Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extreme Flight Yak 110"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • er det samme gamle i bingen.men ta deg en tur opp når det blir litt varmere hadde vært koselig det.
    Terje syvertsen
    www.ModumModellSportklubb.com
    3dhs edge mintor 38
    C-arf edge dle 111 v3.
    C-ARF extra 330l da 100.

    Comment


    • Jeg skal hvertfall baffle min cowling. Tar den plata som følger med, og lager noen balsaanretninger på innsiden for å lede luften rett på hver sylinder. Så blir det 45g/m2 glassduk for å forsterke det. Lim den med UHU (por) Gir en sterk og veldig fleksibel limfuge, så slipper du at den sprekker i limingen (epoxy) når du dulter borte etc.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • ja da får vi bare sette i gang med det, høres riktig ut, takker for det terje da skal jeg ta meg en tur opp til dere, slår på tråden jeg
        Rune Borgersen

        Comment


        • Grunnen til at min stoppet var nok at jeg ikke bafflet min. Den røyk på første tur.
          Jeg sleit med at den gikk varm om jeg fløy den hardt.

          Comment


          • takk anders, ja det er nok ikke dumt å få litt luft inn , hva bruker dere å lime plata med, så den ikke løsner blir en del vibrasjoner her.ble nevnt UHU por?
            Rune Borgersen

            Comment


            • Ser sexy ut det der, fin sak med ryddig setup..

              Mulig det er et dumt spørsmål, men kan man ikke bare åpne litt i bunnen/bakkant i cowling for å få gjennomstrømning av luft og slippe bafflingstyret?

              Jeg åpnet slik på Sbachen min i alle fall, da motoren var for varm på de første turene..

              Ikke ment som noen pekefinger, men heller et spørsmål!
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • Da var motor og canister til min EF Yak 54 110" i hus + en MLD-28 til PeakModel 25% Yak 54 en min





                Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
                Harstad MFK

                Futaba 12FG

                ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
                Slick 360 | Elektrokonvertert
                ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
                Phoenix Decathlon | ASP.70
                Hexacopter

                Comment


                • Originally posted by alflovvold View Post
                  Ser sexy ut det der, fin sak med ryddig setup..

                  Mulig det er et dumt spørsmål, men kan man ikke bare åpne litt i bunnen/bakkant i cowling for å få gjennomstrømning av luft og slippe bafflingstyret?

                  Jeg åpnet slik på Sbachen min i alle fall, da motoren var for varm på de første turene..


                  Ikke ment som noen pekefinger, men heller et spørsmål!
                  Av en eller annen merklig grunn funker det ikke så bra på store runde cowlinger. Min var helt åpen under.

                  Comment


                  • Steike tid, dette var det bling over! herlig deler :P
                    Stein Arne Kjøraas

                    Fly:

                    1,6m trainer
                    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
                    Multiplex Gemini
                    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

                    Hitec Aurora 9

                    På vei inn:

                    Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

                    Medlem av innherred modellflyklubb
                    www.innherredmodellflyklubb.ning.no

                    Comment


                    • Originally posted by alflovvold View Post
                      Ser sexy ut det der, fin sak med ryddig setup..

                      Mulig det er et dumt spørsmål, men kan man ikke bare åpne litt i bunnen/bakkant i cowling for å få gjennomstrømning av luft og slippe bafflingstyret?

                      Jeg åpnet slik på Sbachen min i alle fall, da motoren var for varm på de første turene..

                      Ikke ment som noen pekefinger, men heller et spørsmål!
                      sakset dette fra en annen tråd.
                      Når luften kommer inn rundt motoren og varmes opp, ekspanderer den. Derfor bør arealet av åpningen i bakkant være 2-3 ganger større enn åpningen i front. Er åpningen bak like stor eller mindre enn forkant, vil den ekspanderende luften som ikke slipper ut fort nok danne overtrykk inne i covlingen, og du får svært dårlig kjøling. Du får rett og slett ikke mer kaldluft inn. Da begynner man å koke motor...
                      Hvis du ser på åpningene f.eks pylonracerne har i front skjønner man at det er ikke mye luft som skal til hvis covling osv er utformet korrekt. De lager gjerne kanaler inne i covlingen for å lede luften rundt sylinder og topp, og så raskeste vei ut.som du skjønner blir det vanskelig å få til dette på en yak cowling som er helt åpen foran uten og tette igjen.
                      Terje syvertsen
                      www.ModumModellSportklubb.com
                      3dhs edge mintor 38
                      C-arf edge dle 111 v3.
                      C-ARF extra 330l da 100.

                      Comment


                      • Det er viktig at åpningen under eller i bakkant av cowlingen er riktig utformet.
                        Den skal lages på et sted hvor man normalt har undertrykk.
                        Undertrykk oppstår når den fremre kanten stikker lenger ut en den bakre kanten.

                        Luft som ikke passere inntill motor eller sylinder gir ingen kjøling.
                        Baffling reduserer den totale luftmengden, men det spiller ingen rolle så lenge den
                        øker luftmengden som passerer intill motoren.
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • Takker for utfyllende svar, virker litt mer logisk i hodet nå!
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • legger ved noen bilder av luftinntak blaffring, bygget kanaler med depron dette veier ikke stort, men vet ikke om det er stor nok åpning, men luften treffer rett på sylindrene er det noen som har noen innvendinger tas dette mot med takk
                            Attached Files
                            Rune Borgersen

                            Comment


                            • Tipper dette blir perfekt.
                              Har du åpning i bunn også?

                              Comment


                              • tror dette blir bra hvis hullene er like store som sylinderne.har du bilde lufthull ut?
                                Terje syvertsen
                                www.ModumModellSportklubb.com
                                3dhs edge mintor 38
                                C-arf edge dle 111 v3.
                                C-ARF extra 330l da 100.

                                Comment

                                Working...
                                X