Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deans vs. XT60 plugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deans vs. XT60 plugg

    Er det noen som har erfaring med begge typer?
    Jeg har kun brukt Deans og har ikke mer en 8 batteri, men har hett problem med 2 stk Deans allerede.
    Fikk beskjed på laderen at det var broken connection eller noe slikt, iallefall umulig å lade.
    Var sikker på at mine 2 splitternye 2,2A 4 cellere var deffekt i utgangspunktet fordi den leverte til ESC'n med det som var av power i batteriet fra leverandør, men nektet lading.
    Etter litt rikling på kontakten virket den et øyeblikk men fikk igjen beskjed om "B-C".

    Dårlig lodding er et ikke-tema her da det er et av mine fagfelt.
    Altså de levert normalt til ESC, men ikke fra lader!
    Begge Deans kom fra samme pose.

    Er det noen som har opplevd dette?

    Noen som har erfaring med XT60 og evt. problem med de. Ser at teoretisk strømgjennomgang ikke så stor forskjell på. 60-75A mot 50-70A
    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

  • #2
    Originally posted by per.oines View Post
    Noen som har erfaring med XT60 og evt. problem med de. Ser at teoretisk strømgjennomgang ikke så stor forskjell på. 60-75A mot 50-70A
    Dropp DEAN's og XT60. Gå over på vanlig Bullet plugger helst 4mm, pluggene får du over alt - de er billige, enkle å monterer og sist men ikke minst de er utrolig enkle å koble samme / ta fra hverandre!

    Har kastet alt av DEAN's og kjører bullet på alt, 2mm på småfly og depron, 4mm på vanlig og 6mm på høy effekt (100A og oppover)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Dropp DEAN's og XT60. Gå over på vanlig Bullet plugger helst 4mm, pluggene får du over alt - de er billige, enkle å monterer og sist men ikke minst de er utrolig enkle å koble samme / ta fra hverandre!

      Har kastet alt av DEAN's og kjører bullet på alt, 2mm på småfly og depron, 4mm på vanlig og 6mm på høy effekt (100A og oppover)
      Er det de pluggene som er levert på de fleste LiPo fra ca 2,2A og oppover? Så på noen 1,8A 3 cellers var det slike XT60.
      -63.
      Graupner MC
      JR
      Multiplex
      Turnigy.
      Fly, alt for mange.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Dropp DEAN's og XT60. Gå over på vanlig Bullet plugger helst 4mm, pluggene får du over alt - de er billige, enkle å monterer og sist men ikke minst de er utrolig enkle å koble samme / ta fra hverandre!
        Har du noe linker til hvordan man skal forholde seg til bullet ? Min erfaring er at de er enkle å lodde, men å koble dem sammen / ta fra hverandre sliter jeg utrolig med.. det sitter jo som støpt .. Og det er jo bra når det er snakk om ting som ikke skal tas fra hverandre så ofte, men på batterier er jeg fortsatt litt skeptisk selv om jeg har gått over til bullett all over på mitt siste prosjekt.

        Og f.eks. når det er snakk om 3 ledninger mellom motor og esc.. gjør det noe om bullet'ene kommer i kontakt med hverandre ? Det er jo litt uisolert metall akkurat der de kobler sammen...

        Comment


        • #5
          Jeg har skiftet fra deans til XT60 kuplinger, XT60 er mye bedre enn deans.
          jeg har ikke brukt bullet kuplinger som quadrokopter anbefaler. men er det ikke lettere og kople feil om du bruker bullet koblinger?
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #6
            Jeg bruker bare 4mm gullkontakter, de fungerer kjempebra!
            Her kan du kjøpe de kjempebillig: Attention Required! | Cloudflare
            Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
            Harstad MFK

            Futaba 12FG

            ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
            Slick 360 | Elektrokonvertert
            ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
            Phoenix Decathlon | ASP.70
            Hexacopter

            Comment


            • #7
              Originally posted by per.oines View Post
              Er det de pluggene som er levert på de fleste LiPo fra ca 2,2A og oppover? Så på noen 1,8A 3 cellers var det slike XT60.
              Pluggene som kommer på LiPo'nen forsvinner med en gang de kommer i hus...
              Hadde noen "episoder" med ferdigloddede LiPo plugger som nesten kostet meg meget dyrt - etter dette er bytte til nye plugger eller full kontroll av loddinger standard (utrolig hvor mye rar lodding det er ....)
              Last edited by Quadrocopter; 06-03-10, 23:41.

              Comment


              • #8
                Skal lage en liten bilde serie hvordan man lodder, isolerer og gjør at bullet ikke kan kobles feil.

                Under er et par bilder som viser litt.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Brukte bullets fra første dag med elektro. 2mm på småtteri opp til 3S, og 4mm på de større.
                  Siden en bråte med batterier fra HC kom med Deans på for en tid siden tenkte jeg at jeg sparte arbeid med å begynne med Deans, men etter at jeg (og noen kompiser) opplevde "connection break"-meldinger med dem ble alt av Deans kastet og det kom bullets på rubbel og bit igjen. Tror problemet er verst om man blander originale Deans og ymse kopier...?

                  Bruker plasthus på bulletene på batterien, mens jeg ikke bruker huset på ESC`ene. Dermed er det svært enkelt å seriekoble to batterier Samtidig er det forholdsvis bra sikret mot shorting.

                  Bruker 3.5mm mellom ESC og motor, dette er en slags standard.
                  Så er det bare å sørge for at man alltid har noen dusin bullet-konnektorer liggende på hobbyrommet.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg er også stor tilhenger av bullet connectors, men har nå skiftet til XT60 for det meste opp til 6S. Ganske enkelt fordi XT60 koblingen jo er bullet connectors med en kappe rundt slik at det er umulig å koble feil.

                    Comment


                    • #11
                      men Xt60 og bulet connector..
                      Xt 60 har jo bullet connector i seg.. så jeg ser ikke helt den store forskjellen på og bruke Bullet connector og XT60 kupling.
                      Min Hjemmeside..

                      http://sveininge.iflogg.com

                      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by sveininge View Post
                        men Xt60 og bulet connector..
                        Xt 60 har jo bullet connector i seg.. så jeg ser ikke helt den store forskjellen på og bruke Bullet connector og XT60 kupling.
                        Vesentlig forskjell i å koble ting sammen og fra hverandre - og som joo sier skal du seriekoble så er det meget enkelt i flyet eller når du skal lade dem.

                        Videre er det bare (har ikke funnet andre) Hobby King som har disse pluggene og de er som regel tomme - 3,5 / 4mm Bullet finner du over alt!

                        Comment


                        • #13
                          Ok.
                          Men jeg fikk med meg at Hobbyking fikk inn XT60 kuplingene så bestillte jeg en haug av de så jeg har byttet til de på alt jeg har.. og alt av deans er kastet der de hører hjemme.. _
                          Min Hjemmeside..

                          http://sveininge.iflogg.com

                          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                          Comment


                          • #14
                            Jeg også skifta ut Deans-møkka med XT60. Lett å lodde, gode å få tak på når de skal kobles fra. Liker også godt forsenkingen til krympestrømpa.
                            Kjøpte 50 par fra HC og har skifta på alt av batterier, ladere, esc'er osv.
                            Siden jeg utelukkende kjøper batterier fra HC er det også praktisk at de fleste typer jeg bruker nå kommer ferdig med XT60.
                            Etter å ha brukt XT60 i et par måneder er jeg hittil kjempefornøyd.
                            Mvh
                            Morten Aase

                            Comment


                            • #15
                              6mm bullet på alt.. Da vet man at koblingen ikke er en flaskehals...
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment

                              Working...
                              X