Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av motor - i benk eller på flyet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

Det jeg har funnet om OS
    Det hjelper lite hva man finner om OS. Det som betyr noe,er hva OS anbefaler for sine motorer. De er de som har produktansvaret for OS (men ikke alle andre merker).
    Glad jeg ikke er nybegynner og skal prøve å bli klok på alt som sies her.
    Nettopp.

Man gjør klokest å følge manualen til vedk. motormerke uansett. Det er de som stiller opp med garantiansvar hvis man trenger det. Tror ikke de som kommer med all verdens rare råd i strid med leverandøren sine anbefalinger stiller opp (med garanti/ny motor) hvis noe skulle skjære seg.
    Quote:
    Utsagn: Jeg heller til den oppfatningen at ingen motorer er dårlige - bare uerfarne/dårlige eiere.
    VM svarer:Synest du er litt vel snar til å dra alle over en kam her, det er en kjensgjerning at kvaliteten på enkelte motorer/motor serier varierer tildels mye (dessverre) og da blir det vel litt på kanten å gi sluttbrukerne som er uheldige med motoren skylden (virkeligheten er vel litt mere differiensert tror jeg).
    Dette er vel ingen bombe!? Enig i utsagnet,selv om det er noe bastant. Selv om en bare er uheldig,så hjelper det vel ikke å finne noen (motoren) å gi skylden til? Skal ikke skjønne mye statestikk før en forstår at det er større forskjell (på godt og vondt) på de ulike brukerene enn på en motorserie!?
    Men så har man de som ikke skjønner at selv om 10 (100? 1000?) andre ikke har noe problemer, så er det de andre eller produktet det er noe galt med. Ikke dem selv. Veldig avslørende.

Comment

• torsteinf
      • Sep 2003
      • 51

Ja, ja, æ tar nu min nyinnkjøpte OS 91 FX og kjøre den i benk først!

Men er det så bra og kjøre inn motoren når det er 5-10 minus ute når en bruker motoren mest når det er varmere,eller spelle det nån roll?
      Man kan vell stå inn dær det er varmere viss en har tillgang til det?

Torstein
      Torstein Fagerhaug

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Ja da blir OS og selgeren glad og du og motoren din blir glad,særlig hvis du trenger noen form for assistanse fra de senere.

Alt for kaldt er ikke så bra (motoren er trang som ny), men får du den raskt opp i god sylindertemperatur bør det gå bra. Bruk litt ekstra med olje i fuelen så er du sikkert trygg.

Inne: Sørg for god utlufting. Eksosen er ikke ufarlig.

Comment

• Sportive
          • Mar 2002
          • 320

Originally posted by torsteinf
          Ja, ja, æ tar nu min nyinnkjøpte OS 91 FX og kjøre den i benk først!

Men er det så bra og kjøre inn motoren når det er 5-10 minus ute når en bruker motoren mest når det er varmere,eller spelle det nån roll?
          Man kan vell stå inn dær det er varmere viss en har tillgang til det?

Torstein
          Varm den opp før du starter, med hårtørrer eller eksos fra din bil?
          Skal ikke så mye til.
          Low and slow with power to go !!

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Tja når det gjelder å forvarme en motor så går nok det meste (jeg bruker faktisk en solid dose med lodde lampe, gass altså når jeg tar ut lager i motorene og motorene toler faktisk å bli varmet opp så det overhode ikke går å holde den i hånden) men pass på at forgasseren ikke blir for varm da det er o-ringer og slikt som ikke toler alverden av varme der. Skulle jeg bruke blåselampen til oppvarming før en innkjøring så hadde jeg vel gitt den en god lunk på toppen og øverste del av sylinderen.
            Jeg har faktisk kjørt inn motorer i garasje grunna vind og regn (nevnte jeg at jeg liker å ha det komfortabelt ) men jeg bruker da en lang støvsuger spiralslange på 2 tommer diameter for industi bruk på en 5-6m som jeg fester i bukken slik at potten stikker så vidt inn i den. Luft strømmem fra propellen gjør at nesten all eksosen går gjennom slangen. Egentlig så trenger en kunn ett passe stort rør (ran takrenna) som en surrer fast intil potta for å få unna eksosen (blir litt stilig lyd også) . Med en innkjøring i så kalt vær så blir jo nedkjølings tiden uhyre rask, slik at innkjøringen tat mindre tid totalt sett (men hvor bra det er med de kald startene på ny motor vet jeg ikke).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• RJ
              • Oct 2002
              • 28

Hei,kan jeg foreslå turbin trenger ikke noe "avansert" innkjøring.
              Heller så har det vært en lignende diskusjon er tidligere gjaldt vel "Hvordan kjøres en ABC motor inn"Tempraturen ble like høy da også.
              Jeg har alltid rett !

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

torsteinf: akkurat OS 91FX er den eneste OS-motoren jeg har opplevd noe galt med. Det dreier seg om luftlekkasjer rundt den bakmonterte enheten det hoveddysenåla står. Viste seg at dette var et kjent problem og at det fins erstatningspakninger å få tak i. Eller kanskje du har en såpass ny motor at feilen er rettet..?
                Hvis det er et problem på din motor vil du se og merke det på følgende måte: etter å ha latt motoren gå på tomgang ei stund og gir brått gass kommer det en masse luft i slangen fra hovednålenheten og fram mot forgasseren og motoren leaner ut, fusker eller stopper.
                Jeg løste det med å lage nye pakninger sjøl samt å sette fuelslange over dysenåla. Du kan se bilder av det ute i artikkelen min om Giles: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=12 tror det er på side 4...
                Lykke til
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• torsteinf
                  • Sep 2003
                  • 51

Hej Joo!

Har akkurat kjøpt den, og det var det første tanken som slog meg at man kan kansje få problem med men skal følge nøye med under innkjørningen.
                  Hva brukte du og lage pakning med?
                  Håper at en ikke får propblem med varm gang med den heller som du skriver om i artikklen din.

Torstein
                  Torstein Fagerhaug

Comment

• olle
                    • May 2002
                    • 708

Hvis man ikke har noe å lage pakninger av (eller ikke får det til), kan man ikke da bruke topp-pakningsement (rød type,fåes kjøpt på besinstasjon/bilversted etc) på de gamle pakningene (pluss fuelslangen på dysenåla)? Tåler både fuel og temperatur. Joo får gi en kommentar som har erfart problemet.

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Jeg har brukt A4 ark trukket med tynt pakniniglim som pakning til baklokket og eksospotte uten problemmer. Vær forsiktig med å påføre pakningslim på delene, overflødig er ikke godt for motor.

Jens Eirik

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Joda, som olle sier så kan man bruke paknings-lim på de originale plastpakningene som er for harde sannsynligvis. Jeg brukte imidlertid pakningspapir og det fungerte helt fint. Pakningspapir får du mange plasser i mange tykkelser. Blant andre Biltema og Clas Ohlson har det veldig billig. Trenger du å tette rundt dysenåla så må du fjerne den fjærbelastede haken, og gjerne bruke noe lengre fuelslange enn det du ser på bildet.
                        Varmgang: hadde bare hull i midten i underkant av cowlinga bak, det heter seg at det skal minst være dobbelt så mye utluft som innluft i cowlinger så når jeg bygger om flyet nu blir det et par hull til i cowlinga i bakkant.
                        Hadde 3-4 utelandinger før jeg fant ut av problemet, blant annet gjorde jeg en ny innkjøringsrunde av motoren uten å oppdage lekkasjene.
                        Bruker du pumpe vil du sannsynligvis også unngå problemet siden det alltid er overtrykk.
                        Krysser fingrene for at din motor fungerer og gir deg mange flytimer, ha en god nyttårskveld
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• torsteinf
                          • Sep 2003
                          • 51

Hej igjen!!

Takk for svar, skal kjöre den inn når vi kommer inn i neste år. Så en får håpe den fungerer bra, skal stå i en Steven`s Acro.
                          Dere får ha en bra Nytt Års feiring.

Torstein
                          Torstein Fagerhaug

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Jeg har brukt A4 ark trukket med tynt pakniniglim som pakning til baklokket og eksospotte uten problemmer. Vær forsiktig med å påføre pakningslim på delene, overflødig er ikke godt for motor.
                            Hvilken type pakningslim anbefaler dere på glow motorer og som er tynt nok til å trekke inn i pakningen?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Hvilken type pakningslim anbefaler dere på glow motorer og som er tynt nok til å trekke inn i pakningen?
                              Jeg brukte Hermetite gul flytende pakningstoff eller Würth rød flytende pakn.stoff til å impregne A4 ark papiret som er ferdig formet til deler før jeg skrudde delene sammen med pakningen.

Jens Eirik

Comment

• Geir
                                • Dec 2003
                                • 37

Jøss..

Glad for at at spørsmålet mitt utløste engasjement! For ordens skyld: motoren blei innkjørt i flyet, og funker utmerket :P . Mange gode råd tas til etterretning.

Comment

Working...