Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo ladere i klassen 2-3'000kr anbefalinger.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by havard.j View Post
    Jeg ble tipset om noen veldig fine strømforsyninger som er kraftige, og samtidig fysisk små.
    I serie yter de over 2000W og 100A. Driver 2xPL8 få full guffe
    Kan se om jeg finner Ebayselgeren ved interesse.
    Jatakk - det hadde vært kjekt med noen små reise-strømforsyninger..
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #17
      Ebayselgeren har tatt ut annonsen.

      Legger ved noen bilder som kansje kan hjelpe deg.
      Ellers fikk jeg tilsendt en tråd som jeg ikke har lest selv: RcHeliNation.com is for sale | HugeDomains
      Ser de åpner forsyningene, det gjorde ikke jeg. Jeg tok bort jording, loddet på motstand og isolerte de fra verandre.
      Forsyningene har loddepunkter og er så små at 100mm HK-krympestrømpe går utenpå (ikke den blanke, men sort og sikkert rød).

      På en PL8 kruser de på tomgang, ved bruk av to på full guffe, er det en del viftestøy.

      Ellers er hovedstømkabel med riktig kontakt (husker ikke hva den heter) av god nok kvalitet vanskelig å oppdrive. De fleste er ikke ratet (om de er ratet i det heletatt) for så høyt stømtrekk. Noe tips der ?
      Attached Files
      EF 60" Edge. Torque.
      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
      Multiplex FunCub XL on floats.
      Jeti DS-16

      Comment


      • #18
        En vanlig PC-kabel fra Biltema. burde da holde?

        Edit: Her, det står 10A på denne: 404 - biltema.se

        Strømforsyningen din trekker max 7,8A@230V. Good to go
        Last edited by jotto; 23-12-14, 10:12.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #19
          Enten er det en kabel med C19 eller C13 kontakt som brukes.
          Ut i fra bildene er det vanskelig å se hvilken som brukes i DPS-1200FB men har du et PSU i huset så er det bare å måle størrelsen - det er stor forskjell på disse.

          Normalt brukes det en C19 plugg på høy effekt PSUer. Disse er spesifisert for 16A/220V
          C19 pluggen er en del større sammenliknet med den vanlige husholdning utgaven som heter C13 (10A/22oV), C13 er ikke kompatibel med C19!!
          Elfa.se selger C19 i løs vekt.
          ShieldSquare Captcha

          Click image for larger version

Name:	IEC_60320_C19_Plug.jpg
Views:	1
Size:	86.4 KB
ID:	610579

          Trekker du maksimalt ut av disse PSUene så bør man holde seg til 16A hele veien - ulempen er at man må ha to forskjellige 220V kurser i veggen for å levere nok strøm til begge PSUene.

          Ved "normalt" bruk holder det med det du får ut av kontakten i veggen hjemme (hvis det ikke henge en fet varmeovn på samme kurs)

          Edit:
          Ser at DPS-1200FB kun er et 1200W PSU og dermed sitter det nok en C14 bak i denne og du skal bruke en kabel med C13 kontakt.
          Last edited by Quadrocopter; 24-12-14, 10:45.

          Comment


          • #20
            Det er vel en C13.kabel som er i bruk.
            Har en del slike liggende å slenge, men ingen spec på de. Den blir varm under full belastning, men ikke verre en at jeg tror det er trygt. En ven av meg brente av en slik type kabel på samme oppsett, så det er vel litt forskjellige kvaliteter ute å går.
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

            Comment


            • #21
              Da har man brukt jule freden til å lese litt og sett litt youtubevideoer,og må vel krype til korset og bestille en pl6 for å teste, siden jeg bare holder på med "leketøy" som trekker 2-300A og opp til 6s...
              men skeptisk som jeg er så lurer jeg på en ting: I spec'en står det balance acurracy 6mv? Mener å ha lest på rcgroups at Graupner alderen ligger mellom 1-2mv på samme greiene....
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #22
                Om du kan, oppgrader til PL8 grunnet høyere discharge og litt sånt, om ikke er PL6 uansett kjempefin!

                Nøyaktigheten er topp, du trenger ikke bekymre deg

                anbefaler deg også legge inn programmer high current balance charge eller hva det nå heter igjen

                ref lenger opp, jeg har masse sånne DPS-1200, de tar helt vanlige strømkontakter ala C13/14 vi har jo litt høyere spenning her enn i uniten

                Så kraftige at de tar over 16A hver er de absolutt ikke

                Har noen fine som snart skal fases ut på jobb, på henholdsvis 1,8 og 2.4KW på bitte bittesmå staver, de kan bli morsomme. (fortsatt vanlig kontakt)

                Comment


                • #23
                  pl6 har 78uV oppløsning. Så du skal se det for det det er.. (mye det) 0.000078Volt
                  Et lipo ser ikke forskjellen så ikke bry deg stort mer om det.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Mrimstad View Post
                    pl6 har 78uV oppløsning. Så du skal se det for det det er.. (mye det) 0.000078Volt
                    Et lipo ser ikke forskjellen så ikke bry deg stort mer om det.
                    Ok, hvor har du denne dataen fra?
                    I spec står det dette:
                    • Current drain for balancing: 1000mA
                    • Balance accuracy: 6mV
                    • LiPo/LiIo/LiFe: 1-6 series
                    -Jim Johansen-
                    Flyklart:
                    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                    Under construction:
                    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har pl6 med parallel lade brett og er godt fornøyd det. Den er en god del billigere enn pl8. Pl8 passer bedre om du skal kjøre 7,8,14 eller 16 celler i serie.
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment


                      • #26
                        Tidligere i tråden, var det noen spørsmål rundt kontakter for 230v, legger jer med en oversikt over kontakt typene som er normale.
                        Blir et lite sidesprang rundt selve debatten rundt PowerLoad ladere, men det er jo også en viktig del av "ladesystemet" å tenke på matingen.
                        Click image for larger version

Name:	Kontakt_typer_aperatkabler.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	610592

                        Ved normale servere (powersupply) som jeg har i drift ved datasenteret jeg jobber, er kontakten C13/C14 helt normalt på vanlige 1RU enheter, alså vakige flak server men de har normalt opp til 800w pr power. Når man kommer opp på større blade servere er det alltid, C19/20 som gjelder.
                        Denne kontakten er spesifisert opp til 16A (3600watt med normal konfigurasjon). Men det er også viktig å huske at tversnittet av selve kabelens ledere også er viktig, normalt for "stive kordeler" i fast installasjon gjelder følgende:
                        1,5mm2 = 10A
                        2,0mm2 = 16A

                        Mens for skjøteledninger gjelder enklere krav, derfor kan du eks finne en Clasohlson 10m skjøteledning med 0,75mm2 som også har 10A merking osv, men DETTE GJELDER kun når skjøteledningen er strukket ut!, altså ikke i rull.. Da dette vil skape en varmeutvikling.

                        Men vil anbefale at dere ved å sjekke "apperatkabelen" chekker opp om tversnittet (er skrevet på selve kabelen om den er av noe kvalitet).
                        Men husk også at ekspelvis en jordet normal dobbel stikkkontakt på vegg, er merket 16A men dette gjelder i kortere perioder og ikke KONSTANT!

                        Eksempelvis ved installasjon av nye varmtvannspredere, kreves det nå at disse kobles til vegg-kabelen via en koblingsboks og ikke ved bruk av en normal grisenese kontakt, dette gjelder ved 3Kw (16amp) varmekolber. Selv byttet jeg en varmtvannsspreder i huset for 2 årsiden der det gikk brann i veggkontakten (kun via 10amp) men pga skruene på tilkoblnigen ikke var godt strammet til og det ble dårlig kontakt med tilhørende vamregang som gjorde at vegg kontakten smeltet på veggen).
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by jijohans View Post
                          Ok, hvor har du denne dataen fra?
                          I spec står det dette:
                          • Current drain for balancing: 1000mA
                          • Balance accuracy: 6mV
                          • LiPo/LiIo/LiFe: 1-6 series
                          Den har en 16 bits AD og dette gir i teorien mulighet til å måle en variasjon på ca 78uV (ved ca 5V referanse spenning)
                          78uV høres kult ut - amerikanske marketing geeks elsker å publisere tall som ser kule ut men som ingen forstår......
                          Det aktuelle tallet er det som står lenger opp i teksten og sier at laderen er kalibrert til +-6 mV m.a.o en nøyaktighet på 12mV.

                          Jeg gikk til anskaffelse av en PL8 for noen år tilbake - laderen hadde bra spesifikasjoner og jeg regnet med at denne skulle bli den nye hoved laderen min. PL8 blir mindre og mindre brukt og de gamle iCharger'ene mine har gjenerobret posisjonen som hoved ladere. (Jeg har ikke behov for å lade 4x 5000mA batterier i parallell på 10 minutter)
                          Last edited by Quadrocopter; 26-12-14, 20:54.

                          Comment


                          • #28
                            Og hva gjør pl8 til sjef? Vet om et par andre kandidater......

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Sturmvogel View Post
                              Og hva gjør pl8 til sjef? Vet om et par andre kandidater......
                              Da PL8 ble lansert hadde den spesifikasjoner som ingen andre "vanlige" ladere hadde - i dag er disse spesifikasjonene mer vanlige på toppmodell ladere.
                              Last edited by Quadrocopter; 26-12-14, 16:31.

                              Comment


                              • #30
                                Min pl8 ble kjøpt som 1000w også etter software upfate så var den 1350 watt
                                Min Hjemmeside..

                                http://sveininge.iflogg.com

                                Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                                Comment

                                Working...
                                X