Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight Yak 110"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ja har hull i cowlingen å der som pottene sitter , så det skulle ikke bli noe problem har ikke bilde av hulle under
    Rune Borgersen

    Comment


    • Dette ser kjempebra ut. Om en skal være pirkete kunne baflingen ute på siden ha pekt litt inn igjen mot toppen, kanskje da spesielt på høyresiden.

      En enkel Venom temp gauge er ett kjempeverktøy for å passe på motoren sin. Den viser realtime temp og man kan hente frem makstemp. Ei løkke med en tempgiver på plasseres mellom de to øverste kjøleribbene slik at sensoren blir liggende på baksiden.
      Venom Racing BLACK Micro On-Board Temp Gauge - eBay (item 230575690887 end time Feb-17-11 20:25:29 PST)

      Comment


      • ja det er ikke dumt å ha kontroll på varmen, ja kunne tettet litt bedre på den ene siden, har et spørsmål til har montert hitec 7985 i vingene, disse drar 12 kg har 2 stk i hver vinge, burde disset byttet til hitec 7955 tg disse drar 24 kg,vet er man i tvil så bytt ,hva mener dere
        Rune Borgersen

        Comment


        • Flyr du som denne tullingen så kan det hende at det trengs, vet ikke om det trengs om du er mer rolig i dine 3D manøvrer :P

          Stein Arne Kjøraas

          Fly:

          1,6m trainer
          Graupner cherokee 1,6m "Brick"
          Multiplex Gemini
          Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

          Hitec Aurora 9

          På vei inn:

          Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

          Medlem av innherred modellflyklubb
          www.innherredmodellflyklubb.ning.no

          Comment


          • tror ikke jeg er der helt enno,rart det holder,kom med innspill.
            Rune Borgersen

            Comment


            • Jeg tror 2stk 7985 pr balanseror er nok sålenge man ikke holder på med "high energy freestyle" flyging. Kan godt hende at rollrate'n ikke klarer å henge med helt på full gass, men det er lite trolig at du blir direkte hemmet at det.

              Det er høyre sylinder som går varmest også, så en liten leppe som styrer lufta inn på slutten kan kanskje ikke være dumt.
              Men god bafling er helt avhengig av at det er god utluftning for å funke godt. Det er trykkforskjellen mellom luft inn og luft ut som gjør at luften strømmer gjennom.
              Som kjetilmh skriver:

              Originally posted by kjetilmh View Post
              Det er viktig at åpningen under eller i bakkant av cowlingen er riktig utformet.
              Den skal lages på et sted hvor man normalt har undertrykk.
              Undertrykk oppstår når den fremre kanten stikker lenger ut en den bakre kanten.
              *snipp*

              Comment


              • Originally posted by ruborg2 View Post
                jhar et spørsmål til har montert hitec 7985 i vingene, disse drar 12 kg har 2 stk i hver vinge, burde disset byttet til hitec 7955 tg disse drar 24 kg,vet er man i tvil så bytt ,hva mener dere
                Mye av grunnen til at vi har 2 servoer, er vel fordi balanseror av denne størrelsen mangler litt på stivhet. Tror 2x 12 er nok.

                Bafflingen ser veldig bra ut. Jeg lagde min med balsa, og glassing til sist. Litt tyngre, men tåler bra vibrasjon, bensin, og varmen. Og så stiver det opp den relativt tynne og spinkle baffleplaten. Hva limte du den til cowlingen med?
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • jeg limte med uhu por håper det sitter,takker for god hjelp da går jeg for di servoene jeg har, det blir ikke full 3D flyging,skal bruke denne til imac, skal tette bedre på den ene sylinderen.
                  Rune Borgersen

                  Comment


                  • Da har jeg fløyet min YAK ved to anledninger, og er superfornøyd. Flatspinn på ryggen er som en lek, og DLE111 på Re2 gir krefter i overskudd, selv etter bare 3 liter bensin igjennom. Makstemp 85 grader på baksiden av bakre sylinder målt under flyving. Den ripper min Biela 28x10 allerede! Tørrvekt ble 13.8kg

                    Den eneste jeg lurer en del på, er at jeg i likhet med Håvard har veldig høyt strømforbruk. Fikk innpå 2x 1000 mah etter 4 turer á 7 minutter. Synes det var veldig høyt. Har brukt hitec-programmerer for å finjustere balanserorene 100%. Brukt 8 timer (!) totalt på dette, og var pinlig nøyaktig. Ingen buzzing ved senter, og endepunktene.

                    Har 7980TH på sideror, og 7955TG (totalt 7 stk) på alt annet inkl gass. Bruker 2x 2100 mah Life pakker, og en powerexpander uten regulator. Egen pakke på tenning.

                    Noen erfaringer fra dere med samme/lignende setup?

                    Andre gang motoren startes siden den forlot Kina. Ingen 3D, kun forsiktig jomfrutur. Flere landinger i filmen under. VIDEOENE ER TILGJENGELIGE I HD VIA YOUTUBE.COM





                    Click image for larger version

Name:	IMG_1000000178.jpg
Views:	1
Size:	59.9 KB
ID:	576278Click image for larger version

Name:	IMG_1000000180.jpg
Views:	1
Size:	142.0 KB
ID:	576277Click image for larger version

Name:	IMG_1000000179.jpg
Views:	1
Size:	110.3 KB
ID:	576279
                    Last edited by johanngj; 22-02-11, 21:58.
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment


                    • Gratulerer med rått fly
                      Til sameligning trakk min 125'' extra 1100mah på 3 turer av 5-7 min.

                      Comment


                      • Sliter med det samme jeg også. Har ingen plate i extra`n, Har 7950 på høyde og side. 7965 på bal. Har hatt 2 stk life 2300 pakker til nå, men har byttet til 2 stk 123 pakker på 4600 hvær.
                        har fått på ca 1500 pr pakke etter 3 turer a ca 15 min og litt motorjustering.Levde litt på kanten synes jeg, derfor byttet til større.
                        Har satt inn 2 stk smartfly equalisere nå på bal og finstilt. Blir spennende å se om det er blitt noe bedre.
                        Til sammenligning bruker syver ca halvparten, han har smartfly Eq6. Synes det er for stor forskjell på disse to modellene som er i samme str. Han har HD 9150 over alt og hitec 7950 på sideror.
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"


                        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

                        Comment


                        • Hm. Mye høye strømtrekk ute og går hvertfall. Godt at flere er i samme båt. Leste en tråd om en som hadde gått redusert trekket med 30% etter noen turer. Han mente at det var en slags "innkjøring". Uvisst om han da mente at servoene ble innkjørt, eller om linkene "myknet" litt etterhvert.

                          Håper Håvard kommer med en liten notis, da han har nesten identisk oppsett.
                          Må til slutt bare slå et slag for B&E Graphix. Ja, det er noen kroner for noen vinyl-lapper, men du verden så sprekt det blir med litt dekor! Hvertfall på mitt skjema, som egentlig er litt simpelt i looken.
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                          Comment


                          • Da har jeg fått justert ned strømtrekket tror jeg.
                            Har satt inn 2 stk Smartfly equlisere på balanserorservoene og justert dette inn etter "gehør". Trodde dette ble bra....

                            Tok opp dette problemet med ett "lyst hode" i klubben i går for å høre hvordan han skjekket strømtrekket og hva slags måleinstrument han brukte.

                            Bruk en skjøtekabel og ett helt vanlig ampermeter/måleinstrument fra Biltema.
                            Klipp over rød ledning og koble endene på hver pinne på instrumentet, og plasser skjøteledningen der du ønsker å skjekke strømtrekket.
                            Jeg koblet den inn mellom bryter og motager og skjekket strømtrekket totalt.
                            ga fulle ror på balanseror og deretter justerte jeg på equliseren opp og ned til jeg fikk apsolutt minst strømtrekk.

                            Jeg fikk justert ned fra 1,5 a til 0,4a på den ene vingen og fra o,5 til o,35 på den andre. Så det var litt å hente her selv etter justering på øre og filing på skruer.

                            Blir spennende å måle forbruk etter dette

                            Arne: Takk for tipset
                            Attached Files
                            Terje Egeberg
                            "Opp ska det og det får bare virke"


                            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                            3DHS slick 89" EME 60.
                            3DHS Slick 71"

                            Comment


                            • På en tur på 15 min bruker jeg 600mAh. Har 2 x 3000mAh Life og lader ette syv turer. Da har jeg veldig god margin men, ser ingen grunn til å tøye strikken her.
                              Jeg har erfart at motorrusing og taxing krever omtrent like mye strøm pga. viberasjoner. Balanserorservoene jobber heller ikke godt sammen her, da de ikke vil "føle" og korigere for viberasjonene likt.
                              EF 60" Edge. Torque.
                              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                              Multiplex FunCub XL on floats.
                              Jeti DS-16

                              Comment


                              • Var de tallene de du hadde opprinnelig da du den gang postet at du hadde høyt strømtrekk? Jeg ligger omtrent 50% over deg. Mulig min vibrerer mye grunnet veldig feit motor. Har du høyste oppløsning på servoene dine, eller gikk du ned et hakk via programmerer?
                                Med vennlig hilsen
                                Johannes Gjessing GMFK
                                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                                Comment

                                Working...
                                X