Unconfigured Ad

Collapse

hjelp til en j§#%& asp 61 totakt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

    #1

    hjelp til en j§#%& asp 61 totakt

    Sliter med en asp 61, litt treg å starte,og vil ikke gi fullt turtall, prøver å lurte den opp med/uten gløder på,men vil ikke. Må starte den på ny.
    Så: kan dra den på fullt turtall i 4-5min så starter j§#%& å kødde, den leaner ut på full trottle kan gå flott på tomgamg, men vil ikke ha gass uansett med/uten gløder og kan stoppe lett. Den starter med en gang igjen men vil fortsatt ikke ha gass, kan gå på tomgang ei stund og kommer da opp på fullt turtall et lite øyeblikk for så å komme tilbake til dårlige takter igjen.
    Justerte hoveddysa på flyet i vertikal og satt flyet ned igjen alt topp, men etter ei stund vil den ikke.
    Motoren er ikke innkjørt helt enda og har prøvd med max turtall og med feit blanding men akkurat det samme.
    Bruker byron 15% fuel.
    Har en asp52/53 totakt og den fungerer topp med samme fuel, men instillingene på dysene er ikke i nærheten det samme, så kan ikke samenligne noe dær!
    Tips mottas med stor takk, siden eg ikke har hatt flyet med denne motoren i lufta enda!!!!!!!!
    Børge G Hansen

    Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • dj_maz
    • Aug 2006
    • 295

    #2
    hmm har du lest denne tråden ?
    http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=4840
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

    JR PCM 9XII Synth

    Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*

    Comment

    • Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

      #3
      Før du justerer motoren, vær sikker på at det er ikke luftlekkasjer mellom tank og motor, til og med klunken ,bytt gjerne alle slanger. Se rundt ette utette pakninger, o-ringer rundt motoren.

      Comment

      • BARDUBOY
        • Mar 2006
        • 249

        #4
        Originally posted by dj_maz

        Mange ganger,med denne motoren kommer eg ingen vei!
        Børge G Hansen

        Futaba 10C 2.4FASST
        Optic6
        C17E
        Dassler
        T-Rex
        T-Rex 600 N Pro
        U-CAN-DO 46
        Cessna Cardinal
        Cessna 182 skyline
        cap 232 27% alitalia
        edge 540 vince

        Comment

        • BARDUBOY
          • Mar 2006
          • 249

          #5
          Originally posted by Motorboy
          Før du justerer motoren, vær sikker på at det er ikke luftlekkasjer mellom tank og motor, til og med klunken ,bytt gjerne alle slanger. Se rundt ette utette pakninger, o-ringer rundt motoren.

          Ser ikke noen luftbobbler i slange fra dyse til forgasser, er ny motor, men skal sjekke o-ring til forgasser.
          Mulig siden det virker som den tuller når det er blitt temp på motoren.
          Kan det ha noe åå si at eg bruker 15%nitro, burde eg gå ned til 10% eller??
          Børge G Hansen

          Futaba 10C 2.4FASST
          Optic6
          C17E
          Dassler
          T-Rex
          T-Rex 600 N Pro
          U-CAN-DO 46
          Cessna Cardinal
          Cessna 182 skyline
          cap 232 27% alitalia
          edge 540 vince

          Comment

          • Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

            #6
            Motoren skal kunne gå enten det inneholder 10 eller 15% nitro..
            Prøvd med en ny glødeplugg eller feil varmeverdi på pluggen?

            Comment

            • BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

              #7
              Har prøvd 2-3 plugger, tror det er os8
              Børge G Hansen

              Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                OS8 skal ikke være problem, det kan være luftlekk eller rotet bort i innstillinger...

                Comment

                • BARDUBOY
                  • Mar 2006
                  • 249

                  #9
                  Originally posted by Motorboy
                  OS8 skal ikke være problem, det kan være luftlekk eller rotet bort i innstillinger...

                  Mulig, rart den går helt topp i 3-5 minutter.
                  Børge G Hansen

                  Futaba 10C 2.4FASST
                  Optic6
                  C17E
                  Dassler
                  T-Rex
                  T-Rex 600 N Pro
                  U-CAN-DO 46
                  Cessna Cardinal
                  Cessna 182 skyline
                  cap 232 27% alitalia
                  edge 540 vince

                  Comment

                  • tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

                    #10
                    Har hatt samme motor og hadde en del problemer med den. til jeg fant ut at den var alt for feit på tomgangsdysa. Mener å huske at når du grovjusterer tomgangen på den skal du skru dysa utover til den stopper også 3.5 runde inn. Åpner du hoveddysa 1.5-1.75 runde. Sjekk også oringen mellom forgasser og veivhus. og hvis du tar av forgasseren så se inn fr undersiden at det ikke sitter noe i det sporet i det røret som dysene går inn i.

                    Min motor forsvant til buns på ett sjøflystevne, og er egentlig greit at jeg ikke fant den igjen
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment

                    • BARDUBOY
                      • Mar 2006
                      • 249

                      #11
                      kanskje løsning??????!

                      Hmmm, 3.5 runde inn så får eg ikke dratt gassen skikkelig av.
                      Har vært ut å prøvd flere ting som nevnt hær, tror alle just er sånn nogenlunde, men tror pottetrykket lurer meg!
                      Når motoren går på tomgang og eg tar av slangen til potta så går motoren helt fint på tomgang men vil ikke ved belastning.
                      Og når eg får full gass, og motoren starter å leaner ut, så tettet eg før potta et øyeblikk og motoren tok seg opp igjen.
                      Ser også på slangen fra potta,at det er noen oljeringer i slangen og de går som regel inn i tanken, men har sett at de står i ro og kansje vibrerer mot potta!
                      Spørsmålet mitt er om eg rett og slett ikke får det trykket eg skal ha?hvorfor?
                      Har det noe å si at tanken bare er på 250ml?, er potta for stor??
                      Noen som har opplevd dette, evt løsninger???
                      Bore opp trykknippel,mindre potte?lengre eksosforlenger(har en liten stuss no)?
                      Børge G Hansen

                      Futaba 10C 2.4FASST
                      Optic6
                      C17E
                      Dassler
                      T-Rex
                      T-Rex 600 N Pro
                      U-CAN-DO 46
                      Cessna Cardinal
                      Cessna 182 skyline
                      cap 232 27% alitalia
                      edge 540 vince

                      Comment

                      • Christen

                        #12 Unapproved
                        Har ikke noe med dette å gjøre, har du skjekket forgasseren for rusk og rask?

                        Comment

                        • tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

                          #13
                          skru ut hoved dysa med holdere. Ta ut forgassertønna og sjekk at det ikke er noe rusk i sprederen. det røret som dysene går inn i.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          • BARDUBOY
                            • Mar 2006
                            • 249

                            #14
                            Nåja, har akkurat hatt den sund, sjekket o-ring blåst med trykkluft, sjekket gjennomstrømning.
                            Pussige er at det bare skjer når motoren har vært i drift ei stund.
                            Å den går helt fint på tomgang men vil ikke ha gass, å hvis den har fått en litt lengre pause,ca 30sek, kommer den tvert opp på turtall og holder det i 20-30sek og blir likens igjen.
                            Mener den ikke får den bensin den skal ha.
                            Er det mulig å måle pottetrykket, regner med det skal gi seg/ikke klare å presse mere luft etter et hvist trykk,ellers ville det ha blitt stor fart på fuelen etterhvert.
                            Børge G Hansen

                            Futaba 10C 2.4FASST
                            Optic6
                            C17E
                            Dassler
                            T-Rex
                            T-Rex 600 N Pro
                            U-CAN-DO 46
                            Cessna Cardinal
                            Cessna 182 skyline
                            cap 232 27% alitalia
                            edge 540 vince

                            Comment

                            • tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

                              #15
                              Tror nok ikke det er noe med selve potta osv. Så lenge alle slanger er hele og ikke tette. Har du sjekket o-ringen som sitter på dysenåla. disse motorene kan trekke falsk luft der. prøv å tre en fuel slange over nåla og holderen slik at den tetter.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...