Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Skjønner ikke poenget med å bruke en halvside på tastaturet med å unnskylde dårlige råd og evt ditto holdninger. Har man ikke mer å tøffe seg med enn tastaturet og modellfly,så sier det det meste.
Helt enig,tilbake til tråden.
Bortimot 100% (sannsynligvis alle) av produsentene sier innkjøring i bukk; og siden det er de som sitter med produktansvaret og garantien, så nytter det ikke å komme drassende med ødelagt motor og kreve sin garantirett fordi en eller annen tulling hadde sagt at dette hadde de ikke peiling på og det var bare å gjøre det så og så enkelt.
Ble kanskje litt krasst, men får gå. Tåler en trøkk selv og.
Hehe Nå er det da vittelig modellfly som diskuteres her og ikke verdens politikk.
Soleklart Olle Når en fyr kan finne på og gjøre noe så dumt som og kjøre inn en motor i flyet, så er det klart han har dårlige holdninger og er sluskete i de fleste av livets situasjoner, att samme fyren(e) kommer til og skrive mer enn to innlegg samme dag i samme topic så tyder jo det soleklart på att fyren ikke har ett liv utenfor disse ganske snevre områdene. ganske patetiske typer igrunnen.
Hoi her vart det vist litt temperatur ja .
Kort og konsist:
En modelfly motor BØR (ikke må altså) kjøres inn i benk av følgende årsaker:
1: Det er mye tryggere da en benk sjelden tar til å vandre omkring på egenhånd (det går selvsagt å surre ett fly fast også).
2: Motoren befinner seg i en behagelig og oversiktelig høyde.
3: Da en under innkjøring ofte må befinne seg forran motoren er det tryggere at den er montert i noe solidt.
4: Motoren blir ikke påvirket av fleksing i ett eventuelt fly og en lærer seg motorens egenskaper uavhenging av flyets egenskaper (motorens egenskaper i flyet lærer en seg fort når en kjenner motoren fra før).
5: Et fly er en ekstra duppedings som kan forstyrre eller gå i stykker under innkjøringen (utifra teorien dess mere som kan gå i stykker dess mere går i stykker) og en slipper å tenke på muligheten for Hangar krasj.
6: En slipper å grise til flyet med uante mengder olje (mengden olje som kommer på flyet under innkjøring i flyet tilsvarer sikkert ett par timer i lufta), altså egentlig ikke noen vits å slite på flyet før en skal fly.
7: det er mye mere komfortabelt å kjøre inn i benk (forutsatt benken er skikkelig laget da).
Tilslutt, det er helt greit å kjøre inn motorer i fly så lenge en er forsiktig (det må en jo være uansett) og tar det med ro. Men å si at en bør kjøre inn i fly finner jeg rimeligt drøyt (har ingenting med Donald Duck tendeser å gjøre) men kun sunn fornuft. Å kjøre inn i fly er og blir latmans løsningen (selv om jeg selv synest det er mere anstrengende enn å kjøre inn i benk, sikkert fordi jeg har laget meg en benk jeg er fornøyd med). Eventuele problemer med flyet og dess komponenter skal oppdages uansett når en starter opp den ferdig innkjørte motoren for første gang i flyet (en har selvsagt sjekket tank og annet utstyr under motor instalasjonen) for så å kjøre første tank på bakken for justering av motoren (motoren må justeres på nytt når den monteres i flyet p.g.a. vibrasjoner o.l. Jeg har selvsagt kjørt inn noen motorer i fly selv og har observert følgende store bakdel (i tillegg til oven i nevnte punkt). Når jeg kjører inn en motor i ett fly så føler jeg hele tiden på meg at det tar fryktelig lang tid (vil ut å fly) og blir fristet til snarveier (korte inn på tiden o.l.) og vil med stor sansynlighet fly med motoren litt før en hva jeg hville ha gjort om den var kjørt inn i benk. Dette har kostet meg en modell ved ett tidligere tilfelle (motor kutt rett etter take off med påfølgende pene landing i en rot ).
Moralen? kjør gjerne inn motorene i flyene (deres eget valg) men si aldrigt at en bør kjøre inn motorer i fly. Altså det går greit å kjøre inn motorer i fly men en bør kjøre inn i benk. OK
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Sorry. Men har sett nok uansvarlige tullinger som forsøker å ødelegge for alle andre, så man trenger ikke sette i avl flere her på forumet også. De formerer seg desverre mer enn nok i friluft. Har sett nok av avkappede fingre og oppskårne ansikt til å ta lett på det. Det er tross alt skarpe ting som roterer 10-20000 rpm og kommer i opp til/over 200 km/t.
Har noen tenkt over at hvis dette utstyret hadde eksistert i yrkeslivet,så hadde de blitt konfiskert og totalforbudt for nå og all fremtid selv med all verdens verneutstyr til rådighet. Ikke gi noen et påskudd til regulere aktiviteten mer enn den er.
Dette er litt på siden av tråden,men istedet for å lage en ny, var det like greitt å nevne det her.
Ps. Det må noe temperatur til nå og da for å skape engasjement.
Motoren blir ikke påvirket av fleksing i ett eventuelt fly
Oops. Enkelte motorleverandører advarer mot fleximount og noen går faktisk så langt at bortfall av garanti blir resultatet hvis noen slikt blir benyttet på deres motorer.
Hehe Nå er det da vittelig modellfly som diskuteres her og ikke verdens politikk.
Soleklart Olle Når en fyr kan finne på og gjøre noe så dumt som og kjøre inn en motor i flyet, så er det klart han har dårlige holdninger og er sluskete i de fleste av livets situasjoner, att samme fyren(e) kommer til og skrive mer enn to innlegg samme dag i samme topic så tyder jo det soleklart på att fyren ikke har ett liv utenfor disse ganske snevre områdene. ganske patetiske typer igrunnen
Denne kom inn mens jeg skrev forige innlegg så svaret kommer først nå. Du har helt rett er fortiden permitert og har ikke noe bedre å foreta meg enn å kritisere andre og å rydde i kjelleren (skal bygge enda en ny arbeidsbenk å rote på ). For øvrigt er dette mye viktigere en Verdens politikk, hær kan faktisk ens stemme gjøre en forskjell.
Oops. Enkelte motorleverandører advarer mot fleximount og noen går faktisk så langt at bortfall av garanti blir resultatet hvis noen slikt blir benyttet på deres motorer
Hva for noe? hvem hva hvorfor?
Og angående Temperatur... synest den er akkurat passe, ja nesten litt sydlansk jeg, livet er hærlig dere
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
4 taktere har ikke godt av vibramount el. Da kan de slenge i alle retninger. Husker ikke hvilken produsent jeg så bannlyste de helt. Kommer jeg over det, skal jeg gi tilbakemelding.
Innkjøring i benk eller fly er jo akkurat det samme - få en ny motor til å gå stabilt og vare lenge!!!!!
Selv bor jeg i en blokk og har ingen mulighet til å ta med en testbenk (hoggestabbe påspikkra motorfeste med tank og servo) ut på flyplassen for å kjøre den inn. Ingen av de argumentene som har fremkommet om innkjøring i benk sikrer bedre motorer og bedre innkjøring.
De aller fleste klubber har rusegrop/jordspyd for sikker kjøring med motor i flyet så det med avkappa fingre er jo like aktuelt siden når man skal starte en innkjørt motor. Har sett folk som har holdt på med modellfly like lenge som jeg er gammel og de stikker knokene(fingrene) rett inn i propellen så blod og gørr fyker. Dette har med konsentrasjon og gjøre.
Så Vingemutteren sitt innlegg punkt 2 om det å være forann motoren når den går - dette er jo "forbudt" med tanke på sikkerhet uavhengig om motoren er i fly eller benk.
Har kjørt inn Cox, Fox og Thunder Tiger (trouble tiger) i benk uten at de gikk noen bedre i flyet etterpå.
Så rådet til Geir blir: Gjør det som er enklest for deg
Hey hey, sa jeg noe om at motoren skulle gå bedre fordi om den var innkjørt i benk? ikke det nei. Det hele handler om sikkerhet og komfort kombinert med manglende fristelser og når en starter en motor, hvor er du da? akkurat forran motoren. Hvor mange ganger starter en motoren under en innkjøring? mange (forøvrigt så går jeg bak motoren og oppererer den fra baksiden av benken under innkjøring, etter starten).
De aller fleste klubber har rusegrop/jordspyd for sikker kjøring med motor i flyet så det med avkappa fingre er jo like aktuelt siden når man skal starte en innkjørt motor. Har sett folk som har holdt på med modellfly like lenge som jeg er gammel og de stikker knokene(fingrene) rett inn i propellen så blod og gørr fyker. Dette har med konsentrasjon og gjøre.
Helt riktigt men når motoren står i en benk så er den altid på samme plass og med noenlunde riktigt konstruert benk så må en slite litt med å få fingra inn i propellen om en har gode rutiner som å gå bak bukken etter start t.d. Kansje en ide å få klubben din til å sette opp en innkjørings bukk på stripa? Selv bruker jeg å låne ut bukken min, eventuelt å assistere under innkjøringen til våre klubb medlemer (har ett forståelselsfult nabolag, finner de seg ikke i motorene mine kan jeg jo altids starte motorsaga eller plenklipperen hver dag til kl 2300, nevnte dette engang til en som klagde og siden har jeg aldrigt hørt en klage, hører med til historia at vedkommende som klagde bruker å kjøre kantklipperen sin når jeg liker å ha det roligt eller spiller musikk til langt på natt til tider. Like for like altså ) .
Er forresten enig med deg når det gjelder rådet til Geir, poenget var å belyse for og i mot, + poengtere hvorfor en bør anbefale benkinnkjøring om det er muligt eller passer. Tror vi har fått frem endel av de viktigste punktene
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
En del av innleggene har vært preget av om du ikke kjører inn i benk så er du lat/dum og lignende. Poenget er jo som Vingemuttern og jeg er enige om at innkjøring er til for motoren.
Når det gjelder innkjøringsbenk i klubben så ligger stripa/klubbhuset 4,5 mil fra der jeg bor og minst like langt unna for en del av de andre medlemmene. Det er ikke lett å drive modellflyging i hovedstaden. Så det er snakk om det praktiske.
Tenke faktisk at jeg måtte kjøre inn motoren i benk helt til jeg leste meg gul og blå på modellflyblader da jeg startet opp med modellflyging igjen for 1 1/2 år siden og oppfattet det slik at det ikke var nødvendig. Det gikk smertefritt og har nå motorer som rusler og går bra.
Det er jo en del av forumets sjel at vi skal være uenige om ting og tang men jeg er jo redd for at det går utover nybegynnere som må bli veldig frustrert av til dels motsigende svar.
Forumet er selvfølgelig ment til å være en god hjelp til nybegynnere såvel som erfarne. Men nybegynner som erfarne må lese og søke og prøve å finne en tråd man ønsker å følge. Jeg har flydd i 15 år og aldri kjørt en motor i benk. Men jeg kjører 1-2 tanker i flyet før jeg tar det i luften. Selvfølgelig mer hvis man føler at motoren ikke er stabil nok.
Og som nevnt bør også flyet stroppes fast så det ikke stikker avgårde.
Jeg har ett 20 talls motorer som går som en klokke den dag i dag selv om noen både er gamle og gått mye.
Men til nybegynnere så er det litt valgets kval, benk fungerer godt og det fungerer også bra å kjøre den noen tanker i flyet.
Og hvis det er snakk om holdninger så er også oftest nybegynnere mennesker som må finne sin egen måte å gjøre tingene på. Forumet kan være veiledende, men det er ikke oppdragelse som spres her inne.
Men trenger da virkelig ikke være lat eller gal om man kjører inn motorer i flyet såfremt det gjøres ansvarlig.
Jeg har selv sett flere tilfeller av idioti da folk kjører motorer i benk med kvasi linker som holdes i hånden og ser rimelig utrygt ut.
Igjen er det vel snakk om å bruke hodet ?
Godt Nytt År og ikke skyt av noen fingre i de kommende dager !
Følte meg tvunget til å ta fram bruksanvisningene på de motorene jeg ikke har tatt ut av eska ennå for å sjekke om dem virkelig har blitt så dårlige at dem ikke tåler å brukes. Her er hva som står der, noe er oversatt til norsk av meg:
OS FS-120S-E: Kun en veldig kort og enkel innkjøringsprosedyre trengs og kan gjøres med motoren installert i flyet...... Manualen anbefaler å kjøre to tanker fuel før flyving, der man selvfølgelig flyr med noe rik blanding fram til den tiende turen før man tar ut maximum effekt. Ordet testbenk forekommer ikke...
OS 32SX-H: Kun en veldig kort og enkel innkjøringsprosedyre trengs og kan gjøres med motoren installert i modellen...
OS 160FX: Manualen er på japansk... skjønner ikke bæra. Men ser ingen illustrasjoner som viser noen testbenk...
OS BGX-1: (På originalspråket i bruksanvisningen) All parts are precision fitted and preliminary bench-running is not necessary. Therefore, the engine can be installed directly in the aircraft, but for peak performance ... (her følger innkjøringsprosedyren og justeringene)
OS FS52S: Med noen motorer kan innkjøringen innebære et behov for "a tediously protracted period of bench running" ( har ikke ordbok..), men siden OS-motorer er produsert med små toleranser og av de fineste kvalitetsmaterialene er det nok med en kort innkjøringsperiode og kan gjøres med motoren installert i flymaskinen.
Ut fra det jeg har funnet her har jeg to konklusjoner: Gode motorer kjøres inn i flyet (på bakken i begynnelsen). Og noen pedimetere vil gjerne gjøre ting mer kompliserte enn de er.
I tillegg har jeg en mistanke om at en del billige motorer burde hatt følgende advarsel vedlagt: "Dette er en så dårlig motor at man må regne med å plages en masse og kanskje aldri oppnå å få en motor som gir flyglede. I verste fall er den så dårlig laget at den bare bryter sammen etter kort tid av å brukes normalt. I tillegg har den så dårlig forgasser at du må regne med at den aldri kan justeres optimalt og fungere trygt men må justeres etter solhøyde, tid på døgnet og blodsukkernivået til eieren. Se heller ikke bort fra at andres nærvær vil føre til at mixturekontrollene vil endre seg drastisk..."
Superstar40 har et særs viktig poeng her også: Det er jo en del av forumets sjel at vi skal være uenige om ting og tang men jeg er jo redd for at det går utover nybegynnere som må bli veldig frustrert av til dels motsigende svar.
Helt enig, gjør det enkelt og ikke la pedimetermeninger overskygge budskapet.
Det jeg har funnet om OS, som er en ganske stor del av de 100% av produsenter gjør følgende utsagn fra olle litt uforståelig på meg: Bortimot 100% (sannsynligvis alle) av produsentene sier innkjøring i bukk; og siden det er de som sitter med produktansvaret og garantien, så nytter det ikke å komme drassende med ødelagt motor og kreve sin garantirett fordi en eller annen tulling hadde sagt at dette hadde de ikke peiling på og det var bare å gjøre det så og så enkelt.
Ble kanskje litt krasst, men får gå. Tåler en trøkk selv og.
Utsagnet var ikke spesielt krasst, men dessverre uriktig...
Glad jeg ikke er nybegynner og skal prøve å bli klok på alt som sies her.
Tok og sjekket ut to forskjellige kilder, Hobbykatalogen til NM og Ottar Stensbøls "bibel", Hobbykatalogen til NM - importør av OS sier ikke noe om benk/fly det er bare standard innkjøringsprosedyre. Ottar Stensbøl derimot sier benk. Til Ottar Stensbøls forsvar kan det vel sies at den har fått noen år på baken og var beregnet på datidens motorer.
Når en importør av et merke ikke gir noen spesifikke råd om benk/fly så må det bety at garantien vil gjelde uansett.
Når det gjelder gode/dårlige motorer så er vel ikke virkeligheten svart/hvit lenger. Os har hatt problemer med blant annet .91 serien og lekkasje på bakmontert dyse. Enkelte har ingen problemer med Magnum/SC/ASP motorer mens andre har trøbbel hele tiden. Jeg heller til den oppfatningen at ingen motorer er dårlige - bare uerfarne/dårlige eiere.
Jeg heller til den oppfatningen at ingen motorer er dårlige - bare uerfarne/dårlige eiere.
Synest du er litt vel snar til å dra alle over en kam her, det er en kjensgjerning at kvaliteten på enkelte motorer/motor serier varierer tildels mye (dessverre) og da blir det vel litt på kanten å gi sluttbrukerne som er uheldige med motoren skylden (virkeligheten er vel litt mere differiensert tror jeg).
Tilbake til innkjøring i benk (som noen av en eller annen grunn absolutt skal sables ned), jeg ville gjerne få frem hva en bør gjøre ikke hva en må gjøre og hvorfor en bør gjøre det (ikke må gjøre det). Det hele koker ganske enkelt ned til ett sikkerhets og komfort spørsmål. Når det kommer til motorprodusenters anbefalinger så kan de variere sterkt (spesielt fordi de prøver å gjøre bruken av motoren så enkel som mulig for folk) og kan til tider være selvmotsigende (det står jo ofte at motoren kan kjøres inn i flyet, ikke må eller skal). Jeg er litt opptat av dette med oppdragelse og holdninger (noe selvmotsigende da jeg nok snart har brutt alle sikkerhets foreskriter som finnes, dog på eget ansvar) og der er det jeg vil inn med hvordan en bør kjøre inn en motor på tryggest mulig måte og hvilke valg en har i så måte. Synest det er viktigt at en er klart over at innkjøring i modellen er en ekstra sikkerhets risiko (ikke minst for flyet selv) som en bør ta på alvor, slik at den som gjør det ikke unødvendigt påfører seg selv eller andre skade t.d. Hvor mange har jeg ikke sett som står bøyd over motoren for å justere den når den står i flyet, dette skjer ikke når den stå i benk (hvorfor, jo fordi motoren stå i en høyde av vel meteren og enhver idiot skjønner at bøyer en seg over motoren da så biter propellen deg ).
Jeg har selv sett flere tilfeller av idioti da folk kjører motorer i benk med kvasi linker som holdes i hånden og ser rimelig utrygt ut.
Jeg bruker faktisk håndgass (link rett bakover gjennom holder for så å bruke hånden) og har ikke noe problem med dette da jeg har bruk for kun to stiller (fullgass og tomgang) og jeg og hånden er 30cm bak motoren. Men selvfølgelig er det et spørsmål om å bruke hodet, hele hobbyen vår er jo basert på det (det er derfor vi stadig vekk er en tur på legevakte etter mere plaster ).
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Ettersjekket også Irvines Operating instructions
Følgende står under "Engine Mounting" Dette gjelder for flymontasje benk er ikke spesielt nevnt
"It is most important that the engine is mounted rigidly and securely on a true flat surface. We recomend that you bolt the engine to a good qualty engine mount or metal plate. Metal enginemounts are particulary recomended. Check very carefully BEFORE you tighten the bolts down, that the engine mounting lugs are lying flat on the mount, otherwise you can distort or crack the crankcase. Do not force the engine down onto the mount and then bolt it up"
Altså en vanlig god motormontasje
Men står en advarsel mot bruk av gummi dempere
" Rubber isolation type mounts can be detrimental to engine performance and may result in stress induced crankcase fractures"
Running inn Kapitlet nevner ikke benk montering over hodet
Sakser litt derifra også ...ABC biten.
"ABC engines should also be running inn att full throttle but with a far less rich mixture than a ringed engine. In order to operate correctly the ABC piston/liner must be brougt up to operating temperature quickly. JUST breaking into clean two strok running is about right for initial running on an ABC engine (this is a crisper exhaust note and quite a significant jump on power) If an ABC is run to cool(rich) it will try to reize itself just as it would if it were run too lean. Run the engine for short periods if two or three minutes with intervening cooling periods"
Ingenting overaskende her heller.
Føler folk att det riktige er og kjøre inn i en solid trygg benk så er det ingen feil med det, men og påstå att fly montert innkjøring er harakiri for motor og nermest ett bevis for latskap og evig stupiditet...så er strikken strukket rimlig langt slik jeg ser det.
PS: Overså dette som en underheading til kapitlet "starting"
Der står det rett frem: Aero (helicopter and car on bench)
Ja det er kanskje noe spissformulert - men poenget er at mange problemer skyldes at personer har fiklet for mye med innstillinger til at motoren går som den skal.
Motorstopp i lufta skjer jo som omtalt også med anerkjente merker som dog ikke har blitt ferdig innkjørt. Du har jo nevnt et problem selv ved at man ikke har tålmodighet nok til å vente med å sette motoren i flyet før man sender den opp. Det sikreste er jo at hvis motoren fusker i lufta er å ta flyet ned for en finjustering istedenfor å utfordre skjebnen.
Mitt poeng er at som eier av 2 SC motorer føler jeg at den stadig tilbakevendende skittkastingen blir tøvete, andre som har slitt med motorer her på forumet har kanskje lært mere om innstillinger på en motor og noen timers trøbling enn andre har lært i hele modellflylivet.
Jepp superstar, mye tydet på att jeg var for rask med den Irvinen selv om den trotlet fint og var responsiv på bakken, er vel det eneste virkelige anke punktet mot og kjøre inn motoren i modellen, iallefall hvis man tar med flyet på stripa.... fristelsen kan bli for stor en tank eller to for tidlig
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment