Announcement

Collapse
No announcement yet.

Evolution 7-cylinder 260cc 4-stroke gas radial engine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Joda den gikk jo som et skudd og lyden var knallbra. Det er også uten tvil den mest vibrasjonsfrie motoren jeg noen gang har hatt. Blir moro å få teste den i lufta. Turtelleren min var som vanlig tom for strøm så jeg fikk ikke målt noe men det får komme senere.

    Comment


    • #17
      Positivt. Hvilken propp?

      Hva kom den på levert?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Jeg tok det jeg fant for å teste den så det ble en Vess 32C. Jeg kjøpte motoren på nyttårssalg med 25% rabatt fra Small Size så da kom den på rett under 20 lapper levert Bodø.

        Comment


        • #19
          Rå TØFF lyd
          OAF
          Caliber 30FT MiniTitan
          Div Fly
          Radio Hitec Aurora 9
          www.ringerikemfk.com
          http://modelsport.no/

          Comment


          • #20
            Motor`n sin det! Tøft!
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #21
              Da har jeg fått målt litt turtall. Sikker tomgang 500 RPM ful fart 5300 RPM. Er lit usikker på vor stor stigning en slik 32C egentlig har men den ser vel ut til på passe ganske bra. Den ser ut til å kunne gå uendelig lenge på tomgang uten å bli sur. Etter å ha kjørt full fart en tid får så å bli dratt rett ned på lav tomgang kan den av å til stoppe. Har derfor lagd meg en høy tomgang på 900 RPM som jeg vil bruke når jeg flyr da stopper den ikke uansett hva jeg gjør. veksler bare mellom to troteloppsett med en bryter.

              Comment


              • #22
                Liker den så høyt turtall? Moki 250 skal ikke være over 4400rpm på bakken ellers overrevver den i lufta og spytter ventil stengene
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Står nå i boka at den kan gå med opp til 5500 RPM men om det er i lufta eller på bakken står det ingenting om. Videre står det at den skal ha 32x12-32x14 propell. Men hva min 32C har til stigning vet jeg ikke.

                  Comment


                  • #24
                    32c er vel tilsvarende 32x12

                    Comment


                    • #25
                      Etter en lit trøblete start ser den nå ut til å gå skikkelig. Hadde to episoder vor en eksosventil satte seg fast. Først på bakken under testkjøring eksosventilen på sylinder 1 satte seg i halvåpen stilling og støtstanga datt av. Hadde smurt med SAE 30 olje som anbefalt i manualen. Sprayet på litt WD 40 og den løsnet ingenting ser ut til å være skadet med unntak av lit stuking av støtstanga. Det neste som skjedde var at eksosventilen på sylinder 2 satte seg fast i åpen stilling. Dette skjedde like etter at jeg hadde landet etter tredje turen med flyet. Nå var støtstanga temmelig stuka og ikke brukbar. Sprayet på lit WD 40 og den løsnet men nå manglet jeg en støtstang. Tok kontakt med Small Size hvor jeg har kjøpt motoren og etter en tid fikk jeg svar og etter ytterligere en tid ankom det i går to støtstenger. Nå har jeg smurt med Wurth HHS 5000 og prøvekjørt motoren og alt ser ut til å fungere fint. Får nå ytterligere 50 RPM på den så max RPM er nå 5350 på 32C propellen. Ellers må det jo sies at det er utrolig bra drag i denne motoren den drar jo den 22 Kg tunge modellen rett til vers med en utrolig bra kraft.

                      Comment


                      • #26
                        Hei !
                        Har med interesse lest denne tråden, da jeg har en slik motor selv.Jeg har følgende kommentarer:

                        Det er helt normalt at ventiler setter seg når motoren er ny.

                        Når det gjelder det turtallet du beskriver, mener jeg er helt unødvendig. Disse motorene trives og yter best ved ca. 4000 rpm. Jeg har lest manualen du refererer til, og der står det riktig nok opp til 6000 rpm. Detter er helt vilt, etter min mening. Jeg vet ikke hva det er med manualer, om de er livredde for å skrive noe feil, ha romslige marginer eller hva pokker... Pga dette, gjør jeg det på min måte, og tester selv. Jeg har prøvd mange forskjellige typer propellerere på min CARF Pitts S12 (ca 23kg) hvor jeg bare flyr IMAC. Den propellen jeg fikk best skyv med, var en Biela 32x22. Da gjør motoren ca 4000 på bakken og har en god og balansert gange i luften.

                        Stjerner liker ikke brå throttle bevegeleser. Jeg har sett dette mange ganger når gutta prøver å hovre med disse motorene. De er rett og slett ikke lagd for det, de stopper..

                        Comment


                        • #27
                          Ja jeg skulle nokk hat en noe større propell 32x14 eller 34x12. Men nå har iallfall ventilene sluttet å sette seg fast og den har etterhvert fått noen turer. Men på søndag stoppet den for meg rette etter en loop. Ble landing i myra så nå må jeg reparere innfestingen av understellet. Hvorfor den stoppet vet jeg ikke men det må jeg vel finne ut av.

                          Comment


                          • #28
                            Mulig disse motorene har godt av en treg gass servo ellet en " trottel slow down " i senderen
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by bardp View Post
                              Ja jeg skulle nokk hat en noe større propell 32x14 eller 34x12. Men nå har iallfall ventilene sluttet å sette seg fast og den har etterhvert fått noen turer. Men på søndag stoppet den for meg rette etter en loop. Ble landing i myra så nå må jeg reparere innfestingen av understellet. Hvorfor den stoppet vet jeg ikke men det må jeg vel finne ut av.

                              Hei igjen!

                              Du har nok et drivstoff problem. I motsetning til Moki som har egen vakum pumpe til sin forgasser, har Evolution bare vakumet fra innsugsrøret å støtte seg til. Jeg fant dette utilstrekkelig ved litt lange drivstoff slanger. Jeg monterte derfor en drivstoff pumpe, og har etter dette hatt 40 til 50 turer uten et host. Hva slags drivstoff bruker du? Ikke bruk noe hjemmebrygg med pumpedrivstoff, men ferdig blandet miljø bensin fra Aspen eller Stihl(med 2% kvalitets olje)

                              Comment


                              • #30
                                Det kan nok tenkes at det er dårlig drivstoff tilførsel for jeg synes jeg må ha uforholdsmessig mye åpning på dysene for at den skal gå skikkelig. Har vært inne på tanken om å montere en elektrisk bensinpumpe men har ikke kommet over noen jeg likte. Kjører den som alle mine andre 8 bensinmotorer på vanlig 95 oktan med 2,5% syntetisk 2t olje.
                                Hvilken bensinpumpe er det du bruker?

                                Comment

                                Working...
                                X