Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer på Rossi .53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Motorboy
    "olle"En motor er en "metalldings" som ikke kan ødelegges ved lagring. Det eneste som kan oppstå er korrosjon. Men går den rundt, vil ikke litt korrosjon hindre den fra å starte. Evt korrosjonskade vil fremstå etter en tids gange, skade på lager osv.
    Hadde fuelen fått ligge i motoren uten å tømme for fuelen og smurt opp, så får nitrometan til å korrodere ståldeler som i veivaksel, kulelager, stempelbolten. Har motoren ligget lenge, så det er ikke lurt å tørne motoren med en gang uten å se gjennom at alt er ok, rengjort og smurt.

    Rustne kulelager får den ute av senteret, vibrasjoner etc og rust i veivakselen kan ripe opp veivhuset og da blir det utettheter og lekkasje fra veivhuset pga spyletrykket..

    Jens Eirik
    Valgte å ikke bruke teskje ved innlegget. Problemet var/er at vedkommende ikke får start. Korrosjon hindrer ikke start så lenge motoren snurrer; kompresjon,fuel og gløding er til stede.
    Hva som kan skje når motoren starter i tilfelle korrosjon er en helt annen sak; også nevnt i innlegget.
    Men først må vedkommende få start. Er kompresjon,fuel og nok gløding til stede i sylinderen, så smeller det. Gir den ingen livstegn fra seg mangler en av disse tre delene. Pluggen bør grense til hvit/gul når den glødes fritt og den må ha fuel, ikke bare olje for å gå. I tilfelle metanolen er dunstet bort? Ny fuel hadde kanskje ikke vært å forakte?
    En annen ting. En motor starter og går like lett uansett plugg (varm eller kald) så lenge gløderen står på. Hva som skjer når gløderen taes av er en annen skål. Men først må den starte!

    Comment


    • #17
      Originally posted by colman
      Når jeg tar glødepluggen ut og ser den er fuktig og kobler på strøm da er det bare så vidt jeg kan høre at det freser, men den er knall rød.
      Rødglødende plugg er for kaldt! Det skal lyse Lysoransje- lysgult glødende så vil den starte. Mer enn hvitglødende er for varmt, det kan forkorte levetiden... Svaktglødense slukner lett av fuelen og derfor er den våt hver gang du forsøker å starte.. Bytt til ny batteri eller lade opp. Har du powerpanel så skal viseren i amperen stå mellom 3-4 amper for glødepluggen skal virke godt nok til å brenne bort overflødig fuelen, slik at du får sikker start.

      Har du god nok kompresjon? Se gjennom at det ikke bobler mye mellom stempel/sylinder . Lite bobler=god kompresjon

      Jens Eirik

      Comment


      • #18
        Kanskje den gløder litt lysegul også.
        Har ikke noe powerpanel enda. Har bare brukt to store alkaliske(1.5 V) batterier fra vanlig butikk og koblet dem paralell. Har brukt 4 batteri i dag eller ca 80 kr.
        Hvilken strøm må jeg ha til et powerpanel?
        Noen so kan fortelle meg hvilken type batteri jeg kan/bør bruke og en nettbutikk hvor jeg kan kjøpe det?

        Har du powerpanel så skal viseren i amperen stå mellom 3-4 amper for glødepluggen skal virke godt nok(...)
        Skal koble inn multimeteret i morgen, men nå begynner jeg å bli litt trett..

        Har du god nok kompresjon? Se gjennom at det ikke bobler mye mellom stempel/sylinder . Lite bobler=god kompresjon
        Jeg er ganske ny, men stemplet er det som er under glødepluggen, den store sylinderen. Kan ikke se noen bobler der når jeg snurer propellen, men den er ganske trang.

        I tilfelle metanolen er dunstet bort?
        Det lukter sprit når jeg tar ut glødepluggen og gløder, men det er kanskje for lite? Synd å kjøpe ny fuel da jeg bare har brukt knaptt en 1/2 liter av en 5 liters plast dunke.

        Har bare hat vidundret oppe i ca 1 - 3 sekunder og nesten en meter, så håper det blir litt mere snart.

        Comment


        • #19
          Har du powerpanel så skal viseren i amperen stå mellom 3-4 amper for glødepluggen skal virke godt nok(...)
          Er ikke det i meste laget? Erfaringsmessig så holder det med 1-2 amp på de fleste plugger. Ikke nødvendig å svi av pluggen. Da starter motoren i hvertfall ikke. Dette bør du teste med pluggen ute og holde deg innenfor de verdiene du finner ut da.

          Men du gir nok svaret selv. Det dummeste man kan gjøre som nybegynner er å mekke til noen greier selv. Da konstruerer du deg problemer. Sats heller på et powerpanel (går på 12 volt bilbatteri el) som anbefalt eller en pocketgløder. Da har du noe alle vet funker. Du har nå snart brukt like mye i tørrbatterier (som lader seg ut og blir svakere jo lenger man gløder) som et billig powerpanel, og nesten halvparten av hva en pocketgløder med lader koster. Har du dette utstyret så kan du hele tiden skaffe deg nok strøm uten at du må gå og kjøpe den (nye tørrbatterier) hver gang.

          Fuelen kan du sikkert glemme. Den høres ut som å være ok.

          Alle hobbybutikker (nettbutikker) har slike greier. Hvorfor ikke kjøpe det der du kjøpte motoren? Så vet du at du får noe som passer til det du allerede har.

          Var nå i tøffeste laget å starte med en Rossi .53 med Paulsenpotte som fullstendig fersking, spør du meg.
          En annen ting: En Rossi er ikke ordentlig innkjørt før den har fått minst 3x5 liter. Så har du kun brukt 1/2 liter til nå, så er det langt igjen til den er perfekt tilpasset. Uten at det skal hindre start.

          Comment


          • #20
            Har du powerpanel så skal viseren i amperen stå mellom 3-4 amper for glødepluggen skal virke godt nok(...)
            Til Olle, på powerpanelen min står det 3 til 4 amper på grønn sone og rød sone fra 4 til 5 amper i ampermåleren. Ikke alle glødeplugger av forskjellige fabrikat trekker like mye amper, noen tar mere og noen mindre amper.. noen er konstruert for 2 volt (sjelden) og fleste 1.5 volt. D.v.s at powerpanelen kan vise forskjellige amperverdier på forskjellige merker av glødeplugger.

            Glødepluggen trekker mye strøm enn lommelyktpære! Så tørrbatteri blir dårligere når den står ute i kulda da den avgir ikke mye effekten som 12 volt batteri som har gjerne 5 til 10 amper så det varer lengre å holde glødepluggen og kortere hvis med starter i bruk.

            Kan ikke se noen bobler der når jeg snurer propellen, men den er ganske trang.
            Den er i orden så lenge stempelet er trang i øvre dødpunkt enn nederste dødpunkt i sylinderen.

            Uten at det skal hindre start
            .
            Ikke skrem nybegynnere! Den vil uansett starte selv om den er ikke innkjørt. Det er delene som må bli slitt sammen så de løper lett og motoren vil yte bedre og lettere å bruke all turtallsområder under trottling.

            Du bør kjøpe powerpanelen og 12 volt batteri+ lader (hvis det følger med batteri), så du slipper å få problemmer, husk å sjekke i bruksanvisningen hvilke glødepluggen din Rossi motoren skal ha ,så du slipper å få problemmer..

            Jens Eirik

            Comment


            • #21
              Quote:
              Uten at det skal hindre start
              .
              Ikke skrem nybegynnere! Den vil uansett starte selv om den er ikke innkjørt. Det er delene som må bli slitt sammen så de løper lett og motoren vil yte bedre og lettere å bruke all turtallsområder under trottling.
              Er det jeg som skriver uforståelig,eller? "Uten at det skal hindre start" betyr etter hva jeg skjønner at motoren vil starte selv om den er langt fra innkjørt. Hvis ikke ville det vært problematisk å få kjørt inn/startet en hvilken som helst ny motor.

              Men viktigste er at karen får orden på sakene han har og kan fortsette med hobbyen.

              Ps: Har sett en "erfaren" blåse fire plugger på rappen bare fordi han ikke visste at de pluggene han hadde ikke tålte 3-4 ampere. Da blir panelet fort en dyr greie. Med pocketgløder slipper man dette problemt; men får andre (strømtomt?). Men tom for strøm blåser i hvertfall ikke plugger, og kan lades opp igjen.
              12 volt startbatteri (og powerpanel) og lite strøm er også en lur greie. Da gløder pluggen fint og slukner i det starteren kobles til. Så skrur man videre opp gløderen for å få nok gløding og kobler så fra starteren etter start. Og vips så får gløderen for mye. Pluggen finito. Det beste er separate starter og glødebatteri.
              Så sørg for nok strøm på alle batterier uansett. Radiobatterier også.

              Comment


              • #22
                [quote]
                Originally posted by olle
                Uten at det skal hindre start
                har ikke lagt merke til "UTEN" da jeg leste for fort...

                Jeg sjekker alltid på glødefargen i pluggen mens jeg regulerer amperstyrke på powerpanelen, som oftest havner viseren mellom 3-4 amper.. Stoler ikke blind på måleren pga forskjellige glødepluggmerker..

                Har ikke hatt starter, da det er ikke noe vits for jeg får liv i motoren hver gang.. så jeg kjenner ikke noe ulemper med samme batteri til powerpanelen for starter og glødepluggen samtidig.

                Jens Eirik

                Comment


                • #23
                  Startproblemer på Rossi .53

                  Er ikke noen ekspert, men her er min metode, som får motoren (OS46FX) til å starte helt greit:

                  1. Prime motoren ved å holde for luftinntaket og dreie rundt 5-6 ganger. Slippe opp fingen hver gang stempelet er på vei ned igjen ellers trykkes drivstoffet tilbake i slangen.

                  2. Snu på flyet og vri litt på propellen slik at drivstoff renner gjennom spylekanalen og opp i sylinderen.

                  3. På med vanlig pocketgløder som er oppladet.

                  4. Gi propellen et/flere slag med fingen baklengs (mot dreieretningen). Da starer den som regel rett vei.

                  Høres kanskje litt enkelt ut, men det funker bra.

                  Comment


                  • #24
                    Vel den startet før med samme gløder og 2 batteri, men det var noe varmere ute da.

                    4. Gi propellen et/flere slag med fingen baklengs (mot dreieretningen). Da starer den som regel rett vei
                    Hvorfor slå den motsatt vei?

                    Den er i orden så lenge stempelet er trang i øvre dødpunkt enn nederste dødpunkt i sylinderen.
                    Jepp, det er det.

                    husk å sjekke i bruksanvisningen hvilke glødepluggen din Rossi motoren skal ha ,så du slipper å få problemmer..
                    Tror ikke det stod så my om glødeplugger i bruksanvisningen, det var vel bareen tegning av motoren og litt om innkjøring. Ikke noe fyldige sake i alle fall. Skal se og rote den frem nå.

                    Comment


                    • #25
                      Plingeling!
                      Evt feil pluggtype hindrer ikke at motoren starter!

                      Sitter fremdeles originalpluggen til motoren i, så kan du sikkert regne med at den er riktig nok uansett.

                      Du kan sikkert vurdere å bruke en noe varm plugg nå om vinteren. Men det er ikke noe du trenger å ta stilling til før motoren har startet og gått litt.

                      Comment


                      • #26
                        Med en Rossi glødeplugg nr2 burde vinter kjøring av 53n din vere sikra.

                        Forøvrigt, en idiot sikker måte å få start på motorer er å kjøpe ett automatisk glødepanel (mitt har aldrigt brent en plugg og startet motorene mine når andre har hatt problemer) som er koblet til ett 12V og minimum 7A batteri (helst av gel type), dernest en 12v standard starter (Sulivan sin Hi-torq er av de beste men det meste går). Da er det bare å sette på gløding og kjøre starter til motoren starter, null hokus pokus.

                        Forøvrigt for å legge til litt hokus pokus så kan en (som regel bare nødvendigt på kald motor eller dagens første oppstart) gi full gass (uten gløding) stenge forgasser hullet med fingeren, flippe propellen fort rundt til det kommer fuel i slangen til forgasseren (poenget med dette er å slippe å kjøre motoren så mye tørr med starter og å spare strøm). Sett gassen på ca 1/4 opning, på med gløding og kjør igang starteren. Da skal motoren gå.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Da er det bare å sette på gløding og kjøre starter til motoren starter, null hokus pokus.
                          Vet du ikke mener det slik ...men
                          Forled nå ikke noen til og kjøre starter i det uendelige så bicepsene strutter på en gjennstridig motor Vingemutteren....starter den ikke med noen kjappe flikk med starteren så er noget feil....gå tilbake til start
                          Overdreven bruk av starter er en motorkiller av dimensjoner...spesielt i kombinasjon med utslitt/feil startergummi....
                          Lagringene i en modell motor er rett og slett ikke laget for og ta opp aksielle krefter på den måten
                          mvh MM

                          Comment


                          • #28
                            Nå har jeg bestilt powerpanel med manuell strømregulering.
                            Men hvis det var glødepluggen som gløder for lite, hvorfor startet den før da? Er det nok med temperaturendring på ca. 10 - 15 grader til at pluggen blir for kald?
                            Synes jeg har prøvd det meste nå...

                            Comment


                            • #29
                              En gjenstridig jæ.... av en motor. Kansje du rett og slett bør sende den til RCmodeller slik at de får gått over den. Har aldri selv handlet eller brukt dem men det virker som de som handler der har gode erfaringer.

                              Uansett skal det bli billigere enn en ny motor.

                              Lykke til!
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment


                              • #30
                                Hadde jeg vært deg så hadde jeg nå lagt turen til nærmeste modellflymiljø med sakene, selv om det skulle innebære noen mil fram og tilbake. Utrolig hvilken nytte en kan ha av et slikt besøk.
                                Å sende motoren fra deg for evt å få bekreftet at den er ok, vil ikke hjelpe deg mye. Du får ikke lettere start for det.
                                En motor er som før nevnt en metalldings som ikke bare bestemmer seg for å være vrang og ikke gå bare fordi du ikke har viet den nok oppmerksomhet på en stund.
                                Lufttemperatur kan spille en rolle. Vet at gutta oppe i det kalde nord varmer motorene sine når minusgradene blir for mange for å få lettere start.

                                Comment

                                Working...
                                X