Unconfigured Ad

Collapse

Ureint register på DLE111 v4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lars_30
    • Jan 2012
    • 482

Ureint register på DLE111 v4

Har litt utfordringer om dagen.
    Denne står i Ultimaten min og har i vår vært igjennom en innkjøringsfase.
    Har vært mye borte i sommer og den har derfor ikke vært mye brukt.
    Har nå tatt den frem igjen for finjustering av motor.
    Den går på Shell 98 bensin og 3% TTS olje.
    Den går meget pent på tomgang og ifra 50% gass og opp til fullgass.
    Den hoster, harker og jukser imidlertid fra tomgang/10% gass og opp til 50%. Dette kommer spesielt tydelig frem under hovring og harrierflyving da den går lenge på lavt turtall.
    Det hjelper å leane lav nåla, men ikke nok. (Den begynner tilslutt å nøle ved hissig throttlepådrag fra tomgang...)
    Jeg har prøvd meg på å koble nippelen fra membranen i gasseren til luftinga fra tanken. Denne kommer ut på undersiden av cowlinga.
    Kan det være det som er problemet? Har det noe for seg å prøve å heller legge denne inn i kroppen?
    Ellers har jeg prøvd å bytte plugger og lage enda mer utlufting fra cowling uten hell.
    Det sitter videre et v4 tenningsanlegg på denne. Den har muligheter for strømkilder fra 4,8 - 8,4 v.
    Jeg kjører denne på 4,8 v Nimh. Kan det være at spenninga er i laveste laget?
    Noen som ellers gjenkjenner dette problemet som problemer med tenningsanlegget eller pick up sensoren?
    Hangaren full av drit...
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

La luftinga på gasser`n være som den er uten noe tilkobling av slanger. Har aldri hatt noe problem med dette på noen av mine fly.
    Bruker aldri annet enn 95 blyfri og 2% steel HP Ultra.
    Bruker kun 4,8 v til tenning.
    La den få litt mer på H-nåla når du går inn på L-nåla. Tror nok problemet ligger der.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

Comment

• lars_30
      • Jan 2012
      • 482

Da har vi hatt en ny runde i dag. Prøvd alle slags justeringer. Alt ifra rik både oppe og nede til mager oppe og nede + alt der imellom.
      Den gir klart uttrykk både når den får for mye og lite, samt at den virker veldig fornøyd når den er riktig justert, men å få den til å gå reint ifra 10-50 % gass er håpløst!
      Har nå tatt ut og inspisert pluggene og der fant jeg noe litt interessant. Den ene er sjokoladebrun og pen, mens den andre er noe skitten, med en del rester av sot. Jeg mistenker dermed igjen tenningsanlegget...
      Har noen ellers noen gode råd?
      Fikk et tips om at forgasseren kanskje ikke fikk nok luft, men det rimer liksom ikke synes jeg... Cowlinga gir luft rett inn på cylinderne på begge sider i standard hullene levert av Aeroworks Ultimate. Hullet under prop hubben er for øvrig ikke skåret ut. Under er det åpnet opp skikkelig masse. Noe mer enn dette skulle da ikke vøre nødvendig?!
      Hangaren full av drit...

Comment

• syver
        • Aug 2009
        • 914

Har du byttet ut orinal pluggene med ngk cm6? Noen ganger er dle pluggene helt håpløse.
        Terje syvertsen
        www.ModumModellSportklubb.com
        3dhs edge mintor 38
        C-arf edge dle 111 v3.
        C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• alflovvold
          • Sep 2009
          • 5527

Hvor langt er bendet ditt - er det kuttet noe i lengden?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Som Alf sier, så får du dette problemet om du kapper headere for mye.
            Og viktig det syver sier. Er det org.pluggene, så har du problemet der.

Comment

• Tertitten
              • Dec 2007
              • 3014

Originally posted by lars_30
              Har nå tatt ut og inspisert pluggene og der fant jeg noe litt interessant. Den ene er sjokoladebrun og pen, mens den andre er noe skitten, med en del rester av sot.
              Aldri like pluggene på mine DLE`r heller.
              Men har du tilgang på ett org. tenningsanlegg ville jeg prøvd det. Vertfall for å få eliminert bort en ting til.
              Ser du skriver at du har forsøkt nye plugger, så det er nok ikke der. De fleste går nok på DLE plugger også, men vi bytter jo alltid til NGK cm6 for å være sikre.
              Headere? Tja synes ikke jeg har merket noe forskjell på om jeg har kappet dem litt jeg, på Kina flexbenn har jeg kappet så teflonskjøten har sittet helt inntil flexen ute at jeg har merket noe spess.

Vanskelig å si hva som er feil her, må nok bare prøve seg frem å eliminere bort ting det kan være. Menmed noen motorer trenger en kanskje noen turer for å "bli kjent med" og , kjøre inn motoren ,mens andre går straigt fra første tank.

Sliter med samme problemet på en ny 60 motor jeg også, men må vel bare la den få tiden sin.
              Last edited by Tertitten; 10-08-13, 19:52.
              Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

Comment

• lars_30
                • Jan 2012
                • 482

Det er CM6 plugger jeg kjører med ja. Headerne er kuttet littegrann ja... men tror ikke snakk om mer enn et par cm... Kan dette være årsaken da tror dere? Er i så fall første gangen jeg har vært borti en benisner som er så sær...
                Hvor lange skal dem være? Så får jeg kontrollmåle de...
                Har videre ikke akkurat et reserve tenningsanlegg liggende så jeg får prøvd et annet... Har et i et annet fly med gidder ikke rive det ut for å prøve. Bestiller heller et nytt så har jeg det i reserve om det som sitter i nå viser seg å være i orden... Så får jeg heller fly noe annet de siste dagene før dronninga drar meg med på ferie en tur...
                Tertitten hva slags fly har du putta dle 60'n i? Hva syns du om den sålangt?
                Last edited by lars_30; 10-08-13, 20:01.
                Hangaren full av drit...

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Tertitten: Kappe litt går fint..........kappe mye går ikke fint. Prøv å ta bort 2 tommer så skal du se noe rart Det gjelder alle motorer. Men kjør da med oppgitt headerlengde først og ta bort 2 tommer, tenker dere merker det ganske bra da.

Jeg har akkurat testet dette på min 60cc. Satte på et bend som jeg kappet ned fra anbefalt 11,5'' til 10 tommer, da gikk den som ei bøtte møkk på mitten ......men du får veldig bra topp rpm.

De fleste motorer har en anbefalt headerlengde for best mulig effekt og throttling.
                  Kjører man standard headerlengde uten og gjøre noe går motoren helt fint, men som regel er dem litt for lange. Derfor, om man kapper 3cm merker man minimalt.
                  Last edited by Guest; 10-08-13, 20:05.

Comment

• lars_30
                    • Jan 2012
                    • 482

Da burde ikke det være problemet heller... For jeg kappet de bare littegrann da jeg husker de var bittelitt for lange for å få de til å passe godt...
                    Hangaren full av drit...

Comment

• syver
                      • Aug 2009
                      • 914

du kan prøve å bytte om pluggledningene for å se om den andre pluggen blir like ille. ang batteri på tenningen så tror jeg ikke det hjelper å gå opp på volten,hvis jeg har forstått det riktig så blir det ikke no mer gnist ved mer strøm,bare mer varme i annlegget.
                      Terje syvertsen
                      www.ModumModellSportklubb.com
                      3dhs edge mintor 38
                      C-arf edge dle 111 v3.
                      C-ARF extra 330l da 100.

Comment

• Guest

#12 Unapproved
                        Da burde ikke det være problemet heller... For jeg kappet de bare littegrann da jeg husker de var bittelitt for lange for å få de til å passe godt...
                        Da er nok ikke det problemet nei.

Comment

• alflovvold
                          • Sep 2009
                          • 5527

Om du har kappet litt så er det nok ikke det nei, jeg har kappet så mye som 7cm + på Krill Yaken min og mistenker at det er derfor midt-register alltid har vært bogus.

Planlegger å gjøre noen endringer der gitt..

Håper du finner ut av dette, irriterende med slike ting - I know.
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• Tertitten
                            • Dec 2007
                            • 3014

Tertitten hva slags fly har du putta dle 60'n i? Hva syns du om den sålangt?
                            Det er ikke en Dle men en Mintor, sitter i en 3DHS Slick
                            Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                            3DHS slick 89" EME 60.
                            3DHS Slick 71"

Comment

• kwik
                              • Oct 2010
                              • 1212

Originally posted by Tertitten
                              Det er ikke en Dle men en Mintor, sitter i en 3DHS Slick
                              Kan jo være forgassern også. Jeg kjøpte en MT-70 fra HAB. Måtte bytte forgassern.

Har du ikke noen 2 cyl tenninger liggende så du kan bytte, også? Eliminasjons-metoden gjelder fortsatt, hehe.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

Comment

Working...