Unconfigured Ad

Collapse

Starte Igjen?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Starte Igjen?!

Hei!
    Jeg fløy aktivt modellfly frem mot slutten av åttiårene. Siden har jeg ved enkelte anledninger fått teste litt bak en stikke, og det har gått bra. Det er vel som med sykling; Har man lært det, så sitter det grunnleggende!

Jeg fløy NM i Forus Cup og fikk faktisk en medalje der i sin tid. Prøvde meg også i NM i F3A, men ga meg med det.

Jeg har jo sett at det nå ikke koster skjorta med en ARF modell, samt at mange av dem har blitt riktig så bra. Så da kreves det ikke uker og måneder med bygging for å komme seg i lufta lenger.

Jeg ser jo også at Elektroteknikken har kommet så langt at det er et reelt alternativ til fuelmotorene. Det er jo veldig gunstig, særlig med hensyn til støy som var det store problemet på min tid.

I jula var jeg nede en tur på gamlejordet på mine barndomstrakter hvor det var en kar som fløy en elektrisk Hyperion Extra 260 40e. Det syntes jeg så ut som en flott ARF modell som fløy godt, så noe slikt kan jeg tenke meg. Eller er en CAP 580 ARF 40e å foretrekke?

Hva bør man satse på av motor, regulator og batterier her? Han som fløy snakket om 3D flyging, der modellene kan hovre etter propellen, men at han ikke hadde gått for det. Det behøver i grunn ikke jeg heller, bare det går bra nok rett opp til å kunne fly skikkelig aerobatics.

Jeg vurdererer og så en tilsvarende modell for 40 fuel, men har ikke funnet noe så langt.
    Min gamle forhistoriske Futaba 8JN tror jeg nok ikke jeg tør satse på lenger. Akkene er jo selvfølgelig også slutt for lenge siden. Men jeg har en masse gamle Futaba servoer som det ser ut som jeg kan bruke.

Jeg så på Futaba 6EXG 2,4 GhZ til ca. kr. 1.800.- som jeg syntes så fin ut. 7C Fasst likte jeg enda bedre, men den var jo mye dyrere med ca. kr. 3.000.- Hvorfor er det så stor prisforskjell på disse når de ellers var utstyrt likt bortsett fra den ene kanalen?

Jeg ville sette stor pris på innspill og råd her, ettersom jeg ikke har så mange å områ meg med her jeg her nå.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

hei. vil tro en av forskjellene på de to senderne er at det er noen flere funksjoner i 7 kanalern enn i 6 kanalern også.
    på fly siden ville jeg vel gått for ekstran selv..
    elefun for eksempel har en sett løsning med motor og esc her:

da trenger du 4 cellers lipo batteri servoer og sender og mottaker. vil tro dette er greit og starte med.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• troasb
      • Dec 2008
      • 591

Takk for det.
      Hm, Audifrik! Har en 95 A6 2,6l jeg!
      Futaba T8FG-S

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        velkommen
        Begge radioene funker bra. Om du tenker litt langsiktig kan 7c være bedre til bl.a forskjellige modeller. Men som sagt begge er bra.

Og det er utrolig mange bra modeller som f.eks den hyperion yak'n på markedet nå.
        Sikkert noen som kommer med flere anbefalinger etter hvert ang modeller og utstyr

Comment

• Seiler`n
          • Mar 2005
          • 821

Originally posted by troasb
          Takk for det.
          Hehe...
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• LarsO
            • Dec 2007
            • 1273

Takk for det.
            Jeg er veldig glad i lyden min Audi V6 lager
            Last edited by LarsO; 31-12-08, 10:29.

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Har detta plutselig blitt et Bilforum he he.

Troasb , gi flatt jern når det gjelder rchobbyen igjen, du vil nok ikke angre for det er utrolig mye å velge i utstyr , det har skjedd mye de siste 10-15 åra ...
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• troasb
                • Dec 2008
                • 591

Riktig! Særlig med kald motor på choke!
                Futaba T8FG-S

Comment

• troasb
                  • Dec 2008
                  • 591

Takk for det, det er akkurat det som er problemet; at det er så utrolig mye utstyr der ute nå som jeg overhodet ikke har oversikt over!
                  Futaba T8FG-S

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

Hvis du liker akrobatikk, og gjerne vil ha en mer eller mindre ferdig pakke kan du vurdere Sebart Angel S50e fra for eksempel www.rcpro.no. Kjøper du det anbefalte oppsettet går det ikke an å trå feil her...
                    Angående radio må du nesten vurdere selv. den 6-kanaleren er en helt grei radio som inneholder alt du trenger, men det er jo alltid en fare for at du blir hektet igjen og vokser i fra den. Da kunne det vært like greit å kjøpe noe du kan bruke lenge først som sist.
                    Ellers kan du sjekke bruktmarkedet på www.rcmarked.no. Mye bra utstyr som folk selger av ulike årsaker, og selv om jeg som hovedregel ikke kjøper brukte fly selv (selger dem heller ikke) blir en dyr radio ganske mye billigere hvis noen selger den pent brukt...
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Jon Wold
                      • Sep 2002
                      • 949

Jeg vil anbefale en F3A modell av håndterlig størrelse, da disse modellene flyr så uendelig mye bedre enn sine semi-scala konkurrenter. Cap, Extra osv vil du bli skuffet over hvis du husker følelsen av å styre de gamle F3A rakettene fra 80-tallet.
                      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• troasb
                        • Dec 2008
                        • 591

Originally posted by Jon Wold
                        Jeg vil anbefale en F3A modell av håndterlig størrelse, da disse modellene flyr så uendelig mye bedre enn sine semi-scala konkurrenter. Cap, Extra osv vil du bli skuffet over hvis du husker følelsen av å styre de gamle F3A rakettene fra 80-tallet.
                        Joda, jeg fløy F3A raketter som Curare 60 og Skymaster 60 på åttitallet. Men jeg vet ikke helt om jeg trenger den farten mer, tiden har vel gått i fra slike raketter både med hensyn til støy og plassbehov, eller?

Jeg vil helst ikke ha noe særlig større en 40 størrelse til å begynne med. Det er av håndteringshensyn. Men det er vel fortsatt slik det var at jo større jo bedre!

Når du nevner en F3A modell i dag, tenker du da på noe sånt som ble foreslått her; Sebart Angel S50?
                        Futaba T8FG-S

Comment

• audifrik
                          • Mar 2008
                          • 497

Takk for det.
                          hehe. ingen lyd slår en audi motor lyd hehe

sebart angel 50s er en kjempe flott modell og flyr helt nydelig. har selv testflydd en slik såvidt det er da en i klubben min har en sånn en. eneste er at batteriene til dette begynner og koste litt da. bruker 5-6 cellers, mens hyperionen kan flys på 4 cellers, og blir litt rimeligere totalt sett. spørs jo hva slags sum man vil ut med her. ellers er jo hyperion yak også kjempe flott modell som det blir sagt her.
                          Lower, Lower, oops.
                          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Guest

#14 Unapproved
                            Se på sebart siden jeg linker til. Litt ned på siden kommer angel s 50'n.
                            ligger fin video av den der. Kan fly veldig sakte også.

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              Men........... Den koster jo litt

Comment

Working...