Skal kjøpe meg en Kyosho Calmato Trainer, kjøper den brukt, og på den sitter det en 2 takter. Men, hva trur dere den vil gå best med, en .40 2 takter eller 4 takter ?
Unconfigured Ad
Collapse
4 takter eller 2 takter ?
Collapse
X
-
Tags: None
-
I min Calmato har jeg en OS 70 fs2 firetakter, lettstartet kvalitetsmotor med nok krefter, gassen kan jo reguleres ,også tarn av selv om graset er langt.. -
En kompis satte nettopp en SC .52 firetakter i en Cessna-trainer 40-size. jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til disse SC-motorene, men jeg ble positivt overrasket over både gangen/responsen på motoren og krafta i den. Mer enn nok til en 40 trainer
Og etter min mening er det bare firetakter som gjelder hvis du vil ha en stabil gange og god lyd, men selvfølgelig fungerer to-taktere til sitt bruk og...
RCpro.no selger denne motoren for litt over 1400,-!Kenneth DavidsenComment
-
Heisann. Jeg bruker en gammel Magnum 46 i min og det er mer enn nok til og fly fint. Propellen jeg bruker er APC12x4, og med den klatrer modellen veldig bra.
En annen fordel er at flyet er helt i balanse med denne motoren.
Men en 4takt er selvsagt ikke og forakte, liksom litt mer flydur i den.Hangar9 33% Extra ZDZ80
Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
ESM Katana 2m Roto 35vi
Funtana S40 OS70Surpass
Fliton Edge540 Saito 100fa
Pc9 Roulette SC61
Calmato sport magnum 46
Mini Funtana børsteløs
Proxima seilfly fra Griffin
Aerofly sim
Futaba 9C Super
http://www.arildtagestad.com/Comment
-
Har selv hørt forskjellen på 2 takter og 4 takter, og må bare si, 4 takter er en ren drøm å høre påSå det gjør liksom ikke store forskjellen om jeg kjøper en 4 takter, annet enn lyden og mer balansert gange? evt. hvilken størrelse trur dere jeg bør bruke i den? Det idelle er vel .40 motor, ettersom det er den størrelsen som er tilpasset flyet, men, sånn som .46 gjør vel ikke så alt for stor forskjell ?
Øyvind Kveen Fagervold
-Graupner Club Star
For tiden få flyComment
-
Jeg har ikke helt fått med meg hvordan de sammenstiller fly og motor, men min erfaring er at et 40-size fly krever som regel litt større motor enn tallene tilsier. Dette har med sylinder-volum og gjøre, og ikke nødvendigvis hva den gir av drakraft.
Med andre ord, du må opp litt hvis du ønsker å fly med riktig lyd
Tror enten en .42-.46 totaker, eller .52-.60 firetaker er passe til denne modellen.
Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om de er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...Kenneth DavidsenComment
-
Jeg har ikke helt fått med meg hvordan de sammenstiller fly og motor, men min erfaring er at et 40-size fly krever som regel litt større motor enn tallene tilsier. Dette har med sylinder-volum og gjøre, og ikke nødvendigvis hva den gir av drakraft.
Tror enten en .42-.46 totakter, eller .52-.60 firetakter er passe til denne modellen.
Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om de er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...Kenneth DavidsenComment
-
Tror enten en .42-.46 totakter, eller .52-.60 firetakter er passe til denne modellen.
Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om det er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...Kenneth DavidsenComment
-
Høøhh! Tre på rappen! Åssen pokker gikk det til? Skal det være mulig å poste et innlegg tre ganger samtidig???
Vel, regner med at du fikk med det poenget mitt da. Kanskje vanskelig å unngå
Hvis vi har moderatorer her, kan de to første trygt slettes uten å at dere risikerer noen form for sure miner og oppfølgingstråderKenneth DavidsenComment
-
Skal ikke ned til larvik igjen før høstferien, og her oppi er det bare 2 + meg som flyr. Men tenker at jeg går over til 4 takter etterhvert. Motoren som sitter på er en Kyosho .40Øyvind Kveen Fagervold
-Graupner Club Star
For tiden få flyComment
-
Slenger meg på igjen jeg.
Min erfaring er at det er et ganske stort hopp fra .40 til .46, så jeg tror at det blir litt lite med en 40 motor.
Det er alltid godt og ha litt ekstra, og med en godt tunet 46 så har du det med en 12x4 Apc.
4taktere har ikke samme spruten som 2takt så der må du opp i størrelse.
Har en OS70 i et annet fly som sikkert har vært perfekt i Calmato`n også, men den koster litt ekstra.
Spørs hvor mye du vil koste på en trainer.
Lykke til.Last edited by Fireblade1000; 13-09-07, 21:41.Hangar9 33% Extra ZDZ80
Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
ESM Katana 2m Roto 35vi
Funtana S40 OS70Surpass
Fliton Edge540 Saito 100fa
Pc9 Roulette SC61
Calmato sport magnum 46
Mini Funtana børsteløs
Proxima seilfly fra Griffin
Aerofly sim
Futaba 9C Super
http://www.arildtagestad.com/Comment
-
Alt for å få traineren min til å fly best muligFlere anbefalninger mens vi er igang?
Øyvind Kveen Fagervold
-Graupner Club Star
For tiden få flyComment
-
Hei
Hvis det er en Kyosho Gx40 motor som følger med Calmatoen din, så er min erfaring med den motoren veldig bra.
Bruker den selv nå i en Calmato på flottører med totalvekt på 3,5kg.
Er ikke krefter i overflod, men funker helt greit.
Uten flottører ligger vel flyet på en vekt ca. 2,5kg.
Motoren er lett og ha med å gjøre og går forholdsvis stille.
Et alternativ i 4 takts motor kan være ASP (Magnum/SC) 61.
Denne har omtrent samme mål og vekt som Kyosho motoren.
Passer rett i motorbukken.
En god del mer power i denne.Comment
-
GX40 er fantastisk
Litt tuning så får du en kjemperespons, og du får den så lavt på tomgang at du kan stikke fingeren ut og inn i propellen uten å ta neglene. Har selv flydd mye med høyvinget(regner med at det er det du har)calmato - og det holder med 40'n. Tipper at du innen du konkluderer at du trenger mer motor i flyet, så kjøper du deg et livligere fly.
Mot slutten av min tid med Calmato'n så økte jeg utslag på servoer, og forsøkte å "leke" litt med den... ihvertfall "leke" etter min mening
Med mindre du er nysgjerrig og har tid og lyst, så hadde ikke jeg brukt mye energi på å erstatte en GX40 - den har jeg kun hørt skryt om.Comment
-
Da lar jeg den stå på, så kjøper jeg meg annet fly etterhvert, bare jeg får klatra ut av nybegynner-stadietTakker for svar fra alle kanter
Øyvind Kveen Fagervold
-Graupner Club Star
For tiden få flyComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment