Unconfigured Ad

Collapse

Rx-batteri

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

    #1

    Rx-batteri

    Jeg har bestillt meg en Fliton Extra freestyle som jeg skal sette opp med en .91 4-takter.
    Jeg tenkte muligens å bruke et 2s lipo som mottakerbatteri. Hva trenger jeg i tillegg for å kunne gjøre dette? 2s lipo blir vel 7,4V ca, så jeg trenger kanskje en ubec?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #2
    En slik en burde vel gjøre nytta....
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment

    • TapZ
      • Oct 2005
      • 711

      #3
      Ok, takk skal du ha.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment

      • TapZ
        • Oct 2005
        • 711

        #4
        Hmm.. ser de har en som gir 6V ut også. Er det noe vits i ta den istedet? Jeg tror jeg kommer til å bruke Waypoint 1620MG-servoer.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment

        • esmel
          • Dec 2004
          • 2830

          #5
          Kan ikke svare deg på det, kanskje noen andre kan...
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment

          • william123
            • May 2005
            • 2330

            #6
            eneste forskjellen med 6V kontra 4,8V er at servoene blir litt kjappere og starkere. vet ikke om waypoint er så veldig glad i 6V
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment

            • TapZ
              • Oct 2005
              • 711

              #7
              Ok, tror forresten jeg bare kjøper et standard 4,8V mottakerbatteri. visste ikke at de var så billige.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment

              • Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

                #8
                Waypoint documentation warns against 6V...
                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment

                • Celtic-Griffin
                  • Oct 2004
                  • 873

                  #9
                  Originally posted by TapZ
                  Jeg har bestillt meg en Fliton Extra freestyle som jeg skal sette opp med en .91 4-takter.
                  Jeg tenkte muligens å bruke et 2s lipo som mottakerbatteri. Hva trenger jeg i tillegg for å kunne gjøre dette? 2s lipo blir vel 7,4V ca, så jeg trenger kanskje en ubec?
                  Combination Duralite regulator/Duralite LiIon Rx pack is probably the best bet.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment

                  • Joa
                    • May 2006
                    • 51

                    #10
                    Kiss

                    Saa du bilde av UBEc'en som OAK hadde i sin TIDLIGERE Showtime? Den som ble total smadret pga en UBEC som dode. Verken flyet eller ubec saa saerlig happy ut.
                    Dessuten er ikke lipo noe saerlig glade i kulda.
                    Jeg er tilhenger av KISS mottoet. Keep It Simple Stupid paa godt norsk.
                    Et vanlig 4.8V NiCd er godt som gull.

                    Hilsen

                    Joachim

                    Comment

                    • Celtic-Griffin
                      • Oct 2004
                      • 873

                      #11
                      Originally posted by Joa
                      Saa du bilde av UBEc'en som OAK hadde i sin TIDLIGERE Showtime? Den som ble total smadret pga en UBEC som dode. Verken flyet eller ubec saa saerlig happy ut.
                      Dessuten er ikke lipo noe saerlig glade i kulda.
                      Jeg er tilhenger av KISS mottoet. Keep It Simple Stupid paa godt norsk.
                      Et vanlig 4.8V NiCd er godt som gull.

                      Hilsen

                      Joachim
                      Did it die before or after impact, or is the blame on the UBEC simply supposition?
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment

                      • Joa
                        • May 2006
                        • 51

                        #12
                        Smelta UBEC

                        Tatt i betrakting at den var smelta, og at radio kontakten beklageligvis for OAK opphørte "mid-air" er det vel sannsynlig at den døde før "impact". Jeg har iallefall aldri hatt problemer med NiCd med voltspy. Lipo er sikkert gulle gode til elektro kjerrer men skjønner ikke helt vitsen med a punge ut for et hightech opplegg slik at men kan fly 25 flights før mottaker batteriet tar kvelden, nær en heller kan kjøpe X antall motakker batterier til samme pris.
                        Eller er det andre fordeler med lipo som mottaker batteri som ikke jeg skjønner?
                        Som den godeste Micromac sier: mindre å ha vond i både teknisk og i lommeboken.

                        Comment

                        • Celtic-Griffin
                          • Oct 2004
                          • 873

                          #13
                          Good answer JOA, but the fact that the UBEC was melted doesn't necessarily mean that the cause was the UBEC - otherwise the answer to your doubts is weight/performance and as always "you gets what you pays for..." - I still have my original ED radio equipment in the loft (1952 vintage), it still works but one would need a lorry to transport it to the flying field - technology marches on...in 1952 we used to solder torch batteries into packs for Rx power, we didn't have a lot of problems with them either...
                          Last edited by Celtic-Griffin; 12-06-06, 07:49.
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment

                          • OAK
                            • Jul 2002
                            • 863

                            #14
                            Hvorfor så skeptisk til at UBEC faktisk kan ha feilet Ken? Virker som du insinuerer at dette bare er en rask antagelse jeg har gjort for å ha noe å skylde på. Er enig med deg at ofte så er folk raske med å rope "radiokutt" hver gang man crasher, men jeg er definitivt ikke en av dem.

                            Teoretisk sett KAN jo UBEC'en ha feilet ETTER at jeg crashet. Men når man vurderer de fakta som ligger på bordet må man trekke slutninger ut ifra dette og jeg mener nå ikke dette levner noe tvil om at UBEC'en definitivt døde før crasjen. Når man har et system som fungerer knirkefritt, både før og etter crashen hvorav kun én komponent er tydelig defekt etter crash, OG feilsymptomene ved en evt. svikt av denne aktuelle komponenten er identiske med det jeg faktisk opplevde så levner det ikke mye tvil. 2+2 blir som oftest 4

                            - Hva skjedde i lufta? Flyet responderte ikke på noen ror, ei heller throttle. Motor gikk på samme fart som før kontrolltapet.
                            Failsafe var programmert til å slå av motor. Benktest i etterkant viser at regulator fortsetter å gå på samme turtall ved frakobling av mottaker-signal. Disse punktene tilsier at strømbrudd i kontrollsystemet er årsaken. Motor/drivbatteri OK.

                            - Observert/testet umiddelbart etter crash
                            Krympeplast på UBEC er smeltet. Målinger viser 0V ut.
                            Alt annet radioutstyr virker. Strømtrekk målt, og ingenting trekker mer strøm enn vanlig.

                            I mine øyne er det altså overveiende sannsynlig at Showtimen gikk ned som følge av at UBEC'en døde. Men årsaken til at denne døde er uviss. Dette gjenstår det å forsøke å finne ut av. Skal selvsagt ikke utelukke at den KAN ha vært andre ting i systemet som har tatt livet av UBEC.

                            mvh.
                            Ole André Knutsen

                            Comment

                            • Celtic-Griffin
                              • Oct 2004
                              • 873

                              #15
                              The only point I try to make is that although the UBEC was melted it could very well have been a result of a failure somewhere else in the drive chain - certainly the UBEC could have failed like all electronic gizmos however another senario is just as likely and we should avoid making conclusions that are not supportable. Never the less I am quite sure that the UBEC was dead before impact and the details you now describe certainly suggest a failure in the UBEC.
                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment

                              Working...