å ha en dråpe olje i bilen, men hva er poenget med det. Når det gjelder lipo, så er mesteparten av kapasiteten over trygg volt, og man tjener ingenting om noe å prøve å få 3,2 volt kontra 3,3 volt.
Problemet med de fleste Esc er at voltstyrken er ofte for lav, så man over tid ødelegger batteriet fort. Selv på høyeste setting. Derfor foretrekker jeg klokke. En bekjent av meg ødela 4 gode batterier, fordi han fløy til escen sa ifra, og det var Align sin stock esc.
Når man bruker ett batteri flere ganger, og kanskje skriver opp hvor lenge man har fløyet, vil man uansett få fealing på batteriet, og man vet ca hvor lenge man kan fly.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Takk for svar
Jeg ser poenget ditt. Personlig så har jeg en preferanse for å bruke Esc'en til "å si ifra". Jeg føler at det blir for mye å tenke på med å bruke klokke.
Derfor lurer jeg på følgende:
Dersom jeg hadde skaffet deg en Esc ( bra kvalitet) programmert med hard cut-off ved 3,3V, ville du fortsatt vært betenkt med å bruke den?
Takk for svar
Jeg ser poenget ditt. Personlig så har jeg en preferanse for å bruke Esc'en til "å si ifra". Jeg føler at det blir for mye å tenke på med å bruke klokke.
Derfor lurer jeg på følgende:
Dersom jeg hadde skaffet deg en Esc ( bra kvalitet) programmert med hard cut-off ved 3,3V, ville du fortsatt vært betenkt med å bruke den?
Jeg hadde gått for klokke. De fleste sendere har idag timere som man kan stille inn. Har man fløyet litt, så har man en viss peil på hvor lenge er 5 min, 10 min etc.
Stoler man på cut offen , så kan den komme akkurat der man ikke vil at den skal komme, og man må styre inn modellen fra en svært ugunstig posisjon. Feks akkurat fløyet over stripa i motvind, og så bang, cut off.
At man ikke flyr maks minutter hver gang,spiller liten rolle. Bare å kjøpe ett ekstra batteri, til slikk og ingenting, så kan man fint ha batteriene lenger. Esc cut off kan svikte den og, og jeg er av den person at jeg ikke stoler helt på teknikken, og lar heller meg ta kontroll over det usikre.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
spitmk16: Kan du (eller evt. andre) si noe om valg av merke på lipobatterier? Du skriver at du bruker Outrage 25 C 2200 mah (3s?). Disse pakkene betaler du vel 45-60 $ for (avhengig av serien og hvor du shopper)? Selv handler jeg tilsvarende pakker for rundt 20$ (Zippy Flightmax og Rhino ). Mulig det ikke svarer seg med "billigbatterier" i det lange løp? Det hadde vært interessant med innspill rundt ovennevnte.
Er det så enkelt som at man får det man betaler for?
Jeg kan ikke uttale meg om levetid (ennå) siden de pakkene jeg nevner nå er ganske nye, men etter rundt 50cycles på Flightpower EON X30 4s1p2200 og ca like mange på Rhino 4s1p2200 40c vil jeg si at ytelsen er bedre på Rhino-pakkene.
De holder futten lengre, og gir mer stabil ytelse i funjeten min (med flightpower-pakkene er det merkbart lavere fart på flyet mot slutten. Rhinoene gir tilnærmet samme ytelsen hele veien).
Jeg kjører begge pakkene ned til ca 20-25% og lader konsekvent på 2c selv om begge pakkene er oppgitt til å tåle 5c lading.
Funjeten drar ca 65amp peak.
Hvis man da tenker på at flightpower-pakkene koster over det dobbelte tviler jeg på at de gir mest for pengene i alle fall.
Det negative med Rhino-batteriene er at de er bittelitt tyngre 18gram ifølge kjøkkenvekta mi (innmari tykke kabler i forhold til alt annet jeg har sett), og ganske mye større fysisk, slik at hvis du skal bruke dem i heli burde du sjekke om de passer før du kjøper en hel kasse.
Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-Klubb
spitmk16: Kan du (eller evt. andre) si noe om valg av merke på lipobatterier? Du skriver at du bruker Outrage 25 C 2200 mah (3s?). Disse pakkene betaler du vel 45-60 $ for (avhengig av serien og hvor du shopper)? Selv handler jeg tilsvarende pakker for rundt 20$ (Zippy Flightmax og Rhino ). Mulig det ikke svarer seg med "billigbatterier" i det lange løp? Det hadde vært interessant med innspill rundt ovennevnte.
Er det så enkelt som at man får det man betaler for?
Hovedregelen er JA, men det finns en haug av unntak.
Noen fabrikanter melker markedet for penger, mens enkelte billigmerker prøver å vinne markedsandeler. Mens andre lager gode batterier selv om de har drevet en stund.
Generelt råd er, flyr du lite, kjøp billig kinabatteri. Tullball å bruke masse penger på batteri du bruker lite (det gjør jeg). Kjøp heller dyrere dersom du vil fly mye med helien.
Ikke for å drive reklame, men jeg vet at Outrage er sykt bra på kulde. Noe mange andre batterier ikke er. Aner ikke hvordan det er med kinabatteriene på det punktet.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment