Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rust i hjertet på T-Rex'en (OS 91SZ)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    troasb:
    nei jeg er egentlig ikke sikker... jeg vel veldig usikker på hvordan jeg skal tolke symptomene.
    Det jeg gjør er å kjøre den på tomgang, uten rotoblader, slik at det er lett å komme til motor og andre ting mens jeg kjører den.
    Mens motoren surrer rundt på tomgang føler jeg på den med fingrene og syns det blir veldig varmt.

    Et tips om lavt tank trykk fikk meg til å sjekke det. Og syns liksom ikke det sier noe ordentlig "pffft" når jeg stopper og slipper ut trykket ra tanken.

    Hva er din erfaring; blir den varm på tomgang?
    ...
    Og en ting til: Hva skal trykket på tanken være: Noen som har målt dette?
    Last edited by kesundt; 15-06-11, 18:57.
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment


    • #32
      Yes, den blir veldig varm med å bare gå på tomgang lenge, vifta kjøler ikke bra nok da. Du har trykk fra bunnpanna i motoren og det gir adskillig høyere trykk enn fra potta. Jeg ville som sagt kjørt den litt rikt og hovret litt, da merker du om det er noe galt.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #33
        Takk for erfaringsdeling.
        Men, har du ... Eller noen andre ... noe data på hvor høyt trykket normalt skal være?
        Forresten, noen som kan anbefale en trykk måler som egner seg for dette formålet?
        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
        Realflight G45 simulator
        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

        Comment


        • #34
          Originally posted by kesundt View Post
          Takk for erfaringsdeling.
          Men, har du ... Eller noen andre ... noe data på hvor høyt trykket normalt skal være?
          Forresten, noen som kan anbefale en trykk måler som egner seg for dette formålet?
          Jeg har aldri vært borti at man måler trykket på tanken før.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #35
            Hei, ja det virker som dette er noe ingen gjør (måle trykket på tanken).
            Men, det må da være en lur ting å gjøre tenker jeg. Nå har jeg riktignok en OS91HZ-R der R'en sørger for å kompensere for trykk endringer i tanken slik at fuel/air forholdet forhåpentligvis holder seg konstant.

            Jeg kunne likevel tenke meg å måle dette som en QA sjekk på at fuel-systemet er korrekt.
            Dersom trykket blir for lavt så vil motoren gå over i lean uansett om den har en regulator eller ikke.
            Kunne tenke meg å sjekke dette.

            I utgangspunktet jo det å gjøre en slik måling super enkelt
            • Koble en fuel slange fra tanken til et egnet manometer
            • Start eller kjør motoren
            • Mål trykket


            Det som mangler er et manumeter som egner seg for dette trykk området. Det finnes mange for bildekk (kjempebillig), men jeg tror disse er beregnet for mye høyere trykk en den som er i en fueltank for Nitro heli.
            Derfor lite hensikt å bruke.
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #36
              Jeg tror trykket er så lite at du ikke klarer å måle det. Om tanken din er 5x5x5cm og du har et trykk på 0,1 bar vil det virke 500gram på innsiden av tanken din på alle sider og det er ganske mye på en slik tynn plasttank.

              Comment


              • #37
                Kan du ikke bare fly en tank da. Når du lander og motoren er stoppet setter du på fuelslangeklemmen som man pleier. Så slipper du av overtrykket i tanken. Er det overtrykk er alt ok. Hvis ikke kan du forske videre.
                På min tidligere T-rex 700 med YS motor hadde jeg et klart merkbart trykk i tanken etter flyging. Altså jeg hørte det godt når jeg slapp det ut.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #38
                  Originally posted by arhennie View Post
                  Kan du ikke bare fly en tank da. Når du lander og motoren er stoppet setter du på fuelslangeklemmen som man pleier. Så slipper du av overtrykket i tanken. Er det overtrykk er alt ok. Hvis ikke kan du forske videre.
                  På min tidligere T-rex 700 med YS motor hadde jeg et klart merkbart trykk i tanken etter flyging. Altså jeg hørte det godt når jeg slapp det ut.
                  Fosrvinner ikke overtrykket ut i potta med en gang moteren stopper da, Arne?
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Brumm View Post
                    Fosrvinner ikke overtrykket ut i potta med en gang moteren stopper da, Arne?
                    Nei, ikke på motorene med veivhus trykk. De er altså koblet til veivhuset og ikke potta. Og det sitter en enveis ventil mellom motor baklokk og tanken slik at trykket ikke går tilbake inn på motoren. Slangeklemmen til forgasseren hindrer at trykket går den veien. Jeg glemte å slippe av trykket en gang etter litt hoovring utenfor på gårdsplassen. Og oversvømmet benken med fuelsøl som ble presset ut av tanken over tid.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #40
                      Aha.. Skjønner..
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #41
                        Husker tiden vi brukte OS 140 RX i F3a modeller , jeg kjøpte en ny motor fløy den ca 10 turer brukte olje etter å kjørt motoren tørr da var lagrene ferdige ..det er rustfri lagre å få kjøpt i de fleste str. hos maskinforetninger.
                        disse hadde jeg og andre stor suksess med.
                        De orginale OS lagrene eller rettere de som satt orginalt montert er noe skittttt( hvertfall i 140'n)
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #42
                          OS91HZ-R ... pumper feil vei !!

                          Originally posted by arhennie View Post
                          Kan du ikke bare fly en tank da. Når du lander og motoren er stoppet setter du på fuelslangeklemmen som man pleier. Så slipper du av overtrykket i tanken. Er det overtrykk er alt ok. Hvis ikke kan du forske videre.
                          På min tidligere T-rex 700 med YS motor hadde jeg et klart merkbart trykk i tanken etter flyging. Altså jeg hørte det godt når jeg slapp det ut.
                          Hei jeg sliter med å få motoren til å funke etter en crash oog påfølgende totaloverhaling av motoren.
                          Det som skjer er at den ser ikke ut til å bygge opp trykk i tanken.
                          Jeg har byttet enveis ventilen (Check Valve) og også sjekket ventilen med å blåse igjennom den, tett den ene veien, sperrer den andre veien.
                          Slangen fra nippel i bunnpanne på motoren og fram til enveis-ventil er 10cm som bestilt av OS.

                          Merkelige ting skjer:
                          - Jeg har koblet på en slange og satt denne i et glass med fuel. Så har jeg pumpet tryll på tanken med en fotpumpe og startet herligheten.
                          - Den suger fuel istedenfor å pumpe luftbobler i glasset som jeg hadde forventet ???
                          - Når jeg holder slangestumpen fra veivhuset mot tunga eller noe sånt kan jeg kunne en svak pumpene luftstrøm.

                          Det virker som den pumper slitt, så stopper... så kanskje reversere og suge litt (tiltross for at enveisventilen ser ut til å være i orden.

                          I tillegg syns jeg motoren blir veldig(!) varm selv om den bare står og humrer på tomgang.

                          Håper noen har tips eller kjenner seg igjen og kan gi meg en ledetråd. Jeg er tom for ideer om hva som kan være galt.
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                          Realflight G45 simulator
                          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                          Comment


                          • #43
                            Jeg fant ut av problemene med min OS91HZ-R motor så tenkte jeg skulle dele det her for å komplettere tråden. Har snakket litt med diverse leverandører av OS i inn og utland..

                            - OS pumpe motoren er en fin-tunet liten sak. Hele saken er følsom for detaljer for at den skal pumpe i vei på riktig måte. Så her er en list over ting og tang som jeg fant ut gjennom denne prosessen:
                            1. Slangen fram til enveis ventilen fra motoren skal være ca. 10cm. (Dette har sikkert noe med frekvensen (motor rpm) og lengden på slangebiten som tilsammen danner en resonnans som dermed sikrer at pumpe funksjonen fungerer som den skal)
                            2. Envei ventilen er viktig. Kan ikke bruke hva som helst viser det seg. Jeg prøvde meg med en plastikk dings fra Modellers i Tønsberg, Artikkel nr.: FRP0150. Glem den, helt ubrukelig. Funker ikke. Jeg var innom butikken, for å få litt råd siden de selger OS. Umm, OS pumpe motor kunne de veldig lite om. De mente tappen under motoren var for å drenere motoren ??
                            3. Monter Check Valve (enveis ventil fra YS, kjøpes via Elefun. Da funker det.
                            4. Dersom du har flydd en stund med enveis-ventilen og den kjennes helt tett ut når du blåser igjennom den. Bytt den ...
                            5. OS har laget sin egen Check Valve. Elefun kommer nå til å bestille den inn i sitt sortiment. (Send email til Elefun og be om å bli satt på email varslingslisten)
                            6. Slange systemer må være tett. Jeg koblet på en sykkelpumpe beregnet for terreng sykler. Kan pumpe bøttevis med trykk. Pumpet opp tanken til ca. 0,5Kg/cm2 gjennom enveisventilen. Da buler tanken litt ut. Når du kobler bort pumpen så skal ventilen holde trykket. Med denne metoden oppdaget jeg at det lakk litt der slangen kobles til tanken. Litt røff plast her. Så jeg løste problemet med å stripse alle slange punktene. Nå er hele systemet potte tett.



                            Motor temperatur problemet:
                            Motoren på tomgang skal ligge rundt 45 til 50 grader målt på sylinderen ser det ut. Jeg fikk høy temp på tomgang av to grunner:
                            - Trykket var for lavt i tanken
                            - Tullet med lekkasje og feil enveisventil skapte veldig ujevn fuel flow.
                            I sum ført dette til at tempen gikk opp med ekstra 10 til 15 grader eller så. Nok til at jeg mente noe var galt og det var det jo.

                            Nå maler motoren som en katt. Jevn og fin.

                            Så med det er jeg snart i lufta igjen ... og jeg har allerede startet å grue meg til neste harde møte med "terra ferma".
                            Last edited by kesundt; 22-06-11, 20:52.
                            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                            Realflight G45 simulator
                            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by kesundt View Post
                              ...Så jeg løste problemet med å stripse alle slange punktene. Nå er hele systemet potte tett.
                              Strips på slangene er noe dritt. Bruk heller dobbel fuelslange på innfestingene. Da sitter den godt. 5-6mm er vel passe, alt ettersom...
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by arhennie View Post
                                Strips på slangene er noe dritt. Bruk heller dobbel fuelslange på innfestingene. Da sitter den godt. 5-6mm er vel passe, alt ettersom...
                                Ja jeg er enig i din vurdering. Den harde plasten i stripsene kan nok gnage hull i silikon-slangene over tid. Jeg prøvde med "dobbel" fuel-slange men, det ble bare altfor trangt. Klarte ikke å tre den utenpå den andre. Tror det må brukes en større utgave av fuel-slange for at det skal funke?

                                Men, en ting er sikkert: Trykk-systemet må være potte-tett for at det skal fungere.
                                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                                Realflight G45 simulator
                                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                                Comment

                                Working...
                                X