Unconfigured Ad

Collapse

Lipobatterier. Utfyllende tråd.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

    #31
    Mye "folkelig" fornuft i det du sier, men nedenstående er helt feil oppfattet.

    Originally posted by primera
    Men, dersom behovet er sprekest mulig ytelser, og gjerne på bekostning av noe flytid, så er jo batterier med høy C-rating tingen. Ett batteri på f.eks 2200 mah (3S 11,4 volt ) og 30C kan jo lade ut 3 X 22 ampere dvs 66 ampere. Det er styggelig mye. Da har man en Formel 1 maskin dersom alt annet følger opp denne effekten. Man får en kjempesprek maskin med den gitte vekt.
    Du kan IKKE gange strømuttaket ved seriekopling, men derimot spenningen slik som du sier (du får ikke både i pose og sekk).
    Kopler du derimot i parallell kan du gange strømuttaket med antall celler, men da vil spenningen fremdeles være 3,8 volt.

    Ut fra den gamle formelen P=U*I (effekt = spenning*strøm) vil resultatet teoretisk bli det samme, da det er effekten (målt i watt) som er betegnelsen på den kraften du får ut.
    Men det er ofte gode grunner for å øke spenningen ved å seriekople celler, fordi høy strømgjennomgang (målt i ampere) lett utvikler varme og krever stort tverrsnitt på f.eks. ledningene.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment

    • spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

      #32
      Originally posted by tema95
      Mye "folkelig" fornuft i det du sier, men nedenstående er helt feil oppfattet.



      Du kan IKKE gange strømuttaket ved seriekopling, men derimot spenningen slik som du sier (du får ikke både i pose og sekk).
      Kopler du derimot i parallell kan du gange strømuttaket med antall celler, men da vil spenningen fremdeles være 3,8 volt.

      Ut fra den gamle formelen P=U*I (effekt = spenning*strøm) vil resultatet teoretisk bli det samme, da det er effekten (målt i watt) som er betegnelsen på den kraften du får ut.
      Men det er ofte gode grunner for å øke spenningen ved å seriekople celler, fordi høy strømgjennomgang (målt i ampere) lett utvikler varme og krever stort tverrsnitt på f.eks. ledningene.
      Han snakker om hvor mange ampere han kan dra ut av batteriet, og ikke antall watt.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment

      • spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

        #33
        Primera skrev:

        "Om man oppnår mer flytid ved å bruke et batteri med høy C-rating er noe jeg tviler på. Om så er tilfelle, så stiller det seg jo anneredes."

        Her tar du feil, i ett ellers veldig matnyttig innlegg.

        Dersom man har valget mellom feks 2000 mah 10 c batteri, og 2000 mah 25 c batteri, og man putter dette i ett fly (forutsatt at 10 c batteri er nok), så vil man oppnå lengre flytid. Grunnen til dette er at varmeproduksjonen i 25 c batteriet er lavere, og det går dermed mindre energi til šspille. En annen ting er at 25 c batteriet vil volten falle senere, slik at man har mere power gjennom hele flyturen.

        Jeg kommer også med en påstand at 25 C batteriet vil også takle flere ladesykler, i og med at man bruker mindre av batteriet kapasitet, enn ved 10 C batteriet.

        (Tenkt tilfelle er en motor som krever 20 amp, på burst)

        Mot argumentet for å øke C er at vekten blir høyere, på fly spiller det sjelden stor rolle, men heli bør man være forsiktig.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment

        • tema95
          • Aug 2002
          • 977

          #34
          Originally posted by spitmk16
          Han snakker om hvor mange ampere han kan dra ut av batteriet, og ikke antall watt.
          Jeg leste vel litt mellom linjene, og du har rett. Jeg tolket det slik at batteriet samlet var på 2200 mAh, altså at hver celle var 2200/3 = ca 730 mAh.
          Det skyldes at jeg tolker et batteri som en samling av celler, og forutsatte at han hadde ganget opp både spenning og kapasitet.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment

          • flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

            #35
            Svaret er vel riktig (66A) men oppgaven misvisende. Skal man utlede hvor mye strømtrekk en 2200mAh/30C pakke tåler, er det en fordel å operere med de originale tallene; altså 2200 mA x 30 = 66000mA = 66A.
            Forøvrig er vel denne tråden mer villedende enn utfyllende/veiledende.
            Fred Larssen

            Comment

            • primera
              • Feb 2006
              • 100

              #36
              takker for perfekt supplement

              spitmk16:
              Dersom man har valget mellom feks 2000 mah 10 c batteri, og 2000 mah 25 c batteri, og man putter dette i ett fly (forutsatt at 10 c batteri er nok), så vil man oppnå lengre flytid. Grunnen til dette er at varmeproduksjonen i 25 c batteriet er lavere, og det går dermed mindre energi til šspille. En annen ting er at 25 c batteriet vil volten falle senere, slik at man har mere power gjennom hele flyturen.

              Jeg kommer også med en påstand at 25 C batteriet vil også takle flere ladesykler, i og med at man bruker mindre av batteriet kapasitet, enn ved 10 C batteriet.

              (Tenkt tilfelle er en motor som krever 20 amp, på burst)

              Mot argumentet for å øke C er at vekten blir høyere, på fly spiller det sjelden stor rolle, men heli bør man være forsiktig.

              ---------------
              Dette er jo helt logisk så det stemmer sikkert fullstendig. Dersom de fordelene du nevner er merkbare i form av lengre flytid og samtidig kanskje lengre levetid på batteriet så er jo saken klar. Jeg har ikke finsjekket dette. Også enig mht. eventuell ekstravekt v. høyere C-rating, selvfølgelig, i og med at man altså må regne med å få valuta igjen for den lille vektøkningen.



              tema95:
              Jeg leste vel litt mellom linjene, og du har rett. Jeg tolket det slik at batteriet samlet var på 2200 mAh, altså at hver celle var 2200/3 = ca 730 mAh.
              Det skyldes at jeg tolker et batteri som en samling av celler, og forutsatte at han hadde ganget opp både spenning og kapasitet

              --------------------------------
              Jeg har ikke ganget opp noe som helst egentlig, med unntak av disse 22 amperene som (teoretisk ?) kan leveres med tredobbel styrke i et 2200 mAh batteri med 30C discharge.
              Jeg snakker rett og slett om helt ordinære 2200 mAh 3S batterier med en eller annen C-rating, slik de selges over alt. Men, for å ta det, er ikke disse å anse som 3 stk 3,7 volt i serie der hvert enkelt 3,7 volt plate har en eller annen kapasitet i mAh avhengig av mengde stoff som platen inneholder, i dette tilfellet 2200mAh.(?)


              mvh
              primera

              Comment

              • jijohans
                • Dec 2005
                • 1169

                #37
                Et batteri med høyere "C" verdi har lavere indre motstand og vil derfor være sprekere enn et batteri med samme v og mAh,og mindre "C".
                Det er lav indre motstand i cellene som gir deg power og lite varmeoppbygging i cellene.

                Les på rcgroups.com , high performance trådene...
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                Under construction:
                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                Comment

                • primera
                  • Feb 2006
                  • 100

                  #38
                  ok

                  Det er fint. Bildet kompletteres. Jeg går ut fra at disse forskjellene er dokumentert av produsenten og at forskjellen er merkbar. Det må da nødvendigvis dreie seg om bedre utviklet innhold i disse batteriene.

                  Jeg har aldri sjekket slikt nøyaktig. Jeg har brukt batterier med høy og lav C-rating om hverandre og ikke tenkt så nøye over flytid og effekt. Jeg regner med at det er enighet i miljøet om at batterier med høy C-rating gir f.eks merkbart lengre flytid ?

                  mvh
                  hr

                  Comment

                  • Ferry
                    • Feb 2007
                    • 456

                    #39
                    Originally posted by primera
                    Jeg regner med at det er enighet i miljøet om at batterier med høy C-rating gir f.eks merkbart lengre flytid ?
                    Jeg kan ikke uttale meg om hele miljøet, men jeg er ikke ening i høyere c-verdi gir merkbart lengre flytid. Kapasiteten (mAh) bestemmer flytida. Hvis et batteri kan levere 1000 mAh, så kan det nettopp det. Og skal det være noe poeng å kalle det 1000 mAh, så må det nødvendigvis klare å opprettholde brukbar spenning under belastning. Som en naturlig følge av dette, så vil ikke energi sløses bort i batteriet. Faller spenninga for langt, så vil/bør/skal ESC kutte.

                    Comment

                    • spitmk16
                      • Oct 2005
                      • 1367

                      #40
                      Originally posted by primera
                      Det er fint. Bildet kompletteres. Jeg går ut fra at disse forskjellene er dokumentert av produsenten og at forskjellen er merkbar. Det må da nødvendigvis dreie seg om bedre utviklet innhold i disse batteriene.

                      Jeg har aldri sjekket slikt nøyaktig. Jeg har brukt batterier med høy og lav C-rating om hverandre og ikke tenkt så nøye over flytid og effekt. Jeg regner med at det er enighet i miljøet om at batterier med høy C-rating gir f.eks merkbart lengre flytid ?

                      mvh
                      hr
                      Jeg syns du henger deg opp i flytid hele tiden, og jeg personlig syns det er lite interesant for å si det mildt. Har hatt batterier som hadde fin flytid (hyperion 20c batterier) , som ga meg lang flytid med min estarter. første 3-4 minuttene hadde jeg bra med power, og så sank det bruktbart nedover til jeg måtte lande etter ca 30 min.

                      Det er bedre å ha ett batteri som gir full pupp i 10 min, enn ett som holder 15 min, der man er ikke fornøyd i siste 10.

                      Jeg bruker outrage 25 c 2200 mah batterier, og har rimelig bra power gjennom hele batteriet levetid. Jeg må bruke klokke for å time flyturen, fordi det er så liten forsjell fra når man har flydd 75% og når man har flydd 90% av batteriet.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment

                      • Kingfisher
                        • Feb 2006
                        • 833

                        #41
                        [QUOTE=spitmk16;201747]Jeg syns du henger deg opp i flytid hele tiden, og jeg personlig syns det er lite interesant for å si det mildt.
                        Det er bedre å ha ett batteri som gir full pupp i 10 min, enn ett som holder 15 min, der man er ikke fornøyd i siste 10.

                        QUOTE]

                        Og for andre kan det være den totale flytiden samt vekt som er avgjørende, som for undertegnede.
                        Synes derfor, personlig, at det er riktig å belyse slik Ferry gjør.

                        Stein

                        Comment

                        • spitmk16
                          • Oct 2005
                          • 1367

                          #42
                          [QUOTE=Kingfisher;201756]
                          Originally posted by spitmk16
                          Jeg syns du henger deg opp i flytid hele tiden, og jeg personlig syns det er lite interesant for å si det mildt.
                          Det er bedre å ha ett batteri som gir full pupp i 10 min, enn ett som holder 15 min, der man er ikke fornøyd i siste 10.

                          QUOTE]

                          Og for andre kan det være den totale flytiden samt vekt som er avgjørende, som for undertegnede.
                          Synes derfor, personlig, at det er riktig å belyse slik Ferry gjør.

                          Stein
                          Ok, skal belyse dette enda litt bedre.

                          Det som bunn og grunn ender i, er hvor mange minutter flytid man han pr krone man bruker på batteri. Logisk og min erfaring er at jo høyere C man velger, jo lengre holder batteriene og samtidig så har man lengre flytid og man har det mere moro med flyet under flytiden (mere kraft). Prisforsjellen mellom feks 10c batteri og 30 c batteri er maks noen få hundrelapper, men dersom man tar med antall totale flyminutter på batteriet, så vil prisforsjellen jevne seg ut betraktelig. (10 C takler færre ladinger enn 30 c)

                          Når det gjelder flytid så vil ikke tiden utvides betraktelig, kanskje 10-20%, men gleden av å ha flyet i drift i luften er adskillig bedre.

                          Men når alt kommer til alt, så er det faktisk ikke batterier som koster innen elektro rc, men det er alle ekstradelene man trenger til fly/heli som koster. Å investere i batterier er dyrt, men du verden hvor lenge man har dem og hvor mye moro man har med pakkene.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment

                          • Ofly61
                            • Apr 2008
                            • 785

                            #43
                            "Feil" på LiPo batteri

                            Originally posted by Quadrocopter
                            Lipo batterier til RC har INGEN elektronikk inne bygget - det er rå celler og ren kjemi.
                            Svikter et LiPo så er årsaken i 99% av tilfellene feil i (utbrukt) kjemien inne i en/flere av cellene og batteriet er defekt (noen bytter ut den defekte cella - noe som ABSOLUTT ikke er å anbefale)

                            (jeg hadde aldri koblet meg rundt elektronikken til noe som jeg har på inner lomma eller inntil øret)
                            1. Ingen elektronikk på RC batteri? beklager men du tek nok litt feil her. Har du
                            skifta LiPo batteri på eit Silverlit sine fly/helikopter? Der er det lodda elektronikk
                            direkt på Cella ... Ok Silverlit er kanskje litt på kanten men RC er det uansett!

                            2. Kjemi problem ... har ikkje så mykje erfaring at eg kan sei at du tek feil her
                            men kvifor brenn ikkje mobil LiPo batteri like ofte som RC LiPo'ar ... Jau ganske
                            enkelt (trur eg) fordi dei er mykje betre beskytta mot slag og misshandling og blir
                            behandla "betre" d.v.s. ein tar ikkje ut t.d. 25C (25 gonger Nnn mAh)
                            Eg trur kjemi problemetet du siktar til er heller eit syptom på tidlegare
                            misshandling enn årsaka.

                            3. Det som er problem ved utbytting av celler er vel at ein ikkje får
                            tak i heilt tilsvarande celle med samme effekt kurve d.v.s. du får
                            ubalanse i batteriet ved effekt uttak og det slit ut den svakaste
                            av cellene raskt. Det ein kan gjere er å degradere eit 3celle batteri
                            til 2Celler ved å skifte balanserings plugg o.s.v.

                            NB! Det dei fleste som startar med LiPo batteri innan RC gjer feil (inkl. meg)
                            er at ein ladar batteriet for langt ned slik at det ikkje tar lading og så
                            prøver å sjokk lade det med ein vanleg ladar. Dette kan sjølvsagt gå
                            skikkelig gale og når det gjer det så er det sjølvsagt LiPo batteriet sin feil...
                            Tips les boka: "Mistakes Were Made (but Not by Me)" er på Amazon

                            Odd H.

                            Tillegg:
                            Anbefaler å lese artikler i RCM&E "Batteries demystified" i Februar og Mars 09 utgåva.
                            Her er LiPo batteri beskreve ganske nøkternt og nøytralt, t.d. så hevdar også forfattaren
                            Tim Mackey at når ein har undersøkt branntilfeller med LiPo batteri så viser det seg at
                            det er som oftast missbruk som er årsaka.

                            Det er ein del videoar på YouTube som viser at LiPo brenn men ser ein nøye etter så
                            ser ein og årsaka. På ein blir eit LiPo batteri slått på med ein pinne så tek det fyr ...
                            sjekk pinnen (for meg ser det ut som at det er ein spikar den) og kortsluttar du eit
                            batteri uansett type så vert det varmt.

                            På ein anna video så har dei kobla LiPo batterie direkte på ei bilbatteri ...sukk
                            Så er det ein som har lagt LiPo batterie inni noko isopor og overlada det i ein
                            time før det tek fyr og isoporen brenn sjølvsagt ...

                            Grunnen til anti LiPo propagandaen er fleire nokon taper pengar på dette at
                            folk går over til elektro. Glødeplugg motor salget har gått ned med 75% meiner
                            eg åha lese ein eller annan stad. Andre vil selja LiPo sekkar som t.d. ein som
                            hevda at mobil batteri var Li-ion ... så ikkje alle har reint mjøl i posen og
                            spesiellt ikkje på RCgroups der det "LiPo fires are real ..." tråden blir pleia
                            av enkelte tvilsome individ. LiPo sekken er antakeleg av asbest eller liknande
                            miljøvennleg materiale ...

                            Odd H.
                            Last edited by Ofly61; 17-05-09, 21:11. Reason: Litt oppdatering

                            Comment

                            • william123
                              • May 2005
                              • 2330

                              #44
                              Hvis man ser bort fra de få tilfellene av "spesialbatterier" til RC. Tenker da på Silverlit og f. eks mottakerbatteriene til PowerBox med innebygget lader. Kokam hadde også for noen år siden pakker med innebygd elektronikk som balanserte cellene og slikt. Men dette er i hovedsak svært få av de totale batteritypene man kan få tak i. Ergo, Quadrocopter har rett i sitt utsagn om at Lipo ikke har innebygd elektronikk.

                              Ja, det er rett at Lipo'er til mobil og PC er sikrere en batteriene til RC. Disse er innkapslet i metall og inneholder elektronikk. Dette veier mye og vil være en unødvendig vektøkning hvis samme batteri skulle brukes til RC. At lipo'er tar fyr er egentlig svært sjeldent har jeg inntrykk av. Jeg har opp i gjennom årene hatt mange pakker, og kun en av dem har blåst seg opp. Aldri har noen tatt fyr.
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              • primera
                                • Feb 2006
                                • 100

                                #45
                                Det er vel en tilfeldighet at jeg nevner flytid så ofte at det synes som jeg er opptatt av det over noe annet. Jeg er også (selvfølgelig) interessert i lengst mulig periode der effekten er på topp, så med flytid har mener jeg vel den tid der effekten er bra. Resten er jo bare ventetid i redsel for å være for langt unna når det er slutt. Jeg nevner flytid fordi det vel i grunnen er sluttresultatet. Ved å se på motor, propell, fly og flygemønster som konstante, så vil fordelen ved et "best mulig " batteri gi seg utslag i flytiden.

                                Mht. høy eller lav C-rating så kommer det du nevner inn i bildet for fullt: nemlig at perioden med bra spenning da altså vil være lengre over det samlede forløpet av utladingen ved høyere C-rating.

                                For min del så er hensikten med innlegget mitt mer enn oppnådd. C-rating er bra belyst-syntes jeg. Jeg hadde nemlig litt problemer med å svelge det du skrev i den første postingen, men nå er ting forklart og begrunnet, og jeg forstår nå bedre det som ble skrevet der.

                                mvh
                                primera

                                Comment

                                Working...