Unconfigured Ad

Collapse

Starte Igjen?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Originally posted by anders e
    Men........... Den koster jo litt
    Jepp, den var dyr!
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Må bare si meg enig med Jeriiiight og Anders E , med Sebart sin Angel 50,meget bra modell den kan også motoriseres med Glowmotor.
      Sebart sine fly er jo konstruert av Sebastiano Silvestri som er mange ganger Champion , designmessig og flymessig er settene helt i øverste sjikte hvis det ikke det er øverst..

Sønn min har en Sebart Katana 120 E, ble satt helt ut av flyegenskapene på denne modellen,med små rorutslag går den på skinner med store rorutslag kan du lage sirkus i lufta... ja har selv flydd mye rart siden 80 tallet inkludert Curare 60...
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• bellanca
        • Apr 2004
        • 283

Originally posted by troasb
        Joda, jeg fløy F3A raketter som Curare 60 og Skymaster 60 på åttitallet. Men jeg vet ikke helt om jeg trenger den farten mer, tiden har vel gått i fra slike raketter både med hensyn til støy og plassbehov, eller?

Jeg vil helst ikke ha noe særlig større en 40 størrelse til å begynne med. Det er av håndteringshensyn. Men det er vel fortsatt slik det var at jo større jo bedre!

Når du nevner en F3A modell i dag, tenker du da på noe sånt som ble foreslått her; Sebart Angel S50?
        Hei og velkommen tilbake til denne supre hobbyen
        Sebart Angel er ikke noe f3a fly, mere et 3d fly.

Noen gode 40 size f3a trainere er feks

http://www.rcpro.no/eshop/main.aspx Ligger under great planes, den kalles venus.

http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000 billig,men ok.

Uansett, lykke til,mulig du kommer til å bli alvorlig bitt igjen med det store utvalget som finnes i dag
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• troasb
          • Dec 2008
          • 591

[QUOTE=bellanca;200729]Hei og velkommen tilbake til denne supre hobbyen

Noen gode 40 size f3a trainere er feks

Mange takk for det, her var det mange gode forslag.
          Det ser jo faktisk ut som det er rimeligere og starte opp med fuel enn elektro, men det er jo to forskjellige verdener. Antar at mange bruker begge deler.
          Futaba T8FG-S

Comment

• troasb
            • Dec 2008
            • 591

Hva slags støykrav stilles det til fuelmodeller på f.eks. NM i dag?
            På min tid hadde vi kommet dithen at vi brukte gummiopphengte motorer med trebladete propeller. Vi brukte også Tuned-pipes med etterdemper, eller Paulsen potte. Selv da hadde vi problemer av og til med støygrensen, tror den var på 100dBa da.
            Futaba T8FG-S

Comment

• Karmann
              Moderator
              • Oct 2006
              • 735

Velkommen tilbake! Jeg drev mye med fly på 70 og 80 tallet selv men kutta ut rundt 90-91. Sent i sommer fikk jeg plutselig lyst til å begynne igjen og kontaktet den lokale klubben(som jeg selv var med å startet i 1980) Masse hyggelige folk og gleden var stor når jeg etterhvert fikk prøve et fly. Jammen satt det litt igjen i fingrene gitt! Jeg har nå handla meg opp endel. Kjøpt mye brukt gjennom medlemmer i klubben men også litt på rcmarked.no. + litt nytt. Hangaren består nå av forskjellige Depron/EPP modeller primært til innendørs bruk, en ARF J3Cub i 40-size med elektromotor, en Extra 300SHP med OS120 og et Trex 500 helikopter.

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg begynte igjen!

Lykke til!
              Mvh
              Morten Aase

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Når det gjelder elektro er det ingen vits i å underdimensjonere oppsettet. Bruk heller en mindre propell dersom du ønsker litt lengre flytid. Prisen er mer eller mindre den samme. Gå for et oppsett flere andre har prøvd før deg. Ingen vits i å finne opp hjulet på nytt.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Originally posted by esmel
                  Når det gjelder elektro er det ingen vits i å underdimensjonere oppsettet. Bruk heller en mindre propell dersom du ønsker litt lengre flytid. Prisen er mer eller mindre den samme. Gå for et oppsett flere andre har prøvd før deg. Ingen vits i å finne opp hjulet på nytt.
                  Er mye foruft i det Esmel sier her...
                  Prisforskjellen mellom et oppsett som er bare akkurat nok til den aktuelle modellen, og et annet hvor du "har litt å gå på" til evt fremtidige modeller (regner med at modellflyene før i tiden også hadde en tendens til å "gå ut på dato" på et eller annet upassende tidspunkt) er nærmest ikke-eksisterende.

Ellers er de løpende kostnadene til elektro og fuelmotorisering stort sett like, og da står du igjen med at elektro koster litt mer i investering, men har mye mindre vedlikehold (er VELDIG fint å nappe ut batteriet og sette flyet rett inn i bilen uten å tenke på verken tømming av fuel eller søl på flyet). Kraft/vekt er veldig likt i størrelsen .40-.50size fly så dette er heller ikke noe tema.

Framtiden ligger vel i at elektroflyene blir gradvis vanligere i større og større utgaver, og at det til slutt ender opp med at det er bare nostalgikerene bladt oss som flyr med forbrenningsmotorer.

Slik som jeg ser det kan du like godt investere i en god lader (6 celler eller mer + LiFe4Po/A123-program) med en eneste gang. Du VIL få bruk for den.

PS: Sebart Angel er IKKE en 3D-modell. Den er noe midt i mellom en tradisjonell F3A-trainer og et moderne 3D-fly. Du kan gjøre alle triksene i boka med den, eller du kan kjøre firkantloops i knife-edge som på skinner hvis det er det du er ute etter.
                  Uansett er det ingen grunn til å tro at du blir skuffet med et ARF-sett fra hvilken som helst av de store produsentene.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Jeg så på Futaba 6EXG 2,4 GhZ til ca. kr. 1.800.- som jeg syntes så fin ut. 7C Fasst likte jeg enda bedre, men den var jo mye dyrere med ca. kr. 3.000.-
                    7C koster vel omtrent det samme som din gamle Futaba (i datidens pengeverdi!) eller?
                    Det er det som er så greit, man får så mye for pengene innen denne hobbyen nå. Det går imidlertid fint å bruke halve lønna nå også...
                    Velkommen tilbake!
                    Fred Larssen

Comment

• troasb
                      • Dec 2008
                      • 591

Originally posted by jeeeeeeright
                      Er mye foruft i det Esmel sier her...
                      Prisforskjellen mellom et oppsett som er bare akkurat nok til den aktuelle modellen, og et annet hvor du "har litt å gå på" til evt fremtidige modeller (regner med at modellflyene før i tiden også hadde en tendens til å "gå ut på dato" på et eller annet upassende tidspunkt) er nærmest ikke-eksisterende.

Ellers er de løpende kostnadene til elektro og fuelmotorisering stort sett like, og da står du igjen med at elektro koster litt mer i investering, men har mye mindre vedlikehold (er VELDIG fint å nappe ut batteriet og sette flyet rett inn i bilen uten å tenke på verken tømming av fuel eller søl på flyet). Kraft/vekt er veldig likt i størrelsen .40-.50size fly så dette er heller ikke noe tema.

Framtiden ligger vel i at elektroflyene blir gradvis vanligere i større og større utgaver, og at det til slutt ender opp med at det er bare nostalgikerene bladt oss som flyr med forbrenningsmotorer.

Slik som jeg ser det kan du like godt investere i en god lader (6 celler eller mer + LiFe4Po/A123-program) med en eneste gang. Du VIL få bruk for den.

PS: Sebart Angel er IKKE en 3D-modell. Den er noe midt i mellom en tradisjonell F3A-trainer og et moderne 3D-fly. Du kan gjøre alle triksene i boka med den, eller du kan kjøre firkantloops i knife-edge som på skinner hvis det er det du er ute etter.
                      Uansett er det ingen grunn til å tro at du blir skuffet med et ARF-sett fra hvilken som helst av de store produsentene.

Takk for veldig nyttig info, men HVEM er de store produsentene i dag?

Jeg kommer nok helt sikkert til å savne fuellukta og lyden, samt de blå fingrene, så det blir nok fuel også vil jeg tro!
                      Futaba T8FG-S

Comment

• troasb
                        • Dec 2008
                        • 591

Originally posted by flarssen
                        7C koster vel omtrent det samme som din gamle Futaba (i datidens pengeverdi!) eller?
                        Det er det som er så greit, man får så mye for pengene innen denne hobbyen nå. Det går imidlertid fint å bruke halve lønna nå også...
                        Velkommen tilbake!
                        Langt i fra! Min gamle Futaba 8JN kostet vel ca. kr. 5.000.- den gang! Og det var mye penger da! Men den inneholdt jo også fire topp servoer og mottaker akk og en del annet da.

Så det er jo helt tydelig at man får mye mer for pengene nå.
                        Futaba T8FG-S

Comment

• Jon Wold
                          • Sep 2002
                          • 949

[QUOTE=troasb;200733]
                          Originally posted by bellanca
                          Å si at den nedskalerte versjonen av F3A VM-flyet til Silvestri fra 07 er mer 3D enn F3A er herved kåret til dagens drøyeste

Ellers: Det har blitt diskutert hvorvidt de gamle F3A modellene var så veldig raske. Ola Fremming målte sin Synergy med Radar, jeg husker ikke hastigheten men det er hevet over enhver tvil at dagens 140-modeller er vesentlig raskere. Forskjellen ligger i vingebelastning, de gamle 60-modellene veide ofte over 4 kg, og dagens 140 modeller veier ofte ikke mer enn 4,5 kg så forskjellen i flyegenskaper er enorm. Med nyere kina-bygde ARF'er blir også mindre modeller lette og fine, og R/C utstyret veier kanskje halvparten nå enn før. Jevnt over blir semi-scala modellene mye tyngre enn F3A-flyene og de har kortere hale og usaklig store ror. Min påstand er derfor: Dropp Cap, Edge, Extra og ikke minst de dårlige "best 2nd airplane" ala Stik, lavvingede trainers osv. F3A modeller kan fint være fly nr 2 etter en trainer. En bra oppsatt modell har ingen dårlige flyegenskaper. Og kjøp brukt.
                          MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Jeg kommer nok helt sikkert til å savne fuellukta og lyden, samt de blå fingrene, så det blir nok fuel også vil jeg tro!
                            Det finnes flere "billigmerker" som leverer ting som fungerer også.
                            Det viktigste slik jeg ser det er å velge en kombinasjon en vet flyr slik en ønsker. En del butikker selger fardigpakker med oppsett som fungerer og ut over det er f.eks forumet her en fin plass å spørre konkrete spørsmål f.eks "Sebart Angel - hvilket oppsett anbefales?"

Det er viktig å være klar over at det er noen åpenbare begrensninger i elektro - FLYTID og LADETID. Det er kjekt å ha begge deler hvis en vil fly litt effektivt. Men på en annen måte så kan en ha det koselig på stripa om en lader og skravler mens en venter på sin tur.
                            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

De jeg kommer på av kjente ARF-leverandører i 40-50size uten å kikke hos noen leverandører (glemmer sikkert en masse) er:

EFlite
                              Hangar 9
                              Sebart
                              Seagull
                              3DHobbyshop
                              CMP
                              Multiplex
                              TWM

Her er vel Sebart og 3DHobbyshop de "Beste" kvalitetsmessig, mens CMP er nederst på skalaen. Allikevel er det milevis foran alt som var for bare noen få år siden...

Det eneste jeg savner med fuelmotorer er lukten, og det sosiale i å plundre med å finne ut hvorfor de lunefulle helv***** dri**-motorene ikke vil gå på et skikkelig vis.
                              Lydmessig er det lite som slår en stor børteløs outrunner under pådrag.

Edit: Ellers kommer det mye bra elektroutstyr (og forsåvidt fly også) fra Kina om dagen. Du kan kjøpe motor / esc / batteri fra f.eks www.hobbycity.com for halve prisen sammenlignet med her på berget, og så lenge du ikke kjøper det aller billigste herfra er ikke kvaliteten på varene noe dårligere heller.
                              Turnigy Aerodrive SK-serien motorer har ifølge meg i alle fall en gjennomgående bedre konstruksjon enn A-serien til Hacker (en av de store "kvalitetsleverandørene"), og til langt under halv pris... Og jeg har mistet tellingen på hvor mange her inne som flyr med "Zippy"-batterier.
                              Last edited by jeeeeeeright; 01-01-09, 10:53.
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• troasb
                                • Dec 2008
                                • 591

Takker for mange nyttige svar og innspill her.
                                Nå har jeg litt mer kjøtt på beina og vet litt mer om hva jeg skal se etter.
                                Futaba T8FG-S

Comment

Working...