Unconfigured Ad

Collapse

GP 123 som motor i slepefly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

GP 123 som motor i slepefly.

Da skal jeg teste ut om GP 123 vil fungere bra som motor i min TWM CLIPPED WING CUB 1/3. Den har til nå vært flyd med en DLA 112 med en 27x10 propell noe som forøvrig har fungert aldeles utmerket.
    Men nå blir det alså GP 123 med en 28x12 propell da jeg ikke fik tak i 28x10 som jeg egentlig ville ha. Litt overaskende var det at GP motoren var 200g lettere en DLA maskinen men elers passet den rett inn der DLA motoren har ståt. Får vel testet det hele på lørdag og da forhåpentligvis med en rekke seilfly jeg kan dra til værs.

Click image for larger version

Name:	2013-08-30-349.jpg
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	635248Click image for larger version

Name:	2013-09-03-351.jpg
Size:	102.6 KB
ID:	635249
  • Guest

#2 Unapproved
    He he, med 28x12 får du bra fart. Pass på så vingene ikke knekker

Merket at min trengte litt tuneing igjen i dag. Passerte 22 turer i dag
    Last edited by Guest; 03-09-13, 19:06.

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Ja Cuben er nokk ikke konstruert for ekstreme manøvre med full fart på denne motoren. Nå har jeg fåt på plass det siste som er eksosanlegget. Hadde samme opplegget på DLA 112 motoren da med 28mm eksosslanger og merket ikke noe efekttap med det. På GP 123 var eksosutløpene fra bråkepottene 32mm så jeg måtte bestile meg støre eksosslanger men nå er det på plass. Dette opplegget demper lyden ganske bra samt at en slipper og få eksosgriseri på flyet og da spesielt på understeller.
      Click image for larger version

Name:	2013-09-04-352.jpg
Size:	94.9 KB
ID:	603714Click image for larger version

Name:	2013-09-04-353.jpg
Size:	58.5 KB
ID:	603715

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Da har jeg hatt start på vidundret. Startet lett og gikk med en gang. Måte skru inn 1/8 tørn både på fulfart og tomgangsnåla får og få grei gange. Nå går den stabilt på 1250 RPM på tomgang fulfart fikk geg ikke målt men det får jeg ta på lørdag. Lyden ble utrolig bra den går svært stille gott fornøyd så langt.
        Last edited by bardp; 05-09-13, 20:06.

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Etter 15+ turer vil du merke at du får mere futt på toppen......men dette vet du godt

Får du cowlingen på nå?

Comment

• bardp
            • Nov 2010
            • 2473

Nei tror jeg dropper covlingen det vil ikke bli mye igjen av den når en har skjert ut for motoren. Dette flyet vil vel ikke bli serlig skala uansett.

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Da er maskinen testet med modelflysleping i hele dag. Den går som et skudd etter noe justering og testturer i starten. Måtte inn 3/4 omdreining på tomgangsnåla og 1/2 omdreining på fulfartsnåla. Den er nokk enda lit rik men går nå som et skudd. Turtelleren var selvsagt tomm for strøm så fikk ikke målt noe turtall men det får jeg ta i morgen. Eneste jeg har og utsette på den er at den kan slå kraftig tilbake når en bruker shokken. Nå slår jeg sjokken på og tenningen av tørner fire ganger av med shokk på med tenning og den starter på første flipp.
              Morsomt og slepe med den det tar ikke mange sekundene og dra opp et seilfly. Siste slepet i dag dro jeg opp en slik carbonraser tilhørende Alex Heindel til 640m men da begyner det og bli vanskelig å se flyene. Lyden ble også meget akseptabel med den eksosløsningen jeg har lagd. Tror nokk denne motoren blir sittende på slepeflyet. Også litt morsomt og kunne la Cuben henge etter propellen på 1/3 pådrag.

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Da ble det sleping på søndag også. Har nå kjørt 7l bensin gjennom motoren og den går som et skudd. Har mistet oversikten på hvor mye jeg totalt har skrud inn nålene men det er nokk en hel del. Den har fantastisk stabil og lav tomgang og selv etter å ha stått på tomgang 10-15min er det ikke antydning til nøling når jeg drar på. En meget fin egenskap på en motor som skal brukes til sleping da det ofte blir litt venting. 28x12 propeller er faktisk helt perfekt på denne motoren tomgangen er så lav at en får nokk bremsing samtidig er effekten så stor at en oppnår meget bra turtall og fantastisk trekkraft på ful fart. Har ikke fått målt noe turtall enda da turtelleren min er tom for strøm og tenningsanlegget som leveres med ikke har uttak for turteller slik at turtelleren som sitter i flyet kan benyttes. Tenningsanlegget er nå forøvrig ganske strømgjerrig på lørdag ble det mye sleping og jeg ladet etter 3800mAt på radiobatteriene og kun 1020mAt på tenningsbatteriet.

Comment

• alflovvold
                  • Sep 2009
                  • 5527

Du får ta å få målt turtallet med den 28x12 prop - artig å vite hva det havner på.

GP virker som en potent, fin sak - i alle fall den lille erfaringen jeg har med den.
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Da har vi hatt nokk en flott etermidag med modelflyslep. Fikk målt litt turtall før vi startet opp med slepingen. Lav tomgang 1300 RPM brukes på bakken og under landing. Høy tomgang 1900 RPM brukes under flyging. Full fart 6200 RPM på bakken. Har nå kjørt 9l bensin go alt har fungert prikkfritt.

Comment

Working...