Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg har bestillt meg en Fliton Extra freestyle som jeg skal sette opp med en .91 4-takter.
Jeg tenkte muligens å bruke et 2s lipo som mottakerbatteri. Hva trenger jeg i tillegg for å kunne gjøre dette? 2s lipo blir vel 7,4V ca, så jeg trenger kanskje en ubec?
Jeg har bestillt meg en Fliton Extra freestyle som jeg skal sette opp med en .91 4-takter.
Jeg tenkte muligens å bruke et 2s lipo som mottakerbatteri. Hva trenger jeg i tillegg for å kunne gjøre dette? 2s lipo blir vel 7,4V ca, så jeg trenger kanskje en ubec?
Combination Duralite regulator/Duralite LiIon Rx pack is probably the best bet.
Saa du bilde av UBEc'en som OAK hadde i sin TIDLIGERE Showtime? Den som ble total smadret pga en UBEC som dode. Verken flyet eller ubec saa saerlig happy ut.
Dessuten er ikke lipo noe saerlig glade i kulda.
Jeg er tilhenger av KISS mottoet. Keep It Simple Stupid paa godt norsk.
Et vanlig 4.8V NiCd er godt som gull.
Saa du bilde av UBEc'en som OAK hadde i sin TIDLIGERE Showtime? Den som ble total smadret pga en UBEC som dode. Verken flyet eller ubec saa saerlig happy ut.
Dessuten er ikke lipo noe saerlig glade i kulda.
Jeg er tilhenger av KISS mottoet. Keep It Simple Stupid paa godt norsk.
Et vanlig 4.8V NiCd er godt som gull.
Hilsen
Joachim
Did it die before or after impact, or is the blame on the UBEC simply supposition?
Tatt i betrakting at den var smelta, og at radio kontakten beklageligvis for OAK opphørte "mid-air" er det vel sannsynlig at den døde før "impact". Jeg har iallefall aldri hatt problemer med NiCd med voltspy. Lipo er sikkert gulle gode til elektro kjerrer men skjønner ikke helt vitsen med a punge ut for et hightech opplegg slik at men kan fly 25 flights før mottaker batteriet tar kvelden, nær en heller kan kjøpe X antall motakker batterier til samme pris.
Eller er det andre fordeler med lipo som mottaker batteri som ikke jeg skjønner?
Som den godeste Micromac sier: mindre å ha vond i både teknisk og i lommeboken.
Good answer JOA, but the fact that the UBEC was melted doesn't necessarily mean that the cause was the UBEC - otherwise the answer to your doubts is weight/performance and as always "you gets what you pays for..." - I still have my original ED radio equipment in the loft (1952 vintage), it still works but one would need a lorry to transport it to the flying field - technology marches on...in 1952 we used to solder torch batteries into packs for Rx power, we didn't have a lot of problems with them either...
Hvorfor så skeptisk til at UBEC faktisk kan ha feilet Ken? Virker som du insinuerer at dette bare er en rask antagelse jeg har gjort for å ha noe å skylde på. Er enig med deg at ofte så er folk raske med å rope "radiokutt" hver gang man crasher, men jeg er definitivt ikke en av dem.
Teoretisk sett KAN jo UBEC'en ha feilet ETTER at jeg crashet. Men når man vurderer de fakta som ligger på bordet må man trekke slutninger ut ifra dette og jeg mener nå ikke dette levner noe tvil om at UBEC'en definitivt døde før crasjen. Når man har et system som fungerer knirkefritt, både før og etter crashen hvorav kun én komponent er tydelig defekt etter crash, OG feilsymptomene ved en evt. svikt av denne aktuelle komponenten er identiske med det jeg faktisk opplevde så levner det ikke mye tvil. 2+2 blir som oftest 4
- Hva skjedde i lufta? Flyet responderte ikke på noen ror, ei heller throttle. Motor gikk på samme fart som før kontrolltapet.
Failsafe var programmert til å slå av motor. Benktest i etterkant viser at regulator fortsetter å gå på samme turtall ved frakobling av mottaker-signal. Disse punktene tilsier at strømbrudd i kontrollsystemet er årsaken. Motor/drivbatteri OK.
- Observert/testet umiddelbart etter crash
Krympeplast på UBEC er smeltet. Målinger viser 0V ut.
Alt annet radioutstyr virker. Strømtrekk målt, og ingenting trekker mer strøm enn vanlig.
I mine øyne er det altså overveiende sannsynlig at Showtimen gikk ned som følge av at UBEC'en døde. Men årsaken til at denne døde er uviss. Dette gjenstår det å forsøke å finne ut av. Skal selvsagt ikke utelukke at den KAN ha vært andre ting i systemet som har tatt livet av UBEC.
The only point I try to make is that although the UBEC was melted it could very well have been a result of a failure somewhere else in the drive chain - certainly the UBEC could have failed like all electronic gizmos however another senario is just as likely and we should avoid making conclusions that are not supportable. Never the less I am quite sure that the UBEC was dead before impact and the details you now describe certainly suggest a failure in the UBEC.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment