Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer på Rossi .53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by ostnik
    Du åpne tomangsdysen for å få start, hvis den er stengt, stenger den for luft/drivstoffblandingen.
    Hadde du latt tomgangskruen stå for langt inne i trommelspjeldet hele tiden mens vi kom med tonnevis av råd???

    Skru den ut 3 tørn eller til skruehodet kommer til samme høyde med kanten av trommelspjeldet. Så start opp som jeg beskrev i siste innlegget "Skrevet: Tir Feb 17, 2004 2:02 pm"

    Husk hovedysenål virker bare ved full trottle!

    Den skal du vente til motoren er skikkelig innkjørt, har du allerede innkjørt, så lukk trottle 1/4, fusker den ennå, så skru tomgangskruen forsiktig innover til den går jevnere, så lukk litt mer til åpningen er 1/3-1/4 og juster tomgangskruen på nytt for å få jevn tomgang.

    Dette metoden gjør jeg alltid for ikke stoppe motoren ved tomgangsjustering hvis motorens innstilling er ukjent for meg.

    Jens Eirik

    Comment


    • #47
      OBS folkens, noen som vet om tomgangsdysenåla på Rossi 53 skal grunn justeres med åpen eller stengt trottle?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #48
        Stakkars motor. Stakkars mann. Både motor og eier kan jo bli helt tussete av alle "rare" innspill. Er det noen som skriver innlegg som i det hele tatt har sett en Rossi?

        Det går ikke an å skru tomgangskruen så langt ut at den flukter med noe som helst på en Rossi.53 forgasser. Festemutteren til trottelarmen stopper den lenge før den kommer så langt ut.

        Hoveddysenåla har selvsagt innvirkning på hele turtallsregisteret. Den må alltid stilles korrekt før noen andre "nåler" kan justeres korrekt, i og med at det er den som bestemmer hvor mye fuel de andre "justeringene" (mellomregister/tomgangsnål) skal ha å jobbe med. Hvis en av innstillingene er helt på jordet er det bare flaks hvis motoren starter.

        Det er samme hvordan "gassen" står når man skrur bare man treffer riktig innstilling . En Rossi er normalt greitt innstillt fra leverandør. Men har en rota det helt til så starter en Rossi og går på 3/3 tørn (tomgang/hoveddyse) målt ved fullt åpen trottel. Da får den nok over hele registeret.

        Kunne holdt en lengre avhandling om å løsne forgasseren og visuelt se hvordan nålene står (før og etter spissing) og oppfører seg (tomgangsnålen) ved rotering av tønnen, men tror ikke det har noe for seg i denne omgang. Men titter en inn i forgasseren nedenfra så skal tomgangsnåla aldri stå mer enn halveis inn i åpningen i dyserøret ved full trottel. Dekker den mer enn halve spalten så reduserer den fuelmengden ved full gass også, noe som ikke er meningen. Denne spalten er rektangulær på Rossiforgasserene så det er lett å se enden på tomgangsnåla som kommer inn fra trottelarmsiden.

        Comment


        • #49
          Originally posted by olle
          Hoveddysenåla har selvsagt innvirkning på hele turtallsregisteret.
          Med bare hovedysenåla, gir den fetere blanding ved tomgang enn ved full gass med utskrudd tomgangskrue (ikke demontert).

          Tomgangskruen sørger for å få redusert fuel i forhold til luftmengden ved tomgang og regulerer blanding fra full gass ned til tomgang.

          Eneste utvei å sette tomgangskruen til samme høyde som festemutteren til trottelarmen før motoren startes opp og justeres når motoren settes ned til tomgang hvis innstillingen er ukjent.

          Du colman, har du lest i instruksjon hvor mye du skal grunninnstille tomgangskruen i forgasseren?

          Jens Eirik

          Comment


          • #50
            Tomgangskruen sørger for å få redusert fuel i forhold til luftmengden ved tomgang og regulerer blanding fra full gass ned til tomgang.
            Ja, akkurat derfor må hoveddysa stå rett først. Vi er nå ikke helt noviser heller.
            Eneste utvei å sette tomgangskruen til samme høyde som festemutteren til trottelarmen før motoren startes opp og justeres når motoren settes ned til tomgang hvis innstillingen er ukjent.
            Hvor mange måter skal det sies før det oppfattes. Tomgangskruen har en indre flens som hindrer den i å skru seg for langt ut! Den stopper ca 1 mm før den flukter og da er den 7 tørn ute! Over dobbelt så mange tørn som den funker på. Men vil du absolutt ha den helt ut, så fram med boremaskinen el. Ny forgasser koster en del. Kjekt råd.
            Grunninnstillingen til Rossi er velkjent for de som gidder å lese. www.rcmodeller.net

            Manualen sier ingenting om grunninnstilling av tomgangsnål. Det er de som har en (eller flere) Rossier (og leverandør) som sier antall tørn. En Rossi går uansett bare den får nok fuel. Så ikke vær for sparsom, da slukner den i luften (turtallet øker kraftig)

            Send den til Vingemutteren så stiller han den inn (mot en passende godtgjørelse?) og limer nålene, så virker den korrekt hver dag det er samme luft temp, fuktighet og barometertrykk. Dvs oftere enn nå ihvertfall.

            Comment


            • #51
              olle
              Hvor mange måter skal det sies før det oppfattes. Tomgangskruen har en indre flens som hindrer den i å skru seg for langt ut! Den stopper ca 1 mm før den flukter og da er den 7 tørn ute! Over dobbelt så mange tørn som den funker på. Men vil du absolutt ha den helt ut, så fram med boremaskinen el. Ny forgasser koster en del. Kjekt råd.
              Dette skrev jeg i forrige innlegget..

              Den skal du vente til motoren er skikkelig innkjørt, har du allerede innkjørt, så lukk trottle 1/4, fusker den ennå, så skru tomgangskruen forsiktig innover til den går jevnere, så lukk litt mer til åpningen er 1/3-1/4 og juster tomgangskruen på nytt for å få jevn tomgang.

              Dette metoden gjør jeg alltid for ikke stoppe motoren ved tomgangsjustering hvis motorens innstilling er ukjent for meg.
              Så oppdaget jeg at jeg skrev feil: så lukk trottle 1/4, fusker den ennå,.. Det skulle stå 1/2 istedenfor 1/4

              Selvfølgelig skal den ikke ødelegges med bormaskinen.. Som jeg nevnte tidligere setter jeg til 1/2 og finner ut om det er for fet blanding og skrur innover til den jevnere og så lukke videre til 1/3-1/4 og justerer på nytt til den er jevn. Det er for å hindre motoren å stoppe når jeg setter til 1/2 først før jeg justerer magrere med tomgangskruen videre..

              Jens Eirik

              Comment


              • #52
                Send den til Vingemutteren så stiller han den inn (mot en passende godtgjørelse?) og limer nålene, så virker den korrekt hver dag det er samme luft temp, fuktighet og barometertrykk. Dvs oftere enn nå ihvertfall.
                Ja får du det ikke til så får du før gjøre det og får ikke jeg den til så bor importøren bare 7 mil unna . Ikke skal jeg ha noe for det heller (men frakta betaler jeg ikke ), det kan vel ikke ta lang tid å sette den opp i benken og kjøre den igang.
                Blir det krise så send en PM.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #53
                  Har du fått igang motoren nå?

                  Comment

                  Working...
                  X