Unconfigured Ad

Collapse

Flaps på dobbelt dekkere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Dette står i beskrivelsen av Storch:
    When I first saw the Fieseler Storch, it struck me as being a ungainly and strange looking aircraft - especially on the ground. Then I discovered its amazing flight characteristics. It has full length fixed wing slats, Fowler-type flaps that increase the wing area by 18 % and ailerons that droop with the flaps when they are extended past 20 degrees.

Gjentar igjen: Fowlerflaps ER slotted flaps men ikke nødvendigvis motsatt! Og Storch har Fowlere. Jada, enkel type men Fowlerflapsen i sin enkleste form. At mange forbinder Fowler med multislottede komplekse konstruksjoner kommer bare av at prinsippet er utviklet langt forbi sin grunnide. Og gjentar igjen noe jeg sa tidligere: "En Fowler-flaps er hengslet slik at den kan bevege seg bakover og øke vingearealet. Den kan også rotere nedover for å øke camber..."
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

"joo"Dette står i beskrivelsen av Storch:
      When I first saw the Fieseler Storch, it struck me as being a ungainly and strange looking aircraft - especially on the ground. Then I discovered its amazing flight characteristics. It has full length fixed wing slats, Fowler-type flaps that increase the wing area by 18 % and ailerons that droop with the flaps when they are extended past 20 degrees.
      Jeg har trålet og lett etter bedre beskrivelser av flapsene i Storchen, det var ikke helt komplette tekniske beskrivelser. Siden jeg gir ikke så lett opp og tørsten etter å vite mer så jeg har tatt kontakt (dave@amiwest.com) med de som holder med vinger innen aerodynamikk og fortalt om innholdet i hjemmesiden som du viste om fowler flapsen i Storch. Endelig fikk jeg svar fra Dave Lednicer om flapsene.

Det er feil i hjemmesiden ifølge Dave som du viste beskrivelsen av flapsene. Det er ikke fowler flapser i Storch, kun enkel leddet slotted flaps.

Jeg kopierer av e-mailen til denne innlegget:
      "Fowler flaps require tracks, as the flap translates as it deflects.
      No, the Storch does not have Fowler flaps. The
      Storch has underhung pivots for the flaps. Hence, the flaps are
      technically single-pivot slotted flaps.
      -Dave
      "

Fowler flapsen og Slotted flapsen virker ikke samme måte.

Som jeg skrev tidligere slotted flaps øker camber og ikke vingeareal ,
      kun fowler flaps kan øke vingeareal ved at den forlenger bakkanten av vingen og øke camber.

Vet ikke om du hadde lest grundig i denne hjemmesiden: http://www.allstar.fiu.edu/aero/Wing33.htm

Fowler flapsen trenger spor, som flapsen overfører som det deflekterer.
      Det gjør ikke slotted flaps.

Som jeg skrev tidligere:
      Ikke rot sammen de to typer flapsene i samme flyet AN-2..
      Jens Eirik

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Denne diskusjonen har nok nådd det punkt hvor den ikke er interessant for flertallet lenger, men til Joo vil jeg bare si at jeg tror du tar feil.

En fowler er ikke nødvendigvis slotted. For eksempel mener jeg at fowleren på B737 ikke er slotted, såvidt jeg kan forstå er spaltene tette på denne flapsen. Poenget er at en ren fowler ikke trenger slots, fordi det ikke blir noen "skarpe" hjørner som forårsaker separasjon. På boeingen blir dessuten separasjon motvirket med vortex inducere (de bittesmå finnene som er spredt utover vingen).

Hvis dette fortsatt er interessant bør det kanskje gjenoppstå som en egen diskusjon?

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Jeg har falt litt av lasset men vart vi enige om å bruke stripeflaps eller flaperons på den øvre vingen og ingenting på nedre?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Til pleym, Det kalles tribbel slotted flaps på 737..

Utdrag fra: http://home.swipnet.se/~w-65189/tran...737_series.htm

"The highlift system of the 737 uses triple-slotted trailing edge wing flaps, leading-edge slats outboard of the nacelles, and single-type flaps along the wing between the nacelles and fuselage."

Originally posted by Vingemutteren
            Jeg har falt litt av lasset men vart vi enige om å bruke stripeflaps eller flaperons på den øvre vingen og ingenting på nedre?
            Kan jo bruke på begge øvre og nedre vinge, med begge økes løft. Men det blir litt mange deler? Vet ikke hvilke fly har du i begge dine hender..

Jens Eirik

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Her har jeg funnet div. flapser og hvor mye de kan løfte etter prosenter. Håper dere finner noe nytte ved designe egen flapser på modelflyet.

Jens Eirik

Administrator har redigert posten. Bildet er for stort, derfor kun lenke.

Comment

Working...