Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av motor - i benk eller på flyet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Geir
    • Dec 2003
    • 37

Innkjøring av motor - i benk eller på flyet?

Lurer på hva som er mest riktig - å kjøre inn motoren i benk, eller la den gå seg til i lufta? Har hørt at nyere motorer er så og si flyferdige, og at innkjøring i benk ikke gir bra nok kjøling og riktig motstand m.m. Kjøpt meg en ny SC61 totakter og tar gjerne imot råd
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Det er vel litt delte meninger om dette. Jeg har to SC motorer som har blitt kjørt inn 1 - 2 tanker på bakken (i flyet) før man har tatt det opp og det har fungert bra for meg. Det eneste du må huske på er å etterjustere motoren underveis. Throttlenålen gradvis innover 2-3 knepp opp mot full gass for hver flytur til opptimal gange er oppnådd og da 2-3 knepp utover.

På SC må du regne med å finjustere tomgangsnålen (idle needle) - 1/8 omdreining av gangen på tomgang. Hoster og harker den er den for rik på tomgang og 1/8 omdreining inn (med sola) og mottsatt hvis den bare dør ut under gasspådrag.

Ellers så tåler SC motorene greit å bli kjørt inn på 5% nitro - bruk OS #8 plugg eller tilsvarende.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Jeg personlig kjører inn motorene i flyet, men uten cowling... Kjøling er viktig.
      Oftest må man fikle litt for å finne perfekt tomgangsblanding så jeg foretrekker å være på bakken til den er bra.
      Motstand... skal ikke være for statisk en innkjøringsprosess så derfor har innkjøring i lufta sikkert litt for seg.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

En ting skal man alltid huske på. Har du motoren i benk så har du full kontoll og kan følge med og gripe inn hvis ikke alt går som det skal. Dessuten er det noe som heter grunnjustering. Dette er mye enklere å holde på med i benk, i stedet for å plundre med det i et fly. Man har gjerne mer enn nok med å finjustere i henhold til dagens forhold da.
        Alle, også dagens motorer, er ment innkjørt i benk og får mer enn nok kjøling her i kalde nord. Husk at de brukes i opp til 30-40 plussgrader andre sted på kloden. Så ABC motorene slites ofte ut fortere her i Norden fordi de ikke kommer opp i høy nok driftstemperatur.
        Sitter den i flyet så vet du ingen ting før det står på bakken igjen,og da kan mye ha skjedd.
        En ABC motor skal fortest mulig opp i temperatur og ikke ha for mye kjøling. Går den for kaldt, så går den for trangt, og da slites den fort ned og mister kompresjonen. Den tar ofte mindre skade av for høy temperatur.

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Husk å bruke riktig propell som anvist i instruksjon som fulgte med motoren, så motoren blir ikke belastet under innkjøring.
          Les hva som står under teksten "Break-in" eller "running in" for å få full utnyttelse av motoren etter innkjøring.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

I tilleg så bør det sies at motorene ikke bør gå mere enn ca 5minutter av gangen første 3-4 tankene med nedkjølings perioder i mellom. For å få en rask og effektiv innkjøring (det engelske ordet Break in er mere dekkende foresten), må en ha mulighet til å veksle på tempraturene i motoren under innkjøringen (Obs. vi snakker i hovedsak om ABC eller liknende type motorer nå). Når en kjører to tanker på bakken først (selv om en gjør det korrekt) for så fly inn resten i lufta så tar innkjøringen i beste fall bare lengre tid. Enten kjører en med for mager hoveddysenål og varmskjerer motoren eller så kjører en med for feit nål og kald kjører motoren (heller ikke bra for levetida) eller kjører med passe instilt hoved nål og likevel varmskjerer motoren (fordi en gjerne kjører på 1/2 - 3/4 gass maks for å være snill med motoren og glemmer at tomgangsdysenåla da reduserer fuel mengden på alt utenom fullgass kjedelig lærdom forøvrigt).
            Så min anbefaling er helt klart å kjøre motoren i benk eller i det minste på bakken i flyet (uten eventuel cowling) minst de første 30minutt med motor gange (det går å fly før hvis motoren er stabil på full gass før 30min, da den i praksis i såfall er innkjørt). Den kunskapen en opparbeider seg om motoren under innkjøringen er egentlig uvurderligt i ettertid, da en som regel er i stand til å oppfatte eventuelle problemer med motor og motor innstillinger når de kommer, ikke når motoren stopper og en har en deadstick landing forran seg.

Ett eksempel var i høst da en i klubben kjøpte seg en Irvine 53 og fulgte anbefalingene om å kjøre to tanker på bakken for så å fly inn resten, hvedkommende så gjorde og dro for å fly. Litt ut i flyturen så stoppet motoren, kontroll av motoren og alt virket ok, Fetere dysenål og opp igjen og det samme skjer igjen og ned kommer flyet (gubben hadde flaks og nådde stripa hver gang, han hadde en Leo 46 før Irvinen som har gitt han Mye deadstick trening ). Her var det jeg foreslo at vi skulle ta en liten ekstra break inn på bakken før videre flyging, vi så gjorde og etter 10 minutter motorgange (4 harde gjennom kjøringer med cool down i mellom) var motoren i det minste noenlunde klar til bruk (er nå en fantastisk flott motor å ha med å gjøre).

Problemet i utgangspunktet var faktisk at han kunn hadde kjørt motoren litt passe fet med varierende turtall med to tanker fuel gjennom motoren på denne måten så trodde han seg klar til å fly (dette er ikke å kjøre inn en motor) ansikts uttrykket hans da jeg opnet for full gass og brukte dysenåla til å regulere turtalet med avslørte rimligt kjapt att dette syntest han var galskap (syntes selv dette på min første motor og den vart aldri bra, da jeg kjørte den inn for kaldt). Så jeg mener at to tanker innkjøring på bakken for så å fly inn resten kun er for de som har erfaring nok til å skjønne om motoren faktisk er nok innkjørt til å tåle dette. For alle andre (og meg selv) så mener jeg at tar en seg litt tid på bakken med motoren så har en ett mye bedre utgangspunkt for en koselig stund i luften.

å pokker jeg har gjort det igjen, dette innlegget vart vist litt langt
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• MicroMac
              • Jan 2003
              • 632

Noen tanker på bakken er nødvendig slik jeg ser det, men hvorfor i benk,
              er vel bedre og ta innkjøringen i modellen der motoren skal brukes.
              Får sjekket att fueltank og fueltilførsel funker, ettertrukket eksosanlegg, og motor og firewall bolter.

Re Vingemutteren Han kameraten din med den Irvine 53 kunne like gjerne vært meg, har gjort akkurat samme tabben med samme motor i en Tai-Ji,
              nå sist med to deadstick landinger som resultat, har ingen og skylde på, var bare så alt for keen på og komme i lufta med uforklarlige motorkutt som resultat. Burde ha vist bedre
              Nådde heldigvis stripa med greie landinger begge gangene, men nå skal ting gjøres skikkelig før det blir en ny takeoff. Skal ta med meg modellen ut på gårds plassen og kjøre gjennom minimum 4 tanker før jeg gjør noe mer, venter bare på mildvær
              mvh MM

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

Før en motor er innkjørt/startet første gang er den langt mer sårbar enn en som har gått seg til. Derfor bør den monteres så stødig og optimalt som råd er. Bare vibrasjonene den blir utsatt for i et fly kan være nok til at en uinnkjørt motor skades/skjærer seg.
                Får sjekket att fueltank og fueltilførsel funker, ettertrukket eksosanlegg, og motor og firewall bolter.
                En slik preflight sjekk bør man ta foran hver flydag.

Når man leser en del innlegg,så er det enda bra at det kun er modellfly det dreier seg om. Og at det oftes er kun brukerens egen lommebok som får svi. Ille nok det.
                Det er ikke forbudt å følge vanlige fornuftige prosedyrer selv om det kun dreier seg om modeller. Det kan jo komme noen forbi. Uforskyldt i veien!
                Bra det ikke dreier seg om vanlige fullsize fly. Da skulle det blitt tynnt i rekkene etter hvert.

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

olle skrev: Når man leser en del innlegg,så er det enda bra at det kun er modellfly det dreier seg om. Og at det oftes er kun brukerens egen lommebok som får svi. Ille nok det.
                  Ja, det er faktisk bare modellfly vi snakker om, og det er en hobby for de fleste, husk det. Og nesten alle har vi vært nybegynnere... Heldigvis

Men sakens kjerne er: leser ikke folk bruksanvisningene? Og som Vingemutteren skriver: dette er ikke innkjøring... (om Irvine-eieren) Ikke skyld på bruksanvisningene etc når man likevel ikke leser dem....
                  Dette er forresten et FAQ som er omtalt "overalt". Dessverre er svarene så utrolig forskjellige at jeg skjønner at en nybegynner aldri vil få til noe om man skal gå etter rådene som strømmer på.

Er det 2-taktere vi snakker om skiller man bare på ABC og ring. ABC kjøres magrere under innkjøringen siden den skal bli varmere enn en ringmotor som gjerne skal "4-takte" under store deler av innkjøringen.
                  Bruk av benk har jeg aldri skjønt vitsen med, og har faktisk aldri ødelagt motorer på annet vis enn å nå moder jord med for stor hastighet i vertikalplanet, spesielt ved møte med betong og stålis..... Innkjøring i flyet der den skal stå, og som MicroMac sier: man får sjekket om noe rører på seg, ikke sitter fast, lekkasjer etc. Og det er viktig å ha vingen(e) montert ellers rister det heftig! Og personlig mener jeg at det er viktigere å balansere propellen enn å bolte fast motoren i betong etc....

Det finnes ikke noe fasitsvar på når en motor er ferdig innkjørt, kanskje opplever man at den throttler fint og går trygt etter 5-6 tanker, eller kanskje man må kjøre gjennom 20-30 tanker før man føler motoren som trygg. Eventuelt blir den aldri bra.... ( Magnum, SC etc) (Klarte ikke holde meg!!!!!)
                  Å ta opp et fly med en motor som ikke throttler trygt er uansett galt, innkjørt eller ikke.

Ville vel egentlig fram til at enkle ting kan gjøres vanskelig.... eller rota jeg meg bort, igjen..?

Comment

• MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

Originally posted by olle
                    Før en motor er innkjørt/startet første gang er den langt mer sårbar enn en som har gått seg til. Derfor bør den monteres så stødig og optimalt som råd er. Bare vibrasjonene den blir utsatt for i et fly kan være nok til at en uinnkjørt motor skades/skjærer seg.
                    En slik preflight sjekk bør man ta foran hver flydag.
                    Jøss og jøss olle.....får da være måte på og bruke belte, bukseseler og p-piller samtidig.

En modellflymotor enten det nå er ring ABC 2 eller 4 takt kontruert for og sitte i nesa på ett modellfly skal altså ikke tåle og startes første gangen montert riktig og uten spenninger i ett fly... er det det du mener...hvilke vibrasjoner er det man får der som man ikke får montert på en planke spikret fast til hoggestabben.
                    Og ja jeg sjekker rorhorn firewall motorbolter og hva det enn måtte være før hver flydag, og gjerne ett par ganger til i løpet av en lang flydag på stripa. Men du kan trekke på skruer til krampa tar deg på ett nytt fly og enda kan noe henge og slenge etter første turen merkelig hva en motor i gang kan gjøre. Derfor kommer jeg til og kjøre inn mine motorer i flyet fortsatt uavhengig av hva du måtte mene. Mener att dette faktisk er mye mer sikkert enn og spenne fast motoren i en eller annen planke
                    mvh MM

Comment

• pus
                      • Jan 2002
                      • 29

Jøss og jøss olle.....får da være måte på og bruke belte, bukseseler og p-piller samtidig.
                      Jeg har i allefall hatt som regel at hvis det koster det samme,så hvorfor ikke gjøre ting riktig.
                      Helt enig med olle. Gir man andre råd, så bør de være gode. Ingen vits å lære nybegynnere dårlige vaner. De skal i sin tur gi disse rådene videre og da baller det bare på seg med elendighet. Dårlige vaner og dårlige holdniger henger ofte sammen.
                      Ja, det er faktisk bare modellfly vi snakker om, og det er en hobby for de fleste, husk det.
                      Det er ikke så lenge siden en alvorlig ulykke, sannsynligvis grunnet slurv eller begynnerfeil, var omtalt her på forumet. Tror ikke det hjelper noe å unnskylde seg med at det bare er hobby hvis uhellet/ulykka er ute.

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

DET BESTE RESULTAT = FÅS I BENK

De late kjører den inn i fly eller helikopter oppe i lufta. En ny motor skal kjøres inn i benk. Må du på død og liv eller ikke orker denne prosess så skal den ikke tas opp før den har gått 2-3 tanker, men hele tiden skal den gå med fet blanding i begynnelsen. Skal du kjøre motoren inn i helikopter så la den gå rik på bakken uten rotorblader. Dette har jeg gjort i snart 30 år og hatt ett utall med motorer og har hatt meget stor glede av denne prosedyre selvom det er den tyngste måten å gjøre det på.

Hilsen
                        Raptor
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Når katta sier: Tror ikke det hjelper noe å unnskylde seg med at det bare er hobby hvis uhellet/ulykka er ute. så tenker jeg (som jeg ofte gjør) at det dessverre alltid fins folk som mener at alt vi bedriver skal være idiotsikkert.... og kan det skje ulykker så forby det!! Hva med å forby paragliding (som jeg bedriver iblant) siden der skjer både dødsfall og ulykker med personskade stadig vekk?? Eller skal jeg kaste MC`n min siden det statistisk sett er mye farligere å kjøre den enn bilen?? Skal jeg skrote dykkerutstyret siden det drukner folk under dykking hvert år i Norge?? Det er jo BARE hobbyer... Hauuuu, fri og bevare meg vel for å bringe saker og ting så langt ut av fokus at det ikke er på grensen til hysteri men langt forbi der. Skal bytte bil snart, skal jeg la den gå på tomgang i garasjen noen timer for å forsikre meg om at den ikke tar fyr de første timene??
                          Og så sier katta videre (i sin visdom?) at: Gir man andre råd, så bør de være gode. Ja nettopp, les bruksanvisningen, bruk huet og ikke vær hysteriske. Det ER ennå en hobby vi snakker om her. Kan du/dere nevne en eneste ulykke som konkret har funnet sted pga at en motor har vært innkjørt i flyet i stedet for i benk????

Jeg personlig har aldri hatt troen på at alt skal være så idiotsikkert at man aldri kan begå en feil og ei heller at vi har kommet så langt som vi (homo sapiens) har på grunn av enkelte menneskers latente behov for å unngå alt det ukjente....

Og tilbake til tråden: langt de fleste føler seg komfortable med å kjøre inn motorer mens de sitter fastmonterte i flyet av årsaker som allerede er nevnt her. At vi ser en del Donald Duck-tilstander (amerikanske) der leverandører av produkter vil sikre seg både i huet og ræva ved å lage instruksjoner (àla: ikke tørk pudler i denne mikrobølgeovnen) betyr ikke at normale oppegående folk er utestengt fra å gi "råd" om ting ut fra mange års erfaringer og sunt bondevett.

Så svaret til Geir blir igjen: jeg mener den bør kjøres inn montert i flyet og ellers etter hva bruksanvisningen sier angående justeringer. Eventuelle egne/andres erfaringer supplerer dette.

Jada: dårlige vaner og holdninger henger gjerne sammen, men primært på grunn av grunnholdninger den personen har opparbeidet seg fra før av. Et dårlig råd ødelegger neppe hele psyken til en person med gode holdninger. En nøye person som attpåtil er så åpen at han ber om råd (som Geir i dette tilfellet) har nok mer enn det som trengs av holdninger, respekt og bondevett til å bli en grundig og sikker modellflyver. Håper bare han også får sjanse til å moillkose seg med hobbyen uten å lure på om det er på grensen til forbrytelse å prøve nye spennende ting og finne ut av det ukjente....

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003
                            • 632

Re Raptor

Dette har ikke ett kvidder med latskap og gjøre, overbevis meg med argumenter så skal jeg spikke meg innkjørings benk, att enkelte har gjort det slik i 30 år holder rett og slett ikke. Jeg leter ikke opp arbeid selv om det er snakk om hobby. er fortsatt overbevist om att flymontert innkjøring er minst like bra som benk. Heli har jeg ingen erfaring med
                            Olle hevdet att vibrasjoner med motoren montert i fly kunne medføre motorskade, det er iallefall ett argument, så får hver enkelt vurdere om det har noe for seg.
                            mvh MM

Comment

• olle
                              • May 2002
                              • 708

Skjønner ikke poenget med å bruke en halvside på tastaturet med å unnskylde dårlige råd og evt ditto holdninger. Har man ikke mer å tøffe seg med enn tastaturet og modellfly,så sier det det meste.

Helt enig,tilbake til tråden.
                              Bortimot 100% (sannsynligvis alle) av produsentene sier innkjøring i bukk; og siden det er de som sitter med produktansvaret og garantien, så nytter det ikke å komme drassende med ødelagt motor og kreve sin garantirett fordi en eller annen tulling hadde sagt at dette hadde de ikke peiling på og det var bare å gjøre det så og så enkelt.
                              Ble kanskje litt krasst, men får gå. Tåler en trøkk selv og.

Comment

Working...