Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deans vs. XT60 plugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jupp, er der to muligheter er der ingen standard
    Da jeg kjøpte mine første bullets (en del år siden) sa bruksanvisningen at minus på batteriet skulle ha hun. Brukt det siden, men da HC kom med 4mm bullets var "selvsagt" sakene motsatt. Så det er alltid lodding av kontakter på nye batterier
    På batteriene bør man ha han og hun for å unngå å sette sakene sammen feil veg, som nevnt over. Mens man på ESC-ledningene mot motor skal bruke hun. Siden man bruker hun der det er spenning.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #32
      Originally posted by Larsern View Post
      Det er hobbyking deans jeg bruker og da er det ingen prob med frakobling. Når det gjelder sammenkobling er det ett lite triks med deans, man må koble de sammen i en bestemt vinkel for at det skal gå knirkefritt. Dytte de sammen helt rett mot hverandre er jo nesten helt håpløst.
      Har heller ikke hatt problemer med hobbyking deans mot glatte deans. Nå har jeg ingenting som går over 30A så da er det vel bare å bruke opp påsan jeg har før jeg går over til EC3 eller noe. Synes det er en stor fordel at det er en kortslutningsikker holder utenpå ledningene. Ikke så greit ved seriekobling såklart, men har ikke noe seriekoblete greier.

      Lars.
      dean er noe skikkelig herk, for å si det mildt. Jeg forstår heller ikke at de ikke har den løse platen som sitter på polene, på andre siden. Er fort gjort å kortslutte hele batteriet, noe jeg har gjort ett par ganger
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #33
        Originale Deans er flott så lenge de ikke er ødelagt under lodding.

        Comment


        • #34
          Der har du ett poeng tror jeg. Deans er lette og ødelegge hvis de blir for varme.
          Jeg setter alltid i motparten og bruker kortest mulig tid på selve loddingen for å unngå at plasten gir seg og ødelegger pluggen.

          Lars.

          Comment


          • #35
            De skal ikke settes sammen når man lodder. Det mener jeg står i bruksanvisningen. Det som skjer da er at presset fra fjæra deformerer den oppvarmede, myke plasten sånn at presset blir lavere når de settes sammen senere.

            Comment


            • #36
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Godt spørsmål - Jeg kjører det som er "standard" i elektronikk verdenen:
              batteriet er alltid utgangspunktet mitt og da blir (+) hun og så har jeg snudd kjønn på den negative kabelen "(-) han" slik at man ikke kan koble feil
              Har tenkt og gjort som du, men mange tar utgangspunkt i laderen; faren for at ladekabelen (+) skal komme i kontakt med chassiet på laderen, karosseriet på bilen etc, derfor hun på + på ladekabelen, han på batteriet.
              Fred Larssen

              Comment


              • #37
                Originally posted by tahustvedt View Post
                De skal ikke settes sammen når man lodder. Det mener jeg står i bruksanvisningen. Det som skjer da er at presset fra fjæra deformerer den oppvarmede, myke plasten sånn at presset blir lavere når de settes sammen senere.
                Ja jeg har hørt den (følger ikke med bruksanv. med kinadeans..). Jeg har min egen lille teori som kan godt hende ikke holder vann, men jeg har nå hatt gode resultater hittil. Jeg plugger i motparten akkurat nok til at den henger på sikkert, sånn at den er med og leder bort varmen.
                Passer også på å bruke en skikkelig varm loddebolt sånn at selve loddingen går raskest mulig, så ikke varmen sprer seg mer enn nødvendig.

                L.

                Comment


                • #38
                  Kommer ikke 4mm bullett kontakten vanligvis med en plasthette? Ser ut som det følger med en krympestrømpe til de man finner i smallsize. Setter man da bare krympestrømpen over "hun" kontakten? Ser ut som en bra plugg, deans er litt vanskelig å koble fra syntes jeg
                  Link til kontakten på smallsize:
                  http://shop.smallsize.no/product_inf...5b0f80d393f71a
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #39
                    Aldri problem med smeltende kontakter, siden jeg varmer opp ledningen som skal loddes på og ikke selve kontakten. Silikonen rundt ledningen tåler så mye mer enn plastikken rundt kontakten.
                    En annen ting er at ledningen er som regel av et såpass kaliber at det er den som krever mest varme.

                    Jeg har ikke brukt noen av dem lenge nok til å få noen favoritt, men per i dag har jeg deans på det meste.
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by patternplanes View Post
                      Kommer ikke 4mm bullett kontakten vanligvis med en plasthette?]
                      Jo, ofte. Jeg bruker konsekvent hetter på batteriene mine. Eks her; Amass 4.0mm Gullkontakt m. holder

                      Og bare krympestrømpe på kontaktene på ESC`en, pga muligheten for seriekobling som nevnt.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #41
                        takk, der har vi dem med plasthette Kommer til å bestille noen sånne til batteriene mine. Må bare lådde om kablene på ett li-po batteri og en ESC.
                        Kristoffer Rosmo
                        Vingtor RC Klubb
                        Great Planes Super Sportster 40
                        SebArt Wind S110
                        Clik 2.0

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by havard.j View Post
                          Ja, sitter å venter på bilder jeg Ser for meg et større el.fly snart, sansynligvis 80-90A peak. 2 x 5s 5000mAh. Da er bullet høyst aktuelt.
                          Nå ligger de under denne tråden

                          Comment


                          • #43
                            Da har jeg fått testet EC3 plugger også

                            Først var jeg utrolig skuffa over å ha kjøpt noe drit, helt til jeg skjønte hvordan de skulle settes sammen:P Og nå er jeg kjempefornøyd! De er spesifisert opp til 10AW ledninger, men det er noe styr å få de til å passe. Det går med tolmodighet og noen forsøk!

                            Man lodder først på bulleten som man vanligvis lodder bulleter. Så mens bulleten fremdeles er varm, trykker man den nedi plastikkhylsa ved hjelp av et tynt skrujern. Så klikker bulleten fast, og der sitter den. Ingen behov for krympeplast eller noe.

                            Pluggene i bruk: Sitter godt, ingen fare for at de skal uheldigvis løsne. Men man får godt grep i pluggene, så de er lette å ta fra hverandre. Kontakten gir jo da som bullets gir - god kontakt!

                            Og! De er billige! ti par plugger - altså, ti han og ti hunplugger. Som da vil si 20 plastikkhylser og 40 bullets til en pris av 6$ eller 35kr
                            Stolt eier av;
                            CNC Fres

                            Comment


                            • #44
                              Jeg har kjøpt 5,5mm bullet connectors. Tenkte jeg skulle benytte dem på batteriene til en Funjet.

                              Men er 5,5 mm egentlig ment for bruk på motorer?
                              Ørjan Pettersen
                              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                              Comment


                              • #45
                                Je får bruke god gammeldags Sukkerbit.... den er bombesikkerå ittneno lodding men lan sitte på battsida...
                                Øyvind

                                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                                Comment

                                Working...
                                X