Unconfigured Ad

Collapse

4 takter eller 2 takter ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Futaba4ever
    • Sep 2007
    • 252

    #1

    4 takter eller 2 takter ?

    Skal kjøpe meg en Kyosho Calmato Trainer, kjøper den brukt, og på den sitter det en 2 takter. Men, hva trur dere den vil gå best med, en .40 2 takter eller 4 takter ?
    Øyvind Kveen Fagervold

    -Graupner Club Star

    For tiden få fly
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

    #2
    I min Calmato har jeg en OS 70 fs2 firetakter, lettstartet kvalitetsmotor med nok krefter, gassen kan jo reguleres ,også tarn av selv om graset er langt..
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment

    • Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

      #3
      En kompis satte nettopp en SC .52 firetakter i en Cessna-trainer 40-size. jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til disse SC-motorene, men jeg ble positivt overrasket over både gangen/responsen på motoren og krafta i den. Mer enn nok til en 40 trainer

      Og etter min mening er det bare firetakter som gjelder hvis du vil ha en stabil gange og god lyd, men selvfølgelig fungerer to-taktere til sitt bruk og...

      RCpro.no selger denne motoren for litt over 1400,-!
      Kenneth Davidsen

      Comment

      • Fireblade1000
        • Sep 2005
        • 43

        #4
        Heisann. Jeg bruker en gammel Magnum 46 i min og det er mer enn nok til og fly fint. Propellen jeg bruker er APC12x4, og med den klatrer modellen veldig bra.
        En annen fordel er at flyet er helt i balanse med denne motoren.
        Men en 4takt er selvsagt ikke og forakte, liksom litt mer flydur i den.
        Hangar9 33% Extra ZDZ80
        Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
        ESM Katana 2m Roto 35vi
        Funtana S40 OS70Surpass
        Fliton Edge540 Saito 100fa
        Pc9 Roulette SC61
        Calmato sport magnum 46
        Mini Funtana børsteløs
        Proxima seilfly fra Griffin
        Aerofly sim
        Futaba 9C Super
        http://www.arildtagestad.com/

        Comment

        • Futaba4ever
          • Sep 2007
          • 252

          #5
          Har selv hørt forskjellen på 2 takter og 4 takter, og må bare si, 4 takter er en ren drøm å høre på Så det gjør liksom ikke store forskjellen om jeg kjøper en 4 takter, annet enn lyden og mer balansert gange? evt. hvilken størrelse trur dere jeg bør bruke i den? Det idelle er vel .40 motor, ettersom det er den størrelsen som er tilpasset flyet, men, sånn som .46 gjør vel ikke så alt for stor forskjell ?
          Øyvind Kveen Fagervold

          -Graupner Club Star

          For tiden få fly

          Comment

          • Krazy-K
            • Jul 2006
            • 339

            #6
            Jeg har ikke helt fått med meg hvordan de sammenstiller fly og motor, men min erfaring er at et 40-size fly krever som regel litt større motor enn tallene tilsier. Dette har med sylinder-volum og gjøre, og ikke nødvendigvis hva den gir av drakraft.

            Med andre ord, du må opp litt hvis du ønsker å fly med riktig lyd
            Tror enten en .42-.46 totaker, eller .52-.60 firetaker er passe til denne modellen.

            Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om de er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...
            Kenneth Davidsen

            Comment

            • Krazy-K
              • Jul 2006
              • 339

              #7
              Jeg har ikke helt fått med meg hvordan de sammenstiller fly og motor, men min erfaring er at et 40-size fly krever som regel litt større motor enn tallene tilsier. Dette har med sylinder-volum og gjøre, og ikke nødvendigvis hva den gir av drakraft.

              Med andre ord, du må opp litt hvis du ønsker å fly med riktig lyd
              Tror enten en .42-.46 totakter, eller .52-.60 firetakter er passe til denne modellen.

              Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om de er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...
              Kenneth Davidsen

              Comment

              • Krazy-K
                • Jul 2006
                • 339

                #8
                Jeg har ikke helt fått med meg hvordan de sammenstiller fly og motor, men min erfaring er at et 40-size fly krever som regel litt større motor enn tallene tilsier. Dette har med sylinder-volum og gjøre, og ikke nødvendigvis hva den gir av drakraft.

                Med andre ord, du må opp litt hvis du ønsker å fly med riktig lyd
                Tror enten en .42-.46 totakter, eller .52-.60 firetakter er passe til denne modellen.

                Men hvorfor ikke bare prøve med den totakteren som står i, så ser du fort om det er nok. Da er jeg sikker på at noen av gutta i klubben kan fortelle deg hva du bør gå for...
                Kenneth Davidsen

                Comment

                • Krazy-K
                  • Jul 2006
                  • 339

                  #9
                  Høøhh! Tre på rappen! Åssen pokker gikk det til? Skal det være mulig å poste et innlegg tre ganger samtidig???

                  Vel, regner med at du fikk med det poenget mitt da. Kanskje vanskelig å unngå

                  Hvis vi har moderatorer her, kan de to første trygt slettes uten å at dere risikerer noen form for sure miner og oppfølgingstråder
                  Kenneth Davidsen

                  Comment

                  • Futaba4ever
                    • Sep 2007
                    • 252

                    #10
                    Skal ikke ned til larvik igjen før høstferien, og her oppi er det bare 2 + meg som flyr. Men tenker at jeg går over til 4 takter etterhvert. Motoren som sitter på er en Kyosho .40
                    Øyvind Kveen Fagervold

                    -Graupner Club Star

                    For tiden få fly

                    Comment

                    • Fireblade1000
                      • Sep 2005
                      • 43

                      #11
                      Slenger meg på igjen jeg.
                      Min erfaring er at det er et ganske stort hopp fra .40 til .46, så jeg tror at det blir litt lite med en 40 motor.
                      Det er alltid godt og ha litt ekstra, og med en godt tunet 46 så har du det med en 12x4 Apc.
                      4taktere har ikke samme spruten som 2takt så der må du opp i størrelse.
                      Har en OS70 i et annet fly som sikkert har vært perfekt i Calmato`n også, men den koster litt ekstra.
                      Spørs hvor mye du vil koste på en trainer.
                      Lykke til.
                      Last edited by Fireblade1000; 13-09-07, 21:41.
                      Hangar9 33% Extra ZDZ80
                      Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                      ESM Katana 2m Roto 35vi
                      Funtana S40 OS70Surpass
                      Fliton Edge540 Saito 100fa
                      Pc9 Roulette SC61
                      Calmato sport magnum 46
                      Mini Funtana børsteløs
                      Proxima seilfly fra Griffin
                      Aerofly sim
                      Futaba 9C Super
                      http://www.arildtagestad.com/

                      Comment

                      • Futaba4ever
                        • Sep 2007
                        • 252

                        #12
                        Alt for å få traineren min til å fly best mulig Flere anbefalninger mens vi er igang?
                        Øyvind Kveen Fagervold

                        -Graupner Club Star

                        For tiden få fly

                        Comment

                        • TeGe
                          • May 2005
                          • 117

                          #13
                          Hei

                          Hvis det er en Kyosho Gx40 motor som følger med Calmatoen din, så er min erfaring med den motoren veldig bra.
                          Bruker den selv nå i en Calmato på flottører med totalvekt på 3,5kg.
                          Er ikke krefter i overflod, men funker helt greit.
                          Uten flottører ligger vel flyet på en vekt ca. 2,5kg.
                          Motoren er lett og ha med å gjøre og går forholdsvis stille.

                          Et alternativ i 4 takts motor kan være ASP (Magnum/SC) 61.
                          Denne har omtrent samme mål og vekt som Kyosho motoren.
                          Passer rett i motorbukken.
                          En god del mer power i denne.
                          Attached Files

                          Comment

                          • Biggles
                            • Mar 2006
                            • 238

                            #14
                            GX40 er fantastisk

                            Litt tuning så får du en kjemperespons, og du får den så lavt på tomgang at du kan stikke fingeren ut og inn i propellen uten å ta neglene. Har selv flydd mye med høyvinget(regner med at det er det du har)calmato - og det holder med 40'n. Tipper at du innen du konkluderer at du trenger mer motor i flyet, så kjøper du deg et livligere fly.
                            Mot slutten av min tid med Calmato'n så økte jeg utslag på servoer, og forsøkte å "leke" litt med den... ihvertfall "leke" etter min mening

                            Med mindre du er nysgjerrig og har tid og lyst, så hadde ikke jeg brukt mye energi på å erstatte en GX40 - den har jeg kun hørt skryt om.

                            Comment

                            • Futaba4ever
                              • Sep 2007
                              • 252

                              #15
                              Da lar jeg den stå på, så kjøper jeg meg annet fly etterhvert, bare jeg får klatra ut av nybegynner-stadiet Takker for svar fra alle kanter
                              Øyvind Kveen Fagervold

                              -Graupner Club Star

                              For tiden få fly

                              Comment

                              Working...