Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rust i hjertet på T-Rex'en (OS 91SZ)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Takk tii Trulsen og troasb!
    Men, da puster jeg ut når det gjelder stemplet. Jeg mente dette burde være normalt selv, men mangler erfaring.
    OK, hiver det i Ketchup. Hvorfor ikke. Tipper Coca Cola har samme effekten..

    troasb: Ja, jeg lurer på hva som er normalt driftstid for en 90-size/700-maskin.
    Saken er at alt som er av lager er busted: Main Shaft bearing, Begge clutch bearings, Det ene lagret i blade grip. Mao alle kulelager som utsettes for belastning er dead/gone/oppbrukt. Det var derfor jeg bestemte meg for å sjekke motoren også, siden alt er skrudd fra hverandre uansett. Så, input fra dere er at etter 12 kanner så er det normalt at alt av kulelager må sjekkes? (jeg flyr for øyeblikket bare loffe rundt omkring flyging)

    Sukk, da blir det mye vedlikeholdsjobb utover sommeren og høsten....
    Virker som jeg må bestille noen kasser med kulelager?
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment


    • #17
      Originally posted by xilian View Post
      Ahhh! Meget bra. takker og bukker

      Stekeovn.. hm.. prøver creme brulet-brennern først.
      Hmm, nå er jeg i samme situasjon og må skifte lager i motoren.
      Men, tenker at "Creme Brulet" ikke er så smart. Frykter at motor blokken skal "slå" seg siden varmen ikke blir jevnt fordelt pluss. Kraftig punkt varme type ting.

      Har du prøvd med gassflamme... gikk det bra?
      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
      Realflight G45 simulator
      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

      Comment


      • #18
        Jeg har alltid brukt gassflamme av den typen som brukes til sølvlodding. (rørlegger type) Tror ikke det er tilstrekkelig med en skibrenner! Da har jeg holdt motoren i "labben" med en vannpumpetang mens jeg har varmet jevnt rundt lageret og så kakke den forsiktig mot en trekloss. Det skal komme lett ut så hvis det ikke gjør det, må det varmes mer. "Creme Brulet" brenner høres ut som en punktbrenner og det er ikke egnet, varmen blir for konsentrert.

        Når det gjelder levetid på lagere i motorer og helikopter så varier det mye hvor lenge det holder. Når det gjelder motoren så er det viktigste å forhindre rustdannelse. Det gjøres ved å kjøre motoren helt tom for fuel og helst bruke egnet after-run olje (5-56 og WD-40 kan også brukes) hvis den ikke skal brukes på en stund (noen uker). Men til slutt vil jo lageret bli utslitt uansett. Og etter hva jeg ser så har du brukt nærmere 50 liter fuel på motoren, og da synes jeg nok man skal være fornøyd med levetiden.

        Jeg vil forøvrig anbefale deg å ikke bruke mer enn ca 15% nitro i fuelen. Nitro over det er kun for å øke effekten og det kan gi problemer med innstilling av motoren. Det fører til høyere drivstofforbruk og større slitasje på motoren, mer rust og fuelen koster også mye mer. Det er kun for de som virkelig trenger den ekstra effekten jeg synes det har noe for seg å bruke nitro på 25-30% og mer. O.S. motorer er heller ikke satt opp for å gå på høy nitro.

        Når det gjelder lagere i helikopteret så har det endel å si hvor hardt man flyr og hvor man flyr. Flyr man på gress så er det best. Asfalt og enda verre, grus, gir møkk i maskineriet som reduserer holdbarheten på lagere og motor. Linker og lagere er jo noe man må se over for slitasje ofte på helikopter, da dette er forbruksdeler. Når du hører ulyd er det jo en klar markør. Obs, slitasje på linkene vil du ikke høre før det er for sent, (been there...) så de må sjekkes ofte for glipp.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

        Comment


        • #19
          Hei, litt erfaringsdeling fra min side.
          Kastet motorblokken i stekeovnen på 160 grader. Satte alarmen på 20 minutter.
          Lagrene, ramlet "nesten" ute av motorblokken. Et litt kakk mot en treplanke fikk ut baklagret, litt forsiktig "kakking" med min nylig bøyde rotoraksling fikk ut forlagret.

          - Ingen problemer med lukt, som ble flagget som obs obs i video til <<ravekaos>> vedlagt tidligere i denne tråden. (Forøvring en meget bra video, svarer på det meste.)

          Mitt råd til alle etter denne erfaringen er: Bruk stekeovnen.Dette gir gjevn og tydelig definert varme. EN gass flamme o.l. er punkt varme og det er nesten umulig å vite hvor mye varme man har påført motorblokken.

          Tilsvarende når nye lager skal monteres. La motorblokken kjøles ned, vask alt med Rødsprit. Deretter inn i ovnen igjen på 160grader og 20 min. Fulgte anvisningen i video fra RaveKaos
          • Forlagret falt på plass av seg selv.
          • Baklagret krevde nesten ingen stramming i det hele tatt for å få det plass


          troasb
          Interessant din kommentar om dette med å fly på gress. Jeg har gjort meg de samme tankene og diskuterte dette på en parallell tråd her på modellflynytt: (MFN) ModellflyNytt.no
          Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at støv og små sandkorn som suges inn av forgasseren må være "bad news". Dette ble veldig klart for meg nå som motoren er demontert. Baklageret blir direkte eksponert for alt som blir sugd inn via luftinntaket.
          Rett og slett merkelig at helikopter ikke et konstruert for luftfilter fra Align (i mitt tilfelle), i det minste at man kan velge å montere dette om man vil. Merkelig ...
          Last edited by kesundt; 07-06-11, 21:11.
          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
          Realflight G45 simulator
          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

          Comment


          • #20
            Fråga: Når jeg monterer motoren sammen. Skal det være ThreadLock på topp-lokk skruene?
            Grunnen til at jeg lurer at dette området blir ganske varmt og thread-lock løser seg opp når det blir varmt.

            Håper på solide råd her. Vil nødig at topp lokket sier "poff" ...
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #21
              Originally posted by kesundt View Post
              Fråga: Når jeg monterer motoren sammen. Skal det være ThreadLock på topp-lokk skruene?
              Grunnen til at jeg lurer at dette området blir ganske varmt og thread-lock løser seg opp når det blir varmt.

              Håper på solide råd her. Vil nødig at topp lokket sier "poff" ...
              Jeg brukte ikke det sist jeg hadde motoren oppe.. Som du selv sier har det lite effekt på deler som blir varme..
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

              Comment


              • #22
                Varme brukes for å løsne threadlock. Da sier det seg egentlig selv at det ikke er noe poeng å ha det på skruer som blir veldig varme.

                Men vask alltid skruene så de er så frie for skitt som mulig, så det ikke er olje eller annen gris tilstede som smører. Metall mot metall gir til en viss grad såpass friksjon at det holder.
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #23
                  du skal IKKE ha locktite på topplokket nei... Var nettopp det jeg hadde gjort.. og det sa poff
                  og vips hadde jeg tatt min første vaskekte auto.
                  Alle gjengene gikk føyka… (Har heldigvis en oppegående kamerat som laga nye gjenger osv)

                  For å få ut lager etc. droppa jeg brenneren og tok heller en varmluftpistol. Det funka fjell det.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by xilian View Post
                    du skal IKKE ha locktite på topplokket nei... Var nettopp det jeg hadde gjort.. og det sa poff
                    og vips hadde jeg tatt min første vaskekte auto.
                    Alle gjengene gikk føyka… (Har heldigvis en oppegående kamerat som laga nye gjenger osv)

                    For å få ut lager etc. droppa jeg brenneren og tok heller en varmluftpistol. Det funka fjell det.
                    Tom & Kenneth
                    Takk for gode og raske råd på problemstillingen. Jeg skrur fast toppen uten lock tite!

                    Men, her er en problemstilling til.
                    Forsøker å danne meg et bilde av hvor "tett" motoren er.
                    Jeg har satt i pluggen. Skrur så motoren på akslingen slik at stemplet komprimerer luft til toppunktet.
                    Da hører jeg / merker jeg at kompresjonen sakte forsvinner ut av motoren mens jeg holder den på maks kompresjon i topp punktet (for hånd)..
                    Er dette normalt? ... observerer dere det samme... eller har jeg en krise i med motoren?
                    (Jeg har byttet ut med ny stempel ring (fra Align)
                    Last edited by kesundt; 10-06-11, 15:01.
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment


                    • #25
                      Ja kompresjonen forsvinner gradvis. Håper hvertfall det er normalt. Jeg tror den forsvinner saktere jo bedre kompresjonen i motoren er.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by lacappuchino View Post
                        Ja kompresjonen forsvinner gradvis. Håper hvertfall det er normalt. Jeg tror den forsvinner saktere jo bedre kompresjonen i motoren er.
                        Hei Kenneth, takk for tipset.
                        Med det er motoren friskmeldt. Jeg kjørte den med startermotoren og alt kjentes og hørtes normalt ut.
                        (Endelig igang med å bygge Trex700N opp igjen, kanskje jeg klarer en maiden tur på Mandag... vi får se.)
                        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                        Realflight G45 simulator
                        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                        Comment


                        • #27
                          Bare hyggelig. Jeg holder på å bytte ut de gamle slitte Ace servoene med Hitec 7940. Hvis været ikke ødelegger blir det test etterpå.
                          Honeybee CP 2

                          Comment


                          • #28
                            Ja, jeg er enig med deg i at det er litt rart at det ikke finnes som option med luft filter. Mange flyr jo fra asfalt på parkeringsplasser o.l. og der blir det jo mye støv og sand som helikopter og motor blir utsatt for. Nå har ikke jeg fløyet så mye fra slikt underlag, så jeg kan ikke si noe særlig om hvor mye raskere ting blir slitt da. Men det er det kanskje andre her som har mer erfaring med. Det lille jeg har fløyet fra slikt underlag fikk også meg til å bli betenkt da jeg merket hvor mye sand og dritt som satt i oljen på helikopteret.
                            Futaba T8FG-S
                            Noen planker og noen visper

                            Comment


                            • #29
                              Pumpefunksjonen i OS91HZ--R, problems

                              Håper dere ikke føler jeg stjeler eller sporer av tråden.
                              Men, det gjelder motoren da.

                              Saken er den, jeg syns min OS91HZ pumper litt dårlig. Mao "lufttrykket" ut av nippel i bunnlokket virker litt tamt.
                              Oppdaget problemet etter å ha kjørt motoren på tomgang(!), den ble veldig varm. (Kan nesten ikke ta på den)
                              Kenneth [lacappuchino] tipset meg om at det kan være for lite trykk på tanken....

                              Jeg har sjekket det med å koble en fuelslange fra bunnlokket og følt på det som kommer ut ved å kjøre motoren på starteren.
                              Det poffer jo, merker at det er en luft strøm. Men, ikke mye liksom.
                              Koblet inn enveis ventilen og kjørte slangen ned i glass med vann. Ingen bobler(!).

                              Sjekker enveis ventilen med å blåse i den med munnen. Potte tett den en veien og slipper igjennom luft den andre veien.

                              I desperasjon, demonterte jeg hele motoren (en gang til) (sukk jeg er lei av å skru Trex nå) ...
                              Stemplet var montert riktig vei, O-ring er på plass i bunn lokket.
                              Last edited by kesundt; 14-06-11, 21:03.
                              TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                              Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                              GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                              Realflight G45 simulator
                              Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                              Comment


                              • #30
                                Er du sikker på at det er noe galt? Jeg ville kjørt motoren litt rikt og gitt den turtall. Hovre litt og kjenn umiddelbart på motoren. Motoren blir faktisk veldig mye varmere etter at den er stoppet, har du merket det før? Det kommer av opplagret varme som ikke blir kjølt av viften.
                                Futaba T8FG-S
                                Noen planker og noen visper

                                Comment

                                Working...
                                X