Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parallell lading VS. Serie lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Hei Ørjan
    Kabelen din er grei den.
    Hei, skal ikke krangle jeg, for dette har jeg ikke greie på. Men er ikke serie koblingen hans feil? Fort å se feil på bilde, da det er vridd 90grader i forhold til hva som er vanlig.
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

    Comment


    • #32
      Det er ikke krangling, det er et skarpt øye som ser en ting jeg overså - takk!!

      Bytter du polariteten på pluggen i bildet under så stemmer det.
      Attached Files
      Last edited by Quadrocopter; 19-01-10, 17:58.

      Comment


      • #33
        Ja, jeg er sikker på at den er feil. Ved lading i serie skal minus på ene batteriet kobles til pluss på neste batteri. I mitt tilfelle, kobles minus på minus.

        EDIT: Der hadde du svart mens jeg skrev ja. Da er vi enig. Det er den pluggen som er feil. Kunne nok ha ordnet det selv, men siden jeg har betalt for kabelen, anser jeg det som bare rett og rimelig at jeg får tilsendt en ny. Har sendt TS en mail med bilde. Så får jeg se hva de sier. Regner med det ordner seg uten problemer. Bra jeg ikke prøvde kabelen og ødela noen batterier.

        Forøvrig. Takk for koblingsrekkefølgen ved lading i serie. Veldig greit å ha på plass før man prøver seg på noe.
        Last edited by orjanp; 19-01-10, 12:38.
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #34
          Originally posted by orjanp View Post
          På hvilken måte er det enklere å lade i parallell?
          Hvis man lader to batterier i serie riskikerer man at det ene batteriet blir fullt før det andre. Hvis man lader uten balansering er dette farlig. Da får man for høy spenning på det ene batteriet. Hvis man lader med balansering vil ladingen vil ta veldig lang tid på slutten. Dette skyldes at laderen må redusere strømmen for å unngå for høy spenning på det battteriet som blir fullt først. Balanserings strømmen hindrer overspenning på de fulle batteriet.

          Serie lading egner seg derfor bare på pakker som har samme mah og som lades ut helt likt. I prakisis betyr bare for batterier som også brukes i serie.

          Ved parallell lading kan man lade batterier som ikke har identisk ladestatus.
          så lenge forksjellen ikke er "altfor" stor. Man kan også lade batterier som har ulik mah, så lenge forskellen ikke er "altfor" stor. Antall celler må være likt.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #35
            Originally posted by kjetilmh View Post
            Ved parallell lading kan man lade batterier som ikke har identisk ladestatus.
            så lenge forksjellen ikke er "altfor" stor. Man kan også lade batterier som har ulik mah, så lenge forskellen ikke er "altfor" stor. Antall celler må være likt.
            Utfordringen med parallell ladning er at man aldri har kontroll over den individuelle statusen på hvert batteri.
            Har ett av batteriene en defekt celle så vil dette ikke merkes og lade prosessen sir at alt er ok.
            Lader du i parallell MÅ du derfor alltid sjekke batteriene i etterkant med et cellmeter/voltmeter for å se om det er OK

            Comment


            • #36
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Utfordringen med parallell ladning er at man aldri har kontroll over den individuelle statusen på hvert batteri.
              Har ett av batteriene en defekt celle så vil dette ikke merkes og lade prosessen sir at alt er ok.
              Lader du i parallell MÅ du derfor alltid sjekke batteriene i etterkant med et cellmeter/voltmeter for å se om det er OK
              Det er vel ikke så ofte at man har en defekt celle.
              Hvis man ar en defekt celle vil man oppleve at balanseringen tar unormalt lang tid. Slik vil det også være ved lading i serie. Lang balanseringstid er et faresignal som krever oppfølging uansett lade metode.

              Før jeg skal fly pleier jeg å gi full gass i 3-4 sekunder for å sjekke at ting funker og at rorene går riktig vei osv...... Hvis man har en defekt celle vil man oppdage det ved redusert effekt.
              Kjetil
              oops: . . ! . .

              http://www.vingmfk.com

              Comment


              • #37
                Dette kan gå galt..........

                Hei
                Har også begynt med parallell lading av mine 12 stk 3S2200mA batterier.
                Ladderen setter begrensing på hvor mange batterier som kan lades samtidig, men det blir mindre å passe på når jeg kan ladde 4 - 5 stk samtidig.
                Har også noen gamle 350mA og 400mA batterier til inndoor flyene som begynner å krangle med ladderen slik at det nesten er umulig å få noe særlig strøm på dem.
                Enkelte har ikke balangseringsplugg heller og var nesten avskrevet før sesongen.
                Men når jeg mixer noen nye og gamle batterier sammen så går det som bare de
                Tydeligvis at ladderen får den rette motstanden i fra de "nye" batteriene som jeg ladder sammen med det gamle søplet forde det blir mere strøm på dem en jeg har klart før.
                Så jeg har bare god erfaring med paralell ladding,
                MEN ladding i serie blir ikke jeg å bruke..
                Ikke at det trenger å være noe dårligere, men det er for lett å koble feil med et rykende resultat.
                Har svidd noen av balangserings kontaktene på den måten men bare 400mA batteri heldigvis. Så er du ikke sikker på hvordan det skal kobles, eller at du ladder flere batterier med forskjellige type balangseringskontakter så la det være..
                Go sommer )

                Comment

                Working...
                X