Hadde jeg vært deg så hadde jeg nå lagt turen til nærmeste modellflymiljø med sakene, selv om det skulle innebære noen mil fram og tilbake. Utrolig hvilken nytte en kan ha av et slikt besøk.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Startproblemer på Rossi .53
Collapse
X
-
Fin tur det! Skulle gjerne gjordt den turen selv, jeg. Som turist.
Tror nok det hadde lønnt seg uansett. Utgiftene til turen sparer seg nok inn selv. Tenker på litt instruksjon i å fly modellen samtidig. Det kan koste mange hurtigbåtturer å krasje mer enn absolutt nødvendig.
Comment
-
Originally posted by olleLufttemperatur kan spille en rolle. Vet at gutta oppe i det kalde nord varmer motorene sine når minusgradene blir for mange for å få lettere start.
Jeg har opplevd selv i streng kulde, varm opp topplokket (også på pluggen) og litt på sylinderen med miniblåselampe før start, det letter å fordampe fuelen ved kompresjon... lettere å starte. Det samme med modellbåtmotor om vinteren , så det er vanskelig å starte om vinteren. Miniblåselampe er stor til hjelp.
Jeg leste i hjemmesiden om en russer konstruerte egen elektrisk motorvarmer montert på modellmotoren som ble drevet av batteri, så det virket fint i kulda.
Vet ikke om din motoren er gjenstridig eller gjør kulde det vanskelig for motoren å starte.
Jens Eirik
Comment
-
Vet ikke om din motoren er gjenstridig eller gjør kulde det vanskelig for motoren å starte.
Nå er Powerpanelet under forsending, så det varer vel ikke lenge før jeg har det.
Comment
-
Originally posted by colmanHar målt glødepluggen(Rossi nr. 3) med 2 alkaliske 1.5 V batterier i paralell og de gir ca. 2 A.
Er dette for lite?
Pluggen blir orange, men jeg kan ikke se at den ytterste delen av strengen blir rød eller orange
Jens Eirik
Comment
-
Helt riktig. Enig. Vanlige tørrbatterier er kun egnet i varmt vær og taper seg for mye i kulden. De blir også svakere jo lengre de belastes. Derfor er det ingen hensikt å prøve lenge. Starter ikke motoren med en gang glødingen tilkobles, er det ingen hensikt å prøve særlig mer ( hvis det er glødingen som gjør den ikke starter). Batteriet blir da bare svakere og svakere, og tar seg heller ikke mye igjen til neste forsøk. Selv en pocketgløder bør oppbevares varmt (inn til kroppen), eller stå på fieldlader, for å yte nok når været er riktig kaldt.
Hele glødespiralen må gløde kraftig ved test, hvis ikke slokner den helt når fuelen kjøler den ned.
No.3 Medium er standard plugg til denne motoren og passer i småkjølig vær. No.5 Very Cold brukes om sommeren (20-30 +grader). No.2 Hot kan brukes om vinteren (under minus 5) hvis turtallet faller mye på tomgang når gløderen fjernes.
Comment
-
Ikke så mye som kan være galt med en slik modellmotor egentlig, har den kompresjon, gløding,ikke trekker falsk luft og får fuel i tilnærmet riktige mengder så skal den gå.
Du har ikke skrudd deg helt ut på viddene med dyse innstillinger da?
Foreslår att du godprater med Motorboy og hører om du kan sende greia over for en gjennomgangmvh MM
Comment
-
Originally posted by colmanNå har jeg endellig fått powerpanel.
Koblet til 12 volt batteri, starteren og gløderen. Nå glødere den godt på ca 3 A.
Fremdeles er det ikke liv i motoren.
Noen som kan gi meg tips i å feilsøke?
B. Uten glødepluggen, så drei motoren rundt til du hører "poff" lyder i sylinderen som indikerer at pakninger rundt veivhuset er ok og tett. Det er spylelyder "poff" du hører etter når motoren åpner spylekanaler mens stempelet på vei nedover komprimerer i veivhuset.
C.Skru hovedysenål ut antall tørn som det står i bruksanvisning, f.eks 2-3 tørn. Prøv først 2 tørn. Ikke prime mye! Hold fingeren over forgasseren og drei propellen til fuelen er nådd til forgasseren. Drypp 2-3 dråper fuel i sylinderen gjennom plugghullet hvis potta er påmontert. Sett pluggen (må være forhåndsregulert til den gløder godt) og sving i gang propellen..
1. Starter den og kjører kort og pluggen ikke våt, skru hovedysenål ut 1/2-1 tørn og gjenta som før i startmetoden.
2. Harker den og gir mye røyk, skru inn hovedysenål til den går jevnere, ikke magre den så den lider uten nok smøring, sjekk at det kommer litt olje ut av potta ved du holder fingeren like etter eksospotte og ser etter at det kommer olje hele tiden.
3. Pluggen våt, skru inn hovedysenål 1/2-1 tørn og tøm overflødig fuel uten glødeplugg med starteren og blås rent pluggen og gjenta som før i startmetoden men uten å dyppe fuelen i sylinderen pga mulig fuelrester i motoren.
Jens Eirik
Comment
-
Da har du funnet feilen, prøv å skru tomgangsdysa ut det antall turn som står i manualen (er ikke kjent med rossi.)
Les på http://no.rcmodeller.net/ under nyttige tips, motortips, Minitest og grunninstilling av Magnum .46 og .53 + Rossi .40, .45 og .53 2 taktere.
Der er litt info.
Comment
-
Hovedyse vel 2 turn ut.
Tomgangsdyse, start på 3 tørn ut og stram inn litt til tomgangen er ok (husk å stille den litt ut ettervert som motoren blir innkjørt). Stilt for langt inn så stenger den for hoveddysen.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!
Comment
Comment