Unconfigured Ad

Collapse

OS 50 Hyper innkjøring og oljemengde

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kolaf
    • May 2006
    • 103

    #1

    OS 50 Hyper innkjøring og oljemengde

    Hei, jeg er i ferd med å montere inn min nye OS 50 Hyper i helikopteret mitt, og jeg leser i bruksanvisningen at jeg bør bruke fuel med minst 18% olje. Fuelen jeg har pleid å bruke hittil er JeRo 15/15, altså 15% olje. Er dette noe jeg bør ta hensyn til, dvs. bytte fuel? Såvidt jeg vet er 15/15 blandingen den vanligste, og lettest å få tak i i min lokale butikk.

    Hva er andres erfaringer her, kan jeg bruke det jeg har?
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

    #2
    Originally posted by kolaf
    Hei, jeg er i ferd med å montere inn min nye OS 50 Hyper i helikopteret mitt, og jeg leser i bruksanvisningen at jeg bør bruke fuel med minst 18% olje. Fuelen jeg har pleid å bruke hittil er JeRo 15/15, altså 15% olje. Er dette noe jeg bør ta hensyn til, dvs. bytte fuel? Såvidt jeg vet er 15/15 blandingen den vanligste, og lettest å få tak i i min lokale butikk.

    Hva er andres erfaringer her, kan jeg bruke det jeg har?
    Jeg har selv en Hyper og bruker Jero AirComp 15/15. Jeg har ikke hatt noen problemer og i allefall den fuelen som brukes av alle de jeg flyr med.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment

    • Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

      #3
      Hei.

      Jeg kjørte inn min os 50 hyper på jero 15/15. Fungerer helt ypperlig det. Har ikke hatt et eneste problem med den motoren, den går som en klokke hver gang. Kjører min med os 8 plugg....

      Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment

      • kolaf
        • May 2006
        • 103

        #4
        Godt å høre, greit å slippe å skifte fuel.

        Hvor mange runder på nålen brukte dere for innkjøring? Etter bruksanvisningen vil jeg tippe ca. 3....?

        Comment

        • Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

          #5
          Bruksanvisningen side 18 sier 1.5 tørn, er det for magert?

          Comment

          • Pole
            • Aug 2004
            • 225

            #6
            tror kansje jeg ville ha hatt nåla ute litt mer under innkjøring.. 1,5 turn er vel det som nevnes som utgangspunkt i manualen.. om jeg ikke husker helt feil så ligger min hyper på ca 1 1\5 turn ute, ferdig justert... så tror jeg ville startet innkjøring på 2 - 2,5 turn ute..
            Eivind Hansen
            ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

            Comment

            • filtvet
              • Apr 2006
              • 90

              #7
              Originally posted by Pole
              tror kansje jeg ville ha hatt nåla ute litt mer under innkjøring.. 1,5 turn er vel det som nevnes som utgangspunkt i manualen.. om jeg ikke husker helt feil så ligger min hyper på ca 1 1\5 turn ute, ferdig justert... så tror jeg ville startet innkjøring på 2 - 2,5 turn ute..
              Sørg for at det ryker godt og jevnt og at motoren ikke blir for varm.

              Comment

              • Pole
                • Aug 2004
                • 225

                #8
                jepp.. tempen er viktig... bakplata på motoren skal ikke bli veldig varm under innkjøring... røyken er forskjellig fra fuel til fuel... men den skal ryke godt under innkjøring
                Eivind Hansen
                ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                Comment

                • kolaf
                  • May 2006
                  • 103

                  #9
                  Det står også i manualen at nålen skal ca. 1,5 runder ekstra ut utover normalen ved innkjøring. 1,5 + 1,5 = ca. 3, som er det jeg bruker for tiden. Bakplaten blir da såvidt lunken/ ca. fingervarm

                  Comment

                  • Pole
                    • Aug 2004
                    • 225

                    #10
                    Originally posted by kolaf
                    Det står også i manualen at nålen skal ca. 1,5 runder ekstra ut utover normalen ved innkjøring. 1,5 + 1,5 = ca. 3, som er det jeg bruker for tiden. Bakplaten blir da såvidt lunken/ ca. fingervarm
                    det virker fornuftig det..
                    Eivind Hansen
                    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                    Comment

                    • Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

                      #11
                      Får lese den 2 ganger til, det der har jeg misset.

                      Comment

                      • Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

                        #12
                        Er obs på alt som innvirker på innstillingene og at manualen bare er et utgangspunkt. Har puslet med nitromotor et par år. Må derimot innrømme at jeg ikke er noen ekspert på det der med å høre om motoren går rett. Så langt har jeg hatt bedre hell med å måle temp, knipe fuelslanger og rett og slett vurdere ytelse og eksos.
                        Jeg kommer til å sette på et lite on-board termometer på sylinderen så får vi se.

                        Hvor stor forskjell er det på originalpotte og Hatoripotte? Har begge og er jo ikke akkurat noen 3D flyger riktig enda så jeg undret litt på om jeg skulle drøye Hatorien da den krever canopymodifikasjon. Hva syns panelet?

                        Comment

                        • Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

                          #13

                          Joa, den begynte bare å bli så fin at jeg hadde ikke noe lyst å ta noe ut av den selv om det selvsagt ikke syns der bak potta...

                          Bråker mindre er et godt argument for...

                          Comment

                          • Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

                            #14
                            Originally posted by Jon-Arne
                            En grei pekepinn på passe innkjøring er at motoren går i firetakt,
                            Å kjøre 4 takting i 2 takt ABN motor (Alle nye OS motor har ABN foring/stempelsettet) fører til foringen ikke utvider og hindrer stempelet løpe fritt i foringen. Det kan føre til vondt verre enn å kjøre inn motoren i moderat blanding (ikke mager eller for rik). Sylinderen må være varm (ikke brennvarm) for at sylinderen skal være parallell under innkjøring. I kald tilstand er sylinderen konisk og gjør det lettere å starte pga mindre kompresjontap. Nikkelflassing i foring forekommer noe ganger hos OS ABN motor ved feil behandling.

                            4 takting var vanlig i eldre motor med stålforing/støpejernstempel for å kunne fjerne slitte metallpartikler og hindre å kjøre fast.

                            Comment

                            • Tom Erik
                              • Feb 2004
                              • 1601

                              #15
                              Det er mange meninger om hvordan motoren skal kjøres inn. Min oppskrift er omtrent som Jon`s: litt feit blanding (ca. en halv omdreining ut), variert turtall og den må ikke gå varm. Nikkel-flassing på OS motorer har jeg aldri hørt om. Kan det skyldes dårlig fuel og påfølgende varmegang? Her er mange flotte teorier, men teori og praksis er to forkjellige greier....
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment

                              Working...