Unconfigured Ad

Collapse

Ønsker hjelp med Irvine .46 som brenner av plugger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

Fint du viser oss bøkene, Motorboy.
    Har et par av de selv.
    Men de er skrevet for muligens 40-50 år siden !
    Selvsagt er visse ting uforandret, men finnes det ikke noen nyere oppdaterte utgaver hvor ABC, pumpemotorer osv er omtalt?
    Og en annen ting. Har forstått at ikke alle er helt fortrolig med engelsk.
    Finnes det noen gode norske utgaver, gamle eller nye?
    Hvis ikke, hvorfor ikke skrive (eller samle viktig info/oversette) et par selv?? På norsk. Du vil helt sikkert få god omsetning og godt betalt også.
    Tror mange trenger god lettforståelig informasjon på norsk.
    De vi trenger er god riktig kunnskap, ikke en konkurranse om hvem vet mest om hva eller ikke.
    Å dele kunnskap inn på forum som dette, ser ikke alltid ut til å nytte. Det ser ut til å være glemt eller ikke oppfattet straks topicen er borte fra listen over nye diskusjoner.

olle
    Last edited by olle; 27-11-06, 06:28.

Comment

• torgust
      • Aug 2005
      • 842

Originally posted by Tom Erik
      Motor som brenner plugger = dårlige lagre eller rust i motoren.
      Små partikler løsner og legger seg på platina-tråden på pluggen. Denne "forurensingen" brenner av glødetråden.
      Jeg har nettopp skiftet lagre på motoren.
      Samtidig benyttet jeg sjansen til å rense/vaske motoren innvendig med rødsprit. Fant ikke antydning til rust inne i motoren heller.

Er det ting jeg kunne gjort under montering som frigjør slik "forurensning"?
      I så fall må jeg passe på å unngå det i fremtiden
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• torgust
        • Aug 2005
        • 842

Bra at dere diskuterer videre gutter.
        Jeg har forsåvidt fått svar på spørsmålet mitt, men lærer stadig nye ting av følge med denne tråden.

Har forresten tenkt å få tak i meg et lite tachometer da jeg skal bygge meg en twin i løpet av vinteren. Regner meg jeg kommer til å trenge det for å klare å synkronisere motorene.
        Noen som har et OK et å anbefale til en grei pris?

Takk igjen for all hjelp
        Last edited by torgust; 27-11-06, 08:17.
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Originally posted by torgust
          Jeg har nettopp skiftet lagre på motoren.
          Samtidig benyttet jeg sjansen til å rense/vaske motoren innvendig med rødsprit. Fant ikke antydning til rust inne i motoren heller.

Er det ting jeg kunne gjort under montering som frigjør slik "forurensning"?
          I så fall må jeg passe på å unngå det i fremtiden
          Rustpartikler og Silicon er fyfy for pluggene. Kulelagre finnes i alle type kvaliteter og jeg har opplevd å ha satt inn nye lager, men dessverre av typen billig lavkvalitets-lager og de var ødelagt etter kun noen få turer. Om du har brukt silicone til å tette mellom motor og potte så kan det også være ett problem.

Har du original potte, eller har du pipe? Om du har pipe, så kan pipelengden være alt for kort.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Hei

Nei jeg har ikke pipe. Original potte, men har tettet med eksospasta fra Biltema når jeg monterte den på igjen. Kan det være det som er problemet da kanskje? Hadde litt plunder med å unngå å søle med det. Ser ikke bort fra at noe av det kunne ha kommet inn i motoren.

Lagrene er kjøpt på ABRA i Tr.Heim og kostet i overkant av 350 kr. Burde vel være ok lagre til den prisen eller?

Skal legge meg dette på minnet også når jeg prøver igjen. Hittil har det ikke vært hverken tid eller vær til å prøve mer.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by torgust
              Hei

Nei jeg har ikke pipe. Original potte, men har tettet med eksospasta fra Biltema når jeg monterte den på igjen. Kan det være det som er problemet da kanskje? Hadde litt plunder med å unngå å søle med det. Ser ikke bort fra at noe av det kunne ha kommet inn i motoren.

Lagrene er kjøpt på ABRA i Tr.Heim og kostet i overkant av 350 kr. Burde vel være ok lagre til den prisen eller?

Skal legge meg dette på minnet også når jeg prøver igjen. Hittil har det ikke vært hverken tid eller vær til å prøve mer.
              Det skal ikke være problem med silikontetningspasta mellom eksosporten og potta eller baklokket og veivhuset siden silikontetningspasta er allerede herdet og kan ikke påvirke glødelug elementet. Jeg bruker silikontetningspasta ofte på mine motorene og har aldri opplevd problemer med glødepluggen.

Må aldri, aldri, aldri bruke silikonspray eller silikonolje som after-run og legger tynn belegg på glødeplugg spiralen og da vil materialet i spiralen ikke reagere med fuelen (katalytisk reaksjon blir borte).

Ikke heller rusthindrede spray i motor som after-run olje og rust kan løsne fra ståldeler og gjøre mere vondt verre.

Bruk gjerne automatolje eller 9 deler parafin/tennvæske og en del motorolje som after-run olje.

Ikke problem å bruke SKF kulelager fra ABRA kulelager forhandleren, bruk kulelager med toleranseklasse C4 for modell motor. Prisen kan variere fra merke til merke, men...

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Da har jeg fått luftet Calmato'en igjen. Denne gang med 12x6 propell.

Det ble vel en 6-7 starter. En del justering for å finne igjen tomgangsinnstillingen, og så justering av hovednåla. Deretter 4 turer i lufta. Flyging fra pent og rolig til så vilt som en Calmato er i stand til. Kjørte en tank på bånn guffe mer eller mindre hele turen (ca 15 min flytid) uten at pluggen tok skade av det.

Konklusjon:
                For lettdrevet propell --> for høyt turtall --> for høy varme --> død plugg...

Takk for hjelpen til alle som har bidratt
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• olle
                  • May 2002
                  • 708

"Konklusjon:
                  For lettdrevet propell --> for høyt turtall --> for høy varme --> død plugg..."

Var det ikke det de fleste konkluderte med ganske tidlig ?
                  Bra det ble et konkret svar ut av en brokete tråd. Lærerikt .

Men, husk at for tungdreven propell også fører til mye varme. Så hold et øye med turtall og temp. At det holdes innenfor oppgitte grenseverdier. Den fordø... varmen har knekt mange fine motorer.
                  God tur....

olle

Comment

Working...