Unconfigured Ad

Collapse

LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Ikke irritasjon..

Originally posted by Helihover
    Raptor, dette er fascinerende. Hvorfor i all verden irriterer du deg på de av oss som ikke nødvendigvis syntes at balsahøvel, slipepapir og flis i finger`n ikke er det helt store? Om du er så glad i å bygge så er jo det flott. Sett i gang og lim!
    Men du må respektere at andre har andre preferanser, og at mange henter gleden ved nettopp å fly - og ikke ved å sitte i en flishaug.
    Poenget var å få et sakelig diskuss for og imot!
    Derfor er din definisjon total feilsporet med å kalle meg irritert..
    Jeg bare spør - Hvor er vi på vei hen? Er det dette vi ønsker?
    Mvh.
    Rolv Leirro

Comment

• Raptor
      • Sep 2003
      • 837

Har faktisk bygget masse etter tegninger..

Hvis du faktisk er en skikkelig modellbygger som liker å "skape noe selv" som du sier, så hva med å få tak i tegninger og bilder av flyet du vil ha og bygge det selv fra bunnen av, -altså skape noe selv, i steden for å klage over at det er dårlig utvalg i byggesett? Husk at sålenge du bygger sett, så er du faktisk bare et kompromiss mellom en modellbygger og en ARF-montør

Har faktisk bygget masse modeller etter tegninger.. Det er bare det at de modellene jeg er interessert i ikke finns eller jeg har funnet dem på tegninger. Eks. Yak, Extra, Bellanca Decathlon i størrelse 1/4 og 1/3 scala mm.

Alle må få holde på som de selv vil, ingen kaster bort tiden så lenge de bruker den på noe de selv velger og setter pris på...[/QUOTE] SELVFØLGELIG

Har faktisk bygget over 300 modeller etter byggesett og ca. 20-30 etter tegninger. Derav i ettertid ca. 30-40 ARF modeller.
      Mvh.
      Rolv Leirro

Comment

• Raptor
        • Sep 2003
        • 837

Kjøper ikke den...helt

Ut å fly med det du liker og drit i det di andre mener om ditt fly !!![/QUOTE]

Litt avsporing (!)
        Både Notoddenstevnet og Fagernesstevnet handler om hvem som har den dyreste og fineste modellen. Det er den som vanligvis blir premiert..og gir størst pokal. De mest aktive kommer sjelden med samme modell året etter..
        Mvh.
        Rolv Leirro

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Originally posted by Raptor
          Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
          fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..

Og "Sniper".. Det skal bli morro å følge deg med din GP Extra som skal på benken fra byggesett..modus! Såvidt jeg vet så er dettte noe nytt for deg. NB: World Models Cub? Hadde denne vært tilgjengelig i byggesett så hadde valget fallt på det og nylon/dope.. Som Sniper vet så har jeg en treferdig Bellanca Decathlon fra Exclusive Modellbau som skal være ferdig til sommeren. Trekkes med nylon og dopes minst 5-6 ggr. Og som du nevner CUB så er det såvidt jeg vet bare byggesett av denne i Balsa USA som må modifiseres masse og SIG..som jeg har bygget på 80 tallet. Ellers så vet jeg ved flere tilfeller at andre har røska Kinacoveret av modellen og trukket de selv med nylon..bare for å få litt av gleden..og at de har prestert noe selv også.

Mye respekt for andre har du neppe... Når du skriver at dere neppe vet hvordan et byggesett ser ut går da alle på dette forumet under "Dere"??? Det finnes faktisk forskjellige typer mennesker her inne på forumet som har andre prioriteringer enn bare å bygge og de har sikkert ikke like mye tilgjengelig fritid heller. Syntes det er respektløst av deg å trykke alle andre ned i ARF verden å skryte deg selv langt opp i bygge verden... Du har jo tydeligvis noen leveår å se tilbake på så litt normal folkeskikk for andre modellflygere bør du vel ha??
          Selv har jeg bygget modeller fra tegning, byggesett, arf og composite modeller. Det er ikke noen fasit for meg at jeg er mer fornøyd med bygge/monterings prosessen bare fordi modellen er fra tegning. Ved siste opptelling så hadde over 200 modeller vært gjennom montering og bygging hos meg så jeg vil påstå at jeg hvertfall kan et lite snev om bygging og om hva som finnes under det billige kina plastikk trekket på en ARF. Og med utdannelse innen nettopp dette med fly så tror jeg faktisk jeg fint skulle klare(med hvilepuls) å sette ord og utrykk på ganske mye mer enn deg også!
          Last edited by Olavjoergensen; 30-11-09, 21:00.
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• Raptor
            • Sep 2003
            • 837

Ikke fra vettet...

Originally posted by Vingemutteren
            Når jeg tenker på pilot sitt Belanca kitt så er det det store 1/4 scala kittet med ca 240cm i vingespenn, er vi alle eninige om at det er dette kittet vi snakker om (det finnest vist ett på 163cm også har jeg fått beskjed om).

Raptor, var det dette store kittet du solgte? I så fall har du mistet vettet (minimum vært sinsyk i gjernings øyeblikket), vet du hvor fint det flyr? Snillere rampefly som også har utstråling må en lete lenge etter.

Vet godt det at Pilot Bellanca Decathlon flyr bra. Har hatt 3 av dem..Den siste i eske ble solgt.. Nå har jeg en på 255 som skal være ferdig til våren..Er helt (95%) treferdig..
            Bygget endel om på denne for å få den mer scalalik.. Finns ikke på 163cm iallfall ikke fra Pilot.
            Mvh.
            Rolv Leirro

Comment

• Raptor
              • Sep 2003
              • 837

Mindre utøvere..?

Originally posted by Sniper
              Hadde det ikke vært for ARF så tror jeg modellflyhobbyen hadde vært utøvet av svært få. Jeg hadde aldri begynt, i hvert fall. Men etter 8-9 år er jeg nå fast bestemt på å bygge, og gleder meg som en unge til å ta fatt på denne delen av hobbyen. Har mange flotte fly, både tre og composite, men jeg fikk ikke noe kick av å få en ny Xtreme composite Edge i hus. Rett og slett fordi jeg hadde lyst til å gjennomføre HELE prosessen frem til ferdig fly og dertil tilhørende jomfrutur med ekstra nerver. På den annen side hadde jeg aldri gitt meg i kast med bygging om ikke jeg hadde hatt en ARF eller to..

Uansett; det som er kosen er også det sosiale på stripa og å se folk fly alt av ting som kan flys.

Og til RolvRaptor; Etter å ha startet denne tråden får du bare legge vekk den world-models cuben (ARF!!) du hentet deg på Elefun på torsdag Og så cub, da, som det finnes SÅ mange fine byggesett av!
              Vennligst ikke bruk navn (påpekninger) der en er et nick selvom en vet hvem vedkommende er...Jeg er ikke så usynlig..uansett..
              Videre...At hobbyen hadde hatt mindre utøvere er greit. Det velger en selv.
              Et annet moment er at ARF generasjonen har skapt masse døgnfluer..men over halvparten av de som jeg kjente da jeg begynte med byggesett holder på fremdeles..
              Mvh.
              Rolv Leirro

Comment

• GTI20
                Moderator
                • Jul 2008
                • 1426

Personlig så syntes jeg byggeprosessen er nesten bedre enn fly dem.. bortsett fra jomfruturen på det nybygde da.. hvor alle nerver sitter i helspenn. Jeg begynnte med fly i sommer og etter å ha vært igjennom 3 arf så hoppet jeg over på de såkalte byggesettene..
                Og jeg syntes det skulle vært flere typer ute på markedet i byggesett..
                men dette er jo bare min mening
                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

Comment

• royalevo
                  • Oct 2004
                  • 177

Jeg for min del, hadde ikke hatt mulighet for å ta del i hobbyen hvis det ikke hadde vært for ARF. Med jobb,kjærring,opptil flere unger, studier sier det seg selv at tiden er knapp. Bruker opp mot 2-3 mnd på montering av en ARF modell (40-60 size)

Jeg har full forståelse for de som ønsker å bygge modellene sine fra scratch/byggesett, det er jo tross allt gøy å bygge, ikke minst får du et annet forhold til modellen.

Det er også mange andre positive aspekt ved arf, i form av mer flytid, og mer sosialt samvær på stripa. Vi har de siste 20 årene fått en betraktlig økning av dyktige piloter med meget høyt kunskapsnivå hva angår flyging som i gjen fører til økt rekrutering.

Jeg vil faktisk gå så langt å si at dersom vi ønsker en bærekraftig stamme med habile piloter i Norge så er vi prisgitt ARF.

Når ungene har flytta, potensen svikter og jobben er historie skal jeg sette meg godt tilrette på hobbyrommet med et byggesett og en kaffekopp.

Geir
                  ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                  H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                  E-Flite Taylorcraft
                  T-rex 450Sport
                  Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• extracap
                    • Feb 2006
                    • 556

Ut å fly med det du liker og drit i det di andre mener om ditt fly !!!
                    Litt avsporing (!)
                    Både Notoddenstevnet og Fagernesstevnet handler om hvem som har den dyreste og fineste modellen. Det er den som vanligvis blir premiert..og gir størst pokal. De mest aktive kommer sjelden med samme modell året etter..[/QUOTE]

Det var jo det jeg mente da!!! Er du den typen som ønsker å høste pokaler og ære så
                    må man jo bruke en masse penger og mye tid på hobbyen .
                    Jeg er på stevner får å fly med det flyet jeg trives med og er ikke der for å
                    vinne noe som helst og ikke minst er jeg der for det sosiale !!
                    Om det er en 40 size arf eller en 4 meters balsa byggesett ,fly og ha det gøy .
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• forumpilot
                      • May 2008
                      • 26

Til Raptor.

Flere har tildels ikke skjønt en dritt ( ? ) fordi... at jeg sikkert kunne vært far til flere av dem som debatterer og dem kom på hue og ræva rett inni ARF alderen/generasjonen. De har aldri hatt gleden av å skape noe nytt fra bunnen av.

Sannsynligvis har dere ikke peil på hva et byggesett er eller ser ut. Markedet er også allerede nå på vei inn der vi får hele greia ferdig med radio og det hele. Lad og fly. Crash og kast..
                      fordi de ikke har peil hva som befinner seg innunder skallet eller har viten hvordan en setter dette sammen eller istand igjen.

Jeg ser også at flere ikke har skjønt hva det vil si av å skape noe selv. De skylder på at de ønsker mer flytid..Som jeg sier bruk vintrene med uvær til å bygge på og de gode værdagene til å fly..Det har jo også med prioritering og gjøre..
                      Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men det virker som du er over middels grinete for noen med ARF-fly flyr bedre enn deg?
                      Siden du er så oppgitt over at ingen bygger selv lenger, hva har du bygd?
                      Du bør jo ha endel å vise til når du går ut så hardt, jeg ser du skriver du har bygd hundrevis, bilder er alltid hyggelig.
                      På Rcforumet og Bamle mfk sine sider, har du jo bare arf.
                      Er det noen som er på vei til å møte seg selv i døra tro?

Jeg er forøvrig enig i at det man bygger selv har mer sjel og eierglede enn det man kjøper ferdig. I mange tilfeller flyr det bedre også.
                      I tilegg får man noe ikke alle andre har.

Så er det engang sånn at alle ikke har tid, plass eller ikke ønsker å bygge selv.
                      Faktum er at det er mye høyere nivå på pilotene rundt i klubbene nå enn det var for 10 år siden.
                      Det er også flere medlemmer av modellflyseksjonen enn det noen gang har vært.
                      Dette skyldes mye tilgjenglighet i form av billige ARF-fly.

Litt avsporing (!)
                      Både Notoddenstevnet og Fagernesstevnet handler om hvem som har den dyreste og fineste modellen. Det er den som vanligvis blir premiert..og gir størst pokal. De mest aktive kommer sjelden med samme modell året etter..
                      Er du grinete på de som får pokaler også?
                      Notodden 09 var det Vidar hognestad som fikk publikumspremie, garantert stevnets billigste jetfly, byggd fra tegning.

Mvh
                      Forumpilot

Comment

• Guest

#71 Unapproved
                        [/QUOTE] Det var jo det jeg mente da!!! Er du den typen som ønsker å høste pokaler og ære så
                        må man jo bruke en masse penger og mye tid på hobbyen .
                        Jeg er på stevner får å fly med det flyet jeg trives med og er ikke der for å
                        vinne noe som helst og ikke minst er jeg der for det sosiale !!
                        Om det er en 40 size arf eller en 4 meters balsa byggesett ,fly og ha det gøy .[/QUOTE]

Enig med deg nå.
                        Har vært på disse treffene 2 år med de samme flyene. Første gangen for 2 år siden.
                        Men det er klart det er gøy å komme med et nytt fly som kanskje ingen andre har.
                        Enten det er arf eller flis-bygge
                        Last edited by Guest; 01-12-09, 00:11.

Comment

• Stian
                          • Jan 2006
                          • 484

herregud, er det noe å krangle om det her da?

Jeg bygger fra tegninger og nyter prosessen, hvert sekund av den, nesten hvertfall! Det er byggingen som er hobbyen for meg. Og tilfredstillelsen av å gjøre det stadig litt bedre og finere.

For sånne som meg finnes www.rcscalebuilder.com. Jeg har tre tråder der med 20 000 + treff så litt liv er det i verden på området. Noen har opptil 100 000 treff. Selv om jeg føler meg som en dinosaur når jeg handler balsa, føler jeg også at det er rimelig stabilt. Og jeg tror det er langt lettere idag å få tak i tegninger, deler, retracts etc..

De som trigger på å fly må da få lov å kjøpe noe ferdig.. Kjøper jeg seilfly igjen skal produsenten få lov å montere alt helt ferdig. Sett i mottager og lad.. og fly. Skammer meg ikke en meter over det når jeg nå står her og gnikker grunner på Spitfiren min.

Minner meg litt om når terrengsykkelen gjorde sitt inntog.. Nei det var ikke noe greie sa landeveisfolket og var redd den skulle stjele oppmerksomhet fra "skikkelig" sykling. det som skjedde var at terrengsykling ble en inngangsdør for de som hadde litt lyst, men ikke forsøkte..

Eller som musikkbransjen og nedlasting..

Jeg hilser ARF`er velkommen! Det gjør flygingen mer tilgjengelig, de som har en konstruktør i seg kan prøve seg etter å ha fått gnisten.. Å bygge fra tegninger er en seriøs stor oppgave....

Har nettopp bestilt en FW fra Flyingstyro

Stian

Comment

• Tom Erik
                            • Feb 2004
                            • 1601

Det er nok mange som har fått byggesett litt i vrangstrupen etter å ha fått dårlige byggesett i hus der delene er skjeive og dårlig utstanset. Oftest også med tunge materialer og dårlig konstruksjonsteknikk. Når jeg åpner esker fra Cambria, Great Planes, Marutaka eller Flair gir det meg hjerteflimmer og kalsvette for her er både materialer og konstruksjonsteknikk etter den gamle skolen. Dette tar lang tid å bygge og resultatet blir som oftest både tungt og dårlig.

Men, får man derimot byggesett av typen EMHW (og sikkert også CNC-modellbau, Rosenthal, Benja eller lignende med CNC-freste kit) blir smilet adskillig større. Dette er sett med en imponerende presisjon og konstruksjonsteknikk, der alt fra trematerialer til hardware er av en meget høy klasse. Slikt er moro å bygge og konstruksjonsteknikken gir rette og lette fly! Som det alltid står på slutten av manualen: Leicht fliegt gut!

Det bygges stort fra EMHW i Arendal om dagen.Yngve er eier, jeg hjelper til

Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

Comment

• bad scientist
                              • Oct 2006
                              • 1506

Originally posted by trykal

Når det gjelder definisjonen av ordet "bygging" så har folk forskjellig oppfatning av hva dette er. Jeg synest ikke det er riktig av noen å prøve å legge beslag på ordet. En personlig oppfatning er berettiget.
                              Ok. Da går jeg ut på kjøkkenet og bygger meg en brødskive jeg
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

Comment

• Raptor
                                • Sep 2003
                                • 837

Har respekt for de fleste...

[QUOTE=Olavjoergensen;226940]Mye respekt for andre har du neppe... Når du skriver at dere neppe vet hvordan et byggesett ser ut går da alle på dette forumet under "Dere"??? Det finnes faktisk forskjellige typer mennesker her inne på forumet som har andre prioriteringer enn bare å bygge og de har sikkert ikke like mye tilgjengelig fritid heller. Syntes det er respektløst av deg å trykke alle andre ned i ARF verden å skryte deg selv langt opp i bygge verden... Du har jo tydeligvis noen leveår å se tilbake på så litt normal folkeskikk for andre modellflygere bør du vel ha??

Jeg har fått mer pepper og lite forståelse for at jeg er fra en generasjon før mange andre her og med mye mer fartstid (?) Så hvem som er og har respekt for hvem kan vel diskuteres. Det jeg fokuserer på er at motsvarene kommer ofte fra en aldersgruppe eller de som ikke har hatt gleden av å skape noe fra byggesettstadiet. Hvem det er vet jo bare de selv og er ikke hintet på alle og en hver (!) Slik jeg leser og forstår enkelte så er det kun ARF for dem som gjelder - ingenting annet..Også dem må jo ha forståelse for de som ønsker noe annet eller hva?
                                Mvh.
                                Rolv Leirro

Comment

Working...