Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinmodell 30cc, trenger hjelp...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensinmodell 30cc, trenger hjelp...

    Hei,

    Jeg er nå snart klar for å ta steget ut i bensinverdenen igjen (skattepengene kommer ), hadde en cap 2M for ca 6 år siden.. Men siste tiden har det kun blitt små elektromodeller..

    Flyet jeg har sett meg ut er Yak 26% fra Pilot - http://elefun.no/p/prod.aspx?v=19040
    Grunnen til at jeg ønsker å velge en på 1.8 i stede for en på 2 eller 2.2 i vingespenn er plass og økonomi.

    • Noen med erfaringer ang denne modellen? (Gode og dårlige)
    • Hvilken motor bør jeg velge? (DLE 30cc, RCGF 32cc ) ser at RCGF er ca 800kr rimeligere..
    • Servoer, Hitec HS-7975HB Digital holder disse på høyde, side og ballanseror?
    • Hva anbefalles til gass og choke (servoer)
    • Hvilken batteri, brytere osv trengs?
    • Tenker å benytte disse kontaktene for kobling mellom vinger.


    Ønsker innspill på alt av utstyr og selve flyet, også åpen for forslag på andre modeller og utstyr hvis noen mener det finnes noe bedre
    ---
    Mvh
    Hasse Andre Ruud
    Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

    Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

  • #2
    DLE 32 er vel i så måte et sikkerstikk har hørt mange som er fornøyd med denn. Har selv hatt noe klus med RCGF 26 (lager).
    Ellers har jeg nå brukt en DLA 56 en stund nå og tiltros for at all ekspertise her på forumet dømte den nor og ned har den da gått prikfritt ca 150 turer til nå. Så jeg ville kansje set på en slik DLA 32 Bensinmotor - ThrottleStore.Com
    Servoene du har set på er nokk sterke nokk i masevis.
    Ti gass trenger du nesten ingen kraft men et metalgir varer jo lengre en et plastgir da det rister litt. Jeg har brukt slike i flere fly Power HD-2213MG Digital 4.6kg - elefun.no - Radiostyrt hobby. Servo på choke må nå være bare tull og unødig vekt du skal vel uansett ikke betjene den mens du flyr.
    Bruk en skikkelig bryter og skikkellig er ikke det samme som fansy. Ville brukt LiFe batterier til Radio/servoer foreksempel et par slike HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2500mAh 6.6V 5C LiFePo4 Receiver Pack (AUS Warehouse). og 1000 mAt 2s liPo batteri til tenningen om du velger DLA motor.
    Hva du skal med noen spesielle kontakter til vingene forstår jeg nå ikke men de virker sikert bra.

    Comment


    • #3
      Flyet du har sett på er veldig bra.
      Ja, bruk metallgear på gass. Jeg prøvde en standard-servo for noen år siden, og det gikk ca 25 turer før den gikk i stykker på halv gass.

      Vil tro du kommer til å bli overrasket over hvor bra dette flyr i forhold til det du hadde for 6 år siden
      Last edited by anders e; 18-06-12, 15:11.

      Comment


      • #4
        Utrolig fin modell. Valgte å kjøpe den "ekte" versjonen fra elefun fremfor den fra Throttlestore.

        Elektromotor i min. Kjøpte dette settet fra Throttlestore: PowerPro 5330 KV380 Brushless Outrunner - ThrottleStore.Com

        Kanskje ikke verdens beste regulator, men tror den holder. Helt vannvitig drag i flyet med 6S lipo.

        Min er en budsjett-versjon med Power HD-9150MG Digital på ror. Sett både skryt og slakt av disse, men de virker bra foreløpig.

        Comment


        • #5
          DLE-30 er vel det beste du kan få i forhold til pris og rykte, anbefales. DLA er en kopi/ustskudd av DLE med et heller frynsete rykte.

          Servoer på bensinmodeller bør absolutt ha metallgir pga vibrasjonene som lett kan ødelegge plastikkdrev, og for all del ikke karbonite-drev som de servoene du har nevnt har. Power HD har vel de rimeligste servoene med brukbart ry, men se også på Savox/Align m.fl. som har bra servoer til rundt kr 500. Pilot anbefaler minimum 13kg's servoer på denne, men det er vel kanskje litt i overkant unntatt til sideror, 10kg bør vel holde til høyde og balanseror.

          Sikkerhetsmessig så bør man ha en cut-off på motoren utenom gasservoen. Det bør være en optisk kill-switch på en fjærbelastet bryter etter min mening. Dette er et krav på mange steder i utlandet, vet ikke hvordan det praktiseres rundt om her. En chokeservo kan jo også til nød brukes som cut-off.

          I dag er det Vanlig med batterisystem på to Life batterier 1500-2000mAh på batt-share (sikkerhetssystem) til radioen og ett Life 1000-2500mah til tenningsanlegget. Jeg har 3 x Life 2000nAh på min 50cc 3d modell og kan fly bortimot 20 turer med det.

          Mye brukte brytere er Smart-Fly, Miracle og Booma. Sistnevnte har noen smarte varianter med batt-share, forbrukesmåling mm. innebygget.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Hei,

            Takker alle for bryderiet med å hjelpe meg..
            Skal sies at jeg har fått tilbud om å kjøpe en brukt 30cc modell, men har ikke tatt noen besluttning ennå..

            Er jo noe med noe nytt da, og i det fargeskjemaet man selv ønsker.. Men vi får se

            Skal ta med meg alt dere har sagt

            Når det gjelder motor, så får vi se hva vi havner på.. Skal prøve å lese meg opp ang de forskjellige som er nevt her..

            Takker ihvertfall for gode innspill, setter utrolig pris på hjelpsomheten her på forumet..
            (fort gjort å gå seg litt vill i en jungel av utstyr)

            bardp: De kontaktene til vingene er meget fine, så slipper du å trekke ledninger i kroppen hele tiden..
            Var en i klubben som hadde dette på en Extra 2.2 og det var suverent..
            ---
            Mvh
            Hasse Andre Ruud
            Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

            Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

            Comment


            • #7
              Må bare skyte inn fra sidelinja her at jeg hadde en RCGF32cc som gikk veldig bra! Virker som det er litt flaks/uflaks av og til mtp. hva man ender opp med når man går for en billig Kina-motor..
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                Originally posted by alflovvold View Post
                Må bare skyte inn fra sidelinja her at jeg hadde en RCGF32cc som gikk veldig bra! Virker som det er litt flaks/uflaks av og til mtp. hva man ender opp med når man går for en billig Kina-motor..
                Takk for det Alf, har snuset litt på den.. Men tror kanskje jeg kommer til å velge kvalitet nå, ønsker et fly som skal flys og ikke skrues på alltid.. (Kan være heldig å få en rimelig å bra motor, men som du sier, man vet aldri...)
                Synes og det er viktig å ha en modell man kan stole på

                Er i tenkeboksen ennå.. Nytt eller brukt
                Jaja, får bruke noen dager på å tenke...
                ---
                Mvh
                Hasse Andre Ruud
                Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                Comment


                • #9
                  Hvis du skal fly og ikke skru, samt har dugelige lademuligheter, ville jeg definitivt gått for elektro i den størrelsen. Tro meg, det blir alltid skruing på bensin-motorer i en eller annen form, selv med "fancy" motorer. Og sjekking her og der. Ikke minst liming av fuger som sprekker.

                  Kom det fra meg, som har stort sett bensin-modeller.
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by alflovvold View Post
                    Hvis du skal fly og ikke skru, samt har dugelige lademuligheter, ville jeg definitivt gått for elektro i den størrelsen. Tro meg, det blir alltid skruing på bensin-motorer i en eller annen form, selv med "fancy" motorer. Og sjekking her og der. Ikke minst liming av fuger som sprekker.

                    Kom det fra meg, som har stort sett bensin-modeller.

                    hehe, ja ikke sant.. Noe mekking må til da, men vil ha en motor som er stabil.. (tror det var det jeg mente )
                    Elektro er definitivt en nr1 hvis man vil ikke vil "mekke" litt.. Men hensikten med å ha en bensinmodell er å ha noe mellom ladeslagene

                    Men elektro er noe å tenke på det.. Men blir fort dyrt da jeg må kjøpe inn batteripakker til denne størrelsen... hmm...
                    Kom gjerne med noen bra elektroforslag til denne modellen og Så kan jeg tenke litt på det...
                    ---
                    Mvh
                    Hasse Andre Ruud
                    Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                    Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                    Comment


                    • #11
                      Jeg ville sjekket ut tråden til Affa om du først skal kjøpe elektronikk/utstyr i Norge - virker dessuten som et potent oppsett til en bra pris. Batteriene kan du jo kjøpe fra HK, blir ikke store prisen i denne størrelsen IMO.

                      ModellflyNytt.no - 30cc Yak 54 / 6S LiPO oppsett fra Throttlestore

                      Jeg flyr først og fremst bensin for det ikke er lademuligheter på stripa her hjemme, samt når man kommer opp i litt størrelse " 100cc " så skal det bråke litt spørr du meg. Men i 30cc størrelsen? Hadde jeg valgt nå hadde det blitt elektro.

                      Lykke til!
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #12
                        Takker så mye Alf..
                        Skal gå i tenkeboksen
                        ---
                        Mvh
                        Hasse Andre Ruud
                        Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                        Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ville nå så avgjort ha valgt Glow i den størrelsen. Saito 220, O.S 200 FS eller allerhelst YS 160-170. Mye finere lyd og raskere respons.

                          Comment


                          • #14
                            Du må ikke høre på Alf.........mekking på bensinfly???
                            Og forresten tok elektroflyet til Alf fyr da regulatoren tok kvelden, flyet og halve huset til Ole Foll brant opp under lading.
                            Takke meg til bensinfly. Har du bra motor og bra ører så får du justert den med engang. Just say'in

                            Glow??? Det er det værste jeg har hørt. Har ikke i nærheten av effekten. Det vet alle.
                            (å joa, jeg har nok hatt store glowmotorer jeg også)

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by anders e View Post
                              Du må ikke høre på Alf.........mekking på bensinfly???
                              Og forresten tok elektroflyet til Alf fyr da regulatoren tok kvelden, flyet og halve huset til Ole Foll brant opp under lading.
                              Takke meg til bensinfly. Har du bra motor og bra ører så får du justert den med engang. Just say'in

                              Glow??? Det er det værste jeg har hørt. Har ikke i nærheten av effekten. Det vet alle.
                              (å joa, jeg har nok hatt store glowmotorer jeg også)
                              Jeg tar imot alle innspill jeg
                              Men det blir ikke fuel nei.. Den saken er nokså klar...

                              Tenker nok det blir bensin jeg, som først planlagt.. Selv om elektro er en fryd..
                              ---
                              Mvh
                              Hasse Andre Ruud
                              Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                              Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                              Comment

                              Working...
                              X