Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei, jeg er i ferd med å montere inn min nye OS 50 Hyper i helikopteret mitt, og jeg leser i bruksanvisningen at jeg bør bruke fuel med minst 18% olje. Fuelen jeg har pleid å bruke hittil er JeRo 15/15, altså 15% olje. Er dette noe jeg bør ta hensyn til, dvs. bytte fuel? Såvidt jeg vet er 15/15 blandingen den vanligste, og lettest å få tak i i min lokale butikk.
Hva er andres erfaringer her, kan jeg bruke det jeg har?
Hei, jeg er i ferd med å montere inn min nye OS 50 Hyper i helikopteret mitt, og jeg leser i bruksanvisningen at jeg bør bruke fuel med minst 18% olje. Fuelen jeg har pleid å bruke hittil er JeRo 15/15, altså 15% olje. Er dette noe jeg bør ta hensyn til, dvs. bytte fuel? Såvidt jeg vet er 15/15 blandingen den vanligste, og lettest å få tak i i min lokale butikk.
Hva er andres erfaringer her, kan jeg bruke det jeg har?
Jeg har selv en Hyper og bruker Jero AirComp 15/15. Jeg har ikke hatt noen problemer og i allefall den fuelen som brukes av alle de jeg flyr med.
- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Jeg kjørte inn min os 50 hyper på jero 15/15. Fungerer helt ypperlig det. Har ikke hatt et eneste problem med den motoren, den går som en klokke hver gang. Kjører min med os 8 plugg....
tror kansje jeg ville ha hatt nåla ute litt mer under innkjøring.. 1,5 turn er vel det som nevnes som utgangspunkt i manualen.. om jeg ikke husker helt feil så ligger min hyper på ca 1 1\5 turn ute, ferdig justert... så tror jeg ville startet innkjøring på 2 - 2,5 turn ute..
Eivind Hansen
~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~
tror kansje jeg ville ha hatt nåla ute litt mer under innkjøring.. 1,5 turn er vel det som nevnes som utgangspunkt i manualen.. om jeg ikke husker helt feil så ligger min hyper på ca 1 1\5 turn ute, ferdig justert... så tror jeg ville startet innkjøring på 2 - 2,5 turn ute..
Sørg for at det ryker godt og jevnt og at motoren ikke blir for varm.
jepp.. tempen er viktig... bakplata på motoren skal ikke bli veldig varm under innkjøring... røyken er forskjellig fra fuel til fuel... men den skal ryke godt under innkjøring
Eivind Hansen
Det står også i manualen at nålen skal ca. 1,5 runder ekstra ut utover normalen ved innkjøring. 1,5 + 1,5 = ca. 3, som er det jeg bruker for tiden. Bakplaten blir da såvidt lunken/ ca. fingervarm
Det står også i manualen at nålen skal ca. 1,5 runder ekstra ut utover normalen ved innkjøring. 1,5 + 1,5 = ca. 3, som er det jeg bruker for tiden. Bakplaten blir da såvidt lunken/ ca. fingervarm
det virker fornuftig det..
Eivind Hansen
Er obs på alt som innvirker på innstillingene og at manualen bare er et utgangspunkt. Har puslet med nitromotor et par år. Må derimot innrømme at jeg ikke er noen ekspert på det der med å høre om motoren går rett. Så langt har jeg hatt bedre hell med å måle temp, knipe fuelslanger og rett og slett vurdere ytelse og eksos.
Jeg kommer til å sette på et lite on-board termometer på sylinderen så får vi se.
Hvor stor forskjell er det på originalpotte og Hatoripotte? Har begge og er jo ikke akkurat noen 3D flyger riktig enda så jeg undret litt på om jeg skulle drøye Hatorien da den krever canopymodifikasjon. Hva syns panelet?
En grei pekepinn på passe innkjøring er at motoren går i firetakt,
Å kjøre 4 takting i 2 takt ABN motor (Alle nye OS motor har ABN foring/stempelsettet) fører til foringen ikke utvider og hindrer stempelet løpe fritt i foringen. Det kan føre til vondt verre enn å kjøre inn motoren i moderat blanding (ikke mager eller for rik). Sylinderen må være varm (ikke brennvarm) for at sylinderen skal være parallell under innkjøring. I kald tilstand er sylinderen konisk og gjør det lettere å starte pga mindre kompresjontap. Nikkelflassing i foring forekommer noe ganger hos OS ABN motor ved feil behandling.
4 takting var vanlig i eldre motor med stålforing/støpejernstempel for å kunne fjerne slitte metallpartikler og hindre å kjøre fast.
Det er mange meninger om hvordan motoren skal kjøres inn. Min oppskrift er omtrent som Jon`s: litt feit blanding (ca. en halv omdreining ut), variert turtall og den må ikke gå varm. Nikkel-flassing på OS motorer har jeg aldri hørt om. Kan det skyldes dårlig fuel og påfølgende varmegang? Her er mange flotte teorier, men teori og praksis er to forkjellige greier....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment