Unconfigured Ad
Collapse
Starte Igjen?!
Collapse
X
-
Må bare si meg enig med Jeriiiight og Anders E , med Sebart sin Angel 50,meget bra modell den kan også motoriseres med Glowmotor.
Sebart sine fly er jo konstruert av Sebastiano Silvestri som er mange ganger Champion , designmessig og flymessig er settene helt i øverste sjikte hvis det ikke det er øverst..
Sønn min har en Sebart Katana 120 E, ble satt helt ut av flyegenskapene på denne modellen,med små rorutslag går den på skinner med store rorutslag kan du lage sirkus i lufta... ja har selv flydd mye rart siden 80 tallet inkludert Curare 60...Comment
-
Joda, jeg fløy F3A raketter som Curare 60 og Skymaster 60 på åttitallet. Men jeg vet ikke helt om jeg trenger den farten mer, tiden har vel gått i fra slike raketter både med hensyn til støy og plassbehov, eller?
Jeg vil helst ikke ha noe særlig større en 40 størrelse til å begynne med. Det er av håndteringshensyn. Men det er vel fortsatt slik det var at jo større jo bedre!
Når du nevner en F3A modell i dag, tenker du da på noe sånt som ble foreslått her; Sebart Angel S50?
Sebart Angel er ikke noe f3a fly, mere et 3d fly.
Noen gode 40 size f3a trainere er feks
http://www.rcpro.no/eshop/main.aspx Ligger under great planes, den kalles venus.
http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000 billig,men ok.
Uansett, lykke til,mulig du kommer til å bli alvorlig bitt igjen med det store utvalget som finnes i dagFutaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.Comment
-
[QUOTE=bellanca;200729]Hei og velkommen tilbake til denne supre hobbyen
Sebart Angel er ikke noe f3a fly, mere et 3d fly.
Noen gode 40 size f3a trainere er feks
Mange takk for det, her var det mange gode forslag.
Det ser jo faktisk ut som det er rimeligere og starte opp med fuel enn elektro, men det er jo to forskjellige verdener. Antar at mange bruker begge deler.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
Hva slags støykrav stilles det til fuelmodeller på f.eks. NM i dag?
På min tid hadde vi kommet dithen at vi brukte gummiopphengte motorer med trebladete propeller. Vi brukte også Tuned-pipes med etterdemper, eller Paulsen potte. Selv da hadde vi problemer av og til med støygrensen, tror den var på 100dBa da.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
Velkommen tilbake! Jeg drev mye med fly på 70 og 80 tallet selv men kutta ut rundt 90-91. Sent i sommer fikk jeg plutselig lyst til å begynne igjen og kontaktet den lokale klubben(som jeg selv var med å startet i 1980) Masse hyggelige folk og gleden var stor når jeg etterhvert fikk prøve et fly. Jammen satt det litt igjen i fingrene gitt! Jeg har nå handla meg opp endel. Kjøpt mye brukt gjennom medlemmer i klubben men også litt på rcmarked.no. + litt nytt. Hangaren består nå av forskjellige Depron/EPP modeller primært til innendørs bruk, en ARF J3Cub i 40-size med elektromotor, en Extra 300SHP med OS120 og et Trex 500 helikopter.
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg begynte igjen!
Lykke til!Mvh
Morten AaseComment
-
Når det gjelder elektro er det ingen vits i å underdimensjonere oppsettet. Bruk heller en mindre propell dersom du ønsker litt lengre flytid. Prisen er mer eller mindre den samme. Gå for et oppsett flere andre har prøvd før deg. Ingen vits i å finne opp hjulet på nytt.Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
Prisforskjellen mellom et oppsett som er bare akkurat nok til den aktuelle modellen, og et annet hvor du "har litt å gå på" til evt fremtidige modeller (regner med at modellflyene før i tiden også hadde en tendens til å "gå ut på dato" på et eller annet upassende tidspunkt) er nærmest ikke-eksisterende.
Ellers er de løpende kostnadene til elektro og fuelmotorisering stort sett like, og da står du igjen med at elektro koster litt mer i investering, men har mye mindre vedlikehold (er VELDIG fint å nappe ut batteriet og sette flyet rett inn i bilen uten å tenke på verken tømming av fuel eller søl på flyet). Kraft/vekt er veldig likt i størrelsen .40-.50size fly så dette er heller ikke noe tema.
Framtiden ligger vel i at elektroflyene blir gradvis vanligere i større og større utgaver, og at det til slutt ender opp med at det er bare nostalgikerene bladt oss som flyr med forbrenningsmotorer.
Slik som jeg ser det kan du like godt investere i en god lader (6 celler eller mer + LiFe4Po/A123-program) med en eneste gang. Du VIL få bruk for den.
PS: Sebart Angel er IKKE en 3D-modell. Den er noe midt i mellom en tradisjonell F3A-trainer og et moderne 3D-fly. Du kan gjøre alle triksene i boka med den, eller du kan kjøre firkantloops i knife-edge som på skinner hvis det er det du er ute etter.
Uansett er det ingen grunn til å tro at du blir skuffet med et ARF-sett fra hvilken som helst av de store produsentene.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
-
Det er det som er så greit, man får så mye for pengene innen denne hobbyen nå. Det går imidlertid fint å bruke halve lønna nå også...
Velkommen tilbake!Fred LarssenComment
-
Er mye foruft i det Esmel sier her...
Prisforskjellen mellom et oppsett som er bare akkurat nok til den aktuelle modellen, og et annet hvor du "har litt å gå på" til evt fremtidige modeller (regner med at modellflyene før i tiden også hadde en tendens til å "gå ut på dato" på et eller annet upassende tidspunkt) er nærmest ikke-eksisterende.
Ellers er de løpende kostnadene til elektro og fuelmotorisering stort sett like, og da står du igjen med at elektro koster litt mer i investering, men har mye mindre vedlikehold (er VELDIG fint å nappe ut batteriet og sette flyet rett inn i bilen uten å tenke på verken tømming av fuel eller søl på flyet). Kraft/vekt er veldig likt i størrelsen .40-.50size fly så dette er heller ikke noe tema.
Framtiden ligger vel i at elektroflyene blir gradvis vanligere i større og større utgaver, og at det til slutt ender opp med at det er bare nostalgikerene bladt oss som flyr med forbrenningsmotorer.
Slik som jeg ser det kan du like godt investere i en god lader (6 celler eller mer + LiFe4Po/A123-program) med en eneste gang. Du VIL få bruk for den.
PS: Sebart Angel er IKKE en 3D-modell. Den er noe midt i mellom en tradisjonell F3A-trainer og et moderne 3D-fly. Du kan gjøre alle triksene i boka med den, eller du kan kjøre firkantloops i knife-edge som på skinner hvis det er det du er ute etter.
Uansett er det ingen grunn til å tro at du blir skuffet med et ARF-sett fra hvilken som helst av de store produsentene.
Takk for veldig nyttig info, men HVEM er de store produsentene i dag?
Jeg kommer nok helt sikkert til å savne fuellukta og lyden, samt de blå fingrene, så det blir nok fuel også vil jeg tro!Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
Så det er jo helt tydelig at man får mye mer for pengene nå.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
[QUOTE=troasb;200733]Å si at den nedskalerte versjonen av F3A VM-flyet til Silvestri fra 07 er mer 3D enn F3A er herved kåret til dagens drøyeste
Ellers: Det har blitt diskutert hvorvidt de gamle F3A modellene var så veldig raske. Ola Fremming målte sin Synergy med Radar, jeg husker ikke hastigheten men det er hevet over enhver tvil at dagens 140-modeller er vesentlig raskere. Forskjellen ligger i vingebelastning, de gamle 60-modellene veide ofte over 4 kg, og dagens 140 modeller veier ofte ikke mer enn 4,5 kg så forskjellen i flyegenskaper er enorm. Med nyere kina-bygde ARF'er blir også mindre modeller lette og fine, og R/C utstyret veier kanskje halvparten nå enn før. Jevnt over blir semi-scala modellene mye tyngre enn F3A-flyene og de har kortere hale og usaklig store ror. Min påstand er derfor: Dropp Cap, Edge, Extra og ikke minst de dårlige "best 2nd airplane" ala Stik, lavvingede trainers osv. F3A modeller kan fint være fly nr 2 etter en trainer. En bra oppsatt modell har ingen dårlige flyegenskaper. Og kjøp brukt.MVH
Jon Gunnar WoldComment
-
Det viktigste slik jeg ser det er å velge en kombinasjon en vet flyr slik en ønsker. En del butikker selger fardigpakker med oppsett som fungerer og ut over det er f.eks forumet her en fin plass å spørre konkrete spørsmål f.eks "Sebart Angel - hvilket oppsett anbefales?"
Det er viktig å være klar over at det er noen åpenbare begrensninger i elektro - FLYTID og LADETID. Det er kjekt å ha begge deler hvis en vil fly litt effektivt. Men på en annen måte så kan en ha det koselig på stripa om en lader og skravler mens en venter på sin tur.Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:DComment
-
EFlite
Hangar 9
Sebart
Seagull
3DHobbyshop
CMP
Multiplex
TWM
Her er vel Sebart og 3DHobbyshop de "Beste" kvalitetsmessig, mens CMP er nederst på skalaen. Allikevel er det milevis foran alt som var for bare noen få år siden...
Det eneste jeg savner med fuelmotorer er lukten, og det sosiale i å plundre med å finne ut hvorfor de lunefulle helv***** dri**-motorene ikke vil gå på et skikkelig vis.
Lydmessig er det lite som slår en stor børteløs outrunner under pådrag.
Edit: Ellers kommer det mye bra elektroutstyr (og forsåvidt fly også) fra Kina om dagen. Du kan kjøpe motor / esc / batteri fra f.eks www.hobbycity.com for halve prisen sammenlignet med her på berget, og så lenge du ikke kjøper det aller billigste herfra er ikke kvaliteten på varene noe dårligere heller.
Turnigy Aerodrive SK-serien motorer har ifølge meg i alle fall en gjennomgående bedre konstruksjon enn A-serien til Hacker (en av de store "kvalitetsleverandørene"), og til langt under halv pris... Og jeg har mistet tellingen på hvor mange her inne som flyr med "Zippy"-batterier.Last edited by jeeeeeeright; 01-01-09, 10:53.Remi A. Sørensen - 94877903
Leder i Lofoten RC-KlubbComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment