Unconfigured Ad

Collapse

Micro Prossesorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

Micro Prossesorer

Noen som har greie på dette emnet her da..

ledigtiden min på arbeide må brukes til noe fornuftig, gjerne noe som jeg kan bli glupere av med tiden. Og kansje i beste fall blir "noe" til slutt.

Jeg har programert litt i VB og er forsåvitt ikke helt nybegynner på dette.. Men..

Hva er billigste måte å komme i gang med dette på ? Programmvare for programering trenges samt serielt / USB interface til PC for programering av brikken trengs..

Så var det komponentenne for å koble den mot inn / ut enhetene osv..

Denne tråden kan bli lang !

Er utannet innen elektronikk, så vi skal unngå tesje mating v hjernen min Håper jeg .....
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst
  • bengtern
    • Oct 2005
    • 313

Lenge siden jeg har lekt med dette nå men www.maxim-ic.com deler ut gratis prøver på brikker, deriblant mikrokontrollere og server on a chip. Jeg var heldig og fikk kjøpt meg et komplett utviklerverktøy fra atmel i sin tid for 100kr. Den har fungert til å lage enkel y-mikser og en fartsregulator.
    -----------
    Bengt

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Hei og God Jul

Skal bruke ha det moro i mikroprosessor verdenen så bør du velge den kategorien som kalles MicroControllere, dette er komplette datamaskiner med det meste du trenger. (omtrent alt innen RC elektronikk bruker microcontrollere)
      To hovedleverandører her - Atmel og Microchip

På disse sidene finner mengder av informasjon, videre finnes det i mange "tutorial" side på nettet som denne for PIC

Mauser Electronics i USA har alt du trenger for å komme i gang - komponenter - byggesett - development boards.

De mest vanlige programmerings språkene er C eller C++ og Assembly Code
      Kompilatorer og eksempel kode lastes ned fra hjemmesidene til produsentene eller generelt på nettet

Som du sikkert forstår er WEB'en den store kilden.

Skal du komme enkelt i gang trenger du en:

PC med USB interface.
      SW fra Microchip eller Atmel
      Et enkelt og billig Demo/Developer bord fra Mauser (her er det mye digg å velge mellom - Phuu)
      og sist men ikke mist gode ideer!
      Last edited by Quadrocopter; 24-12-08, 17:59. Reason: Mer informasjon

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Vet ikke om JORNA (Atmel guru ) eller OHO generell guru sjekker innom denne tråden - de har helt sikkert mange gode hint å komme med.
        Last edited by Quadrocopter; 24-12-08, 14:39.

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Hva går for å være det enkleste å starte med?
          Hva finnes det mest informasjon om på nettet?

Kunne tenkt meg å prøvd dette etter hvert.
          Har i perioder kikket litt på dette emnet men har liksom ikke turt å ta steget
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

Originally posted by Quadrocopter
            Vet ikke om JORNA (Atmel guru ) eller OHO generell guru sjekker innom denne tråden - de har helt sikkert mage gode hint å komme med.
            Guruer er BRA !
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by esmel
              Hva går for å være det enkleste å starte med?
              Hva finnes det mest informasjon om på nettet?

Kunne tenkt meg å prøvd dette etter hvert.
              Har i perioder kikket litt på dette emnet men har liksom ikke turt å ta steget
              PIC har vært "skole" utgaven og har derfor fått en enorm utbredelse - AVR er mer brukt i kommersielle kretser.

Ingen fare her - kjøp et billig billig test/utviklings bord fra Mauser eller andre og sett i gang

Dette er sikkert en grei plass å starte
              Last edited by Quadrocopter; 24-12-08, 14:51.

Comment

• jorna
                • Apr 2008
                • 101

Hvis du satser på AVR (Atmel) kan http://www.smileymicros.com/ være et greit sted å begynne for å lære det mest grunnleggende. Boka (C programming for µC) gir en grei introduksjon til både generell C (supplementer gjerne med http://www.amazon.com/Programming-La...0127679&sr=8-1 ), og de mer hardwarespesifikke funksjonene i Atmels AVR butterfly demonstrasjonskort (I/O, timere, interrupts, LCD, osv).

For programmering av AVR Butterfly trenger du kun en serieport (RS232 eller "RS232-to-USB"-overgang), Atmel AVR Studio IDE (gratis) og WinAVR kompilator (også gratis). Det hele kan med andre ord bli svært billig (AVR Butterfly koster (om jeg ikke husker helt feil) ca 100kr hos http://omegav.ed.ntnu.no/ )

Anbefalte nettsider:

www.atmel.com (produsenten)
                www.avrfreaks.net (forum for alt AVR-relatert - under tutorials finner du garantert mye nyttig)

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Til "hjemme snekring" så syns jeg Atmel sin AVR Dragon er bra. Programmerer og on-chip debugger til 395,- hos elfa.se/no. AVR Studio 4 er grei og gratis IDE for utvikling, og kommer nå også med innebygd støtte for WinAVR C (GCC) kompilatoren (også gratis).

Funksjons og pris messig så det minimale forskjeller mellom PIC og AVR. Men om du har tenkt å programmere høynivå språk (C) så holder jeg en liten knapp på Atmel AVR chippene pga flere register som gjør den bedre egnet til C kompilator kode. Skal du programmere maskinkode så kan faktisk PIC være enklere, nettopp fordi den har færre register.
                  Attached Files
                  Last edited by jab; 24-12-08, 15:43. Reason: Skriveleif

Comment

• LN-WNH
                    • Dec 2003
                    • 426

Originally posted by jab
                    ..............så holder jeg en liten knapp på Atmel AVR chippene pga flere register som gjør den bedre egnet til C kompilator kode. ........
                    Støtter dette, ATMEL er skikkelig bra.
                    Forøvrig fantes det for noen år siden også en BASIC editor hvis C blir komplisert (høy praktisk lærefaktor fra 0 nivå). Om denne BASIC er tilgjengelig og adekvat i dag vet jeg ikke men se http://www.mcselec.com/

Skal man gjøre seg praktisk nytte av slike controllere vil man fort møte behov for kretskort lay-out/sjemategning og leverandør av kretskort. For ikke å nevne komponenter (SMT)

Morsom tråd dette! Fortsett !

Forøvrig god jul til alle

mvh
                    PerK
                    Last edited by LN-WNH; 25-12-08, 08:52. Reason: Oppdatering og korrigering av link og trykkleif

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Lurer meg unna ribbe stekingen et par minutter.

Bra at det kommer flere med innspill - siden dette er et tema om jeg vet interesserer mange av oss (er tross alt meget RC orientert). Tror vi skal prøve å flytte denne tråden fra The Lounge over til en gruppe som er mere elektronikk preget.

Tror det er viktig (for å få flest mulig med seg) å finne et enkelt og billig Test/Development kit med med noen lysdioder, brytere osv slik at man har muligheter til å lage enkle programmer og test dem.
                      Høy nivå språk og mer avanserte ting kommer automatisk når man beveger seg litt videre.

Mye kan lages i dag uten å måtte utvikle print og bruke overfalte monterte komponenter.
                      Har mengder med små prosjekter som har sett dagens lys på standard Vero Board med DIL og komponenter med ledninger

Dere trenger heller ingen dyr programmerer da det meste av MC som brukes i dag har mulighet for å programmeres når de sitter der de skal sitte i det endelige prosjektet. (du slipper å ta inn og ut selve chipen hver gang det skal gjøres en endring)
                      Last edited by Quadrocopter; 25-12-08, 14:12.

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Flytter tråden, som ønsket.
                        La den her, i mangel på andre fornuftige steder å legge den.

Det hadde vært artig om flere kunne kjøpe samme dingser
                        Så hadde det vært enklere å komme inn i terminologien, programmering osv.
                        Si i fra hva dere har / kjøper så kan det hende jeg slenger meg med etter hvert.

I utgangspunktet tenker jeg at det hadde vært artig å lage en slik 4-motorssak med flybarlessgyro el. (tror det gjør ting ganske enkelt mtp. stabilisering, disse er jo i seg selv programmerbare) og kanskje en sensor eller to, f.eks en som oppdager underlaget eller akslerasjon på høydeaksen. Trenger ikke være store saken.
                        Last edited by esmel; 24-12-08, 23:01.
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Seiler`n
                          • Mar 2005
                          • 821

Takker for tilbakemeldinger.

Da har jeg lastet ned noen av SW pakkene. Den jeg fant mest innbydende var AVR Studio 4. Så her tenker jeg at jeg fortsetter. Jeg ønsker å starte med enkel test programmer for å lære språket og fungsjonene. Skal ikke bruke noe så alt for avansert, men litt plunder blir det sikkert.

Dere som er vell bevandret i denne verdnen fra før kan korte ned Web tiden min med et par sommre ved å foreslå et Developer bord med dertil egnede fungsjoner.

Jeg skal etterhvert ende opp med 12 -15 sensorbaserte og manuelle innganger og 8 - 10 utganger. Dette regner jeg blir delt opp i flere kretser for så å bli sydd sammen etterhvert.

Skal også koble mot Pc og laste ned data fra enheten dog er det en sekundær ting som jeg sikkert kommer inn på senere.

Så...
                          Forslag til et / to spesifike "Developer bord" ønskes.
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• runfa
                            • Jun 2003
                            • 25

Arduino

Heisan

Tenkte jeg skulle nevne Arduino. En rimelig og enkel rute for å komme i gang med micro controllere. Arduino er et open source initiativ som inneholder hardware, programmeringsbibliotek og utviklerverktøy. Basert på atmega168 Den kommer også i små utgaver som fint kan puttes inn i fly. Arduino har blitt veldig godt mottatt og det fins enormt mye info om denne og prosjekter hvis en googler litt.

Eg tok til å fikle med microcontrollere for under et år siden, og gikk veien om arduino. Fungerte kjempe bra for meg, som bare hadde middels kjenskap til elektronikk på forhånd men rimelig roen på programmeringsbiten.

Arduino prosjektet: http://www.arduino.cc
                            Og en bra nettbutikk som selger komponenter med breakout boards som er veldig nyttig for oss som holder på med elektronikk på hobbybasis. http://www.sparkfun.com Ferdige arduinos finner du også her.

Veit at det ikke var helt dette du spurte etter, men det er verdt å vurdere når du står i startgropa.

--
                            Rune

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Arduino er bra med billig trainer hardware og meget enkelt software for programmering. Perfekt for å komme fort igang med noe hands on. Det eneste jeg vel har og si, er at når du først skal lære deg et nytt språk så vil jeg anbefale at du kommer igang med C først som sist. Er tyngre i starten men du får mye mer glede av det i lengden etterhvert som prosjektene blir mer komplekse.

Comment

Working...