Unconfigured Ad

Collapse

Saito 270 på bensin

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

    #1

    Saito 270 på bensin

    Hadde liggende en Saito 270 som jeg fant ut jeg skulle konvertere til bensin. Det første jeg måtte gjøre var og skifte alle lagrene i motoren, ikke for at den skulle konverteres men fordi de var dålige. Montere på elektronisk tenning og en forgasser fra en eller annen liten bensinmotor jeg hadde liggende. Skrude opp motoren på en borfjøl i etermidag å satte på en 20x8 propell. Noen få flipp og den startet på 95 oktan med 3% syntetisk 2t olje. Lit finjustering på forgasseren og den gikk som en drøm. Drar utrolig bra og akselrerer fra tomgang som et skudd. Turtelleren min var selvsaft fri for batteri så jeg fikk ikke målt verken tomgang eller topturtall men det får jeg ta i morgen. Eneste lille problem er at jeg ikke får turtallet langt nokk ned får ta en titt på forgasseren og se hvorfor den ikke stenger mer.
    Click image for larger version

Name:	2013-04-28-244.jpg
Views:	1
Size:	87.4 KB
ID:	634358Click image for larger version

Name:	2013-04-28-245.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	634359
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

    #2
    just like that?
    plugger og sånt da?
    Tom I. Arntsen

    Comment

    • bardp
      • Nov 2010
      • 2473

      #3
      Da har jeg fåt målt lit turtall. Tomgang 1500 RPM døn stabil, Max 6100 RPM.

      Pluggene jeg bruker er slike: Rcexl 1/4-32 Sparkplug - ThrottleStore.Com

      Har filmet litt men aner ikke hvordan det skal lastes opp men her er et par bilder till.

      Click image for larger version

Name:	2013-04-29-247.jpg
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	600235Click image for larger version

Name:	2013-04-29-248.jpg
Views:	1
Size:	79.9 KB
ID:	600236

      Comment

      • bardp
        • Nov 2010
        • 2473

        #4

        Comment

        • alflovvold
          • Sep 2009
          • 5527

          #5
          Jøss. Tøft! Ser jo ut til å funke riktig så bra!
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment

          • affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

            #6
            Gjorde du noen rpm sammenlikninger fra glow til bensin?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment

            • bardp
              • Nov 2010
              • 2473

              #7
              Nei jeg har faktisk aldrig kjørt denne motor før. Så om noen vet hvor mye den klarer med en 20x8 Carbonpropell på glowfuel hadde det jo vært morro å vite.
              Hang på den et par potter til en ASP 180 og da ble det jo et riktig trivelig lydbilde. Forgasseren stammer nokk fra en RCCG 15cc. Det er mulig jeg kunne fåt lit mer turtall med en større forgasser men på den anen side går altid motorer sikrere og renere med en litt mindre forgasser.

              Comment

              • kwik
                • Oct 2010
                • 1212

                #8
                Hvordan hentet du ut trykk-pulser til forgassern?

                Set ser ut som att du bare har skrudd gassern på et eksisterende del der begge innsugene møttes.

                Antakeligvis der den gamle glow-gassern stod før?

                Lagde du en overgang da, som du skrudde den nye forgassern på? Der hullet for trykkpulser bare står "åpent" inn i innsugene, som da gir pulsene?

                Det er jo optimalt for oss skala-gutta at gassern ligger oppå motorn sånn som du har det der, i stedet for gjemt bak motorn sånn som FG-57 har det. Lettere å komme til ved problem.

                270 ? .....hmmm....skal vi se...100 er ca 16 cc ...2.7 x 16 ....ca 40 cc ?

                En ypperlig løsning for mange 30cc radial-motor-warbirds. Med flott lyd.
                Last edited by kwik; 29-04-13, 16:29.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment

                • bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

                  #9
                  Trykk til pumpa er hentet fra veivhusavluftingen som jeg har satt et T stykke på og bare en slangestump på dan siste enden. Skal legge den inn i en slik forgassertut ettervært. Kan ta noen bilder av det senere. Forgasseren er skrud rett fast på samme stedet som den gamle sto boret bare et par hul i forgasseren og gjenget opp.
                  Ja denne ble skikkelig bra og så vanvittig lettstartet som den er. Nå gjenstår det bare og finne et fly til den men hangaren min er nokk desverre åverfylt alerede. Mulig jeg hiver ut en YS 160 DZ som står i en 2m Sukhoi SU31 og setter denne in der.

                  Comment

                  • bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

                    #10
                    Her er et par bilder av hvordan veivhusavluftingen er koblet til pumpen og avsluttet i forgassertuten. Det vises vel også hvordan selve forgasseren er montert. Testet også litt med en JXF 20x8 trepropell og fikk 6450 RPM på topp med den. Så tror ytelsen er relativt bra om en samenligner med andre 4t bensinmotorer i samme størrelse.
                    Click image for larger version

Name:	2013-04-29-249.jpg
Views:	1
Size:	81.3 KB
ID:	600240Click image for larger version

Name:	2013-04-29-250.jpg
Views:	1
Size:	90.6 KB
ID:	600241
                    Forøvrig er den 3 cm for bred til å gå inn i covlingen på Sukhoi en min. Må finne en annen model til den for denne vil jeg ha i lufta.

                    Comment

                    • kwik
                      • Oct 2010
                      • 1212

                      #11
                      Helt utrolig at det virker! Og flott!

                      Pussig at trykk-pulsene er store nokk, når luftinga er åpen ut i trompeten ?

                      Dette har nok satt hjernevinningene i arbeid mange plasser rundt om i norge.....hehe.

                      Gratulerer, forresten!
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment

                      • affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

                        #12
                        Ikke så mange cowlinger den passer inn i... ,hvis du ikke skal ha Yak eller lignende Samme dim som 300'n?
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        • kwik
                          • Oct 2010
                          • 1212

                          #13
                          Originally posted by affa
                          Ikke så mange cowlinger den passer inn i... ,hvis du ikke skal ha Yak eller lignende Samme dim som 300'n?
                          Vil den ikke passe inn i alle ESM 30cc warbirds med radial-cowling?
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment

                          • affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5877

                            #14
                            Sea Fury så må cowlingen splittes eller lage åpning. Samme med T28...
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment

                            • bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

                              #15
                              Den er nesten 23 cm bred. Men man kunne vel kansje sette den inn i en 1/4 cub? Eller kansje i en slik Pilot RC treiner.

                              Comment

                              Working...